Jag har just skrivit en lång blogg utifrån Jamie L. Mansons artikel på NCR. Hon går där igenom det som nog är den fullständiga agendan för de amerikanska biskoparna, när det gäller hälsoförsäkringen.
Kort kan sägas att de planerade att som steg två driva att inte bara katolska institutioner utan även enskilda katolska företagare i sina sekulära verksamheter ska kunna undanta preventivmedel i försäkringen.
På agendan fanns även att homosexuellas rättigheter skulle kunna undantas, vilket Manson tror är en förklaring till att evangelikala rörelser, som inte har något emot preventivmedel, stöttade biskoparna. De hoppades att i förlängningen få en möjlighet att t.ex.driva motståndet mot samkönade äktenskap.
Men det verkar som om Obamaadministrationen genomskådade biskoparna och förhoppningsvis undvikit vad som kunde blivit ett elände för många, i synnerhet fattiga, amerikaner.
Anneli
Anneli och andra intresserade,
(Beklagar sen kommentar.)
Tack Anneli för att du uppmärksammade Jamie L Mansons lysande NCR-artikel, det var mycket intressant och avslöjande läsning. Jag som (naiv?) icke-katolik gavs nya inblickar i katolska kyrkan. Vilket maktbegär och rävspel. Av styrkan i biskoparnas engagemang att döma kunde man tro att det rörde sig om att starta krig eller stifta fred, men det rör sig om preventivmedel. Lyckligtvis visade Obamas administration politisk visdom. Jag tycker precis som du att Obamas kompromiss, preventivmedel tillhandahålls via försäkringsbolagen, var en bra lösning.
För mig som svensk kvinna är det svårsmält att tänka sig att en religiös arbetsgivare skulle ha rätt att förvägra mig fullständig hälsovård, särskilt som arbetsgivaren samtidigt tar emot federala bidrag. Som anställd kan jag tillhöra en annan religion eller vara ateist, trots det skulle jag kunna nekas preventivmedel. Att gränsdragningar kan vara komplicerade har vår svenska omskärelsedebatt illustrerat. Amerika har som bekant en annorlunda historia och politisk kultur där religionen spelar en mer betydelsefull roll. Jag vill inflika mina fragmentariska intryck av debatten.
Användningen av preventivmedel är resultatet av ett funktionellt system: ett system som uppmuntrar till användning, ger enkel tillgång och främjar en kultur som associerar ansvarstagande med preventivmedel. Unga kvinnor får utveckla rätt vanor med förstärkning från skola, hälsovård, partnern, föräldrar och vänner. För mig som svensk är systemet självklart till för det gemensamma bästa, så fungerar det även för amerikansk medelklass/överklass.
Som vanligt är det fattiga kvinnor som drabbas värst av konservativa biskopars övertygelser och deras ömma, upplysta samveten. Det är viktigt att känna till att USA har bland de högsta talen för oplanerade graviditeter i den utvecklade världen. Studier visar att de oplanerade födelsetalen är mycket högre bland fattiga kvinnor än bland välbärgade kvinnor och klasskillnaderna växer. För kvinnor med högskoleexamen och kvinnor med inkomst över fattigdomsgränsen föll oplanerade födslar med 20 % i slutet av nittiotalet. För de fattigaste kvinnorna ökade oplanerade födslar med 29 % under samma period. Med lågkonjunkturen ökade antalet kvinnor som sa sig inte ha råd med preventivmedel väsentligt. Orsaken till abort har också skiftat, många fler mödrar tvingas göra abort därför att de fruktar att ytterligare ett barn bokstavligen tar maten ur munnen på barnen de redan har.
http://www.huffingtonpost.com/june-carbone/why-new-birth-control-ben_b_1242220.html
Det var intressant att få ta del av en läkarorganisations svar på biskoparnas utspel. Ur pressmeddelande 8 feb, Doctors for America:
“58 % of women between the ages of 15-44 who use oral contraceptive pills have medical indications other than birth control. Women and their doctors should be allowed to make contraceptive decisions based on medical reasons and personal beliefs – not based on someone else’s religious doctrine. As doctors and medical students, we need to stand with the millions of women who deserve access to the care they need! There are many ways to save a life. Protect women’s access to contraception!”
http://www.drsforamerica.org/press-releases/over-600-physicians-including-70-catholics-speak-out-in-favor-of-hhs-contraception-ruling#.T1IlLfVrakQ
På Doctors for America/blog tycker Dr. Brandon Green att Obamas kompromiss är alltför tillmötesgående mot vissa religiösa institutioner. En arbetsgivare som tillhör Jehovas Vittnen får inte förvägra en anställd blodtransfusion och en arbetsgivare som tillhör Scientologerna får inte förvägra en anställd hälsovård till förmån för bön. BG skriver:
“No, the fact is that religious liberty does not mean that we get to impose our beliefs on everyone else. In this society, in our Republic, we make democratic decisions about how to balance the public good against individual rights. As a result you can’t marry multiple wives, you pay taxes even though much of that money goes to funding wars and other objectionable projects, and, yes, employees of religious charities get their preventative care like everyone else.
In exchange, our society lets all religions worship as they want, teach their theology openly, even discriminate on hiring in certain contexts. But when the faithful leave their cleric to see a doctor, their treatment is up to them as individuals. A patient’s insurance coverage ought to reflect her needs, not the dogma of her faith community, or, least of all, the whims of her employer.”
http://www.drsforamerica.org/blog/blessed-are-the-peacemakers#.T1IluvVrakQ
Den katolska teologen Mary E Hunt säger att den samtida katolska kyrkan rymmer ett spektrum av synsätt: ”We do not speak in one voice, and no one speaks for all of us.”
Det handlar om kvinnors reproduktiva hälsa, något som kyrkan har velat kontrollera under årtusenden. MEH förklarar sakförhållandena för den yngre generationen som är okunnig om Humanae Vitae, den encyklika som utfärdades av påven Paulus VI 1968 och förbjöd preventivmedel. Beslutet togs över huvudet på och emot en klar majoritet i påvens expertkommission vilken godkände preventivmedel som en teknisk förlängning av ansvarsfull familjeplanering. Att påven drev igenom ett minoritetsbeslut med stöd av endast fyra teologer visar hur lätt historien kunde ha tagit en helt annan väg.
MEH menar att om det finns juridiska stridsfrågor som stått på spel, är de mer i linje med arbetsrätten än konstitutionella ämnen: “The bishops’ issue is not religious liberty, but religious influence, namely, their own which is on the wane.”
http://www.religiondispatches.org/archive/sexandgender/5713/contraception_furor_v._catholic_realities/
NCR-artikeln exemplifierar biskoparnas ambitioner med biskop William Lori of Bridgeport som ville utöka religionsfriheten till att skydda florister som motsätter sig samkönade äktenskap på religiösa grunder. Det är bisarrt.
Obamas kompromiss har tagits emot väl av de religiösa institutionerna, även katolska, utom av biskoparna. Kardinal Timothy Dolans reaktion på Obamas kompromiss är ilska över att religionsfriheten är garanterad. Han fick sin uttalade vilja fram, ändå är han missnöjd. Det är häpnadsväckande och faktiskt klargörande, för kardinal Dolans reaktion bekräftar att Mansons analys i NCR var helt riktig. Det blottlägger att det ytterst inte handlade om religionsfrihet – utan om religiöst inflytande. Det är maktförlustens ilska vi bevittnar.
Inez
Inez,
Det är en fröjd att läsa dina innehållsrika och välskrivna kommentarer! Jag tyckte att biskoparnas reaktion var så upprörande att jag skrev ett kort inlägg här också, men jag var väl så pass trött då att jag uppenbarligen missade att länka till det långa inlägget på min blogg.
http://katolskareformvanner.blogspot.com/2012/02/de-amerikanska-biskoparnas-verkliga.html
Den statistik över hur fattiga kvinnor drabbas visar tydligt hur grymma konsekvenserna blir om preventivmedel inte ryms i sjukvårdsförsäkringen.
Jag hoppas verkligen att du har rätt i att verkligen är maktförlustens ilska från Dolans sida vi bevittnat.
Anneli