Katolsk Visions egen konstnär Agneta Sofiadotter har skickat denna bild på en tavla som hon målat i sin ateljé idag och som hon döpt till ”Flickan, katten, kallelsen och Guds brinnande buske”.
// Irène
Katolsk Visions egen konstnär Agneta Sofiadotter har skickat denna bild på en tavla som hon målat i sin ateljé idag och som hon döpt till ”Flickan, katten, kallelsen och Guds brinnande buske”.
// Irène
Tack Agneta, för din vackra målning!
En sådan färgprakt, och så spännande subjekt och objekt enligt din titel.
Jag berörs av det innehållsrika och inbjudande bordet; Gud erbjuds
att slå sig ner på den öppnade stolen.
Krister
Tack, Krister.
Agneta
Agneta,
ju mer jag ser av din hand ju mer intresserad/intrigued blir jag av din konst. Den här målningen har så många bottnar, så många allusioner till forntid och samtid att man knappast blir färdig med den på ett ögonblick. Likt uppenbarelsen tycks den öppna blicken för många tolkningar. Är det flickan som dukade fram för gästerna i Emmaus? Är det den unga Maria, som likt Mose står inför elden som tänder ljuset för en ny tidsålder? Är scenen ett emblem för den nya panenteismen?
Samuel.
Jag tyckte om bilden. Fint komponerad med färgval och många polariteter. Sätter igång tanke och fantasi.
Frågan som uppstår inför ett konstverk är om det har ett budskap eller om budskapet ligger i betraktarens öga.
Titeln ger kanske en viss hänvisning: ”Flickan, katten, kallelsen och Guds brinnande buske”
Flickan ser vi, katten ser vi, en brinnande buske ser vi, och titeln pekar på att vi skall tänka på scenen med Moses och den brinnande busken. ”Kallelsen” ser vi emellertid inte konkret i bilden, här kanske en tolkningsnyckel ligger.
Får jag tid och lust återkommer jag gärna med en längre kommentar.
”Många polariteter”, det var ett trevligt uttryck i konstsammanhang – gärna det!
Annars känner jag det mest från naturvetenskapliga och beteendevetenskapliga
världar.
”Kallelsen” kan jag se i den både öppnade och öppnande stolen, som en inbjudan, bön, rop.
Från och till olika parter.
Krister
Exempel på polariteter:
Gud – människa
Den svarta bakgrunden (kaos) – mot vilken den ljusare förgrunden med motivet framträder (skapelsen)
ljus – mörker
renhet – fallenhet
helighet – synd
Bengt!
Jag hoppas att du inte gjorde exemplifieringen av polariteter för min skull!
Låt mig ta några ex. till då: natur-kultur, djur-människa, stående-svävande
Fantasin kan flöda och skapa!
Hälsningar Krister
Kära ni,
Tack alla. Jag målade som vore jag driven av helig Ande. Och jag blev själv så förvånad av motivet att jag skickade den till Irene. Hon fattar ju det mesta (skämt).
Jag är fascinerad av katten. Katten tycks titta på betraktaren. Är det betraktaren (jag själv som målande eller någon annan betraktare? ) som är bjuden till en måltid tillsammans med Herren? Är det själva kallelsen? Katten tycks uttrycka något… vad?
Det är inte brukligt att konstnären själv uttalar sig om sin bild… men återigen… kära ni… jag vet inte om det var enbart jag som höll i penseln. Det är en stor bild 1x1m o i olja o den tillkom i rasande fart under en timme!
Jag förstår inte själv.
Agneta
Agneta,
ja, tycker också väldigt mycket om målningen.
Min allra första tanke i ögonblicket:
Det är en bild som berättar om en djup erfarenhet!
Mitt i allt vardagsbestyr kallar Gud både djur och människa – de blir ödmjukt stilla och tacksamma i glädje inför den stora uppenbarelsen…
mer finns att säga – ja, det kanske blir senare
Elisabet
Hej Agneta
Jag blir fullkomligt lyrisk när jag iaktar och tar in din målning. Den känns väldigt privat samtidigt som den manar till att bli betraktad.Du vet vad jag tycker om katter, men denna katt uppfattar jag som ett skydd mot intrång samt som ett skydd gentemot dig.
Min förhoppning är att på sikt få se tavlan på en utställning,måhända här i Fredrika eller Umeå..
Kram Katrin
M | T | O | T | F | L | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Tack Agneta, för din vackra målning!
En sådan färgprakt, och så spännande subjekt och objekt enligt din titel.
Jag berörs av det innehållsrika och inbjudande bordet; Gud erbjuds
att slå sig ner på den öppnade stolen.
Krister
Tack, Krister.
Agneta
Agneta,
ju mer jag ser av din hand ju mer intresserad/intrigued blir jag av din konst. Den här målningen har så många bottnar, så många allusioner till forntid och samtid att man knappast blir färdig med den på ett ögonblick. Likt uppenbarelsen tycks den öppna blicken för många tolkningar. Är det flickan som dukade fram för gästerna i Emmaus? Är det den unga Maria, som likt Mose står inför elden som tänder ljuset för en ny tidsålder? Är scenen ett emblem för den nya panenteismen?
Samuel.
Jag tyckte om bilden. Fint komponerad med färgval och många polariteter. Sätter igång tanke och fantasi.
Frågan som uppstår inför ett konstverk är om det har ett budskap eller om budskapet ligger i betraktarens öga.
Titeln ger kanske en viss hänvisning: ”Flickan, katten, kallelsen och Guds brinnande buske”
Flickan ser vi, katten ser vi, en brinnande buske ser vi, och titeln pekar på att vi skall tänka på scenen med Moses och den brinnande busken. ”Kallelsen” ser vi emellertid inte konkret i bilden, här kanske en tolkningsnyckel ligger.
Får jag tid och lust återkommer jag gärna med en längre kommentar.
”Många polariteter”, det var ett trevligt uttryck i konstsammanhang – gärna det!
Annars känner jag det mest från naturvetenskapliga och beteendevetenskapliga
världar.
”Kallelsen” kan jag se i den både öppnade och öppnande stolen, som en inbjudan, bön, rop.
Från och till olika parter.
Krister
Exempel på polariteter:
Gud – människa
Den svarta bakgrunden (kaos) – mot vilken den ljusare förgrunden med motivet framträder (skapelsen)
ljus – mörker
renhet – fallenhet
helighet – synd
Bengt!
Jag hoppas att du inte gjorde exemplifieringen av polariteter för min skull!
Låt mig ta några ex. till då: natur-kultur, djur-människa, stående-svävande
Fantasin kan flöda och skapa!
Hälsningar Krister
Kära ni,
Tack alla. Jag målade som vore jag driven av helig Ande. Och jag blev själv så förvånad av motivet att jag skickade den till Irene. Hon fattar ju det mesta (skämt).
Jag är fascinerad av katten. Katten tycks titta på betraktaren. Är det betraktaren (jag själv som målande eller någon annan betraktare? ) som är bjuden till en måltid tillsammans med Herren? Är det själva kallelsen? Katten tycks uttrycka något… vad?
Det är inte brukligt att konstnären själv uttalar sig om sin bild… men återigen… kära ni… jag vet inte om det var enbart jag som höll i penseln. Det är en stor bild 1x1m o i olja o den tillkom i rasande fart under en timme!
Jag förstår inte själv.
Agneta
Agneta,
ja, tycker också väldigt mycket om målningen.
Min allra första tanke i ögonblicket:
Det är en bild som berättar om en djup erfarenhet!
Mitt i allt vardagsbestyr kallar Gud både djur och människa – de blir ödmjukt stilla och tacksamma i glädje inför den stora uppenbarelsen…
mer finns att säga – ja, det kanske blir senare
Elisabet
Hej Agneta
Jag blir fullkomligt lyrisk när jag iaktar och tar in din målning. Den känns väldigt privat samtidigt som den manar till att bli betraktad.Du vet vad jag tycker om katter, men denna katt uppfattar jag som ett skydd mot intrång samt som ett skydd gentemot dig.
Min förhoppning är att på sikt få se tavlan på en utställning,måhända här i Fredrika eller Umeå..
Kram Katrin