Är mötet mellan SSPX och Heliga Stolen ett spel för galleriet ?

Söndagen 25 oktober, dagen före mötet  mellan SSPX och Heliga stolen den 26 oktober får SSPX generalsuperior Bernard Fellay låna  den stora Kristuskonungens basilika i Lourdes för att där fira mässa. Biskopen av Tarbes –Lourdes har beviljat firandet som ska utgöra höjdpunkten på en SSPX vallfärd till Lourdes.

Bernard Fellay passade i samband med denna nyhet på  att förnya sin kritik mot andra Vatikankonciliet. I ett offentliggjort budskap till ”Vänner och välgörare ” beklagade  Fellay  ”att Kyrkan håller på att förvandlas till en ruinhög. ”

Vidare talade  Fellay om ”följderna av konciliet vars konsekvenser är entydigt katastrofala”.

Fellay sa också ”att med konciliet följde en anpassning till världens grundton”. ”Kyrkan är dock till sitt väsen övernaturlig och det är en tragedi att detta  gudomliga uppdrag  har blivit ersatt av ett helt mänskligt uppdrag. Kyrkans förskräckliga kris sedan andra Vatikankonciliet utgör ett straff  som är mer förskräckligt än alla andra straff, då katastrofen denna gång är av andlig natur.”

http://www.kathpress.co.at/content/site/nachrichten/database/28731.html?SWS=9f3b4485d91b9ba69c71a3d1bc8456ed

// Irène

PS  Hur ska man då som katolik tolka denna nyhet ? Jag tolkar det som ytterligare ett  tecken i tiden att mötet mellan SSPX och Heliga stolen enbart är ett spel för galleriet.

Om inte SAKEN redan är avgjord till SSPX fördel hur kommer det sig då att SSPX får låna den berömda kyrkan  i Lourdes dagen före det viktiga mötet mellan Heliga Stolen och SSPX?

Bernard Fellays uttalande går stick i stäv med andra Vatikankonciliets nyckelbegrepp AGGIORNAMENTO.

Vad tjänar då samtal  mellan Vatikanen och SSPX till om inte enbart för att  lära SSPX att inte OFFENTLIGT i massmedia vara så ärliga med sin uppfattning om VAT 2.

Kommer det hela dvs mötena mellan SSPX och Vatikanen  att gå ut på att  Vatikanens  villkor för att SSPX åter ska få komma in i Kyrkans värmande famn är att SSPX i sina offentliga UTTALANDEN lär sig att uttrycka sig lite mer smidigt. Dvs lite mer teologiskt diffust och lite mer teologiskt invecklat. Inte så rakt på sak MOT  VAT 2 utan mer TVETYDIGT.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Är mötet mellan SSPX och Heliga Stolen ett spel för galleriet ?

  1. Anton B skriver:

    Det finns i Lourdes ingen basilika vid åt Kristus konungen. Däremot två mariabasilikor i klassisk stil (vigda åt den Obefläckade avlelsen resp. Vår Fru av rosenkransen) samt en mycket stor, underjordisk basilika tillägnad den store antimodernistpåven, den helige Pius X.

    Vad som i sammanhanget kan sägas om Kristus konungen är att nästa söndag är just Kristus konungens högtid. I den traditionella kalendern.

  2. Irène Nordgren skriver:

    Anton

    Kvarstår faktum att SSPX får låna en basilika i Lourdes nu på söndag. Vad den heter är ovidkommande i just det sammanhanget. Jag bara översatte vad som stod i originaltexten.

    // Irène

  3. Stormuftin skriver:

    Iräne,

    tror du att du hade konverterat till katolicismen anno 1920?

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Det låter inte klokt!

    Stormuftin och Anton,
    Det väsentliga i artikeln ovan är att SSPX som inte vill erkänna Andra Vatikankonciliet överhuvudtaget får låna en basilika oavsett namnet på den.
    SSPX vill med all sannolikhet tvinga Stormuftin att konvertera från islam till katolicismen (kom ihåg att du är en muslimsk ämbetsman!) eftersom de inte accepterar religionsfrihet, de vill heller inte ha någon religionsdialog. Med detta som bakgrund är det enda Anton reagerar på vad basilikan heter och det enda Stormuftin kommer på att fråga Iréne är om hon skulle konverterat år 1920.
    Tänk ett varv till, i synnerhet Stormuftin, av ren självbevarelsedrift.
    /Anneli

  5. Simon skriver:

    Tanken med samtalen är ju att reda ut Andra Vatikankonciliets dokument en gång för alla eftersom de på många sätt är så tvedtydliga och rymmer så många olika tolkningar. Samtalen kommer väl förmodligen leda till att man från Roms sida drar upp officiella riktlinjer för hur dokumenten ska tolkas och sedan är det upp till SSPX om de accepterar dessa eller inte. Av de intervjuer jag sett och läst med tex Biskop Fellay så är det inte nödvändigtvis dokumenten i sig de avvisar utan framförallt de sätt som dokumenten tillämpats i praktiken på många ställen de senaste 40 åren.

    Den gamla mässan är ju numer, efter Summorum Ponitificum. utan restriktioner så liturgifrågan är löst samt den kyrkorättsliga frågan i o m hävandet av exkommuniceringen så det är bara lärofrågan som behöver lösas och för Kyrkans enhets skull må vi be att detta löser sig.

  6. Papisten skriver:

    Jag är pessimist. Jag tror inte samtalen kommer föra oss mot försoning mellan Rom och Econe. Ber dock, mot mitt begränsade förnuft, för lycklig utgång!

    Underbart att den franske biskopen öppnat upp sin basilika! I vår ekumeniska tid det enda riktiga. När öppnar biskop Anders upp sina kyrkor? Den dag Piusbrödraskapet frågar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *