Utifrån kardinal Schönborns ställningstagande att bekräfta valet av en öppet homosexuell man till att få ingå i kyrkoråd har en het debatt flammat upp i Österrike.
18 april intervjuas i österrikiska der Standard teologerna Paul Zulehner och (den öppet homosexuelle) David Berger om bla sexualmoral och kyrkans inställning och man kommer då också in på den katolska internetportalen kreuz.net – öppet antisemitisk och homofob och främlingsfientlig.
David Berger uppger att Vatikanen stödjer internetportalen och att av påven Benedikt ha fått uttryckliga lovprisningar. Berger som själv tillhört traditionalisterna (dock eeu aldrig medverkat på kreuz.net) säger sig ofta ha upplevt hur Rom sett positivt på arbetet som utförs av kreuz.net .
Paul Zulehner: ” Vi kan med säkerhet utgå att denna grupp (som står bakom kreuz.net) politiskt och kyrkligt står på högerkanten. Alla undersökningar visar att dessa personer är mycket auktoritetsberoende. De har en mycket rigid moral och är fullständigt intoleranta och antisemitiska, antimuslimska och främlingsfientliga. ”
Vad beträffar skilda och omgifta råder enligt Zulehner snarare en konflikt mellan Schönborn och påven än mellan Schönborn och Schüller.
Det tycks råda delade meningar hur Vatikanen ställer sig till en internetportal som kallar sig katolsk och samtidigt är helt öppet rasistisk och homofob.
Om någon någonstans sett ett OFFICIELLT AVSTÅNDSTAGANDE från tex Vatikanens alerte presstalesman f.Federico Lombardi så mottages det tacksamt.
Innan något bevis finns att Vatikanen OFFENTLIGT tagit avstånd från Kreuz.net så kan jag tyvärr inte hålla med den annars så trovärdige Klaus Misgeld som under rubrik ”Intoleransens avgrund” i Signum 3 april om kreuz.net påstår att ”Portalen har ingenting med den katolska kyrkan att göra”
”En bofink får inte se ut hur som helst. Även om mångfalden och bredden inom den katolska kyrkan är stor – större än vad många kanske vill erkänna – så kan de som utger sig för att vara dess representanter inte uppträda hur som helst. Det finns gränser. Den har nåtts och överskridits med råge av en grupp som står bakom den tyskspråkiga internetportalen ”kreuz.net – Katholische Nachrichten”. Portalen har ingenting med den katolska kyrkan att göra, men utger sig för att vara dess rättrogna röst. De tyska biskoparna har samfällt fördömt den. Det tyska författningsskyddet har klassat den som oförenlig med grundlagen och undersöker juridiska möjligheter att stoppa den. Portalen anklagas bland annat för att torgföra antisemitiska och antimuslimska uttalanden. Biskoparna har förklarat att portalen missbrukar ordet ”katolskt”.”
http://signum.se/intoleransens-avgrund/
// Irène
PS kreuz.net redan tagit ut segern för SSPX och gläder sig åt dess personalprelatur då Bernard Fellay blir direkt underställd påven.
”Skräckscenariot för gammalliberala” lyder rubriken.
http://www.kreuz.net/article.15027.html
Kardinal Schönborn smädas och skändas öppet å det grövsta.
Polariseringen inom katolska kyrkan när det gäller tingens ordning och nu främst homosexualitet och kvinnliga präster accelererar.
Nu går vicerektorn vid det anrika Gregorianauniversitetet professorn i psykologi Hans Zollner SJ ut med ett samband mellan homosexuella och sexuellt missbrukande av barn.
”Det föreligger visserligen inte något kausalsamband mellan homosexualitet och sexuellt missbruk av barn. Inte varje homosexuell är farlig ur missbrukssynpunkt men inom denna personkrets finns en högre riskfaktor.”
Detta budskap gav Zollner till en polsk dagstidning.
http://www.kath.net/detail.php?id=36214
// Irène
PS Jag utgår ifrån att en psykologiprofessor på Gregoriana förmedlar vad påven anser om homosexualitet.
Det är nog bara en tidsfråga tills den nu pågående krackeleringen inom katolska kyrkan spricker………
Hans Zollner är, liksom många andra katoliker på ledande positioner, bra på att ligga precis på gränsen mot osanning. Han säger faktiskt inte att direkt att övergrepp främst begås av homosexuella män, men den som läser intervjun uppfattar det så.
Jag har inte sett någon statistik på hur många av förövarna som är homosexuella, vilket nog är vanskligt att bedöma. Det finns många flickor bland de drabbade och det uppenbarligen är så att de här prästerna tar de barn som finns närmast till hands, ofta pojkar.
Anneli
Anneli
Professor Hans Zollner har varit i Sverige och hållt kurs i något ämne jag inte minns namnet på men som jag deltog i.
Det jag dock minns är att professor Zollner från Gregorianauniversitetet inte gillade att svara på frågor som jag ställde.
På Gregoriana hamnar bara tvättäkta rättrogna teologer som har alla svar färdiga.
Alla RÄTTA svar.
Problemet var bara att mina frågor inte var RÄTTA och därför inte passade till hans färdiga svar vilket gjorde honom fullkomligt rasande.
// Irène
Irène, vänner,
jag tycker inte man kan hävda att Vatikanen stöder allt konservativt i kyrkan som man inte uttryckligen tagit avstånd från. Det vore att tillämpa omvänd bevisföring och det tycker jag inte man skall göra.
Det som förs fram på Kreuz.net är så främmande för katolska kyrkan att jag anser att utgångspunkten måste vara att detta kan inte Vatikanen ställa sig bakom. Tills motsatsen är bevisad.
Gert
Det är vanskligt att tala om ”högre riskfaktor” hos personkretsen homosexuella på det sätt som Zollner gör. Det kan inte annat än bidra till ytterligare stigmatisering av denna grupp. Visserligen är det nog rätt att den relativa frekvensen övergrepp i relation till personkretsens storlek är högre bland homosexuella, men statistik måste alltid analyseras och utvärderas i sitt sammanhang. Se mitt tidigare blogginlägg:
http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2011/12/12/bryt-tystnaden-om-homosexualitet-bland-pr-228-ster-och-nunnor.aspx
Det sägs också att brott är överrepresenterade bland invandrare och att katoliker är överreprensenterade i fängelserna, men sådana fakta kan inte ryckas ut och presenteras utanför sitt sammanhang för att stigmatisera dessa grupper. Samma med data om homosexuella. Det är tråkigt med denna aggressiva retorik som du vittnar om Irène som kväver ett fritt och öppet samtal kring dessa frågor. Vi måste se verkligheten som den är och diskutera utifrån det.
Katolska kyrkans policy att generellt avråda personer med homosexuella böjelser från prästämbetet är olyckligt. När man utestänger en hel grupp från prästämbetet bara för att det finns en ökad risk för ett visst beteende missgynnar man många personer som säkert skulle blivit utmärkta präster. Samtidigt finns det risk att homosexuella personer som vill bli präster tiger om sin läggning, vilket heller inte är bra, och att homosexuella görs till syndabockar för pedofiliövergreppen, och att man underlåter att vidta andra mera generella förebyggande åtgärder.
Bengt,
Jättebra!
Anneli
Vänner,
man kan inte vara nog försiktig med den här sortens statistik. Det är exempelvis väl dokumenterat att det finns ett samband mellan fattigdom och kriminalitet. Om fler invandrare än födda svenskar lever i arbetslöshet och fattigdom blir invandrare överrepresenterade i brottsstatistiken – men inte för att de är invandrare utan för att de är fattiga och arbetslösa.
Om homosexuella är överrepresenterade bland präster som begår sexuella övergrepp, så beror det högst sannolikt inte på homosexualiteten utan på att de lever i en kultur där de förväntas förtrycka sig själva. Alltså på att det finns ett samband mellan att bli förtryckt och att själv förtrycka.
Celibatet kan mycket väl vara en tillgång för en präst som upplever celibatet som en tillgång och lever i fred med sig själv. Men pliktcelibatet är ett övergrepp som ibland leder till övergrepp. I denna mening är det omänskligt och måste alltså avskaffas.
Celibatet som ett fritt val kommer alltid att finnas och hotas inte av att det inte förenas med tvång.
Gert
Bengt
Jag tror inte mina öron eller rättare sagt ögon.
Vilket lyft att läsa dig !
// Irène
Gert
”jag tycker inte man kan hävda att Vatikanen stöder allt konservativt i kyrkan som man inte uttryckligen tagit avstånd från.”
Det håller jag med om.
Det jag INTE håller med om var Klaus Misgeld påstående ang specifikt kreuz.net -Katolische Nachrichten
”Portalen har ingenting med den katolska kyrkan att göra”
Portalen drivs mycket skickligt av anonyma katoliker som kallar portalen katolsk och som vet exakt hur man ska gå till väga för att undvika att ställas till svars juridiskt.
Många katoliker med högerextrema åsikter finns ju bevisligen inom katolska kyrkan. Och blir nu SSPX rumsrent så får kreuz.net ytterligare vind i seglen då även SSPX anhängare sägs finnas med som skribenter på portalen. Williamson är idol på Kreuz.net och hans fd chef blir förmodligen inom kort katolsk biskop.
Påven tar personligen avstånd från både det ena och andra med politisk anknytning så nog tycker jag det skulle vara klädsamt om B16 offentligt även tog avstånd från bloggosfärens mest högerextrema internetportal som kallar sig katolsk.
Jämför med vår biskop som kastade sig över oss samma vecka KV dök upp på internet.
KV verkar för alla människors lika värde medan kreuz.net är rasistiskt dvs vägrar erkänna denna kristna grundbult.
// Irène
PS Glömde ge länken till der Standard där David Berger med sin inside information från sitt tidigare liv uppger att Vatikanen bakom kulisserna gett sitt bifall till kreuz.net. Vatikanen är ju ett vitt begrepp. Jag är inte alls främmande inför att det finns olika krafter inom Vatikanen. Trots allt har Richard Williamson fått sin exkommunikation upphävd av påven. Och även om påven gjorde det i god tro, så har Williamson haft sina beskyddare ända in i Vatikanen.
Nazism och facism – går ju som vi alla vet – alldeles utmärkt att förena med katolicism. Som vi alla erfarit finns i PRAKTIKEN ingen motsättning alls.
Att definiera sig som katolik ? Vem avgör – jag själv eller den Andre ? Påven ? Att definiera sig som Jesu lärjunge ? Vem avgör – jag själv eller den Andre ? Påven ?
http://derstandard.at/1334530934602/Krisenzeit-in-der-Kirche-Sie-wuerden-Leute-am-Scheiterhaufen-verbrennen
Här har Michael Hultsten 2010 översatt en tidigare intervju med David Berger
http://www.katolskvision.se/blog/?p=1366
// Irène
Der Spiegel-intervjun med Berger är intressant. Den vittnar dels om hur mycket av homofobi det finns inom dessa konservativa närstående SSPX kretsar som Berger rört sig i, dels antyds att Wiliamssons förintelseförnekelse kanske inte är ett unikt fenomen, utan toppen på ett isberg. Berger talar om att samtalsämnen som ”påstådd judisk global konspiration eller om hur man håller upproriska element, frimurrare och homosexuella från kyrkan”, var vanligt förekommande.
Det är viktigt att känna till denna bakgrund för att förstå hur infekterad debatten blivit. Sund katolsk moralteologi och sociallära är en sak, men samtalet och spänningarna inom kyrkan idag har betydligt fler bottnar än så. Detta måste genomlysas för att få en hyfsad diskussion.
Vår påve Benedikt XVI menar väl, men har förmodligen väldigt lite klart för sig dessa sammanhang. Säkert surfar han inte till Kreuznets hemsida, utan är influerad av vilka informationer han får av närstående rådgivare. I de kretsar som står påven nära finns nog mycket informell makt. Den makten är osynlig och undandrar sig formellt ansvarsutkrävande.
Bengt
Jag betraktar dig nu som informell GÄSTSKRIBENT på KV blogg.
Säg till när du vill bli formaliserad sådan.
// Irène
Irène,
du skriver: ”Nazism och facism – går ju som vi alla vet – alldeles utmärkt att förena med katolicism. Som vi alla erfarit finns i PRAKTIKEN ingen motsättning alls.”
Ju mer jag läser din formulering desto underligare blir den. Katolicism går inte alls att förena med nazism – varken i teorin eller i praktiken! Motsättningarna är mer än uppenbara. Jag förstår inte hur du tänker.
Med fascismen blir det mera komplicerat. De spanska biskoparna, med något undantag, trivdes utmärkt med Francos auktoritära och korporativistiska styre. Men att biskopar var fascister är inte det samma som att katolicism är fascism – vilket skulle vara följden av din formulering.
Men jag kanske missförstår dig?
Gert
Gert
”Men jag kanske missförstår dig?”
Svårt att svara på innan du visar ditt mandat på att ha ett OOMSTRITT och universellt tolkningsföreträde på definitionen av begreppet ” katolicism ”.
Och om det då eventuellt visar sig att din definition inte överensstämmer med den definition som tex ”biskopar som var fascister” har – betyder det att katolska kyrkan av och till har biskopar som inte är katoliker i betydelsen av att inte omfatta katolicism som lära ?
Snart får vi kanske en ny biskop inom katolska kyrkan – Bernard Fellay.
Kommer han i så fall enligt dig att kunna representera katolicism = katolsk lära ?
// Irène
Nazism och fascism är oförenligt med katolicism, det håller jag helt med om. Frågan är kanske snarare hur katolsk åtminstone delar av katolska kyrkan egentligen är? Jag menar då i första hand de kretsar David Berger rörde sig i.
Anneli
Alla läsare,
Ville bara inflika en länk till ett faktablad om homosexualitet och sexuellt missbruk av barn.
http://psychology.ucdavis.edu/rainbow/HTML/facts_molestation.html
Inez
Irène,
vad är ”katolicism som lära”?
Katolicism är en form av kristendom. Under den heliga bråten finner vi evangeliet. Hur skulle detta kunna samexistera med nazism?
Men jag förstår nog inte vad du vill säga.
Gert
Inez,
Tack det var mycket informativ läsning och jag fastnade för nedanstående stycke som just klargör skillnaden mellan övergrepp och sexuell läggning. Pedofilen har i allmänhet ingen vuxen sexualitet på det sättet att han är hetero- eller homosexuell. Den terminologin är irrelevant i sammanhanget.
”Another problem related to terminology arises because sexual abuse of male children by adult men2 is often referred to as ”homosexual molestation.” The adjective ”homosexual” (or ”heterosexual” when a man abuses a female child) refers to the victim’s gender in relation to that of the perpetrator. Unfortunately, people sometimes mistakenly interpret it as referring to the perpetrator’s sexual orientation.
To avoid this confusion, it is preferable to refer to men’s sexual abuse of boys with the more accurate label of male-male molestation. Similarly, it is preferable to refer to men’s abuse of girls as male-female molestation. These labels are more accurate because they describe the sex of the individuals involved but don’t implicitly convey unwarranted assumptions about the perpetrator’s sexual orientation.
The distinction between a victim’s gender and a perpetrator’s sexual orientation is important because many child molesters don’t really have an adult sexual orientation. They have never developed the capacity for mature sexual relationships with other adults, either men or women. Instead, their sexual attractions focus on children – boys, girls, or children of both sexes.”
Sedan är fenomenet att tillskriva minoriteter en sjuk sexualitet något som förekommit genom hela historien. Vilket också presenteras på ett tydligt sätt.
Anneli
Gert
”Hur skulle detta kunna samexistera med nazism?”
HUR förstår jag inte heller och kan följaktligen inte svara på.
Däremot vet jag ATT.
// Irène
Irène.
Gert: ”… att biskopar var fascister är inte det samma som att katolicism är fascism”.
Kristendom förhåller sig till nazism och fascism som olja till vatten. De är oförenliga och tyska, spanska, italienska, chilenska och argentinska biskopar som kollaborerat med fascismen är alla förrädare, vilket somliga av dem insett; de har bett om förlåtelse för sitt förräderi mot både gudsfolket och Herren.
Gert har naturligtvis fullkomligt rätt när han skriver: ”Katolicism är en form av kristendom. Under den heliga bråten finner vi evangeliet. Hur skulle detta kunna samexistera med nazism?”.
Den kristendom Kristus står för är antitesen till allt vad fascism står för. Varför inte poängtera det?
Samuel.
Samuel,
Du skriver så sant och rätt, liksom Gert, att katolicism, kristendom och evangelium är
oförenligt med t ex nazismen. Däremot finns ju Gud för alla personer, även nazister, kommunister, etc. Och dessa personer har inte så sällan en polityr av social anknytning till kristendomens yttringar, det visar historien så väl.
Krister
Krister,
Det var bra uttryckt!
Agneta