I motsats till det präktiga Stockholms katolska Stift – där ohöljd inomkyrklig kritik betraktas som illojalt angrepp mot den egna kyrkan – pågår inom särskilt katolska tyskspråkiga områden på kontinenten livfulla, dynamiska, inomkyrkliga samtal och debatter och där kritik varvas med krav på reformer och förändringar.
Att det råder olika uppfattningar om sakernas tillstånd inom kyrkan bland katolska präster, biskopar, teologer , rättslärda och lekmän visas öppet i press och andra media. Detta i motsats till Sverige där man från katolskt håll helst vill lösa katolikers missnöje med rekommendation att gå över till svenska kyrkan.
Häromdagen hölls en debatt i österrikisk TV om vad kyrkokrisen egentligen handlar om utifrån det sk ”Kyrkoherdeinitiativet Upprop för olydnad ” som skrivits under av drygt 250 kyrkoherdar med Helmut Schüller som initiativtagare och som förordar att lämpliga lekmän och lekkvinnor får lov att predika, frivilligt celibat, nattvard till omgifta och kvinnliga präster.
http://tvthek.orf.at/programs/1193-Kreuz—Quer/episodes/3141667-kreuz-und-quer
Kyrkoherdeintiativet inleds med orden
”Roms vägran av en sedan länge nödvändig kyrkoreform – i kombination med biskoparnas passivitet, inte bara tillåter utan tvingar oss att följa samvetet och självständigt agera.” ” Vi kommer i framtiden i varje mässa läsa en förbön för reformer. Vi tar bibelns ord på allvar. Bedjen, och eder skall varda givet. Inför Gud gäller yttrandefrihet .”
http://www.pfarrer-initiative.at/unge.pdf
I TV debatten medverkade förutom Helmut Schüller – kyrkoherde i Probstdorf
Wolfgang Beinert katolsk präst och professor emeritus i dogmantik – stödde Helmut Schüller
Markus Plöbst kyrkoherde i Leuben – som INTE skrivit under Kyrkoherdeinitiativet
Ludger Müller professor i kyrkorätt – stödde Marcus Plöbst
Michael Bünker evangelisk biskop
Min bedömning efter att ha lyssnat på debatten var att professorn i dogmatik Wolfgang Beinerts argument som stöd för Helmut Schüller stod sig OÖVERTRÄFFAT gentemot ”motståndarsidan.”
Jag återger här repliker från debatten i fri tolkning i komprimerad form.
Wolfgang Beinert ”Kyrkoledningens recept mot krisen inom katolska kyrkan är som att ordinera Albyl mot cancer. ”
När Markus Plöbst talar om kvinnliga präster och åberopar TRADITIONEN inom katolska kyrkan får han svar på tal av Beinert som säger
” Den enda TRADITION inom katolska kyrkan när det gäller kvinnliga präster är TYSTNADENS TRADITION . Frågan har inte diskuterats inom kyrkan förrän på 1970 talet med uppkomsten av feministteologi. Frågan har förelagts katolsk bibelkommission som kommit fram till att det inte går att belägga förbud mot kvinnliga präster inom bibeln.
”Och Jesus instiftade inte något prästämbete överhuvudtaget .”
Den evangeliske biskopen anför fakta om att man vet att i de paulinska församlingarna hade kvinnor ledande positioner.
Kyrkorättsprofessorn Müller – försvararen av status quo- pekar på en eventuell funktion av kvinnligt ämbete i form av kvinnliga diakoner , men att texterna är tvetydiga.
”Varför i så fall hålla på att argumenetara mot (underförstått kvinnor) ” frågade då den kvinnliga samtalsledaren.
Müller försöker med argumenetet att påven (JP2) 1998 förkunnat att ”frågan är avgjord för evigt /alltid. Definitivt.”
Beinert påtalar att ”för alltid” i praktiken haft olika betydelser inom kyrkan. Kyrkan har ändrat sig om andra eviga sanningar bla om räntor mm mm.
”Tiden avgörande . ”
Marcus Plöbst anklagar Schüller för att först lova lydnad till kyrkan och nu agera för olydnad. ”Det är inte trovärdigt men ett spel.”
Schüller svarar att han snarare slutat upp med kyrkans dubbelspel och att han inte lovat bort sitt samvete.
Han fortsätter
”Lydnad innebär att lyssna till Gud, det egna samvetet, till de troende och på kyrkans lära – i den ordningen. Jag är lydig genom att vara olydig.”
Beinert ”Samvetet är enligt katolska kyrkan den högsta instansen. Det kommer före lydnad. ”Beinert åberopar här kardinal Newman som kyrkan saligförklarat.”
”Jesus var ju själv olydig gentemot lagen . Absolut lydnad gäller bara gentemot Gud. ”
Diskussion fördes också om enhetetens betydelse inom världskyrkan. Beinert påpekade att enhet inte måste utesluta mångfald och att mångfald inte uteslöt enhet. Varför skulle inte olika regionala skillnader kunna få finnas?
Schüller förde fram det tröttsamma faktum hur kyrkoledningen ständigt bara artigt lyssnar och samlar på sig frågor och kritik men låter allt stanna därvid. Dialog får inte bli ett självändamål.
// Irène
PS En föredömlig debatt där de medverkande representerar olika ståndpunkter . I Sverige finns fn inte en enda kyrklig företrädare eller katolsk teolog (sedan Werner Jeanrond flyttat) som offentligt ifrågasätter katolska lärofrågor. Orsaken är antingen att samtliga svenska katolska präster och teologer är nöjda med tingens ordning inom kyrkan och inte har något att anmärka på eller att samtliga företrädare och teologer är ovanligt rädda (läs fega) och tar det säkra före det osäkra.
Tänk om det gick att klona professor Beinert och Helmut Schüller. Sverige skulle också behöva en dogmatikprofessor som Beinert och kyrkoherde som Schüller för att få fart på alla genompräktiga, tysta och andäktigt Vatikantroende svenska präster och teologer.
http://www.katolskvision.se/blog/?p=2844
http://www.katolskvision.se/blog/?p=2824
Klickbara länkar
http://www.katolskvision.se/blog/?p=2844
http://www.katolskvision.se/blog/?p=2824
http://www.katolskvision.se/blog/?p=2900
http://www.katolskvision.se/blog/?p=3530