Bernard Durel OP Om ekosofi, religioner och miljökris.

”Hur ser den västerländska religiösa myten ut och hur förhåller den sig till samtidens hot mot miljö och klimat?”

2 dagars seminarium med Bernard Durel OP om ”Miljökrisen en religiös fråga ” i S:a Eugenia församling 14 -15 dec.

Bernard Durel dominikanmunk från Lund,  tillika zenlärare tillhör också MID Monastical Interreligious Dialogue som grundades av Thomas Merton.

http://monasticdialog.com/mid.php?id=14

I ”botten ” är Bernard Durel civilingenjör. Sammantaget en perfekt mix för att bli ”väckelsepredikant” för ekosofirörelsen såväl utomlands som  i Sverige där Bernard Durel också undervisar på Karlstads Universitet i ämnet ekosofi.

Allt hör ihop. Allt är en helhet.  Om  hur människan skövlat och skändat Moder jord. Om hur det krävs ett paradigmskifte i ekonomiskt tänkande som  går ut på  att istället för vinstmaximering minimera resursanvändning  i enlighet med  ”buddhistisk ekonomi”  och den kände ekonomen E F Schumachers budskap i hans  banbrytande bok ”Small i is beautiful ” som kom ut 1973.

Det krävs analys och åtgärder på 3 nivåer 

 1 Tekniskt-vetenskaplig

2 Politisk

3 Mytisk-  poetisk    

Alla 3 nivåerna måste till för att få till stånd varaktig  förändring. Det räcker inte med de åtgärder som står på agendan för den just nu pågående klimatkonferensen i Köpenhamn. 

När ska människan handla ? Och när ska människan avstå från handling?

Ibland  är icke-handling – wuwei – rätt handling.

För att rädda moder jord krävs att kunna ha ett ”mångfaldsseende” och krävs ”compassion” som Bernard Durel med sin förankring inom zen buddhism  bla talade mycket om.

Det gripande talet av indianhövdingen Seattle 1854  blev en illustration på den vite mannens brist på compassion och avsaknad av känsla för det heliga,  när han vill åt jorden som tillhör ett annat folk.

“To us the ashes of our ancestors are sacred and their resting place is hallowed ground. You wander far from the graves of your ancestors and seemingly without regret. Your religion was written upon tablets of stone by the iron finger of your God so that you could not forget. The Red Man could never comprehend or remember it. Our religion is the traditions of our ancestors — the dreams of our old men, given them in solemn hours of the night by the Great Spirit; and the visions of our sachems, and is written in the hearts of our people.”

http://www.halcyon.com/arborhts/chiefsea.html

Psaltarpsalmen 104 ”den vackraste skapelseberättelsen” ingår som ett stående moment i all undervisning som Bernard Durel har.

Lova Herren min själ!

Mäktig är du, Herre, min Gud,

i  höghet och härlighet är du klädd,

du sveper dig i ljus som i en mantel.

Läs hela  psaltarpsalmen

http://swe.scripturetext.com/psalms/104.htm

Om broder Sol och syster Måne, syster Vatten och broder Eld dvs om ekosofins ”skyddshelgon” den helige Franciskus handlar det också om när Bernard Durel talar.

Och om  Eukaristins plats i ekosofin – om brödet och vinet- om Jesu kropp för människan utgiven.

// Irène

PS  Tack broder Bernard för ett viktigt ”väckelsemöte” !

 Läs  Svd 15 dec

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/spirande-rorelse-nobbar-tillvaxt_3936975.svd

 The Tablet

http://www.thetablet.co.uk/article/13992

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 svar på Bernard Durel OP Om ekosofi, religioner och miljökris.

  1. Irène Nordgren skriver:

    Globala problem kräver globala lösningar och ”upplösningar”.

    Det krävs gränsöverskridande samararbete såväl över nationer som religioner.

    Det sistnämnda ställer dock krav på kristendomen att bli mindre självgod och ta till sig vishet från andra religioner.

    Här tänker jag kommer den officiella katolska kyrkan och påven att ÄNTLIGEN tvingas bita i det sura äpplet.
    Men bättre sent än aldrig !

    Påven måste sluta förfölja katolska teologer med intresse och förankring i andra traditioner.
    Måste sluta att förfölja befrielseteologins teologer och anhängare.

    // Irène

  2. Jörgen Thorhard skriver:

    Spontan reaktion: Det är rätt och dessutom bråttom.

  3. Jörgen Thorhard skriver:

    Jo, nog är det en intressant utveckling.
    Och jag skulle vilja se en ödmjukare hållning från de s.k. ””civilisationerna”” gentemot ursprungsfolken. De är inte outvecklade vildar utan de som känner landet verkligt nära. De verkligt livskraftiga kulturerna över tid är de som kallas primitiva. Som exempel kan bushfolket i Kalahari nämnas med en ålder av c:a 30.000 år och aboriginernas i Australien med en ålder av 50.000 år eller mer. Ursprungsfolkens livsstil är på ett helt annat sätt elastisk inom sitt land.
    De har skapat livsstilskoncept med en hållbarhet över tid som ingen kultur med sin rot i jordbruksekonomin eller senare.
    En intressant iakkttagelse är att världens äldsta disignkoncept, kniven och yxan, har 2.500.000 år på nacken och har tjänat tre arter i följd, Homo habilis, H. erectus och H. sapiens. I allt väsentligt oförändrat.

    Fortsatt samtal önskas.

    Jörgen

  4. Irène Nordgren skriver:

    Jörgen

    ”De har skapat livsstilskoncept med en hållbarhet över tid som ingen kultur med sin rot i jordbruksekonomin eller senare”

    Bernard Durel OP talade mycket om ”hållbara modeller”.

    Utmaningen i vår tid måste ju vara att få forna tiders ”hållbara modeller” att omvandlas så att de så att säga ”räcker till” och kan tillgodose världens befolkningsökning.

    Jag fäste mig särskilt också vid att Bernard Durel som katolsk präst talade om att ”vi kanske också behöver en ny biktspegel”.

    Dvs det kan vara värt att titta på vad vi menar med SYND och syndbegrepp.

    Kanske är det dags att börja rannsaka sig själv när det gäller ens persoliga SLÖSERI av jordens resurser på olika sätt.

    Att slösa med vatten och energi i sin vardag. En synd i ”ekosofisk” bemärkelse?
    Den nya ”syndakatalogen” skulle kunna göras lång.

    Bernard Durel OP verkar stå mycket högre i kurs UTANFÖR katolska kyrkan än INOM sin egen kyrka där man helst vill mala på om sexuella synder.

    Vem som har sex med vem och när ?

    Om det är något som är synd och skam så är det detta.

    // Irène

  5. Jörgen Thorhard skriver:

    Instämmer verkligen. Ibland kan man få för sig att somliga tror att Gud skapade lusten för att djävlas med oss. Så nog är en ny biktspegel av stor vikt, med ett större tryck på underlåtelserna.

    Jag menar inte att vi skall eftersträva ett stålbad i befolkningfrågan, Men på längre sikt 500 – 1000 år vore det bra om vi återvände till de 15 – 100 millioner vi var före den neolitiska katastrofen. Uppdraget var att uppfylla jorden, inte överfylla den.

    Men nu mäste jag till mataffären. Helt ekosofiskt — apostlahästar och ryggsäck.

    Jörgen

  6. Jörgen Thorhard skriver:

    Hej igen

    vill bara lägga till några uttryck:

    ”det är inte folkets land utan landets folk” aboriginer
    ”we care for the land and the land care for us and so have it always been” indianskt

    Vi saknar ett bra ord på svenska för ”landet” som mytiskt, mystiskt begrepp. Talar man idag om att värna landet är risken överhängande stor att man tas för (sd) och det vill man ju inte. Skall kolla om samiskan har något bra ord vi kan låna.

    Förutom språkligt tar sig respekten för landet och det att vi inte är ensamma om att bebo det uttryck även i handlingar som att man ber om lov innan man gör upp sin lägereld eller bereder sitt nattläger och att man tackar innan man går därifrån. Det kan nog synas löjligt för den moderna människan (jag är nog i mångt och mycket helt omodern) men genom sådana handlingar av respekt bevaras omsorgen. Givetvis tar man heller inget utan att behöva det. Målet är att inte lämna några spår efter sig.

    En viktig sak! Att vi hämtar inspiration från olika håll är inte splittrande utan berikande.

    Jörgen

  7. Krister Janzon skriver:

    Jörgen skrev bl a ”En viktig sak! Att vi hämtar inspiration från olika håll är inte splittrande utan berikande.”

    Så sant, där verkar ekosofikurserna i Karlstad sedan 1974 vara ett föredöme och mycket berikande.
    Det var då Bernard under sin kyrkoherdetid mötte Arne Naess för första gången. Denne märklige norske filosof, som dog vid 95 års ålder i början av detta år. Såg ni det norska 30-minuters program om Arne och hans docka som SvT sänt de senaste veckorna? Ligger säker kvar på nätet, SvT Play. Jag har några personliga minnen av AN från ett kristet sommarläger, 1992 tror jag det var. AN var ”husband visitor”, bidrog med ett minisemiarium om Gandhi och reflektionen:” Jag tycker ni kristne alldeles för lätt säger att ni förlåter varandra. Jeg mener att förlåtelse är en mycket vanskligere process.”

    Krister

  8. Irène Nordgren skriver:

    Vidarebefordrar från Berit
    *************************************************************
    Kommentar:
    Förlåtelse är svårt, ja.

    Föräldern: Säg förlåt!
    Barnet: Förlåt (mentalt förbehåll: in your dreams).

    Barnet gör rätt i att ifrågasätta denna hycklarytliga beteendeterapi.

    Berit Bylund i Umeå

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *