Systrar i USA

Vänner,

 som ni månhända känner till genomför Vatikanen vad som skulle kunna kallas en razzia bland amerikanska kvinnliga ordnar med systrar som inte är nog nykonservativa. Om detta handlar en sorglig artikel i National Catholic Reporter.

http://ncronline.org/news/women/us-women-religious-leadership-crossroads

 Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 svar på Systrar i USA

  1. Irène Nordgren skriver:

    Skribenterna på bloggen Dantes Nyheter som tillhör Kardinal Dantesällskapet tycks ha tagit på sig en självpåtagen roll som trospolis tillhörande någon överkyrklig kontrollmyndighet med behörighet att ifrågasätta vad som får kallas katolskt ( tex National Catholic Reporter och Katolsk Vision) och vad som är att anse som icke-katolskt.

    http://dantesnyheter.kristkonung.se/#home

    Kardinal Dantesällskapet ”står nära det världsvida förbundet Una voce”
    som utbrast i jubel när påven hävde exkommuniceringen av SSPX.

    http://www.ifuv.org/docs/darroch-02.pdf

    // Irène

  2. Gert Gelotte skriver:

    Irène,

    men nog var det vänligt av Kardinal Dantesällskapet att länka både till vårt manifest och vår blogg. Det är bara att tacka för hjälpen.

    Gert Gelotte

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    en lägesrapport från NCR där ett stort antal amerikanska systrar intervjuas.

    http://ncronline.org/news/women/under-fire-women-religious-leaders-gather-new-orleans

    Gert Gelotte

  4. Irène Nordgren skriver:

    Idag har Dantes Nyheter lagt till en länk till ”Franciscan Sisters of Perpetual Adoration” FSPA.

    Helt nytt för mig. Av deras hemsida att döma gör systrarna en massa bra saker.

    Moderna systrar mitt i världen och mitt i människors vardagsliv.

    Ja men vad är det som ska ifrågasättas ?

    Uppenbarligen anser Dantesällskapet något vara fel.

    Jag skulle vara intresserad att få veta vad ?

    Vore bra om någon i Dantesällskapet kunde informera om vari felet ligger.

    http://dantesnyheter.kristkonung.se/#home

    http://www.fspa.org/About%20Us/Leadership/index.html

    // Irène

  5. Irène Nordgren skriver:

    Här är bättre länk till Dantes Nyheter.

    http://dantesnyheter.kristkonung.se/#post828

    Dantesällskapet är uppkallat efter en kardinal Dante , ” den romerska kyrkans stora ceremonimästare”.

    http://www.kristkonung.se/dante.html

    ”Hos kardinal Dante syntes vidare det kristna mysteriet oupplösligt förenat med det mänskligt förfinade.”

    Jaha.

    Vad innebär ”det mänskligt förfinade”?

    Vad handlar det om ?

    Vett och etikett inom kyrkan ? Ungefär det som Magdalena Ribbing brukar tala om i världsliga sammanhang om rätt klädsel vid rätt tillfälle, rätt hatt och handskar till rätt klädsel, rätt bestick och rätt vikta servetter. När ska man skåla med vem etc

    Ceremonimästare ? Jag undrar i mitt stilla sinne hur och var en sådan har sin förankring i Jesu liv i evangelierna ?

    Mitt intryck av Jesus är att han verkar ha noll koll.

    Är det det som är felet med “Franciscan Sisters of Perpetual Adoration” ?

    De skriver inget om att de har några ceremonier för sig och inte tycks de skrida fram i långa spetsar i långa processioner utan tonvikten tycks ligga på praktiskt hjälparbete bland behövande människor.

    Alltså motsatsen till SSPX

    // Irène

  6. Anneli Magnusson skriver:

    Om en kyrka ska kunna kallas allmännelig vilket Katolska kyrkan gör anspråk på måste den, som jag ser det, vara införstådd med att det kommer att innebära medlemmar med många olika åsikter.

    För att det ska fungera måste, återigen enligt min åsikt, alla representanter från påven och ner på församlingsnivå vara oerhört bra på att förmedla att alla människor är lika värdefulla och älskade av Gud.
    Lyckas det så leder det inte bara till att människor känner att de själva är värdefulla och älskade utan att också att deras medmänniskor är det.

    Misslyckas man med det, vilket jag tycker att man i stor utsträckning gjort… tja då finns det utrymme för fundamentalistiska och intoleranta grupper vars ledare omvittnat alltid är tillgängliga för medlemmarna att få dessa att känna att de är perfekta kristna, men de flesta andra ”inte är katolska”.

    Konsekvenserna ser vi i dialogen ovan.

    /Anneli

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Alltså vad som diskuteras ovan, som handlar just om intoleransen.
    /Annrli

  8. Irène Nordgren skriver:

    Här nedan en intressant artikel från KV husorgan NCR (National Catolic Reporter)

    Why they stay(ed)

    ”Visitationen” eller snarare som Gert Gelotte uttrycker det ”Vatikanens razzia bland amerikanska kvinnliga ordnar ” och artikeln nedan är speciellt intresseväckande
    att ta till sig under det innevarande året som ju påven utlyst som

    PRÄSTÅR

    http://ncronline.org/news/women/why-they-stayed

    // Irène

    PS Artikeln rekommenderas särskilt till Dantesällskapets medlemmar

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Det var en rätt lång och omständlig artikel.
    Jag kan inte se att det skulle vara något fel med visitationer i sig, utan det skulle kunna vara ett skydd mot olika typer av sekteristiska tendenser av olika slag.
    Kyrkans ledning borde försöka utforma rutiner för hur dessa ska se ut och hur ofta de ska genomföras så att ingen grupp känner sig utpekad.

    Återigen det handlar om vilket budskap man förmedlar och vilken effekt det ger. Om budskapet uppfattas som ”Vatikanens razzia bland amerikanska kvinnliga ordnar” kan jag inte se annat än att det är ett misslyckande för Vatikanen.
    Då har man inte lyckats tala om vad man egentligen gör och varför. Intentionen bör ju rimligen vara god, men det måste man också kunna kommunicera.
    /Anneli

  10. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    Det är fullt tillåtet att tycka olika om saker och ting.

    Jag för min del säger bara en sak.

    Påven är en fena på TIMING.

    Razzia bland kvinnliga ordnar under PRÄSTÅRET.

    Och som grädde på moset SSPX männens ÅTERKOMST.

    TOPPEN !

    // Irène

  11. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Visitationerna verkar ju göras med sådana rutiner som vore de hemliga förhör, där resultaten inte ges tillbaka till de som yttrat sig om sina förhållanden – som vore de olydiga och vilsegågna småbarn som inte är förmögna till självkritik och egenförändring. Nej, Vatikanen har nog grymt underskattat sprängkraften i den oppostion mot sådana metoder, som nu kommer bland både kvinnor och män.

    Därtill har flera ordnar undrat varför inte Vatikanen har passat på och frågat dom, när de kommit på sina regelbudna ”visitationsresor” till Rom!

    Artikeln Why they stay(ed) må vara lite snårig, men följande avsnitt belyser ovanstående:

    ”The current ”Apostolic Visitation” is not a normal dialogue between religious and church authorities. It is the ecclesiastical analogue of a grand jury indictment, set in motion when there is reasonable suspicion, probable cause, or a prima facie case of serious abuse or wrong-doing of some kind. There are currently several situations in the U.S. church that would justify such an investigation (widespread child sexual abuse by clerics, episcopal cover-ups of such abuse, long term sexual liaisons by people vowed to celibacy, embezzlement of church funds, cult-like practices in some church groups) but women religious are not significantly implicated in any of these. Religious are disturbed by the implied accusation of wrong-doing that the very fact of being subjected to an apostolic visitation involves, especially because the ”charges” are vague or non-existent. We will return to this point in regard to the second question about motivation.

    The mode: The characteristics of a grand jury indictment process (which have led most modern western countries to abolish the grand jury as a judicial instrument) are that the grand jury can compel witnesses to testify under oath; proceedings are secret; defendants and/or their counsel may not hear the witness against them.”

    Krister

  12. Anneli Magnusson skriver:

    Om man hade någon form av visitationer som rutin, hur det nu skulle genomföras praktiskt, vore det ett utmärkt tillfälle till dialog snarare än ensidig tillrättavisning och bestraffning.

    De flesta verkar nu vara ense att Vatikanens tajmning lämnar en hel del i övrigt att önska. Något som skulle förbättras genom mer kontakt med katoliker så väl i ordnar som lekmän.
    Nu har ju kyrkans ledning uppenbarligen inte klart för sig vad de de leder tycker och tänker och blir gång på gång chockade över reaktionerna.
    Det kan inte att gå i längden, utan mer intresse för och dialog med människor är nödvändig för kyrkans framtida existens.

    Sedan är det självklart så att missförhållanden som sexuella övergrepp kräver extra åtgärder och återigen helst förebyggande. En kultur där de som förgripit sig skyddas ska inte uppstå överhuvudtaget.
    /Anneli

  13. Krister Janzon skriver:

    Annelie,
    Gärna en rutin, bestämmelse som innebär ömsesidiga visitationer med lyssnande och lärande i båda riktningarna. Vilket är omöjligt idag med den rutin, form för vistiationen som Vatikanen tillämpar i USA nu. F ö hör det ju till en biskops främsta arbetsuppgifter att lyssna, både till evangeliet i mässan och vad ”det troende folket” tror och anser.
    Du säger att kyrkans ledning uppenbarligen inte har klart för sig vad de de leder tycker och tänker. Javisst, så är det till stor del. Men slutsatsen blir för mig att just därför leder ledningen ingenting, även om de skulle tro det.

    Krister

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *