Recept mot krisen inom katolska kyrkan – ”som att ordinera albyl mot cancer”

I motsats till det präktiga  Stockholms  katolska Stift – där ohöljd  inomkyrklig kritik betraktas  som illojalt angrepp mot den egna  kyrkan – pågår inom särskilt katolska  tyskspråkiga områden  på kontinenten livfulla, dynamiska,  inomkyrkliga  samtal och  debatter och där kritik varvas med  krav på reformer och förändringar.

Att det  råder olika uppfattningar  om sakernas tillstånd inom kyrkan bland katolska präster, biskopar, teologer , rättslärda och lekmän  visas  öppet i press  och andra media.  Detta i motsats till Sverige där man från katolskt håll  helst vill lösa katolikers missnöje med  rekommendation att  gå över  till svenska kyrkan.

Häromdagen  hölls en debatt i österrikisk TV om  vad kyrkokrisen egentligen handlar om  utifrån det  sk  ”Kyrkoherdeinitiativet  Upprop  för  olydnad ”  som skrivits under av drygt 250 kyrkoherdar  med Helmut  Schüller  som initiativtagare  och som  förordar  att lämpliga  lekmän och lekkvinnor  får lov att predika,  frivilligt celibat,  nattvard till omgifta  och  kvinnliga präster.

http://tvthek.orf.at/programs/1193-Kreuz—Quer/episodes/3141667-kreuz-und-quer

Kyrkoherdeintiativet  inleds med orden

”Roms vägran av  en sedan länge nödvändig kyrkoreform  –  i kombination med  biskoparnas passivitet,  inte bara tillåter  utan tvingar oss att följa samvetet och  självständigt agera.”    ” Vi kommer i framtiden i varje mässa läsa en förbön för reformer.  Vi  tar bibelns ord på allvar.  Bedjen, och eder skall varda givet.   Inför Gud gäller yttrandefrihet .”

http://www.pfarrer-initiative.at/unge.pdf

I TV debatten medverkade förutom Helmut Schüller –  kyrkoherde i Probstdorf

Wolfgang Beinert  katolsk präst och professor emeritus i dogmantik  – stödde Helmut Schüller

Markus Plöbst  kyrkoherde  i Leuben  – som INTE  skrivit under Kyrkoherdeinitiativet

Ludger Müller professor i kyrkorätt – stödde  Marcus Plöbst

Michael Bünker  evangelisk biskop

Min bedömning efter att ha lyssnat på debatten var att  professorn  i dogmatik  Wolfgang Beinerts   argument  som stöd för  Helmut Schüller stod sig OÖVERTRÄFFAT gentemot  ”motståndarsidan.”

Jag återger här  repliker från debatten i  fri  tolkning i komprimerad form.

Wolfgang Beinert  ”Kyrkoledningens  recept mot krisen inom katolska kyrkan är som att ordinera Albyl mot cancer.  ”

När  Markus Plöbst talar om kvinnliga präster  och åberopar TRADITIONEN inom katolska kyrkan får han svar på tal av Beinert som säger

”  Den enda TRADITION inom katolska kyrkan när det gäller kvinnliga präster är TYSTNADENS TRADITION . Frågan har inte diskuterats inom kyrkan förrän på 1970 talet med uppkomsten av feministteologi.  Frågan har förelagts  katolsk bibelkommission  som kommit fram till att det inte går att belägga förbud mot kvinnliga präster inom bibeln.

”Och Jesus instiftade inte något prästämbete överhuvudtaget .”

Den evangeliske biskopen  anför  fakta om  att man vet att i de paulinska församlingarna hade kvinnor  ledande positioner.

Kyrkorättsprofessorn Müller – försvararen av status quo- pekar   på en eventuell funktion  av kvinnligt ämbete i form av kvinnliga diakoner , men  att texterna är  tvetydiga.

”Varför i så fall hålla på att argumenetara mot (underförstått kvinnor) ”  frågade då den kvinnliga samtalsledaren.

Müller försöker med argumenetet att påven  (JP2)  1998 förkunnat att ”frågan är avgjord för evigt /alltid. Definitivt.”

Beinert  påtalar att ”för alltid” i praktiken  haft  olika betydelser  inom kyrkan. Kyrkan har ändrat sig om andra  eviga sanningar bla om räntor mm mm.

”Tiden  avgörande . ”

Marcus Plöbst  anklagar Schüller för att först lova lydnad till kyrkan och nu  agera  för olydnad.  ”Det är inte trovärdigt men ett spel.”

Schüller svarar att han snarare slutat upp med kyrkans  dubbelspel och att han inte lovat bort sitt samvete.

Han fortsätter

”Lydnad innebär att lyssna till Gud,   det egna samvetet, till de troende och på kyrkans  lära – i den ordningen.  Jag är lydig genom att vara olydig.”

Beinert  ”Samvetet är  enligt katolska kyrkan den högsta instansen.  Det kommer före lydnad. ”Beinert åberopar här kardinal Newman  som kyrkan saligförklarat.”

”Jesus var ju själv olydig gentemot lagen . Absolut lydnad gäller bara gentemot  Gud. ”

Diskussion fördes också om enhetetens betydelse inom världskyrkan.  Beinert  påpekade att enhet inte måste utesluta mångfald och att mångfald inte uteslöt enhet.  Varför skulle inte olika regionala skillnader kunna få finnas?

Schüller förde fram  det tröttsamma faktum hur  kyrkoledningen ständigt  bara artigt lyssnar och  samlar på sig frågor och kritik men låter allt stanna därvid.  Dialog får inte bli ett självändamål.

// Irène

PS   En föredömlig debatt där de medverkande representerar olika ståndpunkter .   I Sverige  finns fn inte en enda kyrklig företrädare  eller katolsk teolog  (sedan  Werner Jeanrond flyttat)  som  offentligt ifrågasätter  katolska  lärofrågor.  Orsaken är antingen att samtliga svenska katolska präster och teologer är nöjda med tingens ordning inom kyrkan och inte har något att anmärka på eller att samtliga  företrädare och teologer är ovanligt rädda (läs fega) och tar det säkra före det osäkra.

Tänk om det gick att klona professor Beinert och   Helmut Schüller.    Sverige skulle  också behöva en dogmatikprofessor som Beinert och kyrkoherde som Schüller för att få fart  på alla genompräktiga, tysta och  andäktigt Vatikantroende  svenska präster och teologer.

http://www.katolskvision.se/blog/?p=2844

http://www.katolskvision.se/blog/?p=2824

http://www.katolskvision.se/blog/?p=2900

http://www.katolskvision.se/blog/?p=3530

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

1 svar på Recept mot krisen inom katolska kyrkan – ”som att ordinera albyl mot cancer”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *