God Jul önskar skribenterna på KV:s blogg alla sina läsare
-
Länkar
-
4 svar till ”God Jul”
-
Samuel Johansson
God Jul Agneta!
Om du till äventyrs inte känner till världens äldsta ikon, Pantokrator från 500-talet i S:ta Katarinaklostret i Sinaiöknen, och porträttets exakta överensstämmelse med ansiktet på linnesvepningen i Turins katedral, så får du här en konstnärlig julgåta:
Hur har detta sammanträffande uppstått?
http://www.shroudofturin4journalists.com/redtransparency.htm
Samuel.
PS Jag är inte alls säker på svaret.
-
Käre Samuel,
Men det är jag. Säker på svaret. Gud vägledde ikonmålaren. Ikonmålaren gav sin hand, pensel,hjärta och sinne till Gud och Gud visste att den säkert darrande munken var så fullkomligt ren i sin överlåtelse … att inget av munkens egna begär skulle komma i vägen.
6 år senare.
Dessa ögonblick är sällsynta! Men mänskligheten igenkänner ögonblicken och det om något är stor nåd. Konsten …alla konstarter…kan då o då förmedla det Gudomliga. På något underligt vis igenkänner människorna detta o det har inte med bildning, ras eller religion att göra utan det går bortom det. Igenom det.
Jesu ansikte är så vackert. Man ryser av kärlek inför det ansiktet och jag tycker mig aldrig ha sett någon bära tillstymmelsen till detta ansikte som framträder i svetteduken. De flesta människors ansikten har alltid ett drag av någon annans ansikte men inte detta. Vi går alla igen i varandra som typer-prototyper- arketyper. Är det inte fantastiskt att Svettedukens ansikte är så unikt, säg?
Det unikaste av unika.
Dock, jag blir mer ödmjuk och varm i hela mitt väsen av den slutna blicken!
Ingen ikon i hela världen kan återge Kristi öppnade blick… som vore det alltför öppnande för betraktaren. Den darrande munken i Katarinaklostret kunde göra ögonen stora-stora men aldrig levande. Det kan ingen. Inte ens den skickligaste porträttmålaren. Det kunde inte ens daVinci med sin Monalisa. Han stängde sinnet i hennes ögon för oss alla och det är det som gör henne gudomligt gåtfull. Hans storhet var att han kunde stänga sinnet i hennes blick för oss…ovärdiga.Därför bär för mig konstens hissnande ögonblick- en balett- ett requiem av Mozart- en japansk skål- en snidad afrikansk hjort – ofta en större touch av gudomlig närvaro än helgonskildringar. Helgon är människor och återgivarna av deras liv/under är människor o det kan tänkas att det är kyrkliga o mänskliga behov som lägger grunden för vad helgonet är. Vi kan faktiskt aldrig vara säkra … det är omöjligt…hur tjusigt Vatikanen än förmedlar det.
Lika lite som vi kan fånga en Higgspartikel.
Men inte dessa ögonblick. Av någon outgrundlig gåtfull poetisk anledning ger Gud oss tillträde … unisont … världen över . Att känna mer än att veta. Så med ansiktet på Svetteduken. För mig personligen är Svettedukens ansikte världens vackraste mänskliga ansikte och: ovetandets vetande.
Tack Samuel. En liten julegåva, faktiskt.
Via Internet. -
Samuel Johansson
Gott nytt år Agneta!
Sedan jag läste ditt trosvissa svar på min lilla ”julegåva”, vilket gjorde mig stum av förundran, har jag fördjupat mina kunskaper om linnesvepningen i Turin. Jag trodde saken var avgjord med kol-fjorton-dateringen till 1300-talet, men nu har det visat sig att de analyserade tygbitarna var kontaminerade av bomull från en lagning gjord på 1500-talet, vilket helt underkänner dateringen. Se följande citat från Wikipedia:
”Although the quality of the radiocarbon testing itself is unquestioned, criticisms have been raised regarding the choice of the sample taken for testing, with suggestions that the sample may represent a medieval repair fragment rather than the image-bearing cloth.[55][56][57] In 2005, Raymond Rogers, who conducted chemical analysis for the Shroud of Turin Research Project stated that after further study he was convinced that: ”The worst possible sample for carbon dating was taken.”
När den fördämningen brustit väller en flod av indicier/bevis fram – från vävteknik, pollen, jordpartiklar och romersk dödsattest till extraordinär ljusurladdning – som alla tycks tala för att vi bevittnar ett fotografi av ögonblicket innan Jesus slår upp ögonen.
De senaste nyheterna utgår från fem års experimenterande att göra en modern version av fotot:
”In December 2011 scientists at Italy’s National Agency for New Technologies, Energy and Sustainable Development ENEA announced that their series of tests demonstrated the image on the shroud could, in their opinion, only have been created by ”some form of electromagnetic energy” such as a flash of light at short wavelength” Wikipedia.
Det starkaste indiciet formuleras i La Stampa/Vatican Insider: ( VUV uttyds Vacuum Ultra Violet radiation)
”the results of ENEA “show that a short and intense burst of VUV directional radiation can color a linen cloth so as to reproduce many of the peculiar characteristics of the body image on the Shroud of Turin, including shades of color, the surface color of the fibrils of the outer linen fabric, and the absence of fluorescence”.“However, Enea scientists warn, ”it should be noted that the total power of VUV radiations required to instantly color the surface of linen that corresponds to a human of average height, body surface area equal to = 2000 MW/cm2 17000 cm2 = 34 thousand billion watts makes it impractical today to reproduce the entire Shroud image using a single laser excimer, since this power cannot be produced by any VUV light source built to date (the most powerful available on the market come to several billion watt)”.
En laserliknande ljuspuls på 34 tusen miljarder watt från en död kropp. Sådant är för gudar.
Samuel.
-
ɦi!,I reallʏ like your writing verrƴ much! percentage we communicate extfra
about your article on AOL? I need a specialist in this space to resolνе my problem.
May Ьe tɦat’s ʏou! Taking a look forrward tօ see you.
-
november 2024 M T O T F L S 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 -
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
- Irene Nordgren om Biskop Anders Arborelius ”Får jag frågan att bli påve säger jag ja”
- Irene Nordgren om Svar från biskop Anders
- Gunnar Eriksson om Svar från biskop Anders
- Charlotte 986300 Åkerlind om Svar från biskop Anders
- Charlotte Åkerlind om Öppet brev till biskop Anders
Bloggrulle
Meta
God Jul Agneta!
Om du till äventyrs inte känner till världens äldsta ikon, Pantokrator från 500-talet i S:ta Katarinaklostret i Sinaiöknen, och porträttets exakta överensstämmelse med ansiktet på linnesvepningen i Turins katedral, så får du här en konstnärlig julgåta:
Hur har detta sammanträffande uppstått?
http://www.shroudofturin4journalists.com/redtransparency.htm
Samuel.
PS Jag är inte alls säker på svaret.
Käre Samuel,
Men det är jag. Säker på svaret. Gud vägledde ikonmålaren. Ikonmålaren gav sin hand, pensel,hjärta och sinne till Gud och Gud visste att den säkert darrande munken var så fullkomligt ren i sin överlåtelse … att inget av munkens egna begär skulle komma i vägen.
6 år senare.
Dessa ögonblick är sällsynta! Men mänskligheten igenkänner ögonblicken och det om något är stor nåd. Konsten …alla konstarter…kan då o då förmedla det Gudomliga. På något underligt vis igenkänner människorna detta o det har inte med bildning, ras eller religion att göra utan det går bortom det. Igenom det.
Jesu ansikte är så vackert. Man ryser av kärlek inför det ansiktet och jag tycker mig aldrig ha sett någon bära tillstymmelsen till detta ansikte som framträder i svetteduken. De flesta människors ansikten har alltid ett drag av någon annans ansikte men inte detta. Vi går alla igen i varandra som typer-prototyper- arketyper. Är det inte fantastiskt att Svettedukens ansikte är så unikt, säg?
Det unikaste av unika.
Dock, jag blir mer ödmjuk och varm i hela mitt väsen av den slutna blicken!
Ingen ikon i hela världen kan återge Kristi öppnade blick… som vore det alltför öppnande för betraktaren. Den darrande munken i Katarinaklostret kunde göra ögonen stora-stora men aldrig levande. Det kan ingen. Inte ens den skickligaste porträttmålaren. Det kunde inte ens daVinci med sin Monalisa. Han stängde sinnet i hennes ögon för oss alla och det är det som gör henne gudomligt gåtfull. Hans storhet var att han kunde stänga sinnet i hennes blick för oss…ovärdiga.
Därför bär för mig konstens hissnande ögonblick- en balett- ett requiem av Mozart- en japansk skål- en snidad afrikansk hjort – ofta en större touch av gudomlig närvaro än helgonskildringar. Helgon är människor och återgivarna av deras liv/under är människor o det kan tänkas att det är kyrkliga o mänskliga behov som lägger grunden för vad helgonet är. Vi kan faktiskt aldrig vara säkra … det är omöjligt…hur tjusigt Vatikanen än förmedlar det.
Lika lite som vi kan fånga en Higgspartikel.
Men inte dessa ögonblick. Av någon outgrundlig gåtfull poetisk anledning ger Gud oss tillträde … unisont … världen över . Att känna mer än att veta. Så med ansiktet på Svetteduken. För mig personligen är Svettedukens ansikte världens vackraste mänskliga ansikte och: ovetandets vetande.
Tack Samuel. En liten julegåva, faktiskt.
Via Internet.
Gott nytt år Agneta!
Sedan jag läste ditt trosvissa svar på min lilla ”julegåva”, vilket gjorde mig stum av förundran, har jag fördjupat mina kunskaper om linnesvepningen i Turin. Jag trodde saken var avgjord med kol-fjorton-dateringen till 1300-talet, men nu har det visat sig att de analyserade tygbitarna var kontaminerade av bomull från en lagning gjord på 1500-talet, vilket helt underkänner dateringen. Se följande citat från Wikipedia:
”Although the quality of the radiocarbon testing itself is unquestioned, criticisms have been raised regarding the choice of the sample taken for testing, with suggestions that the sample may represent a medieval repair fragment rather than the image-bearing cloth.[55][56][57] In 2005, Raymond Rogers, who conducted chemical analysis for the Shroud of Turin Research Project stated that after further study he was convinced that: ”The worst possible sample for carbon dating was taken.”
När den fördämningen brustit väller en flod av indicier/bevis fram – från vävteknik, pollen, jordpartiklar och romersk dödsattest till extraordinär ljusurladdning – som alla tycks tala för att vi bevittnar ett fotografi av ögonblicket innan Jesus slår upp ögonen.
De senaste nyheterna utgår från fem års experimenterande att göra en modern version av fotot:
”In December 2011 scientists at Italy’s National Agency for New Technologies, Energy and Sustainable Development ENEA announced that their series of tests demonstrated the image on the shroud could, in their opinion, only have been created by ”some form of electromagnetic energy” such as a flash of light at short wavelength” Wikipedia.
Det starkaste indiciet formuleras i La Stampa/Vatican Insider: ( VUV uttyds Vacuum Ultra Violet radiation)
”the results of ENEA “show that a short and intense burst of VUV directional radiation can color a linen cloth so as to reproduce many of the peculiar characteristics of the body image on the Shroud of Turin, including shades of color, the surface color of the fibrils of the outer linen fabric, and the absence of fluorescence”.
“However, Enea scientists warn, ”it should be noted that the total power of VUV radiations required to instantly color the surface of linen that corresponds to a human of average height, body surface area equal to = 2000 MW/cm2 17000 cm2 = 34 thousand billion watts makes it impractical today to reproduce the entire Shroud image using a single laser excimer, since this power cannot be produced by any VUV light source built to date (the most powerful available on the market come to several billion watt)”.
En laserliknande ljuspuls på 34 tusen miljarder watt från en död kropp. Sådant är för gudar.
Samuel.
ɦi!,I reallʏ like your writing verrƴ much! percentage we communicate extfra
about your article on AOL? I need a specialist in this space to resolνе my problem.
May Ьe tɦat’s ʏou! Taking a look forrward tօ see you.