Katolskt Magasin vidarebefordrar ”Uttalande om omskärelse”
”Under den senaste månaden har omskärelsens vara eller icke-vara flitigt debatterats både i Sverige och i andra länder.
Debatten i svenska media har framför allt förts i Svenska Dagbladet och Kyrkans Tidning. Bland rubrikerna märks ”Vi tar ställning för barnet”, ”Omskärelsen fast förankrad i judisk tradition” och ”Frontalangrepp på judendomen”.
Samarbetsrådet för Judar och Kristna, en av International Council of Christians and Jews, ICCJ, många medlemmar översänder härmed det uttalande som styrelsen för ICCJ gjort med anledning av den pågående debatten om omskärelse i Sverige och i andra länder. ”
Läs uttalandet här
// Irène
PS Knappast någonstans i den nu pågående debatten i svenska media om omskärelse och religionsfrihet har inomjudiska röster kommit till tals som vänder sig mot bruket av omskärelse. Med en omskuren judisk farfar som i vuxen ålder lät döpa sig för att bli kristen har jag med särskilt intresse läst vad reformivrande judar har att säga om omskärelse.
Liksom reformivrande katoliker får de inte höras och synas utan att lätt bli betraktade som avfällingar av de RÄTTROGNA.
Det är lätt att få uppfattningen att omskärelse är ett helt oomstritt bruk inom judendomen och att kritiken ensidigt kommer från icke-judiskt och icke-religiöst håll.
Så är emellertid inte fallet trots att ICCJ uttalande kanske skulle vilja stå oemotsagt.
Rekommenderar länken
”Jews against circumcision ” – JAC
http://www.jewsagainstcircumcision.org/
“We are a group of educated and enlightened Jews who realize that the barbaric, primitive, torturous, and mutilating practice of circumcision has no place in modern Judaism. “
“JAC, Jews Against Circumcision, is a diverse group of Jews from every english-speaking country on the planet. We range in observance from Secular Jews to Orthodox. We even have some Rabbis in our group. We also consist of people from every socio-economic class and education level.
We have come to realize that mutilating a male’s genitalia in the name of religion is not acceptable. We are not superstitious and uneducated people anymore. No loving God would demand this. It is ridiculous to think so.
As you read through this website, you will see the various arguments: medical, Jewish, sexual, etc. to not circumcise.”
Replik från JAC ”Our primary response is that Judaism is in the heart, not the penis.”
Läs brevet från en omskuren judisk far till sin son som han inte låtit omskära och där han förklarar varför. Fadern har låtit sonen genomgå Brit Shalom istället för Brit Milah
Några citat där jag fetstilat
”A Letter from a Father to a Son
September 17, 2005
To my dear son Elijah,
I write this letter to explain to you and my family & community why I choose not to perform a circumcision upon you. On your 8th day of life, I choose to have a Brit Shalom ceremony instead of a Brit Milah. The Brit Shalom ceremony is a ceremony acknowledging one’s covenant with God without performing the ritual circumcision. “
“The essence of the bris ceremony to me is that I want to make a covenant with God and you in my heart. The covenant I make with God is to commit myself to a spiritual life, to develop myself as a spiritual being, and that I will walk on this planet with a good heart. I am a Jew and I am proud of who I am. My son, I commit to raising you up as a spiritual being, and as a Jew. I will guide you to develop values of loving kindness. I will encourage you to develop as a spiritual being, and I will teach you about the importance of being considerate and respectful of all living beings. I will also encourage you to be self-reflective, and to explore the deeper meanings and mysteries of life, the hidden truths behind the veil. I believe you have come to this earth with a big mission for healing and touching others through your service.”
“Let me tell you my reasoning behind making this choice. There are many practices of olden days that were sanctioned by the torah that are no longer permitted today because we are more enlightened, such as: human sacrifice, animal sacrifice, and slavery. Other acts that were punishable by death include fornicating if you are female (yes only the females), homosexuality, and insulting one’s parents. These traditions no longer exist.”
“I forgo pork, I do not mix meat and cheese, I celebrate and honor Shabbat as a very special holiday each week where we light the candles each week and acknowledge our connection with spirit as a family. I especially revel in the New Year of Rosh Hashanah as a time of inner reflection, and I embrace the restrictions on Yom Kippur and the insights I gain through this process of fasting, forgiving and letting go of the past. At the time of Passover, I am fascinated by the meaning and relevancy of the story as it applies to my life today. I celebrate my spirituality in these ways and share them with my family. I declare that I identify myself proudly as a Jew and yet I am choosing to not circumcise you, my son. I will look into my heart and follow my gut.”
“A passage I read by Ronald Goldman resonated with me, ”A central purpose of Judaism is tikkun olam, repairing the world. Much of the pain in the world is a result of repeating old harmful patterns of behaviors. By breaking a chain of pain, forgoing circumcision contributes to our healing. As we heal from this pain, we will be better able to heal others and reach our ethical and spiritual potential.””
With love, your father, Gabriel”
******
”Brit shalom (covenant of peace) is a ceremony that replaces brit milah (covenant of circumcision). It is held by Jewish families who wish to welcome their sons to Jewish life with love and respect, but without genital cutting. Like a traditional brit, the event is attended by friends and loved ones and is often held when the newborn boy is eight days old. At this time, he is given his Hebrew name. Brit shalom ceremonies may be officiated by rabbis, lay leaders, or simply family and friends. Following the service, there is much rejoicing and a festive meal is typically served. ”
******
Här en annan inomjudisk länk som talar mot omskärelse.
“Welcome to the web-based multimedia project that’s putting real faces and voices to the current Jewish movement opposing circumcision. This dynamic site is being created by, for and about Jews who are united in the belief that cutting children’s genitals is unnecessary and harmful. As our name implies, an increasing number of Jewish people are moving in a more ethical, more humanitarian and more Jewish direction: beyond the bris.”
Jag menar att när vi talar om religioner och religionsfrihet är det alltid viktigt att framhålla att INOM alla religioner finns olika grupperingar av TROENDE , finns liberala och konservativa falanger, men tyvärr är det INOM religioner och kyrkor lika vanligt med INTOLERANS mot EGNA minoriteter som det är MELLAN och UTOM religioner och kyrkor.
När tex känsliga frågor som preventivmedel, abort och homosexualitet debatteras eller omnämns inom katolska stiftet i Stockholm nämns aldrig den inomkatolska rörelsen Catholics for Choice – bara för att ta YTTERLIGARE ett exempel på desinformation.
”Tikkun Olam”
”Att hela jorden”… så vackert uttryckt av denna far. Och så fortsättningen ”Much of the pain in the world is a result of repeating old harmful patterns of behaviors”. Så sant.
Binda kinesiska flickors fötter, karva i flickors och pojkars underliv, OpusDei-kedjande runt låren, kyskhetsbälte, tvinga kvinnor i heltäckande slöjor … ja listan kan göras lång.
I det kristna Armenien firade jag en mässa med en ung modern akademisk armenisk kvinna som till min häpnad berättade att det var självklart att hennes far efter hennes första natt med sin make skulle inspektera och hänga ut lakanet för att visa för grannar att hon var oskuld. Sedvänja eller har Kristus påbjudit detta?
Jag har inte tillfullo följt debatten när det gäller omskärelse av judiska o arabiska bebisar men jag tycker inte om det. Självklart är det en skräckupplevelse för bebisen. Och jag ser ingen anledning what so ever att svenska sjukhus ska syssla med att karva i barns underliv. Läkare ska hela det sjuka inte karva i det friska.
Judiskt, kristet, muslimskt eller hinduiskt karveri e.dy. – ej in på våra sjukhus!
Men vi som önskar att kvinnor inte ska utsättas för kvacksalveri när det gäller aborter utanför sjukhus … kan vi acceptera att barn i Sverige omskäres utanför sjukhus?
Nej, anser jag. Att kriminalisera det, hjälper det?
Inom mig känner jag en röst som säger… nej men utvisning av dem som gör det har större effekt.
Alltså inte inom Sveriges gränser om jag fick råda.
Jag tar inte hänsyn till prominenta judiska röster som viskar ”antisemitism”. Strunt!
Typiskt judiskt säger jag… att ta till ”antisemitism” som vapen. Folk blir rädda då.
Vi vågar ju knappt säga ”jude”. Pga historiska skäl…
Det är barn som gäller. Dessutom har jag svårt för barndop. Jag anser faktiskt att människor behöver vara vuxna för att själva ta ställning. För sin persons ande, själ o kropp.
Sedan är reformjudendomen intressant. Den liknar reformkatolska rörelsen.
Agneta
Agneta
I omskärelsedebatten måste jag bestämt ta avstånd från din nedanstående uppfattning.
”Att kriminalisera det, hjälper det?
Inom mig känner jag en röst som säger… nej men utvisning av dem som gör det har större effekt.”
Helt fel väg att gå enligt min uppfattning. Ger farliga signaler som jag aldrig skulle ställa upp på. Så långt det bara är möjligt bör alla inomreligiösa reformer ske inom den aktuella religionen eller inom den aktuella kyrkan eller samfundet.
Detta ställer stora krav på människor då det tvingar fram nyttig ”inomreligiös” eller inomkyrklig TOLERANS gentemot de ”egna minoriteter” som finns inom alla religioner, kyrkor och samfund.
Inom judendom har rabbiner i årtusenden tolkat och omtolkat och så ska ske även fortsättningvis anser jag. Men i denna process är det nödvändigt att när det tex nu gäller omskärelse så är det viktigt att judar som är mot omskärelse får höras i den allmänna debatten för att på så vis känna att de inte marginaliseras som judar eller anses som avfällingar.
Det är ofta ”den egna minoriteten” som kan åstadkomma den mest effektiva påverkan bland sina egna.
// Irène
Ja, det är möjligt att du har rätt. Jag vet inte. Jag skriver känslomässigt.
Men det handlar för mig mindre om judar och muslimer än om barn som det karvas i.
Vi har kriminaliserat hedersvåld o Frankrike har förbjudit slöjor. Kvinnliga omskärelse är kriminaliserat i Sverige.
Det är bara så Irene… att ibland önskar jag att religionsfrihet är en del av mänskliga rättigheter åtminstone när det gäller bebisar.
Så jag är väl grym då när jag menar att dom som vill skära i barn inte ska få göra det i det demokratiska land där jag har en röst som kan göra skillnad.
Kul att vi tycker (så skarpt) olika // Agneta
Det här tar inte slut om vi inte stoppar stympningarna.
Ska sen också unga tjejer få oskulden tillbaka opererad av svenska läkare, av kulturella skäl?
Ska vi starta segregerade skolor mellan könen för en Imams skull?
Tjejers orena mens kan ju smitta!
Hej…
Jag vet inte om du kommer bli raderad men jag kan för en gång skull hålla med.
Ska något vara konsekvent så ska det.
Fast vi ska inte förglömma att katolska kyrkan oxå har sina märkliga akter.
Kyskhetsbälte var väl ett… ett annat är s.k. oäkta barn…fast om det är ett sidospår vet jag ej … var börjar konsekvensen?
Vad tycker du?
Agneta
För lite annorlunda vinkling: se
http://www.newsmill.se/artikel/2012/01/31/den-misslyckade-l-karen-bengt-w-sterberg-attackerar-judendomen-utan-saksk-l
http://israelisverige.info/?p=10939