I Signum nr 1/2010 går Philip Geister SJ – angående lagförslaget i Uganda – ut med hård kritik mot Sveriges biståndsminister Gunilla Carlsson i en artikel ”Kolonialismens nya ansikten”
http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=4011
Gert Gelotte skrev en blogg ”Stolligt från Uppsala”
http://www.katolskvision.se/blog/2010/02/01/stolligt-fran-uppsala/
I Signum nr 2 / 2010 får Philip Geister svar på tal i ett debattinlägg av Ulla Gudmundson, Sveriges ambassadör vid Heliga Stolen, ”Dödsstraff inte Kultur”. Läs det ! Tyvärr finns det inte på nätet men jag har tagit mig friheten att fritt sätta ihop några repliker från debattörerna.
Philip G ”Men att hota med att dra in bistånd för att försöka påverka u-länders lagstiftning är fel väg att gå.”
Ulla G ”Philip Geister är kritisk till att bistånd villkoras utifrån givarens värderingar och önskemål. Dock, biståndssamarbete är just ett samarbete, som formas i dialog utifrån två parters mål och värderingar. Ett av målen för det svenska biståndet är att främja grundläggande mänskliga rättigheter.”
Philip G ”Man kan inte överföra sina värderingar till andra kulturer genom att utöva tvång. Snarare förstärker man då den andres känsla av att vara oförstådd och nedtryckt av den som äger större rikedom och makt. Detta är särskilt tydligt i fallet Uganda.”
Ulla G ”Men när det gäller den ugandiska hbt-lagen hamnar Geister snett. Det finns universella värden som kan och bör hävdas oberoende av kulturell kontext.”
Philip G ”Det kan kanske kännas paradoxalt för Gunilla Carlsson, men om hon verkligen vill vara till hjälp för de homosexuella och för demokratin i Uganda bör hon inte tänka i termer av hot och påtryckning.”
Ulla G ”Men avståndstagande från dödsstraff är en värdering som inte bara omfattas av Sverige , EU, Heliga Stolen och den katolska kyrkan utan också fått stöd av den afrikanska katolska biskopssynod som hölls i Rom hösten 2009. Att ställa Europa mot Afrika i denna fråga är alltså missvisande.”
Klockrent Ulla Gudmundson ! Jag håller på Dig !
// Irène
PS Philip Geister har också ett genmäle till Ulla G i Signum nr 2, men det är nog bäst att jag avstår från att kommentera.
Iréne,
Riktigt bra svarat av Ulla Gudmundson, tycker även jag. Förutom det du tar upp tänker jag på att hon skriver att en historisk motvilja mot manlig homosexualitet inte kan ursäkta att man idag vill kriminalisera ugandier som idag av fri vilja väljer att vara homosexuella.
Vad det gäller Philip Geisters svar så är det ju bra att han uttalar sig positivt om värdet av de mänskliga rättigheterna. Däremot blir det knepigt när han i nästa mening säger att rättigheternas universalitet inte är någon ursäkt för att tvinga på en annan person eller kultur dessa värden.
Om jag uppfattar honom rätt så kan man t.ex. inte tvinga ett land att inte diskriminera kvinnor, homosexuella, eller någon minoritet. Men det betyder ju att dessa diskriminerade grupper blir påtvingade de som har maktens värderingar. Så någonstans måste man ju bestämma sig för vilka värden som är viktiga att värna, eller?
/Anneli
Som damerna nog förstår ser jag INTE på saken på samma sätt.
De universella värden som fru Gudmundson försanthåller är anti-katolska: abort, preventivmedel och homofili.
Gångna tiders europeiska kulturstater värnade om motsatserna.
Fruarna Carlsson och Gudmundson, herr Excellens Reinfeldt och friherren Excellens Bildt är alla barn av sin tid och famnar modernismens onda spöke.
Hej!
Tack för de uppskattande kommentarerna apropå mitt svar till Philip Geister i Signum.
Vill bara lägga till att jag tycker att Philip G på det principiella planet har en mycket viktig poäng, som han upprepar i sitt svar på mitt inlägg: det går inte att förändra människors värderingar genom tvång.
Det är ett viktigt och tänkvärt påpekande med stor relevans i utrikes- och biståndspolitiken. Takt och respekt för motparten är tyvärr ofta bristvaror i relationer där den ena parten är i underläge.
Men det innebär, som jag skriver, inte att man ska vara kravlös i ett bilateralt tvåpartssamarbete.
Det är rimligt att ställa någorlunda krav på konsekvens i politiken, och det tror jag SVerige hyfsat lever upp till vad avser synen på dödsstraff.
Men moral och utrikespolitik är inte samma sak, det är inte alltid möjligt för Sverige att påverka. Det innebär inte att vi inte ska göra det när vi kan.
Politiska beslut innebär nästan alltid värdekonflikter. Politik är också det möjligas konst, man väger in utsikterna till framgång för en åtgärd eller ett ställningstagande. Timing är också en faktor.
Detta är ett skäl till att Sverige, lika lite som andra länder, alltid och i alla sammanhang talar lika tydligt som i fallet Uganda. En viktig uppgift för kyrkor och samfund är att hålla politiska beslutsfattare etiskt på den smala vägen. Därför är det viktigt med den debatt som nu förs i Signum och hos Katolsk Vision.
Och som jag skrev i Signum: även Heliga Stolen och katolska kyrkan är emot dödsstraff.
Vänliga hälsningar,
Ulla Gudmundson
Det som fru Gudmundson skriver måste nyanseras: Kyrkan förbjuder inte dödsstraff, d.v.s. de katoliker som förespråkar dödsstraff eller utför dödsstraff är inte syndare per se.
I Johannes Paulus II encyklika ”Evangelium Vitae” och Kyrkans katekes uttrycks synen på dödsstraff tydligt och klart. (Även om skrivningarna – som alltid – är otydligare än de var före det andra Vatikankonciliet).
Att vara för dödsstraff och mot abort (istället för tvärt om) är ett kännetecken för en konservativ romersk-katolik.
Hej Ulla Gudmundson
Då jag vet att Du inte brukar blogga uppskattas Ditt undantag.
Du skriver
”Vill bara lägga till att jag tycker att Philip G på det principiella planet har en mycket viktig poäng, som han upprepar i sitt svar på mitt inlägg: det går inte att förändra människors värderingar genom tvång.”
Jag håller med.
Absolut.
När det kommer från Dig kan jag ta emot budskapet utan problem, men när det kommer från Philip Geister blir det genast mer problematiskt då jag aldrig hört honom använda argumentet ”att det inte går inte att förändra människors värderingar genom tvång ” på hemmaplan dvs till påven och dennes katekesundervisning.
Varma hälsningar
// Irène