Kardinal Martinis begravning 3 september 2012
http://www.youtube.com/watch?v=WVTpf38qouE
RIP
// Irène
PS http://www.youtube.com/watch?v=rkcidx1Gxos&feature=endscreen
Kardinal Martinis begravning 3 september 2012
http://www.youtube.com/watch?v=WVTpf38qouE
RIP
// Irène
PS http://www.youtube.com/watch?v=rkcidx1Gxos&feature=endscreen
Ett inlägg tillägnat den radikale kardinal Martini.
Debatten på KV fick en fortsättning i en brevväxling med en av mina systrar. Hon ville se hur jag motiverar min tolkning av pingstens händelser och befrielseteologins inverkan på heteronormen.
Tolkningen av pingstdagens händelser som ett upphävande av könsmaktsordningen utgår både från Jesus och Paulus, men också från Petrus ord till Cornelius och ”alla i hans hushåll” när han säger: ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor”. När Anden faller fylls alla närvarande i Caesarea av Guds ande utan hänsyn till kön precis som den första pingsten i Jerusalem då även kvinnor fanns bland de 120.
Gud ger inte Anden efter mått inte heller efter kön.
I sitt första tal citerar Petrus Joel där döttrar och tjänarinnor uttryckligen nämns: ”Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera.” Apg 2/Joel 2. Ingen könsåtskillnad.
I Galaterbrevet 3:28 skriver Paulus: Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” Vi är medlemmar i en andens union: Kristi kropp. Paulus säger också: ”Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till.” Ef.4:23.
Har helighet kön? Inte heller ande och förstånd är könsbestämda. Vi är i första hand asexuella personer.
Jesus är känd för sina många ”kvinnohistorier” och den som väger tyngst i mina ögon är hans möte med kvinnan vid brunnen – hon som är trippelt stigmatiserad: kvinna, samariska, ”synderska” – till vilken han säger: ”… den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning.” Joh 4. Man måste inte vara gudfruktig judisk man för att kunna bli sann gudstillbedjare. I mötet med Jesus gör kvinnan en andlig klassresa från nedersta trappsteget till översta: du med Gud.
Inte heller måste man vara präst, biskop eller påve för att tillbe i ande och sanning. Hjärtats tro räcker.
Evangeliet riktas till alla människor, ty Gud gör inte skillnad på person utan fyller oss alla med samma Ande, med sig själv. Evangeliet är vare sig baserat på eller syftande till en hierarkisk ordning mellan könen. Alla troende är givna högsta värdighet som förenade och identifierade med den levande guden själv. Att Gud är fader och Jesus son ska ses i sin kulturella kontext; de innehar sin tids högsta status.
Allt detta gäller förstås även dem som är förtryckta av kulturella eller politiska normer som heteronormen. Huruvida det finns ett förtryck måste de förtryckta själva ha rätt att avgöra och föreslå åtgärder såsom samkönade giftermål, adoptionsrätt etc. De har Jesus på sin sida.
”Mina ord är ande och liv” säger Jesus. Människan – utan alla bestämningar – har direkt tillgång till dem.
Vänligen,
Samuel.
Samuel,
”Hjärtats tro räcker”.
När hjärtat är fyllt av tro betyder kyrkliga hot om särskiljande ingenting. Det är bara ett mörkt moln. Ett moln. Mörkt. Som tror sig själv om mycket. För den som har ett guds-älskande hjärta är ett moln bara ett moln. Mörkt på grund av avsaknad av ljus. Utan lyster. Mörka blick vänd ner mot människorna. Hotfullt uppblossande.
Ett substantiellt intet i Guds universum.
Agneta som innerligt önskar att hon hade fått möta o lyssna till kardinal Martini.
Samuel,
Du kallar din långa och innehållsrika kommentar för inlägg. Jag tycker det vore värt att just lägga in som ett eget inlägg, som kan bli en egen samtalstråd. Så har vi gjort flera gånger med kommentarer från dig. Har du något emot att jag gör det?
Krister
Agneta och Krister.
Det hade varit underbart att få möta en så exceptionell kardinal som Martini. Dubbelt sorgligt att han drabbades av sjukdom. Han kunde blivit ”a transformational figure” i Kyrkans historia som påve.
Gärna en ny tråd, Krister, om du tycker det passar, annars fungerar även denna tråd bra.
Samuel.
Irène och alla intresserade,
Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.
Det är viktigt att alla ges möjlighet att läsa kardinal Martinis sista intervju i sin helhet, den blev hans allvarliga, uppfordrande andliga testamente:
”I advise the Pope and the bishops to look for twelve people outside the lines for administrative posts [posti direzionali]–people who are close to the poorest and who are surrounded by young people and are trying out new things.”
Inez
Inez.
”Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.”
Vad skulle man då säga om Jesus?
Han var inte alltid mild o önskade sina 12 lärjungar att vara nära de fattiga.
När det gäller ungdomar så har jag vid flertalet gånger påpekat det besvärande att reformrörelsen inte tycks ha ungdomar med sig. I alla fall har jag inte uppmärksammat några. Det är i sig tämligen alarmerande. Vi som bloggar här är inhga ungdomar men när har vi känt att detta är märkligt? Vad kan det bero på? Varför talar vi inte om det.
Martini tycks ha sett detta.
Är det någon som kan upplysa mig om att jag missat information om ungdomars önskan av reform …vore jag tacksam.
Agneta
Ord att begrunda i Martinis sista intervju. Jag rekommenderar alla att läsa och reflektera över dem. Ord av ljus och hopp.
Kyrkan i västvärlden är däst och trött. Ja, men det finns liv och hopp. Nåden finns där bara vi öppnar oss för den. Vad kan du göra för kyrkan?
Inez och alla,
Tack! Jag kommenterade en artikel om denna sista intervju på min blogg igår, men kunde inte hitta översättningen.
Kardinal Martini var väldigt klarsynt när det gäller vad som är fel. Kyrkan är 200 år efter sin tid och behöver förändras radikalt. Bengt du frågar vad var och en av oss kan göra för kyrkan. För mig är svaret enkelt, jag gör allt jag kan för att den förändringen ska ske.
Anneli
Inez, Bengt, Anneli… övriga
Jag blir förundrad över att ingen har lust att ta upp frågan eller gå viljan att gå i svaromål : var är ungdomarna i reformrörelsen?
Hur kan ni tycka det är ointressant?
Om det är så att kyrkan ska bli reformerad såsom Martini önskar krävs det ungdomars engagemang. Min tanke är att väldigt många ungdomar har tröttnat o är idag likgiltiga resp att det tycks som att många är mkt konservativa. Jag kommer inte ge mig till dess att några vågar diskutera detta i mitt tycke fundamentalt viktiga. Vi tuggar samma frågeställningar på bloggen men detta har vi aldrig (vågat?) dryfta.
Det är som om vi njuter av vårt eget engagemang o diskussionsiver utan att betänka att vi troligen alla är c:a 50. Skulle ett Vat II idag dra till sig ungdomar … drog det till sig unga människor då?
Agneta
Inez
”Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.”
Självklarheter för reformkatoliker och mängder av kristna i andra kyrkor och samfund men inte självklarheter inom katolsk hierarki.
Jag ser det som så att kardinal Martini låg ”200 år” före resten av kardinalsgänget och det är utifrån det perspektivet han anses radikal.
Martini frågar sig var glöden finns i hans kyrka.
(Intervjun även i NCR
http://ncronline.org/blogs/ncr-today/translated-final-interview-martini)
”Father Karl Rahner often used the image of the embers hidden under the ash. I see in the church today so much ash under the embers that often I’m hit with a sense of impotence. How can we liberate the embers from the ash, to reinvigorate the fires of love? For the first thing, we have to seek out these embers. Where are the individuals full of generosity, like the Good Samaritan? Who have faith like the Roman centurion? Who are enthusiastic like John the Baptist? Who dare the new, like Paul? Who are faithful like Mary Magdalene? I advise the Pope and the bishops to seek out twelve people outside the lines for administrative positions, people who are close to the poorest, who are surrounded by young people, and who try new things. We need to be with people who burn in such a way that the Spirit can spread itself everywhere.”
LCWR med dess eldsjälar till ordenssystrar som brinner för de mest utsatta tycker jag är det senaste exemplet på glöd inom kyrkan.
Ekumeniska kommuniteten i Taizé i Frankrike som drar till sig mer än 100.000 ungdomar varje år från hela världen ett annat exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=lbb-kaurSW0&feature=related
Liksom ekumeniska klostergemenskapen Bose i Italien med sin karismatiske ledare Enzo Bianchi ytterligare ett bra exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=W8LLbZBKSls
Enzo Bianchi och kardinal Martini var själsfränder sedan 40 år
http://www3.varesenews.it/tv/?vid=4279
// Irène
PS När jag beskådar det nuvarande kardinalskollegiet – så inte är det glöd det första jag kommer att tänka på. Snarare aska.
Agneta,
Jamie L Manson skrev en artikel om de unga och kyrkan i NCR som ger en del förklaringar:
”The church suddenly finds itself having to make an effort at being not only welcoming, but intellectually stimulating and liturgically meaningful to new generations of Catholics who were not formed in its tradition. It has to develop a catechesis that challenges the mind, feeds the spirit, and engages the inquisitive nature of young people.”
http://ncronline.org/blogs/grace-margins/twenty-something-catholics-lost-generation
Det finns en organisation i USA som heter ”CTA 20/30”. Deras programförklaring:
“Call To Action 20/30 is an inclusive community of reform-minded Catholics in our 20s and 30s. Our mission is to create and foster a spiritual home for young adults who struggle with the institutional Catholic Church. We engage and equip these young adults to discern and share their faith, to integrate faith action against injustice in our Church and the world, and to promote grassroots church reform. We welcome your voice, gifts, and enthusiasm for making the Catholic Church a more just, inclusive, and welcoming place!”
https://cta-usa.org/2030/welcomepacket.pdf
Uppenbarligen finns det amerikanska engagerade unga vuxna, jag känner inte till om det finns europeiska motsvarigheter, men som bekant existerar överhuvudtaget ingen svensk organiserad reformrörelse. Det finns katolska medlemmar i EKHO.
Irène,
Det var just kontrasten mellan den milde Martini och kardinalskollegiet som jag ville understryka. Bra att du ger läsarna ytterligare perspektiv.
Jag som tillhör Svk har kommenterat sporadiskt på KV av solidaritet med fattiga kvinnor och homosexuella. Jag menar att om påven och kardinalerna reformerade sina hjärtan och kyrkan skulle det medverka till att världen blev ett fredligare hem för människor.
Inez
KV-skribenter,
Ett positivt förslag: kardinal Martinis andliga testamente översätts till svenska och läggs ut på KV bredvid Teologernas Memorandum. Även om många läser engelska obehindrat blir det lättillgängligare för alla översatt. Det ger ett mycket bra underlag för fortsatta diskussioner.
Inez
M | T | O | T | F | L | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Ett inlägg tillägnat den radikale kardinal Martini.
Debatten på KV fick en fortsättning i en brevväxling med en av mina systrar. Hon ville se hur jag motiverar min tolkning av pingstens händelser och befrielseteologins inverkan på heteronormen.
Tolkningen av pingstdagens händelser som ett upphävande av könsmaktsordningen utgår både från Jesus och Paulus, men också från Petrus ord till Cornelius och ”alla i hans hushåll” när han säger: ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor”. När Anden faller fylls alla närvarande i Caesarea av Guds ande utan hänsyn till kön precis som den första pingsten i Jerusalem då även kvinnor fanns bland de 120.
Gud ger inte Anden efter mått inte heller efter kön.
I sitt första tal citerar Petrus Joel där döttrar och tjänarinnor uttryckligen nämns: ”Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera.” Apg 2/Joel 2. Ingen könsåtskillnad.
I Galaterbrevet 3:28 skriver Paulus: Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.” Vi är medlemmar i en andens union: Kristi kropp. Paulus säger också: ”Se till att ni förnyas i ande och förstånd och att ni klär er i den nya människan, som har skapats efter Guds bild, med den rättfärdighet och den helighet som hör sanningen till.” Ef.4:23.
Har helighet kön? Inte heller ande och förstånd är könsbestämda. Vi är i första hand asexuella personer.
Jesus är känd för sina många ”kvinnohistorier” och den som väger tyngst i mina ögon är hans möte med kvinnan vid brunnen – hon som är trippelt stigmatiserad: kvinna, samariska, ”synderska” – till vilken han säger: ”… den tid kommer, ja, den är redan här, då alla sanna gudstillbedjare skall tillbe Fadern i ande och sanning.” Joh 4. Man måste inte vara gudfruktig judisk man för att kunna bli sann gudstillbedjare. I mötet med Jesus gör kvinnan en andlig klassresa från nedersta trappsteget till översta: du med Gud.
Inte heller måste man vara präst, biskop eller påve för att tillbe i ande och sanning. Hjärtats tro räcker.
Evangeliet riktas till alla människor, ty Gud gör inte skillnad på person utan fyller oss alla med samma Ande, med sig själv. Evangeliet är vare sig baserat på eller syftande till en hierarkisk ordning mellan könen. Alla troende är givna högsta värdighet som förenade och identifierade med den levande guden själv. Att Gud är fader och Jesus son ska ses i sin kulturella kontext; de innehar sin tids högsta status.
Allt detta gäller förstås även dem som är förtryckta av kulturella eller politiska normer som heteronormen. Huruvida det finns ett förtryck måste de förtryckta själva ha rätt att avgöra och föreslå åtgärder såsom samkönade giftermål, adoptionsrätt etc. De har Jesus på sin sida.
”Mina ord är ande och liv” säger Jesus. Människan – utan alla bestämningar – har direkt tillgång till dem.
Vänligen,
Samuel.
Samuel,
”Hjärtats tro räcker”.
När hjärtat är fyllt av tro betyder kyrkliga hot om särskiljande ingenting. Det är bara ett mörkt moln. Ett moln. Mörkt. Som tror sig själv om mycket. För den som har ett guds-älskande hjärta är ett moln bara ett moln. Mörkt på grund av avsaknad av ljus. Utan lyster. Mörka blick vänd ner mot människorna. Hotfullt uppblossande.
Ett substantiellt intet i Guds universum.
Agneta som innerligt önskar att hon hade fått möta o lyssna till kardinal Martini.
Samuel,
Du kallar din långa och innehållsrika kommentar för inlägg. Jag tycker det vore värt att just lägga in som ett eget inlägg, som kan bli en egen samtalstråd. Så har vi gjort flera gånger med kommentarer från dig. Har du något emot att jag gör det?
Krister
Agneta och Krister.
Det hade varit underbart att få möta en så exceptionell kardinal som Martini. Dubbelt sorgligt att han drabbades av sjukdom. Han kunde blivit ”a transformational figure” i Kyrkans historia som påve.
Gärna en ny tråd, Krister, om du tycker det passar, annars fungerar även denna tråd bra.
Samuel.
Irène och alla intresserade,
Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.
Det är viktigt att alla ges möjlighet att läsa kardinal Martinis sista intervju i sin helhet, den blev hans allvarliga, uppfordrande andliga testamente:
”I advise the Pope and the bishops to look for twelve people outside the lines for administrative posts [posti direzionali]–people who are close to the poorest and who are surrounded by young people and are trying out new things.”
http://www.commonwealmagazine.org/blog/wp-content/uploads/2012/09/Translation-by-Father-Joseph-Komonchak.pdf
Inez
Inez.
”Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.”
Vad skulle man då säga om Jesus?
Han var inte alltid mild o önskade sina 12 lärjungar att vara nära de fattiga.
När det gäller ungdomar så har jag vid flertalet gånger påpekat det besvärande att reformrörelsen inte tycks ha ungdomar med sig. I alla fall har jag inte uppmärksammat några. Det är i sig tämligen alarmerande. Vi som bloggar här är inhga ungdomar men när har vi känt att detta är märkligt? Vad kan det bero på? Varför talar vi inte om det.
Martini tycks ha sett detta.
Är det någon som kan upplysa mig om att jag missat information om ungdomars önskan av reform …vore jag tacksam.
Agneta
Ord att begrunda i Martinis sista intervju. Jag rekommenderar alla att läsa och reflektera över dem. Ord av ljus och hopp.
Kyrkan i västvärlden är däst och trött. Ja, men det finns liv och hopp. Nåden finns där bara vi öppnar oss för den. Vad kan du göra för kyrkan?
Inez och alla,
Tack! Jag kommenterade en artikel om denna sista intervju på min blogg igår, men kunde inte hitta översättningen.
Kardinal Martini var väldigt klarsynt när det gäller vad som är fel. Kyrkan är 200 år efter sin tid och behöver förändras radikalt. Bengt du frågar vad var och en av oss kan göra för kyrkan. För mig är svaret enkelt, jag gör allt jag kan för att den förändringen ska ske.
Anneli
Inez, Bengt, Anneli… övriga
Jag blir förundrad över att ingen har lust att ta upp frågan eller gå viljan att gå i svaromål : var är ungdomarna i reformrörelsen?
Hur kan ni tycka det är ointressant?
Om det är så att kyrkan ska bli reformerad såsom Martini önskar krävs det ungdomars engagemang. Min tanke är att väldigt många ungdomar har tröttnat o är idag likgiltiga resp att det tycks som att många är mkt konservativa. Jag kommer inte ge mig till dess att några vågar diskutera detta i mitt tycke fundamentalt viktiga. Vi tuggar samma frågeställningar på bloggen men detta har vi aldrig (vågat?) dryfta.
Det är som om vi njuter av vårt eget engagemang o diskussionsiver utan att betänka att vi troligen alla är c:a 50. Skulle ett Vat II idag dra till sig ungdomar … drog det till sig unga människor då?
Agneta
Inez
”Det är märkligt ändå att en så mild man som säger idel självklarheter anses radikal.”
Självklarheter för reformkatoliker och mängder av kristna i andra kyrkor och samfund men inte självklarheter inom katolsk hierarki.
Jag ser det som så att kardinal Martini låg ”200 år” före resten av kardinalsgänget och det är utifrån det perspektivet han anses radikal.
Martini frågar sig var glöden finns i hans kyrka.
(Intervjun även i NCR
http://ncronline.org/blogs/ncr-today/translated-final-interview-martini)
”Father Karl Rahner often used the image of the embers hidden under the ash. I see in the church today so much ash under the embers that often I’m hit with a sense of impotence. How can we liberate the embers from the ash, to reinvigorate the fires of love? For the first thing, we have to seek out these embers. Where are the individuals full of generosity, like the Good Samaritan? Who have faith like the Roman centurion? Who are enthusiastic like John the Baptist? Who dare the new, like Paul? Who are faithful like Mary Magdalene? I advise the Pope and the bishops to seek out twelve people outside the lines for administrative positions, people who are close to the poorest, who are surrounded by young people, and who try new things. We need to be with people who burn in such a way that the Spirit can spread itself everywhere.”
LCWR med dess eldsjälar till ordenssystrar som brinner för de mest utsatta tycker jag är det senaste exemplet på glöd inom kyrkan.
Ekumeniska kommuniteten i Taizé i Frankrike som drar till sig mer än 100.000 ungdomar varje år från hela världen ett annat exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=lbb-kaurSW0&feature=related
Liksom ekumeniska klostergemenskapen Bose i Italien med sin karismatiske ledare Enzo Bianchi ytterligare ett bra exempel.
http://www.youtube.com/watch?v=W8LLbZBKSls
Enzo Bianchi och kardinal Martini var själsfränder sedan 40 år
http://www3.varesenews.it/tv/?vid=4279
// Irène
PS När jag beskådar det nuvarande kardinalskollegiet – så inte är det glöd det första jag kommer att tänka på. Snarare aska.
Agneta,
Jamie L Manson skrev en artikel om de unga och kyrkan i NCR som ger en del förklaringar:
”The church suddenly finds itself having to make an effort at being not only welcoming, but intellectually stimulating and liturgically meaningful to new generations of Catholics who were not formed in its tradition. It has to develop a catechesis that challenges the mind, feeds the spirit, and engages the inquisitive nature of young people.”
http://ncronline.org/blogs/grace-margins/twenty-something-catholics-lost-generation
Det finns en organisation i USA som heter ”CTA 20/30”. Deras programförklaring:
“Call To Action 20/30 is an inclusive community of reform-minded Catholics in our 20s and 30s. Our mission is to create and foster a spiritual home for young adults who struggle with the institutional Catholic Church. We engage and equip these young adults to discern and share their faith, to integrate faith action against injustice in our Church and the world, and to promote grassroots church reform. We welcome your voice, gifts, and enthusiasm for making the Catholic Church a more just, inclusive, and welcoming place!”
https://cta-usa.org/2030/welcomepacket.pdf
Uppenbarligen finns det amerikanska engagerade unga vuxna, jag känner inte till om det finns europeiska motsvarigheter, men som bekant existerar överhuvudtaget ingen svensk organiserad reformrörelse. Det finns katolska medlemmar i EKHO.
Irène,
Det var just kontrasten mellan den milde Martini och kardinalskollegiet som jag ville understryka. Bra att du ger läsarna ytterligare perspektiv.
Jag som tillhör Svk har kommenterat sporadiskt på KV av solidaritet med fattiga kvinnor och homosexuella. Jag menar att om påven och kardinalerna reformerade sina hjärtan och kyrkan skulle det medverka till att världen blev ett fredligare hem för människor.
Inez
KV-skribenter,
Ett positivt förslag: kardinal Martinis andliga testamente översätts till svenska och läggs ut på KV bredvid Teologernas Memorandum. Även om många läser engelska obehindrat blir det lättillgängligare för alla översatt. Det ger ett mycket bra underlag för fortsatta diskussioner.
Inez