Vänner,
Som ni kanske minns är mitt brev till biskopen föranlett av Roms ingripande mot Roy Bourgeois. Den amerikanske prästen som exkomunicerades, avsattes som präst och avskedades från sin order för att han predikat vid en kvinnas prästvigning.
http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.1138900-gert-gelotte-tro-blir-trams-utan-rattvisa
Roms vrede har nu även drabbat Helmut Schüller, ledare för det österrikiska kyrkoherdeinitiativet. Schüller förespråkar gifta präster och vill diskutera kvinnliga präster. För detta har Vatikanen degraderat honom från monsignore till vanlig präst. Åtgärden har drag av komik men är ytterst tragisk för kyrkan i Österrike.
http://www.euronews.com/newswires/1743460-vatican-disciplines-austrian-dissident-priest/
Allt gott!
Gert Gelotte
Alla,
Jag har gjort en sammanställning på de vanligaste frågorna och synpunkterna om och på Gerts brev med svar. Vissa, i och för sig intressanta diskussioner, om t.ex. hur man håller isär sina olika roller har jag lämnat därhän, eftersom jag anser att de leder bort från huvudfrågan.
Då Gerts brev bör ligga överst ett tag till har lagt ut det här på min blogg.
http://katolskareformvanner.blogspot.se/
Anneli
Det är förstås bra att ha frågorna och svaren direkt här på bloggen också:
1. Förekommer det verkligen att stiftets anställda, systrar och präster råkar illa ut på grund av sina åsikter?
Ja, tyvärr finns det, som Gert Gelotte skriver i sitt brev till biskopen, flera vittnesmål om att personer blivit bestraffade för att de öppet sagt sin mening i olika frågor.
2. Kan ni ge exempel på personer som drabbats?
Tyvärr inte, då riskerar dessa att råka ännu mer illa ut.
3. Kräver inte alla arbetsgivare lojalitet av sina anställda?
Det gör de alldeles säkert, men lojal är inte detsamma som att vara en ja-sägare. Ett företag behöver innovativa medarbetare och tankeutbyte för att utvecklas. Dessutom är inte ett företag det lämpligaste jämförelseobjektet, jag har i stället i en blogg valt att titta på hur Svenska kyrkan fungerar. Där diskuterar jag också frågan om var gränsen går mellan yttrandefrihet och illojalitet mot arbetsgivaren.
Läs också Ritva Maria Jacobssons kommentar till det öppna brevet, där hon beskriver det betydligt öppnare samtalsklimatet i Katolska kyrkan på kontinenten.
4. Är det verkligen nödvändigt att biskop Anders svarar offentligt, kan det inte räcka med privat svar till Gert Gelotte?
Det är viktigt att det finns ett officiellt ställningstagande från biskop Anders där han gör klart att präster, systrar och anställda i stiftet har yttrandefrihet. Då vet alla vad som gäller och kan vara mer frimodiga. Dessutom finns det något att hänvisa till för den som blir anklagad för att ha ”fel” åsikter.
5. Om det nu är så viktigt att veta var biskop Anders står i frågan, kan inte Gert Gelotte be om en intervju?
En intervju innebär alltid att den som gör intervjun tolkar svaren. Det kan bli missförstånd, men den intervjuade kan också hävda att hen är felciterad om vederbörande sagt någon hen inte vill stå för.
Ett svar skrivet av biskop Anders själv är i det här fallet det enda som kan ge tydliga besked om vad som gäller.
Vänner,
här är en ganska lång men grundlig intervju från österrikisk tv med Helmut Schüller. På tyska förstås:
http://www.youtube.com/watch?v=0ZP-b2n41vQ
Gert
Tack Gert
En mycket illustrativ intervju som tydligt visar vad det hela handlar om.
Vatikanens krav att OEMOTSAGD ha tolkningsföreträde på allt mellan himmel och jord och vägran att LYSSNA på motparten.
Framkommer åter hur SELEKTIV information B16 får om vardagslivet därute i världen från sina budbärare och rådgivare.
I vår tid med prästbrist i västvärlden har påven här en mängd engagerade präster som inget hellre vill än att tjäna kyrkan och Gudsfolket och påven har mage att vägra dem samtal samtidigt som han har fjäskat så in i vassen för SSPX männen.
Det är sorgligt och upprörande.
Viktigt att Helmut Schüller också pekar på att kyrkan även Afrika, Asien och Latin Amerika successivt är på väg mot samma problem som kyrkan i väst är mitt uppe i.
// Irène