För andra gången har Teologifestival hållits i Uppsala med inbjudna gäster från när och fjärran.
Som katolik i ett teologiskt – katolskt oerhört torrt och syrefattigt land kändes det särskilt bra att få sitt katolska blodomlopp syresatt genom att lyssna på de två katolska huvudtalarna professor Werner Jeanrond från Glasgow och professor Gerard Loughlin från Durham University i England.
Werner Jeanrond höll ett bejublat inledningstal om Tro, Hopp och Kärlek som han inledde med att citera Karl Barth när denne en gång fick frågan av en journalist om han trodde på att få möta sina vänner igen i himlen ”Ja men inte bara mina vänner……”
Werner Jeanrond deltog sedan i seminariet”Interpretation and Revelation”
tillsammans med
Jayne Svennungsson, lektor i teologi vid Högskolan i Stockholm
Arne Fritzson, pastor i missionskyrkan, socionom och teol dr
Moderator Anne-Louise Eriksson, forskningschef sv kyrkan
WJ ”Any concept of Christian revelation must test its implicit or explicit hermeneutical presuppositions.
Christian faith is an incarnational faith. The linguistic dimensions of incarnation
must therefore be explored in any critical and self-critical theology. Revelation occurs through
language and human understanding. The communal and personal particularity of language
conditions also the selfcommunication of divine reality. Hence there can be no critical understanding
of revelation that bypasses these conditions. The project of transforming human life
in this universe in response to Christ’s spirit of love and reconciliation makes critical thinking
and an enlightened hermeneutical consciousness necessary tasks for all theologians. ”
Den andre huvudtalaren prof Gerard Loughlin talade om Queer Theology i sitt avslutningsanförande.
Utifrån ett queerperspektiv utgick GL från bröllopet i Kana i Johannesevangeliet när Jesus förvandlar vatten till vin.
Vem var bruden och brudgummen ? Det får vi aldrig veta men i Gerard Loughlins tolkning blir Jesus brudgummen, lärjungarna bruden och kontexten förskjuts till Eukaristin där Jesus förvandlar vin till blod.
Även Jesu relation till Johannes införlivas i berättelsen och GL beskriver och visar medeltida avbildningar av den samkönade vänskapen och ”giftermålet” mellan Jesus och Johannes ”som en metafor för ett andligt förhållande ”
”Hos Johannes upphörde skillnaden mellan man och kvinna ”
”I Jesus kunde motsatserna mötas.”
”Kyrkan vägrar att se de samkönade relationer som bevisligen finns runt omkring oss i samhället. ”
”Äktenskapet en social konstruktion.” ”Är till för förening och inte bara avkomma”
”Hur kan kyrkans män som kallar sig fäder och som gifter sig med Kristus och avsvär sig barn se på samkönade relationer som ett hot mot familjen ?”
”Varför är inte dessa celibatära män som går omkring i Vatikanen ett hot mot familjen ?”
”Kyrkan idag skiljer på vänskap och Eros. Vänskap kan vara erotisk ”
”Jesu familj idag grundas inte på biologi men på vänskap”
”Eukaristi lika intimt som sex. Att införliva en annans kropp i sin egen”
”Det konsakrerade brödet och vinet är inte en metafor”
”Kyrkan kan acceptera det homosexuella tillståndet men inte homosexualitet i praktiken inom kyrkan. Bara i sekulariserade sammanhang.”
”Såväl Johannes av Korset som Teresa av Avila har varit ”älskare” av Jesus.”
”Jesus skiljer inte mellan sina brudars kön. Jesus är älskare åt alla. Även åt dem med obestämd könsidentitet.”
”Det finns bara ett kristet Etos. Och detta Etos är radikalt QUEER.”
http://www.dur.ac.uk/theology.religion/staff/?id=2394
// Irène
PS Alla “teologer “ minglar på Uppsala Universitet
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=100243&did=317506
Så många dumheter har man väl sällan sett på ett A4-ark… Tips till dessa ”teologer”: Åter till skolbänken!
Jonas B
Varför är du en sådan SJÄLVPLÅGARE som håller på att läsa KV blogg ?
// Irène
Apropå den katolske professor Gerard Loughlins queerföredrag idag på Teologifestivalen.
Knappt hinner man hem så läser man om den italienske biskopen Simone Statizzi, 79 år gammal, som vädjar till präster att de ska vägra ge kommunion till troende homosexuella.
http://religion.orf.at/projekt03/news/1002/ne100205_bischof_homosexuelle_fr.htm
// Irène
Till troende homosexuella som inte befinner sig i nådens tillstånd, skall det vara.
Jonas,
Jag håller med Iréne, läs inte om du tycker att det är så hemskt. Sedan är det svårt för någon annan att ha en åsikt om du inte preciserar mer vad det är du tycker är dumheter och varför du tycker det.
/Anneli
Märkligt att teologfestivalens innehåll är så homogent. Verkar inte vara särskilt högt i tak om man skulle vilja höra ett föredrag om t.ex. bibeluttolkningsaspekter av läran om Jungfru Marie fullkomliga renhet.
Men det är etablissemanget som samlats att klappa varandra om ryggen, och då vill man väl ha det bekvämt och trevligt och behöva bråka med någon som tycker annorlunda – som en teologiskt mer konservativ.
Nåväl, modeideologier kommer och går, imorgon är det något annat som etablissemanget med panikartad blick kommer hetsa efter.
Tacka vet jag teologisk kontinuitet!
Skeptisk,
Nu vet inte jag hur teologifestivalens program såg ut. Men jag håller med dig om att det är tråkigt att Katolska kyrkan är så uppdelat i grupperingar. Trationalister för sig, liberala för sig. Frågan är hur man får till något mer heterogent och dialoginriktat?
/Anneli
@Anneli:
Nja, jag är nog inte särskilt intresserad av dialog egentligen jag heller eftersom jag är hänfört ointresserad av modeideologier i samhället, vid akademin och i Kyrkan, och menar att det finns sanna och falska läror.
Därtill är jag övertygad om att Kyrkans sanna väsen ligger i kontinuitet, inte revolution.
(Men ovanstående har egentligen mindre relevans i ett akademiskt sammanhang – men tjänar dock ett syfte som en form av innehållsdeklaration.)
Grunden till mitt förra inläggg var snarast att visa på det inkonsekventa hyckleri liberaler, såväl inom akademisk teologi som inom andra områden, alltför ofta sysslar med då man framför dialog, bredd och individuell tolkning som bergfasta och viktiga principer, men sedan kastar dessa prinicper åt sidan så fort någon inte tycker rätt eller inte kommer fram till den åsikt man – mellan raderna – förväntas komma fram till.
Nej, det ante mig att det inte var någon mångfald du var ute efter, men jag tyckte att det var bäst att du i så fall fick skriva det själv.
Du vill ha enkla regler och kontinuitet om jag uppfattar det rätt.
Revolutioner har inte gett bra resultat någonstans som jag kan påminna mig, så det är inte jag heller för.
Däremot vill jag ha en kontinuerlig utveckling eftersom jag inte tror att Jesus sade följ mig, för att vi skulle göra på stället marsch. Sedan tror jag att det är välgörande att människor med olika syn möts och där resultatet av diskussionen kan bli ett tredje alternativ som troligen är det bästa.
Den här bloggen är rätt bra till det, dig skulle jag nog aldrig pratat med annars t.ex..
/Anneli