Jack och alla,
En av bloggens läsare har skickat kompletterande statistik och lämpliga länkar som visar exempel på hur många som lämnat Katolska kyrkan. Stort tack! Dessutom än en gång tack till Jack som genom att fråga efter referenser gett alla möjlighet att fördjupa sig.
Det märkligaste av allt är att få katolska ledare verkar bekymra sig över orsaken till att så många katoliker lämnar kyrkan och än mindre försöka göra något åt det.
Här följer statistiken från vår läsare:
I Spanien har 56 % av ungdomar mellan 18 och 24 år under de senaste tio åren lämnat Katolska kyrkan:
”Interest in the Catholic church is on the wane among young people in Spain. A recent survey by the national statistics office showed that the number of believers aged 18 to 24 has fallen by 56% in the past 10 years.”
i Österrike har 87,000 lämnat bara under de senaste månaderna (sedan i våras) :
”Soon a whole series of abuse cases at other well-known Jesuit and Benedictine schools in Germany and in many German dioceses came to light. By spring, the revelations were coming from Austrian and Swiss church institutions. Since then, 180,000 German and 87,000 Austrian Catholics have formally left the church.”
http://ncronline.org/news/accountability/german-catholics-are-weary-says-jesuit
Det var mest högutbildade ungdomar som protesterade mot världsungdomsdagen i Spanien och de bör finnas bland de 56% mellan 18 och 24 år som lämnat kyrkan där.
Artikeln om varför de amerikanska katolikerna lämnar kyrkan är mycket intressant, därför tar jag med den även här.
Thomas Reese påpekar att människor har olika skäl för att lämna kyrkan och går sedan i artikeln närmare in på den grupp som blir protestanter:
”The principal reasons given by people who leave the church to become Protestant are that their “spiritual needs were not being met” in the Catholic church (71 percent) and they “found a religion they like more” (70 percent). Eighty-one percent of respondents say they joined their new church because they enjoy the religious service and style of worship of their new faith.
In other words, the Catholic church has failed to deliver what people consider fundamental products of religion: spiritual sustenance and a good worship service. And before conservatives blame the new liturgy, only 11 percent of those leaving complained that Catholicism had drifted too far from traditional practices such as the Latin Mass.”
http://ncronline.org/news/hidden-exodus-catholics-becoming-protestants
Han fortsätter med att betona att det är de andliga behoven som Katolska kyrkan inte lyckas fylla hos dem som lämnar den. Den största drivkraften att gå ur Katolska kyrkan är alltså inte att man ogillar något i läran.
Men detta är inget som biskoparna eller påven diskuterar och det verkar inte finnas någon plan för hur Katolska kyrkan ska bli mer inriktad på fylla behovet av andlig utveckling och fördjupning hos de troende.
Märkligt eller hur?
Anneli
Det verkar som om katoliker har haft överseende med t.ex. Katolska kyrkans motstånd mot preventivmedel (man struntar helt enkelt i det) så länge det andliga klimatet i kyrkan upplevts som gott.
Men frågan är om inte ledningens inriktning på moralfrågor och praktiska detaljer är orsaken till att Katolska kyrkans andliga liv blivit allt torftigare? I så fall är dessa indirekt och i kombination med SSPX-frågan, pedofilskandaler osv orsaken till att katolikerna flyr kyrkan.
Anneli
Enligt statistiken på Biskopsämbetets hemsida http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/24/1/
lämnade år 2010 0,96 % av alla registrerade katoliker i Stockholm katolska stift kyrkan.
Det tycker jag inte tyder på att svenska katoliker lämnar kyrkan i någon större utsträckning. Det utbredda missnöje med kyrkan som vissa på bloggen vill utläsa ur statistiken verkar inte vara fallet i Sverige.
Helene-Dominque,
Tack för länken! Bloggen speglar ju Katolska kyrkan i ett globalt perspektiv och jämfört med situationen i t.ex. Tyskland och Österrike är det förstås rätt odramatiskt i Sverige.
Men även här går det att se den negativa trenden om man följer statistiken som ligger på stiftets hemsida bakåt i tiden. Första året som redovisas, 2003, är det så många som 2010 personer som lämnar kyrkan och där får man misstänka att det är införandet av kyrkoskatten som ger utslag.
Efter ett par år går antalet som lämnar kyrkan ner rejält, för att sedan börja stiga igen. 2008 till 713, 2009 var det 748 och 2010 alltså 937 personer som gick ur Katolska kyrkan.
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/24/Statisktik%20tidigare%2009_03_1003010.pdf
Jag blir ändå lite förvånad över att du som arbetar på stiftet inte är bekymrad över den här negativa trenden. Det skulle jag vara och jag skulle försöka få de ansvariga att undersöka orsaken till den. Och vad som är minst lika viktigt, jag skulle intressera mig för vad de katoliker som (ännu) är kvar i kyrkan tycker. Hur många funderar t.ex.på att lämna den och varför?
Anneli
Jag tror inte att det finns EN orsak till att människor väljer att lämna kyrkan och att skälen oftare är personliga och ekonomiska än att man är missnöjd med kyrkans lära och liv. Det är naturligtvis inte ett alibi för kyrkan att inte göra något. Pedofilskandalerna har skadat kyrkan mycket i de drabbade länderna och detta måste tas på allvar, vilket jag tycker att man gör, både i vårt stift och från Vatikanens sida. Kyrkan måste anstränga sig mer för att nå ut till människorna och svara på nutidens frågor. Det är process och det kommer att ta lång tid, men Europas avkristnande skedde heller inte över en natt. Vi ser ännu bara början på de verkningar som Vat II kommit att få. Det gäller att se de långa linjerna i historien och inte förhasta sig. Snabba förändringar inom Kyrkan är sällan lyckosamma. Det gäller att återupptäcka Traditionen, gå tillbaka till Källorna, något som konciliet betonade och en tråd som påve Benedikt XVI tagit upp.
Helene Dominique
”Europas avkristnande ”
”början på de verkningar som Vat II kommit att få.”
”återupptäcka Traditionen, gå tillbaka till Källorna”
Jag tror inte att jag vill veta hur du menar.
// Irène
Fast jag vill gärna.
Menar du Helene att Vat II s verkningar är negativa?
Helene-Dominique och alla,
Ja det vill faktiskt jag också. Om en anställd på Stockholms katolska stift, och jag uppfattar det som att det är i den rollen du kommenterat mitt inlägg eftersom du skriver KPN efter ditt namn, offentligt betecknar Andra Vatikankonciliet som något negativt, visar det också stiftets hållning i frågan. Här behövs ett klargörande!
Jag ska inte ytterligare avvika från ämnet. Självklart är skälen för att katoliker lämnar kyrkan personliga. Frågan är vad dessa personliga skäl består av, jag har svårt att tänka mig att ekonomi skulle vara orsaken till att kurvan över avhopp vänt uppåt igen.
De motiveringar jag känner till är snarare att SSPX är på väg att välkomnas in i kyrkan, de pedofila övergreppen och torftiga mässor, det senare främst från katoliker ute i landet.
Vad säger ni andra, har ni någon uppfattning om varför katoliker lämnar kyrkan?
Anneli
Agneta och Anneli
Jag tror ni väntar förgäves på svar då jag förmodar att Helene-Dominique blivit varnad att berätta hur ”hon menar” för att inte ytterligare mer trampa i klaveret än hon redan gjort.
// Irène
Jag är också nyfiken på vad Helene-Dominique menar om ”början på de verkningar som Vat II kommit att få” och ”återupptäcka Traditionen, gå tillbaka till Källorna”.
Eftersom ett av Vat II`s positiva slagord var just Ad Fontes (Tillbaka Till Källorna) så tolkade jag hela skrivningen positivt, som att vi ännu inte sett förverkligat den goda långtidsverkan av konciliet.
Så jag hoppas på ett förtydligande, och ber dig om det, Helene Dominique. Det är mycket nödvändigt och värdefullt att du följer upp detta, speciellt om du talar för KPN. Och självfallet också om det är din privata åsikt. Ingendera ser jag som ett klavertramp, tvärtom som klargörande meningsutbyte.
I övrigt så har du så rätt i att orsakerna till varför så många – ofta aktiva – lämnat kyrkan
kan vara många och sammansatta. Och kyrkan borde inte kunna nonchalera detta, så mycket mer som kyrkan inte är fläckfri utan tvärtom skyldig på så många punkter.
Krister Janzon
Vänner,
liter mer statistik. Der Spiegel citerar i senaste numret den tyska biskopskonferensen. Enligt denna har mellan 1990 och 2010:
– antalet katoliker minskat med 12,7 procent.
– antalet gudstjänstdeltagare minskat med 42,5 procent
– antalet katolska vigslar minskat med 58,3 procent.
– antalet dop minskat med 43,1 procent.
– antalet prästkandidater minskat med 62,1 procent.
Det Spiegel kompletterar med en egen opinionsundersökning som såvitt jag förstår speglar opinionen i Tyskland oavsett kyrkotillhörighet. Några exempel:
– 87 procent anser att celibatskravet för präster bör avskaffas.
– 88 procent anser att kvinnor skall få bli präster
– 87 procent anser att homosexuella handlingar inte är synd.
– 77 procent anser att kyrkan inte reagerat tillfredställande på pedofilskandalerna.
Sammantaget tycker jag att statistiken speglar en omfattande förtroendeförlust för kyrkan. Att vårt eget stift klarar sig bättre kan bero på flera omständigheter. En torde vara att stiftet fortfarande fylls på med invandrande katoliker.
Gert Gelotte
Efter som några läsare misstolkat mig eller jag uttryckt mig otydligt vill jag förtydliga:
Jag menar INTE att Vat II varit negativt för Kyrkan, utan att ett så genomgripande koncilium behöver lång tid för att ”slå igenom” på alla områden och att det är för tidigt att redan nu komma med den slutgiltiga bedömningen av konciliet. Kristers tolkning av detta är vad jag försökte uttrycka.
Jag skriver INTE på KPN:s eller någon annans uppdrag, utan bara som engagerad lekman i Kyrkan.
Gert,
Tack!
Det verkar som att fler katoliker visar sitt missnöje eller, det något mildare, ointresse genom att sluta praktisera tron snarare än att ta det mer drastiska steget att lämna kyrkan.
Jag uppfattar det som att den tyska biskopskonferensen förstår situationens allvar, eller är det bara en redovisning av statistik?
Anneli
Helene-Dominique
Ja du uttryckte dig och uttrycker dig fortfarande otydligt.
”ett så genomgripande koncilium behöver lång tid för att ”slå igenom” på alla områden”
”slå igenom” på alla områden” säger mig ingenting konkret.
Ta tex ”på området” kvinnliga präster ? Är det något som du har i tankarna när du säger ”alla områden”.
// Irène
Anneli,
Probleminsikt finns nog, men knappast förståelse för reformbehovet.
Beträffande de få utträdena i SVerige bör man nog betänka att det större problemet är de som lägger av utan ceremonier.
Gert
Hej Helene,
Varför heter du ditt namn plus KPN om du inte skriver för KPN:s räkning?
Agneta
Agneta
Jag har en hypotes.
Helene-Dominique vet att det är läsaren som ALLTID har tolkningsföreträde och hoppas att när någon läser ”KPN” så kommer denne någon att förhoppningsvis tro att det är KPN som talar och inte ” bara en engagerad lekman i Kyrkan.”
Och så länge ingen ifrågasätter så behöver ju inte Helene- Dominique ta något ansvar för att förklara att läsare ”misstolkat ” det hela.
// Irène
Hon har faktiskt svarat i går efter flera ifrågasättanden, och då utan angivande
av ”KPN” efter sitt namn. Jag är nöjd med den förklaringen, skall hon nu ”korsförhöras”?
Hon får självfallet gärna svara mer, om hon vill bidra med ytterligare förklaringar.
Krister
Krister
Exakt. Vi är helt överens.
Inte förrän ”E F T E R flera ifrågasättanden” slutar Helene-Dominique ”ange KPN efter sitt namn.
// Irène
Irène,
Vi är troligen inte alls överens om ”orsak-verkan”. Såvitt jag vet har hon tidigare ibland angett KPN (då utan att få frågan varför), ibland inte.
Krister
Krister,
En anledning till att folk inte är aktiva längre i kyrkan/gudtjänstlivet kan vara att det finns en kultur av lögner och fjäsk i det kyrkosociala livet parat lögner och fjäsk längre upp i en katolsk hierartiskt uppbyggt system, typ tystnad ang prelaters sexuella brott på barn. Ett friskt förhållningssätt som kristen är att påpeka detta och om man känner att man utsätts för ett spel att man direkt tar itu med det och vänligen frågar ”vad menar du”? Annars kan man som Irene mkt riktigt skriver råka ut för dubbelspråk utifrån dubbla agendor. Sådant leder aldrig framåt och leder aldrig gott utan skapar ånyo ett klimat som jag tror svårligen kan leda fram till ett friskt förverkligande av Vat II.
Nu är det så att jag inte på något vis vill korsförhöra Helen utan jag Agneta vill ha tydlighet och gör detta genom att vänligen fråga:
Helene, skrev du först på uppdrag av KPN och ändrade därefter?
Det är faktiskt lätt för Helene att svara på och jag tycker kanske inte att du ska vara mellanhand här. Allt blir friskare om Helene svarar själv.
vänligen Agneta
Krister
Med risk att jag nu får ditt skyddsombud Karin G på mig igen.
”Såvitt jag vet har hon tidigare ibland angett KPN (då utan att få frågan varför),”
Exakt. Jag tror att jag förstår hur du menar. Felet ligger hos oss som inte frågat ”varför” TIDIGARE.
// Irène
Agneta,
Största delen av ditt brev instämmer jag helt i! Anser som du.
Men, du och vi hade ju redan fått svar från Helene D L : ”Jag skriver INTE på KPN:s eller någon annans uppdrag, utan bara som engagerad lekman i Kyrkan.” Då frågar du ”Varför heter du ditt namn plus KPN om du inte skriver för KPN:s räkning?” Och en sådan varför-fråga tolkar jag som en form korsförhör, gärna inom citationstecken som jag skrev. Nu skrev du senast: ”Helene, skrev du först på uppdrag av KPN och ändrade därefter?”.
Jag varken är eller ser mig som mellanhand; i så fall hade jag reagerat tidigare.
Om det är OK för dig så föreslår jag att vi inte skriver ytterligare om detta, det bli lätt ”Tjötigt”,
som det goda språkbruket från Göteborg lyder. Det är ju mest spännande om/vad
Helene-Dominique kommer att skriva.
vänligen Krister
Irêne,
Jag blir gärna både mållös och svarslös på din replik.
Krister
Jag har aldrig skrivit på denna blogg och kommer aldrig att skriva i någon annans namn än mitt eget. Jag har ingen dubbel agenda. Jag talar inte å någons vägnar. Jag tycker inte att kyrkan ska dölja pedofilbrott.
Är det något mer bloggens läsare vill veta?
Denna diskussion är härmed avslutad från min sida.
(Misstankens hermeneutik, hmm, är det som gäller för alla som skriver förstår jag att ni inte får så många inlägg.)
Jag blir mållös. Ingen fråga är tydligen för liten för att göras till objekt för misstanke mot den andra.
När man går in på Katolsk visions blogg och skall skriva en kommentar händer det att fälten Name, Mail och Website fylls i automatiskt. Det gäller att vara uppmärksam om man vill ändra på de förifyllda fälten.
Helene,
Tack för svar. Jag utgår från att du läst ovan några inlägg upp. Jag citerar för säkerhet skull.
”Helene-Dominique Lindroth KPN” samt igen ”Helene-Dominique Lindroth KPN”
??????
————————————–
Du frågar om det är något ytterligare som bloggens läsare vill veta och jag tar gärna emot denna möjlighet.
Du skriver: ”Jag tycker inte att kyrkan ska dölja pedofilbrott”. På den punkten har vi ingen misstanke om att du aldrig någonsin haft eller nu har en avvikande uppfattning än vad i stort sett hela världen har att kyrkan givetvis inte ska dölja vare sig pedofiler eller deras brott. Men det finns dock en fråga som Irene ställde som jag tror att flera av bloggens läsare vill veta. Och i denna fråga finns det olika uppfattningar. Irenes fråga tar jag därmed om i hela sin kontext:
————————————————————
”
”Ja du uttryckte dig och uttrycker dig fortfarande otydligt.
”ett så genomgripande koncilium behöver lång tid för att ”slå igenom” på alla områden”
”slå igenom” på alla områden” säger mig ingenting konkret.
Ta tex ”på området” kvinnliga präster ? Är det något som du har i tankarna när du säger ”alla områden”.
// Irene ”
Jag mfl. ser fram mot ditt svar och samtidigt ber jag om ursäkt för att detta kommer lite bort från ämnet …
vänligen Agneta en av dagligen c:a 700 läsare av KV:s blogg
Bengt
Det är möjligt att du har rätt. Och det är bra att du informerade om det.
Det är förvisso rätt att man kan svara ibland som KPN är och då ligger det fast i fältet Name.
Frågan till Helene kvarstår.
Agneta
Bengt
”Det gäller att vara uppmärksam om man vill ändra på de förifyllda fälten.”
Jag håller med dig. Utgår ifrån att du lägger betoningen på ordet ”vill.”
Så fort Helene – Dominque ”ville” framstå som ” bara en engagerad lekman i Kyrkan”
gick det ju bra att ”ändra på de förifyllda fälten.”
// Irène
Jag är ense med Helene – Dominque om att vi ännu inte sett alla konsekvenser av Andra Vatikakonciliet, konciliet får ses som en milstolpe i en dynamisk process i kontinuitet med det som var före och med inriktning framåt. Helene – Dominques påstående är inte alls svårt att förstå, även om hon inte nämner konkreta frågor.
Intressant att Irène menar att kvinnoprästfrågan och en ändring av kyrkans hållning därvidlag skulle vara en implicit följd av konciliet.
Alla,
Det är generellt sett viktigt att göra skillnad på när man skriver privat och när man uttalar sig i tjänsten. Skriver man namn och arbetsplats, uppfattar läsaren det som att man skriver i tjänsten. Det är inget att bli förvånad och upprörd över, utan tvärtom dra lärdom av och se till att vara noggrann i fortsättningen inte bara här utan i andra sammanhang.
Gert,
Det är ett stort steg att lämna en kyrka och egentligen är det förvånande att så pass många faktiskt tar det aktiva steget att göra det.
Du har säkert rätt i att antalet, dop, vigslar, gudstjänstbesök mm är en bättre markör för vad katolikerna tycker.
Anneli
Bengt
”Intressant att Irène menar att kvinnoprästfrågan och en ändring av kyrkans hållning därvidlag skulle vara en implicit följd av konciliet.”
Helene- Dominique talade om att ”slå igenom på ALLA områden. ”
Jag tog då som ETT konkret exempel kvinnoprästfrågan.
Ja Irène menar att AGGIORNAMENTO från VAT 2 på det klerikala ”området ” på 2000 talet innebär att kvinnliga präster också ska finnas inom katolska kyrkan.
Vill slippa få höra att detta skulle störa relationen och de ekumeniska samtalen med de ortodoxa kyrkorna.
Katolska kyrkan och ortodoxa kyrkorna har ju olika syn på obligatoriskt celibat så varför inte också kunna ha olika syn på kvinnliga präster eller alternativt att katolska kyrkan kallibrerar sin syn på obligatoriskt celibat med ALLA andra kristna kyrkor och samfund ?
Vad sägs Bengt och Helene- Dominique ?
// Irène
Bengt och Helene-Dominique
Hjälper er att komma ihåg frågorna från ovan genom att lyfta fram dem igen.
Viktigt att vara hjälpsam.
// Irène
Helene
Du var villig att svara på frågor från bloggläsare.
Jag tar om Irenes fråga igen i hela sin kontext, så här löd den:
””Ja du uttryckte dig och uttrycker dig fortfarande otydligt.
”ett så genomgripande koncilium behöver lång tid för att ”slå igenom” på alla områden”
”slå igenom” på alla områden” säger mig ingenting konkret.
Ta tex ”på området” kvinnliga präster ? Är det något som du har i tankarna när du säger ”alla områden”.
// Irene ”
Nu kanske inte Anneli önskar att det ska diskuteras här eftersom det är ett sidospår och då kanske Irene kan tänka sig att ställa frågan till Helene som ett eget detbattinlägg. Med tanke på din villighet som du skrev Helene att svara så är det ju möjligt att det kan bli en livaktig diskussion…och det är alltid gott.
Agneta
Agneta,
Ett mycket bra förslag! Dyker ett intressant sidospår upp är nog det bästa att låta det få ett eget inlägg.
Anneli