Dagens SvD
”–Empati är ett basämne som alla barn behöver. Vi har använt böcker och det hjälper lite grand. Nu ska vi prova det här, säger Atisa Keivanfar, förskollärare på Slättgården.
Atisa berättar om ett barn som ramlade och slog sig, medan de andra barnen fortsatte att springa runt. Efter det pratade förskollärarna om hur viktigt det är att gå fram och trösta om någon slår sig.
–Nästa dag var det ett annat barn som ramlade och då sprang alla barnen fram och ville hjälpa till. Det är det som är så fantastiskt med att jobba med barn. Man kan lära dem något de har med sig in i framtiden, säger Atisa.”
”Projektet Vänner är utformat av Abrahams barn, en religiöst och politiskt obunden verksamhet, som arbetar med konfliktförebyggande pedagogiska program för förskola och skola. Verksamheten grundades av Dorothea Rosenblad, som då arbetade som högstadielärare på Rinkebyskolan. Empatiprogrammet Vänner introducerades i Beirut 1998 där en av Abrahams barns projektledare arbetade.”
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/att-leka-med-gosedjur-tranar-empatin_6738013.svd
// Irène
PS Läs om Abrahams Barn – grundat av Dorothea Rosenblad
Läs om skolprogrammet ”IE –metoden” / Identifikation skapar empati
http://www.abrahamsbarn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=62
”Abrahams barn” är verkligen hoppingivande! Om man tidigt lär barnen att se likheter och visa respekt för sina medmänniskor borde vi t.ex. slippa revirrelaterade slagsmål som det i Födelsekyrkan.
Allt kan dessutom utvecklas, om jag förstår saken rätt så arbetar Abrahams barn främst utifrån de tre monoteistiska religionerna. Det vore förstås bra om den, i alla bemärkelser, goda idén kunde växa till att gälla åtminstone världsreligionerna. Det naturliga vore då att låta innehållet varieras lite utifrån vilka religioner och riktningar inom dessa som finns representerat i de områden man verkar i.
Anneli