Ritva Maria Jacobsson skriver:
Biskop Thomas Gumbleton predikade den sextonde söndagen under året, alltså den 18 juli, över evangeliet om Martha och Maria (Lk 10, 38-42):
Han talar om gästfrihet, att utövas av alla, inte minst gentemot främlingar som blir utvisade från våra länder. Han talar om den viktiga vänskapen som hotas i sexskandalernas spår, när man fruktar att komma för nära varandra. Men hans huvudbudskap är följande:
I sitt översteprästerliga tal (kap 14-16 i Johannesevangeliet) säger Jesus till lärjungarna att han har ännu mycket mera att säga till dem. Det skall komma senare. När sanningens ande kommer, skall anden leda dem in hela sanningen.
Det fanns mycket som först var vedertaget, men som de kristna kom fram till att de måste ändra. Man måste inte bli jude och följa 613 lagbud för att få bli en Jesu efterföljare. Kyrkan accepterade länge dödsstraff; först nu har vi insett att man aldrig har rätt att ta en människas liv. Slaveri var länge självklart, också inom kyrkan. Det är numera totalt förbjudet.
Anden talar till oss och nu talar Anden om kvinnorna . Redan i evangeliet fanns kvinnor som hade en lärjungeroll, Maria vid Jesu fötter, kvinnorna som följde honom, Maria Magdalena, Johanna, Susanna och de andra. Men Paulus förbjöd kvinnor att undervisa. Dock, Jesus hade lovat vid den sista måltiden att sända sin ande som skulle leda lärjungarna. I vår tid har kvinnor fått ledarpositioner och en allt starkare ställning på många områden. Har inte Anden talat till oss nu, på samma sätt som när vi övergav slaveriet och dödsstraffet?
“I believe the spirit is speaking to the church and the spirit is telling us that the role of Mary in today’s gospel must be honored. The role of those first women in the early communities who were leaders of the church must be honored, and we must try to hear the spirit speaking to us, and at least in our church, allow discussion, allow us to listen to one another and to hear what God is saying.
As we do that, we listen, again, to what Paul said in that letter to the church at Colossae, where he’s talking about how God has revealed the mystery that was hidden for centuries, and now God wills to make it known to all of us, the riches and even the glory that God’s mysterious plan reserved until now. This mysterious plan that is revealed is that Christ is in you and you are in Christ. This Christ we preach. We warn and teach everyone true wisdom is aiming to make everyone perfect in Christ. For this cause I labor and struggle with the energy of Christ Jesus working powerfully in me. Paul is saying that Jesus lives equally in every one of us. That’s the mystery that God has revealed.
And if Jesus is living in every one of us, every one of us has a right to be a full disciple of Jesus, carrying out whatever role of the ministry service God calls us. So we listen to those women in our church who say ”I am called.” Christ is in them as Christ is in every male member of the church. I hope and pray that all of us will listen deeply to God’s word today and that we will hear what the spirit is speaking to the church at this time in history and in our church throughout the world.”
http://ncronline.org/blogs/peace-pulpit/and-mary-was-welcomed
Ritva Maria Jacobsson
Ritva Maria,
Detta var en mycket tänkvärd betraktelse, man kan aldrig nog lyfta fram de förändringar och omprövningar RKK genomgått under århundradena.
Katolska präster och teologer får det ofta att låta som att även rätt senkomna företeelser alltid funnits i kyrkan. När det passar deras syften ska tilläggas.
/Anneli