Biskop mot diskussionsförbudet i kyrkan.

Vänner,

 i ett tal med anledning av Fakultetens dag vid den katolska teologiska fakulteten vid Wiens unkiversitet uttalade sig Wiens biskop Helmut Krätzl mot ”diskussionsförbudet” i den katolska kyrkan. Enligt nyhetsbyrån Kathpress citerad av ORF måste Läroämbetet och Teologin gemensamt ta upp ”brännande frågor” till diskussion.

Bland de brännande frågorna nämnde Krätzl: förhållandet mellan lokalkyrka och världskyrka, ”ansvarsfullt föräldraskap” (kodord för preventivmedel), liturgireformen samt den eukaristiska måltidsgemenskapen mellan olika kyrkor och samfund (interkommunion).

Det är naturligtvis mycket glädjande att en biskop i Krätzls position vill ta upp dessa frågor till diskussion. Samtidigt är det förskräckligt att han anser att detta förutsätter att kyrkans diskussionsförbud hävs.

Bland Krätzls åhörare fanns kardinal Schönborg. Även han uppmanade till debatt.

Artikeln nedan är från ORF.

Gert Gelotte 

Krätzl gegen ”Diskussionsverbote” in der Kirche

Vor ”Diskussionsverboten” in der Kirche, die einen Reformstau verursachen würden, hat der Wiener Weihbischof Helmut Krätzl gewarnt. In seinem Festvortrag beim diesjährigen ”Dies Facultatis” der Katholisch-Theologischen Fakultät an der Universität Wien plädierte Krätzl vor zahlreichen Festgästen – darunter Kardinal Christoph Schönborn und die Spitzenvertreter der Ökumene in Österreich – stattdessen für eine respektvolle und durchaus auch kontroverse Debatte zwischen dem Lehramt der Kirche und der Theologie.

Lehramt und Theologie müssten viele brennende Fragen gemeinsam aufnehmen, so Krätzl laut ”Kathpress”: ”Das sind wir einer glaubwürdigen Verkündigung schuldig. Die Menschen warten auf Hilfen zur Orientierung.” Der Weihbischof erinnerte an das Zweite Vatikanische Konzil als eine ”Sternstunde” für die Zusammenarbeit zwischen Lehramt und Theologie. Eine ”fruchtbare Spannung” zwischen beiden habe erst die Fortschritte des Konzils ermöglicht.

Noch viele Fragen offen

Allerdings seien im Anschluss an das Konzil viele noch offene Fragen theologisch nicht weiter vertieft worden – mit negativen Auswirkungen auf das kirchliche Leben, wie der Weihbischof bedauerte. Krätzl nannte in diesem Zusammenhang u.a. das Verhältnis von Welt- und Ortskirche, den Themenbereich ”verantwortete Elternschaft”, die Liturgiereform oder die Frage der eucharistischen Mahlgemeinschaft zwischen den christlichen Kirchen und kirchlichen Gemeinschaften.

Schönborn:”Negative Auswüchse” nach dem Konzil

Kardinal Schönborn sprach von einer ”Steilvorlage”, die Weihbischof Krätzl mit seinem Vorstoß geliefert habe. Auch er, so Schönborn, wolle dringend zu einer neuen Debatte ermutigen. Allerdings wolle er vor einer rein abwertenden Sicht der Tradition warnen. Die von Bischof Krätzl positiv hervorgehobenen Konzilstheologen hätten sich nicht generell gegen die kirchliche und theologische Tradition der Kirche gewandt, sondern gegen eine verkürzte und viel zu eng geführte Theologie des 19. Jahrhunderts. In der nachkonziliaren Entwicklung in der Kirche habe es auch ”negative Auswüchse” gegeben, so Schönborn. Umso notwendiger sei eine fundierte und durchaus auch kontroversielle Debatte.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 svar på Biskop mot diskussionsförbudet i kyrkan.

  1. Elisabet Albertsson skriver:

    Det var verkligen ett glädjande budskap!
    Men att det funnits ett uttalat diskussionsförbud visste jag inte.

    Det är mycket positivt att biskopar vill börja diskutera ”brännande frågor”. Jag tänker nu också på biskop Stephan Ackerman i Trier, som stödjer fader Hipplers preventiva goda arbete bland aidssjuka i Sydafrika. Jag har skrivit om det tidigare här på vårt Forum under ämnet Preventivmedel.

    Elisabet Albertsson

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Det är intressant att jämföra detta med Ulf Jonssons ledare i senaste numret av Signum. Tyvärr kunde jag inte hitta artikeln på Signums hemsida och inte länka till den.
    Ledaren har rubriken ” I men inte av världen”och behandlar som jag uppfattar det till stor del vad man får tycka och inte får tycka som katolik. Ulf Jonsson konstaterar visserligen att det måste finnas utrymme för kritik, men att det krävs en viss urskiljning för att kritiken ska bli fruktbar och kunna tas på allvar. Hur kritiken ska kunna uttryckas nämner han inte närmare vilket är synd eftersom bristen på forum för detta har varit ett grundproblem här i landet och tydligen även in övrigt, enligt biskop Krätzl.

    Om jag uppfattar Ulf Jonsson rätt är både SSPX och Katolsk Vision uttryck för icke fruktbar kritik. Som läsare upplever man det dock som olyckligt och inte helt genomtänkt att jämföra SSPX som inte vill acceptera Andra Vatikankonciliets centrala beslut, t.ex. alla människors rätt till religionsfrihet, en respektfull religionsdialog och givetvis de rasistiska och antisemitiska strömningarna som finns där, med Katolsk vision som tvärtom förespråkar t.ex. ökad demokrati, jämställdhet mellan människor, ökat ansvarstagande för lekmännen och religionsdialog.

    Om kyrkan verkligen anser att SSPX och Katolsk Vision är lika illa och så uppfattar jag det i ledaren, framstår kyrkans människosyn som ytterst tveksam. Jag hoppas dock som sagt att det hela är olyckligt formulerat.

    Ulf Jonsson klagar också på gnällspikar som klagar på allt, i första han då KV. Frågan är om biskop Krätzl:s beklagande över diskussionsförbudet enligt Ulf Jonsson hör hemma där?
    Frågan är dock om de som är mest lojala mot kyrkan och påven är de ständiga jasägarna eller de som säger i från när de tycker att något är fel?
    /Anneli

  3. Krister Janzon skriver:

    Nu ligger Signums – av chefredaktören Ulf Jonsson S.J. signerade – ledare ute:

    http://signum.se/signum/template.php?page=read&id=3975

    Jag tycker den är märklig och felaktig på många sätt; skulle kräva ett ordentligt samtal i dialog med honom,
    för att gå igenom både faktiska sakupplysningar och gjorda värderingar.

    Krister Janzon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *