Det drar ihop sig inom katolska kyrkan – till en allt mer omfattande maktkamp.
Det står var och en fritt att tolka skeendet.
Här är min.
Påvens val av tillvägagångssätt att för första gången närma sig ”en grupp präster i ett europeiskt land ” illustrerar att Vatikanen insett att bäst-före-datumet gått ut för dess gängse STRATEGI att totalt NEGLIGERA och IGNORERA INOMKATOLKSKA reformföreträdare.
Internet har dock revolutionerat alla diktaturer.
Vatikanen famlar och fumlar. Dess kardinalskollegium består av män vars genomsnittsålder ligger på ca 72 år. Påven fyller 85 år nästa vecka. Alla dessa män har med sig vanan av att ha levt sina liv i en svunnen tid då katolska kyrkan fortfarande kunde leva på sitt koncept ” Pay, pray and obey ”.
Det konceptet håller inte längre.
Österrike gick i bräschen för REFORMER i samband med MÖRKANDET av sexskandalen med kardinal Gröer som exploderade för 17 år sedan när mängder av katoliker i sorg och besvikelse lämnade kyrkan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Hermann_Gro%C3%ABr
Det var då Wir sind Kirche bildades som sedan spridits till drygt 40 länder. Även mängder av alternativa reformrörelser har under åren sedan dess bildatas runt om i världen. Under 17 års tid har en påve aldrig tagit tillfället i akt att bjuda in någon representant för någon reformrörelse i världen för att samtala om REFORMKRAV.
Vatikanen har valt strategin att inte låtsas om att det existerar reformrörelser genom att totalt NEGLIGERA och IGNORERA dess företrädare.
Därför kan det lätt betraktas som ett UTSPEL och ett AGERANDE att påven väljer att första gången han tilltalar ”en grupp präster i ett europeiskt land ” så sker det i en skärtorsdagspredikan från Peterskyrkan.
En LEDARES AGERANDE eller UTSPEL brukar utmärkas av UNDERSTÄLLDAS åtföljande ageranden FÖR eller EMOT den AGERANDE.
Så sker helt följdriktigt även nu. Förste man ut på plan som vill visa att han är FÖR den agerande är hjälpbiskop Andreas Laun i Salzburg . Vill man bli av med epitetet ” hjälp” före sin titel så är det säkert mycket lönande att offentligt gå ut och stödja påven så här (ordagrant översatt)
”Alla proteströrelser vill göra Jesu kyrka till sin egen kyrka genom att bygga om den efter sina egna och samtidens föreställningar.”
Hjälpbiskopen håller ett flammande försvarstal för påven utan att inse att problemet är att reformrörelser och påven inte har samma utgångspremisser.
I frågan om kvinnliga ämbetsbärare vill hjälpbiskopen göra gällande att ”GUDS VILJA STÅR ATT FINNA I LÄROÄMBETS SLUTGILTIGA BESLUT SOM KATOLIKER MED JESUS SOM FÖREBILD BORDE LYDA.”
Underförstått budskap av alla som använder sig av detta mantra är att påven i likhet med Jesus endast är en lydig tjänare till Gud vars vilja det är att det inte ska förekomma kvinnliga präster.
Med andra ord – påven kan inte med bästa vilja i världen GÅ EMOT GUDS VILJA.
Med andra ord – påven är ett OFFER.
ETT LYDNADENS OFFER.
Utgångsläget är just att reformförespråkare inte anser att det är Guds vilja att inte kvinnor får bli ämbetsbärare.
Personligen skulle jag tycka det vore intressant att höra vilka argument påven har att kunna hävda att Gud uttrycker sin vilja på diametralt olika sätt till olika kristna kyrkoföreträdare.
Det är något jag verkligen skulle vilja veta.
http://www.kath.net/detail.php?id=36014
Att påven AGERAR genom att rikta sig mot Österrike i sin skärtorsdagspredikan har ju också fått kardinal Schönborn att REAGERA genom att dra öronen åt sig och även nu fått ytterligare ringar på vattnet genom att kyrkoherde Gerhard Swierzek – i den församling där kardinal Schönborn godkänt att en homosexuell man som lever i samkönat partnerskap ska få förtroendet att sitta med i kyrkofullmäktige – nu hotar säga upp sig.
Vad beträffar homosexulitet säger kyrkoherden att ”han har ett prästerligt samvete och respekterar gudomlig och kyrklig rätt och hänvisar till uttalanden av påven Johannes Paulus II och katolska kyrkans stora katekes.”
// Irène
PS Det blir ju allt tydligare att frågor som tex kvinnliga ämbetsbärare och synen på homosexualitet inte kan diskuteras på ett tillfredsställande sätt förrän frågor om vad som utgör KYRKANS VÄSEN och frågan om LÄROÄMBETETS och PÅVEÄMBETETS utformning i en alltmer global och internetbaserad värld har kommit UPP PÅ BORDET.
Den katolska hierarkins nuvarande syn på sig själv och sitt mandat har nått VÄGS ÄNDE.
Dags för VAT III !?
Historia som florerar i reformkretsar
Till Vat 3 kanske biskopar kan ta med sina fruar och till Vat4 kanske manliga biskopar kan ta med sina fruar eller män och kvinnliga biskopar sina män eller sina fruar……
// Irène
PS Ovanstående redan förverkligat inom olika delar av kristenheten. Det är bara att haka på.
Missnöjet mot påvens nonchalanta stil mot reformrörelser har pågått flera år.
Redan för snart 3 år sedan skrev the Tablet en ledare som påtalade detta och som det finns anledning att aktualisera med anledning av påvens skärtorsdagspredikan och den farliga upptrappning som nu sker genom att kardinal Schönborn pressas av Vatikanen uppifrån och kyrkoherdar av olika uppfattningar nedifrån.
En omänsklig och omöjlig situation att hantera.
Kardinal Schönborn var den som efterträdde kardinal Gröer. Det mörkande som gjordes av de inblandade i Gröerskandalen kastar fortfarande skuggor över alla aktörer från den tiden bla kardinal Sodano och dåvarande kardinal Ratzinger .
Alla har någon form av hållhake på alla i den soppan .
Jag tror dock att Schönborn är den mest hederlige av alla nu inblandade och som gjort absolut så gott han kunnat i sitt svåra mellanläge.
”Something of a consensus exists among church historians that, had the Vatican treated Martin Luther and his circles in a more conciliatory manner at the start of what became the Reformation, it might not have happened. ”
http://www.thetablet.co.uk/article/13181
// Irène
Irène, vänner,
det bästa är väl att låta kyrkoherde Gerhard Swierzek lämna församlingen. Han är tillsatt, inte vald. Den homosexuella kyrkorådsledamoten blev däremot vald med ett mycket högt röstetal, såvitt jag förstår.
Gert