I dagens Dagen fortsätter Anna Bieniaszewski Sandberg att granska katolska kyrkan och intervjuar Hedvig Larsson, teologie doktor, religionshistoriker, lektor i teologi vid Ersta Sköndal högskola, katolik.
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=198972
Mina egna reflexioner
I sex- och samlevnadsfrågor som har med katolska kyrkan att göra måste man enligt min uppfattning först bestämma om det är förhållanden i västvärlden eller i tredje världen man diskuterar. Detta görs inte i intervjun och utgör en svårighet.
HL om abort ”Men i dag är det ganska radikalt att vara emot abort. I Sverige räknas det som konservativt, men det kan också uppfattas som mycket radikalt att våga säga det. Jag är inte säker på att man alltid kan se kyrkans ledning, hierarkin i Rom, som en bromskloss, som något som håller tillbaka.”
Mycket torftigt resonemang att beskriva sig som abortmotståndare punkt slut. Underförstått som om det också funnes abortförespråkare. Intressantare hade varit om HL hade anmodats att föreslå i hennes tycke lämplig lagstiftning. Vem / vilka anser HL vara FÖR abort hade också varit intressant att få veta.
HL om preventivmedel ”Man skulle kunna se det som att preventivmedel bidrar till att kvinnan alltid ska vara tillgänglig för sex, att hon inte har någon legitim orsak att säga nej, att hon alltid ska vilja ha sex. Jag vet inte om det är ett steg i riktning mot jämlikhet. Det är alltid kvinnan som ska vara ansvarig för preventivmedlen. Hur jämlikt är det?”
HL får det att låta som att ICKE tillgång på preventivmedel medför att kvinnan per automatik är skyddad mot icke önskvärt sex. Som om kvinnan skulle kunna bestämma över sin kropp om det INTE funnes preventivmedel. Icke tillgång till preventivmedel per automatik skulle ge ”legitim orsak” att neka mannen sex. Vore intresssant om HL hade vidareutvecklat denna tankegång närmare utifrån kvinnors situation i sk katolska länder med utpräglad machokultur.
HL om kvinnor och yrkesarbete ” För en kvinna som vill yrkesarbeta och försörja sig själv är väl det smartaste valet att inte ha någon man eller barn överhuvudtaget. Jag säger det ironiskt, naturligtvis. Men ……”
Hur representativ för ”mainstream” katolsk kvinna är HL ?
”I länder där föräldraledigheten är bara några veckor väljer många att sluta förvärvsarbeta helt när barnen är små. Men det är ett annat problem, det har inte med preventivmedel att göra, utan med lagstiftning om föräldraledigheten.”
Hur representativ för ”mainstream” katolsk kvinna är HL ? Hur mycket har HL funderat igenom hur lagstiftning om föräldraledighet hänger ihop med frågan om preventivmedel och synen på sex-och samlevnad ? Jag bara undrar.
HL om kvinnoprästfrågan ”Om det är maktpositionen eller inflytandet, är det inte fel orsaker att vilja bli präst? ”
” Man kan faktiskt vara troende kristen utan att bli präst. Du är journalist, jag är högskolelärare. Jag tror att man glömmer bort lekmännnens kristna uppgift att möta människor.”
Åter mycket torftig argumentering. Som om förbud mot kvinnliga präster är en garanti mot att vi slipper katolska präster (läs män ) som väljer yrket av ”fel orsaker, dvs för att uppnå ”maktposition och inflytande”.
Som om lekmännen per automatik skulle få mindre inflytande om katolska kyrkan fick kvinnliga präster.
HL om kvinnoförtryck ”Det finns ett förtryck som är större än kyrkan. I den mån kvinnor är förtryckta i katolska kyrkan så är det i allmänhet oerhört förbundet med det allmänna klimatet i det land där man befinner sig.”
Här har HL helt rätt men åter hade det varit givande att höra HL – en nöjd katolsk kvinna i ett sekulärt land – i egna ord jämföra kvinnolivet med mindre nöjda kvinnors i sk katolska länder i tredje världen.
HL om konservativt och liberalt ”Både den extremt liberala och den extremt konservativa gruppen är väldigt små, för att inte säga marginella. Men små grupper kan skrika högt och göra sig hörda och få större plats än vad som är proportionerligt. Jag tror att de allra flesta katoliker är relativt nöjda. Och de som har ett problem med kyrkans lära kan hantera det.”
Här skulle jag vilja rekommendera Dagens reporter att intervjua någon katolsk kvinnlig ordförande i någon katolsk kvinnoorganisation i något katolskt land. Det skulle nyansera debatten. Jag lovar.
// Irène
MVH Peter
Du som är så mycket för debatt inom kyrkan borde väl uppskatta att olika röster kommer till tals? Det tycks som om du styrs enbart av din egen bitterhet och ingenting annat och det är sorgligt.
Det vore i sanning intressant och givande om du och de andra två i KV någon enda gång kunde bete er anständigt och sluta håna och förtala alla som inte tycker som ni. Men det är väl en utopi kan jag tänka mej.
-Jossan
(agnostiker)
Hallå Jossan
”borde väl uppskatta att olika röster kommer till tals”
Gärna olika RÖSTER. Mindre gärna olika pseudonymer.
Och vet Du vad jag mest uppskattar ?
Om det nu måste vara pseudonym. Samma pseudonym till samma röst. Hela tiden.
// Irène
Iréne,
En sak som inte tydligt framkommer i intervjun är Hedvig Larssons position i Katolska kyrkan. Hon har i alla fall tidigare undervisat de katolska prästkandidaterna och står alltså nära kyrkans ledning.
Har man det i tankarna när man läser, säger artikeln en del om hur man från ledningen resonerar just nu.
Det är som du skriver uppenbarligen viktigt att få de kritiska rösterna att framstå som få, vilket väl egentligen visar på graden av desperation. Det fungerar inte längre att ignorera kritiken, en unik situation.
Sedan är det intressant att det verkar vara okej att vara för jämställdhet, mellan lekmän och präster respektive kvinnor och män. Troligen är det som du skriver så att man försöker att undvika att prästfrågan blir en jämställdhetsfråga. Vilket då jag tycker är lämpligt, det är inte en jämställdhetsfråga. Däremot ska varje kallelse tas på allvar och då skulle nog Katolska kyrkan landa på ungefär hälften män/hälften kvinnor precis som Svenska kyrkan.
Sedan tycker jag att Katolska kyrkans försök att sälja in förbudet mot preventivmedel har klara komiska kvalitéer. På 2000-talet förväntas kvinnor se det som attraktivt att slippa ha sex!
Fast det slår inte argumentet att det är ekologiskt sex, det blir ännu roligare på engelska organic sex! När jag hörde detta vek jag mig dubbel av skratt!
/Anneli
Anneli
”Det fungerar inte längre att ignorera kritiken, en unik situation.”
Exakt. Och det är ju glädjande i sig.
Något vi alla dock måste bli bättre på är att mer precisera vår kritik så att mottagaren lättare förstår vad vi syftar på.
Västvärlden eller tredje världen ? Och också inom dessa sfärer varierar livsbetingelserna för katoliker.
”ekologiskt sex” är det en ny synonym för NFP ? Eller rättare sagt OFP onaturlig familjeplanering ?
// Irène
Irène
Jag var lite otydlig vad det gäller ekologiskt sex, sorry! Jo det är NFP som lanseras som det.
Sedan är jag förstås medveten om att för tredje världens kvinnor är inte förbudet mot preventivmedel ett skämt utan dödligt allvar!
Dessutom är det mest miljövänliga vi kan göra att minska överbefolkningen.
Konstigt att Katolska kyrkan egentligen inte är emot familjeplanering, men mot preventivmedel. Den enda logik jag kan se är att göra sexlivet så besvärligt och tråkigt som möjligt. Alternativt att så många som möjligt ska misslyckas med NFP att det ändå blir stora familjer.
/Anneli
Anneli
Det är en stor skam att inte det samlade VÄRLDSSAMFUNDET hjälps åt när det gäller kvinnors reproduktiva hälsa.
Häromdagen i SvD
”Mödradöd kan hindras med små medel”
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/modradod-kan-hindras-med-sma-medel_4054135.svd
Vatikanen borde utifrån Evangeliet gå i bräschen. Men icke.
(Celibatära) män riskerar ju aldrig att FÖRBLÖDA för att få människosläktet att fortbestå.
Så varför bry sig ?
Påven tycker det är viktigare att skriva tjusiga encyklikor om vad ANDRA ska göra i världen än att bry sig vad han själv skulle kunna göra tex för att förhindra att miljoner kvinnor dör i onödan
// Irène