Det gäller att kontinuerligt kalibrera sitt samvete med påvens samvete

USA  katolska biskopar som så högljutt  pläderar för samvetsfrihet  och religionsfrihet   och   motsätter sig president Obamas sjukvårdsreform.

Samma biskopar är KNÄPPTYSTA  när fallet Roy Bourgeois  rullas upp i media mitt framför ögonen   på dem.

Att den katolik som inte kontinuerligt kalibrerar sitt samvete med påvens samvete  riskerar  att råka illa ut  exemplifieras  tydligt i fallet Roy Bourgeois.  Prästen och fredsaktivisten  vars samvete  sa att det är orättfärdigt av katolska kyrkan att förvägra kvinnor möjlighet  att fullfölja en kallelse att bli präst.  Roy Bourgeois  ville manifestera  sitt samvetes röst  genom att med sin närvaro  stödja prästvigningen av en kvinna .

Roy Bourgeois  har vägrat att offentligt  ångra  sitt handlande   trots  hot om exkommunicering.

“Whether the priest was formally excommunicated is unclear, because the Vatican never issued a public statement to that effect.”

Nu är frågan om Roy Bourgeois ska uteslutas från sin orden.

“The leadership of the Maryknoll Fathers and Brothers has voted on whether they will dismiss Fr. Roy Bourgeois, a longtime peace activist who has come under scrutiny for his support of women’s ordination, from the order.”

Roy Bourgeois :

“Jag känner att jag ska ha samma rätt som andra att utan rädsla offentligt få uttrycka  oenighet med kyrkans lära.  Utan  att man ska känna sig  hotad   av exkommunicering  eller  att förlora sin pension.”

Läs artikel i NCR

http://ncronline.org/news/people/maryknoll-votes-bourgeois-dismissal-order

// Irène

PS   USA biskopar ligger lågt.  Ty de har kalibrerat  sina samveten med påvens.  Och efter detta  säger biskoparnas samveten att samvetsfrihet och yttrandefrihet  inte gäller i fallet Roy Bourgeois.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Det gäller att kontinuerligt kalibrera sitt samvete med påvens samvete

  1. Gert Gelotte skriver:

    Irène, vänner,

    hemlighetsmakeriet är bara en av omständigheterna som får behandlingen av Roy Bourgeois att stinka. Men frågan är om inte alla anständighetsgränser sprängs av detta citat ur NCR:s artikel:

    ”On this matter, and on the many matters at Maryknoll in which we preach the Gospel and assist the poor people in our world where we serve in mission, the Society continuously dialogues privately and in confidence with the Holy See on how best to carry out our mission,” the statement read.

    Ledningen för Mary Knoll ser alltså behandlingen av Bourgeois som ett sätta att förkunna evangeliet!

    Gert Gelotte

  2. Bengt Malmgren skriver:

    Håller med om att större öppenhet behövs, frågorna behandlas valhänt, men beskrivningen att det finns någon slags tryck att ”anpassa sig efter påvens samvete” är ju en motsägelse i sig själv och något i grunden okatolskt. Håller inte med om det omdömet.

  3. Irène Nordgren skriver:

    Bengt

    ”anpassa sig efter påvens samvete” är ju en motsägelse i sig själv och något i grunden okatolskt.”

    Vi är överens. Det är katolska kyrkans stora utmaning under 2000 talet – enligt mitt sätt att se – att ta itu med sin LÄROMÄSSIGT inbyggda just motsägelsefullhet vad beträffar synen på samvetets överhöghet / samvetets helighet inom varje människa och läroämbetets dogmatiska inställning till vissa frågor.

    Kolla med vilken katolsk teolog som helst så kommer du att upptäcka hur denne skruvar på sig när han ska få ihop de här delarna.

    Det är därför verkligheten ser ut som den gör inom den universella katolska kyrkan.

    Roy Bourgeois kom till en punkt där han insåg att han måste VÄLJA.

    Antingen samvetet eller påven ( i betydelsen läroämbetet).

    Han valde sitt samvete men därigenom har han nu TVINGAT ledningen för sin orden att också VÄLJA.

    Varje medlem av ledningen måste nu välja mellan respekt för sitt eget samvete = RESPEKT för en annan dvs Roy Bourgeois samvete ?

    Detta innebär PER AUTOMATIK att man i så fall sätter sig upp mot påven dvs läroämbetet och det får i sin tur konsekvenser för hela orden.

    Eller man väljer i ledningen att vara lojal med påven /läroämbetet för helhetens dvs hela Maryknoll ordens skull och tvingas då att vara respektlös mot Roy Bourgeois och hans samvete.

    Det påven gör är att tvinga enskilda ordensmänniskor (och lekmän) och hela ordnar att välja mellan pest och kolera.

    USA biskopskonferens och motståndet mot Obamas sjukförsäkringsreform är en annat område där påven /Vatikanen tvingar in i detta fall biskopar att hantera en i grunden omöjlig uppgift.

    Tala om MOTSÄGELSEFULLHET att hindra Obamas sjukförsäkringsreform som gör USA fattigaste kvinnor till förlorarna och samtidigt säga sig vara mån om kvinnor.

    Igår på internationella kvinnodagen talade Vatikanen bla om nödvändigheten att uppmärksamma kvinnors utsatta läge i tredje världen.

    Tala med vilken gynekolog du vill som arbetar i tredje världen tex Staffan Bergström och du får höra hur viktigt det är att kvinnor där får tillgång till bla det som kvinnor har tillgång till i vår del av världen dvs ” sexuell och reproduktiv hälsa.”

    Visst är katolska kyrkan motsägelsefull. Den tvingar oss att VÄLJA………

    // Irène

  4. Marcus skriver:

    Det ska ju till att sägas att det är ju väldigt få präster som driver den här döda frågan om kvinnliga präster. Katoliker förhåller sig till vad Jesus lärt dem och vad han gjorde. Han valde inga kvinnor till apostlar. Där i ligger traditionen. Vad mer finns att diskutera.
    Vill man se kvinnliga präster finns fullt av kyrkor som har det- varför i hela världen går ni inte dit istället? Varför ska ni promt hänga kvar hos katolska?
    Är det för att ni ändå tror att Jesus är urprunget till kykan och att ni vill vara i ”rätt kyrka”? Ja men då får man ju ta traditionen för vad den är.

    Men högst troligt är den här sidan nått slags försök att smutskasta katoliker. Jag känner mig kränkt, förödmjukad och reducerad i min möjlighet att visa hur fin, vacker och enhetlig min kyrka är- för alla som råkar hamna på den här sidan.

    Jag ber er- välj en annan väg och stäng ner denna sida. Ni skadar oss alla.

  5. Marcus,

    Tyck inte synd om dig själv. Se på Jesu mod. Ha förtröstan på att Jesus går vid din sida. Då kommer du att inte bli så oroad av Katolsk Vision eller den breda reformrörelsen ute i stora vida världen.
    Om en fri debatt skadar ”er” så är er tro mycket mycket svag o det bör du se över. Vad din tro består av.

    vänligen Agneta

  6. Irene Nordgren skriver:

    Marcus

    ”Men högst troligt är den här sidan nått slags försök att smutskasta katoliker. Jag känner mig kränkt, förödmjukad och reducerad i min möjlighet att visa hur fin, vacker och enhetlig min kyrka är- för alla som råkar hamna på den här sidan.”

    Ditt inlägg får mig att förstå vikten av att fortsätta sprida information om den världsvida katolska kyrkan där det pågår intressanta diskussioner och debatter som är bannlysta i den svensk-katolska ANKDAMMEN för vilken du här på KV blogg genom ditt inlägg gör dig till en representativ talesman. Ditt försök att styra och kontrollera katoliker som vägrar att finna sig i det utrymme som den svensk-katolska ankdammen erbjuder är dömt att misslyckas.

    Marcus ett tips. Om du blir frustrerad av KV blogg.

    Stå emot frestelsen att läsa hemsidan men tillåt dina medmänniskor att ta del av vad som händer ute i den vida katolska världen och själva bilda sig en uppfattning.

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *