Första vatikankonciliets definition av påveämbetet hindret i ekumeniken

Katolska Kyrkan måste se till att det  äntligen börja röra på sig mer i den ekumeniska frågan angående påveämbetet. Det kräver professorn i Östkyrkliga  studier i Wien och talesman för Kyrkornas Ekumeniska Råd i Österrike Rudolf Prokschi.

Olika uppfattningar om kyrkans struktur och påvens primat är det som fortfarande hindrar enhet.

Prokschi påminner om att ortodoxa erkänner  biskopen av Rom som den främste men första Vatikankonciliets definition av påvens maktfullhet är otänkbart att godta för ortodoxa.

http://religion.orf.at/projekt03/news/1001/ne100127_prokschi_fr.htm

// Irène

PS Just precis.  Påven har ENBART fokuserat på att vara ”den främste” men glömt att detta skulle gälla ”bland likar”.

  Så länge katolska kyrkans påve tillåts att frångå ursprungskonceptet är det låtsasekumenik vi bevittnar.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 svar på Första vatikankonciliets definition av påveämbetet hindret i ekumeniken

  1. Irène Nordgren skriver:

    Varför tar idag inte samtliga katolska yrkesteologer bladet från munnen och föreslår att katolska kyrkan backar bandet 140 år tillbaka och rättar till saker och ting som helt uppenbart blev fel ?

    Inte förrän katolska teologer och kyrkliga företrädare känner större lojalitet gentemot sanning och rätt än gentemot påven kan enhet uppnås.

    // Irène

  2. Krister Janzon skriver:

    The Pope Destroys Catholicism’s Left Wing
    Så rubricerar The Trumpet Richard Palmers artikel om tillståndet i kyrkan (i Europa)
    efter påvens senaste byte av ”primas” i Belgien. Liknande lär ha skett i Spanien.
    En läsvärd artikel med många referenser, mer orkar jag inte säga i innevarande oväder.

    Krister Bosco

  3. Gert Gelotte skriver:

    Krister,

    intresant artikel.
    Kyrkan har väl alltid stått inför valet att vara en kraft i samhället eller att forma ett alternativ utanför samhället – en så kallad subkultur.
    B XVI tycks satsa på det senare alternativet. Om det sker i tron att en aggressivt konservativ kyrka skall vrida Europa ”rätt”, så tror jag han begår ett strategiskt misstag. En aggressivt konservativ kyrka kommer att alienera ett stort antal katoliker och bli betraktad som ointressant av det politiska Europa.

    Gert Gelotte

  4. Torbjörn skriver:

    Backa 140 år???

    Nej, backa 1600 år!!!

    ”Ty det har aldrig blivit tillåtet att åter diskutera det som en gång har beslutats av den apostoliska stolen.”

    (Påven Bonifacius, verksam år 418-422, Till Rufus, biskop i Thessalonica, Brev 13, år 422)

  5. Anneli Magnusson skriver:

    Frågan är om katolska kyrkan ska vara allmännelig eller ensidig? Det verkar onekligen som om Benediktus XVI strävar efter det sistnämnda och jag tror inte heller att det är bra. Det är inte vad kyrkan är tänkt att vara.

    Vad det gäller ekumeniken så kanske det kunde vara värt för varje samfund att börja från grunden med frågorna vad skulle vara bra med att vara en kyrka eller samarbeta närmare? Respektive vad är bra med att vara vara olika?
    Notera att jag skriver vad som skulle vara bra, inte vad vinner vi på respektive alternativ.
    Det kunde vara ett sätt att komma ur låsta tankebanor.
    Att i nuläget ens börja diskutera påven som överhuvud för alla kyrkor känns meningslöst.
    /Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *