http://www.kathtube.com/player.php?id=23075
Kardinal Schönborn – ordförande i Österrikes biskopskonferens – i intervju igår i österrikisk TV om ”Prästinitiativet upprop till olydnad” , om äktenskapets oupplöslighet och obligatoriskt celibat för romersk-katolska präster.
”Jag är van vid spänningar i kyrkan sedan mina 20 år som biskop……”
”Vi vet alla att kyrkan liksom samhället behöver reformer ? Den stora frågan är vilka reformer som är nödvändiga ? ”
”Jesus har sagt oss vad Gud har sammanfogat, skall människan inte skilja åt…..”
”Kravet på kommunion är för ensidigt – det handlar om något mer omfattande……jag kommer själv från skilsmässoförhållanden…….”
”Det finns själasörjande sätt att hantera…. Varje enskild själasörjare måste själv…….. men äktenskapet är oupplösligt ………oupplösligheten ett skydd för äktenskapet…..”
”Jag har också 15 östkyrkliga gifta präster inom min jurisdiktion….jag uppskattar dem mycket…..men för romersk-katolska präster har jag en enkel förklaring ……. Jesu levnadsväg…..Jesus valde bort äktenskapet ……för himmelrikets skull……jag har frivilligt valt bort…….alla som blir romersk-katolska präster väljer frivilligt bort…..”
”Romersk- katolska kyrkan går sin egen väg med påven …….”
http://www.kath.net/detail.php?id=33124
// Irène
PS Kardinal Schönborn försöker på ett sympatiskt sätt att försvara den gängse VATIKANSKA synen på äktenskap och obligatoriskt celibat. Men inte desto mindre måste TV tittarna i Österrike ha undrat . Både de katolska och de ”evangeliska ”.
Varför detta desperata försvar?
Vad är det för särskilt med romersk-katolska präster och lekmän ? Inom alla andra kristna kyrkofamiljer gäller frivilligt celibat för präster och möjlighet till omgifte för lekmän. Om nu hierarkin tycker protestanter och anglikaner har för slapp syn på äktenskap och celibat men till och med de ortodoxa kyrkorna har argument för en annan praxis än den romersk-katolska………..
Om hierakin i Vatikanen inte förstår hur provocerande detta är så får de skylla sig själva om dess präster och lekmän har tröttnat på att bli behandlade som mindre vetande än kristna i andra kyrkor och samfund.
Varenda katolsk präst vet att Jesus valde gifta apostlar. Är celibat det mest fantastiska en katolsk präst kan välja så gör han väl det även om celibatet görs frivilligt. Allt tyder istället på att hierarkin är livrädd för att katolska präster INTE visar sig vara annorlunda än präster från andra kyrkofamiljer om de ställs inför VALET av FRIVILLIGT celibat. Hierarkin vet att den bistra sanningen är att enda sättet att få sina präster att ”välja” celibat är att göra ”valet” obligatoriskt. Och sedan gäller det för katolska präster att resten av sina liv försvara detta obligatoriska ”val.” Fast ibland lyckas det inte…….
”AUFRUF ZUM UNGEHORSAM”
Welcome to our Homepage ”Appeal to Disobedience” |
Även Signumbloggen uppmärksammar kardinal Schönborns TV intervju.
Synd att ingen av Newmanjesuiterna tog tillfället i akt och också redogjorde för sina läsare vad som är så särskilt och speciellt med romersk-katolska präster och lekmän så att Gud anser sig manad att SÄRBEHANDLA dem.
http://signumbloggen.wordpress.com/2011/09/18/kardinal-schonborn-om-krav-pa-kyrkoreform/
// Irène
PS Jag är oerhört nyfiken att få veta hur kommunikationen går till mellan Gud och olika kyrkoledare dvs hur det kommer sig att Gud säger olika saker till påvarna i Rom och patriarkerna i Moskva och Konstantinopel tex.
På mig verkar Schönborn väldigt kluven, vilket jag tycker återspeglas i Signumbloggens notis.
Accentuerat genom följande referens till en nödvändig humor: ”Schönborn avslutade lördagens radiointervju med följande ord: ”Vi vet alla att det finns problem i livet som man inte löser genom att trycka på en knapp eller genom att publicera kyrkliga dokument. Livsproblem kan man bara lösa genom livet och genom tron. För det behöver man en stor portion tillit och kanske också ett stycke mer humor.”
Jaha! Vem trodde något annat?
Krister Janzon
Det är alltid givande att titta på hur Katolska kyrkans med officiella representanter bygger upp sina inlägg och artiklar.
Här börjar man med att nämna att det är 10% av de österrikiska prästerna som ställer sig bakom uppropet, så att läsaren genast ska förstå hur få kritikerna är.
Sedan är säkert tanken att läsaren ska förstå att ärkestiftet Wien redan håller på med ett reformarbete och att uppropet är onödigt. Men som läsare uppfattar jag det snarare som att de inte vill ha konkurrens.
Det avsnitt i texten som verkligen sticker ut är nedanstående som så vitt jag kan se är ett något lite förtäckt hot riktat prästerna bakom uppropet, Schönborn säger:
”För tillfället finns ingen anledning för särskilda åtgärder, ”men om man börjar handla på ett sätt som tydligt står i strid med den katolska kyrkans lära så kan det komma till allvarliga konflikter”
Till slutklämmen vill jag tillägga att förutom tillit och humor vore det bra med lite ödmjukhet och lyhördhet från katolska ledare. De har en tendens att agera som stendöva meganfoner, snarare än lyhörda semaforer.
Anneli