Prästbrist inom katolska kyrkan ? Hokus pokus filiokus – här kommer förstärkning !

Prästvigning  av 4 prästkandidater för SSPX  i Zaitzkofen i Tyskland 2 juli 2011.

Kolla videon.  SSPX älskar processioner.   Efter  ministranter,  seminarister och Piusbröder  mfl kommer 1 kilometer med SSPX präster.

En utmärkt förstärkning tycker B16 i prästbristens tidsålder  och  ett klart bättre alternativ  till  omvärldens förslag att börja viga kvinnor  – om inte annat – så för att minska prästbristen.

En bonuseffekt av att införliva SSPX  i katolska kyrkans gemenskap blir också att man slipper alla tröttsamma diskussioner om  flickor som ministranter .

http://www.youtube.com/watch?v=TFjrwp66otc&feature=related

Lyssna på  Bernard Fellay  från 2004 då Walter Kasper  var chef för Enhetsrådet.

”Ekumenik är bara möjlig om katolska kyrkan förnekar  sin exklusivitet . För Walter Kasper är ekumenik viktigare än kyrkan som han väljer att  förstöra.”

”Andra  Vatikankonciliet  har förstört  identiteten  mellan kyrkan och Jesus Kristus. ”

http://www.youtube.com/watch?v=XykRUX_4phU&feature=results_main&playnext=1&list=PL7218EC264D36CB98

Walter Kasper  var alltid  impopulär hos SSPX   bla  beroende på hans  intresse för ekumenik som SSPX  avskyr.   Och SSPX  var  följaktligen  impopulära  hos Walter Kasper.

B16 visste alltså vad han gjorde då han undvek att  rådfråga Kasper när han ville häva exkommunikationen över SSPX.

Nedan Kaspers  sensationella uttalande   i New York Times i jan 2009 då han avslöjade att han som chef för  Enhetsrådet inte tillfrågats i samband med att exkommunikationen av SSPX  hävdes.

”Det var påvens beslut. ”

http://www.nytimes.com/2009/01/26/world/europe/26pope.html?_r=1&ref=world

// Irène

PS  Vatikanradion

http://www.radiovaticana.org/sv1/Articolo.asp?c=520526

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

26 svar på Prästbrist inom katolska kyrkan ? Hokus pokus filiokus – här kommer förstärkning !

  1. Nils skriver:

    Fantastiskt att så många unga prästämnen söker sig till SSPX! Det, om något, visar att Traditionen är livskraftig. Visst är det roligt att se?

  2. Jack skriver:

    Jag kommer aldrig glömma då medlemmar i Katolsk Vision jämförde en katolsk prästvigning med Pride (2010). Nu är skymfen mot Gud fortfarande lika stor inom den slutna klubben Katolsk Vision. Katolsk Vision äger sanningen, nåde den som tänker olika.

    Ekumenism har aldrig varit populär inom SSPX, ej heller hos Pius X, eller första vaticanum. Men tiderna förändras och allt måste göras nytt för sakens skull, så även läran som är så förändlig att så till slut vet ingen vad man vill – perfekt.

    Dogm behöver inget enhetsråd. Den är uppenbarad, lika uppenbarad som att kall korv behöver värmas för att bli varm.

    Men ingen inklusive Gud äger ju sanningen, det fanns ju ingen sanning, och allt förändrades och ingen visste någonting om något.

    Snacka om att jag inte skulle vilja tillhöra en sådant samfund!

  3. Samuel Johansson skriver:

    Nils och Jack.

    Skulle vara intressant att veta hur ni definierar Kyrkans kärna. Påvens primas?

    För övrigt har ni fel om KV som en sluten klubb. Även sådana evangeliska dissidenter som jag är välkomna.

    Samuel.

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Ja, Samuel med katolska mått mätt är KV mycket tolerant, personer med olika åsikter alltså inte bara du och jag utan även Nils och Jack kan skriva kommentarer här. Säg mig ett annat katolskt forum där det är möjligt?

    Jack nämner Prideparaden och faktum är att även jag tänkte i de banorna när jag så prästparaden i Youtubeklippet. De spetsprydda prästerna skulle passa in perfekt där och jag ska på en gång säga att jag inte har något emot män som tycker om att klä sig i spets!

    Problemet är i mina ögon åsikterna som följer med just de här spetsklädda männen. Det blir förvisso ett tillskott av präster, men vad är det för åsikter dessa för med sig ut i församlingarna? Nils talar om traditionen, men preciserar man detta ligger där en slutenhet mot samhället och andra religioner, främlingsfientlighet, ibland ren antisemitism, diskriminering av kvinnor och homosexuella osv. Så det är verkligen ett tvivelaktigt tillskott.

    Benediktus kan räkna med fler präster, ja. Men han bör också ta med i kalkylen att det kan bli ett ekonomiskt tungt beslut att ta SSPX till nåder igen. Jag är övertygad om att det för många katoliker blir droppen som får dem att lämna kyrkan. Och med dem försvinner inte bara människor utan inkomster .
    Vad är kostnaderna för Påven och hans hov? Det måste finnas en nedre gräns för hur många medlemmar kyrkan har råd att förlora innan den måste börja dra ner på personal, representation, klädkostnader etc.? Jag såg att bara här i Sverige lämnade förra året någonstans runt 900 personer Katolska kyrkan, i andra länder talar man om strömhopp.
    Anneli

  5. Traditionen???

    Det är möjligt att vår Herre bar spetsklänning och tingeltangel när han stod inför Pilatus men då har jag totalt missat något.

    Agneta

  6. Irene Nordgren skriver:

    Jack, du är rolig du.

    ”Jag kommer aldrig glömma då medlemmar i Katolsk Vision jämförde en katolsk prästvigning med Pride (2010). Nu är skymfen mot Gud fortfarande lika stor inom den slutna klubben Katolsk Vision.”

    Katolsk Visions Manifest framhåller jämnställdhet mellan män och kvinnor och mellan hetero-och homosexuella.

    Det betyder tex att vi anser att såväl homo- som heterosexuella män och kvinnor ska kunna prästvigas och kunna gifta sig och underförstått klä sig hur de vill.

    Om manliga präster vill klä sig i SPETSKLÄNNING – så var så god.

    Om män som inte är katolska präster vill klä sig i SPETSKLÄNNING – de kallas då transvestiter och syns bla i Prideparaden- så var så god.

    Det är KILOMETERLÅNGA PRÄSTPARADER I BRYSSELSPETS som kan ge roliga associationer till Prideparaden kanske just pga av att KV inte gör skillnad på visst manligt behov att klä sig i spetsklänning OAVETT vilket yrke mannen har. Dvs vi vill inte diskriminera män som INTE är katolska präster. Alla män ska ha samma rätt att klä sig hur de vill och GÅ I VILKA PROCESSIONER alternativt PARADER som de vill.

    Om din Gud är så SMÅAKTIG att han känner SKYMFAD av vissa tankar och associationer – sorry Jack, jag tror inte att du och jag tror på samma Gud.

    Min Gud är större än så. Mycket större och dessutom med sinne för humor.

    // Irène

  7. Jack skriver:

    Gulligt att Din Gud är större, frågan är om man kan jämföra Guds sakrament med bögporr. Tom 2010 ansåg faktiskt de flesta av er att det kanske var olyckligt att jämföra sodomi med guds nåd – men åsikterna ändras ju varje månad, det måste ju kännas bra också.

    Kyrkan består utav 1 miljard medlemar, att gå och tro att miljoner skulle lämna kyrkan för 410 präster och 4 biskopar saknar substans och realism. Lika konstigt som att jag skulle lämna kyrkan för att Congar blev kardinal!

    Iréne, Din Gud är ditt eget påhitt, anpassad efter dina egna behov och känslor av kärlek, där allt är gulligt och snällt.

  8. Krister Janzon skriver:

    Jack,

    Du skriver: ”Jag kommer aldrig glömma då medlemmar i Katolsk Vision jämförde en katolsk prästvigning med Pride (2010). Nu är skymfen mot Gud fortfarande lika stor inom den slutna klubben Katolsk Vision. Katolsk Vision äger sanningen, nåde den som tänker olika

    KV är ingen sluten klubb, som flera redan har sagt dig. KV är ett manifest med undertecknare. Välkommet att samtala om. Alla romerska katoliker är välkomna att underteckna det, efter rimlig seriositetsprövning.

    Läs nu på allvar och noga KV-Manifest, vad där uttrycks och önskas.
    Något annat säger inte ”Katolsk Vision”. Utöver det har alla undertecknare åsiktsfrihet och yttranderätt. Liksom du.

    Jag läser i din kommentar ordet ”ekumenism” som i mina öron låter ganska förklenande, nedsättande och annorlunda än ”ekumenik”. Men du kanske inte gör någon skillnad där?

    Krister Janzon

  9. Krister Janzon skriver:

    Jack,

    Du skriver bl a ”frågan är om man kan jämföra Guds sakrament med bögporr. Tom 2010 ansåg faktiskt de flesta av er att det kanske var olyckligt att jämföra sodomi med guds nåd – men åsikterna ändras ju varje månad, det måste ju kännas bra också

    Du överskrider på ett kränkande och lögnaktigt sätt din yttranderätt anser jag. Skärpning, eller så förordar jag bortmoderering enligt våra Kommentarsregler. Iréne har avgörandet, som inledare av denna
    bloggpost.

    Krister Janzon

  10. Anneli Magnusson skriver:

    Krister,
    Utmärkt gränssättning!

    Jack,
    Det är som jag redan skrivit strömhopp ur Katolska kyrkan efter påvens första närmande till SSPX, alla sexuella övergreppen mm. Om påven dessutom tar in en grupp som har rykte om sig att vara antisemiter tror jag att måttet är rågat för många.

    Även om Benediktus inte har några invändningar mot SSPX värderingar, vilket är märkligt i sig, så borde han åtminstone ha de ekonomiska riskerna i åtanke när han välkomnar gruppen.
    Det är i stor utsträckning de välutbildade katolikerna med god ekonomi som har lämnat och kan komma att lämna Katolska kyrkan.
    Det är alltså inte bara antalet katoliker som spelar roll, utan deras ekonomi om man ska se krasst på saken.

    Jack, hur många katoliker har inte judiska vänner och kollegor och skäms ögonen ur sig över att vara medlemmar i en kyrka som är på väg att välkomna antisemiter?
    Det är ett betydligt större problem än ”spetsklänningarna”, som jag tror att i alla fall de flesta svenskar, med år av Prideparader bakom sig, tycker är helt okej.
    Anneli

  11. Jack skriver:

    Eftersom Krister aldrig har besökt en pridefestival eller en prästvigning så vet han inte att det är två skillda saker, eller? I din ödmjukhet som du så framhäver kanske du kan börja läsa på historiken för 2010 när medlemar senaste beskyllde att det inte var någon skillnad mellan pridefestival eller prästvigning, där andra fraktioner inom den fria åsikternas förening ansåg att det kanske var olyckligt jämförande. Hur är minnet???????????????????

    Men visst censur är något som är vanligt på bloggen, något jag tidigare råkat ut för. Jag är van att andra som inte håller med mig om mina åsikter censurerar. En så mysig stämning

    ”Det är i stor utsträckning de välutbildade katolikerna med god ekonomi som har lämnat och kan komma att lämna Katolska kyrkan.”

    Referens?

  12. Irene Nordgren skriver:

    Jack

    Det var med anledning av ”affären” David Bergers uteslutande från den påvliga Thomas av Aquino akademin i Rom, Pontificia Academia Sancti Thomae Aquinatisavslöjanden ”
    som jag 2010 citerade David Berger

    ”Egentligen hade allt börjat med min fascination för den traditionella latinska liturgin i den Tridentinska riten. Praktfulla barockskrudar och dyrbar Brysselspets , klassisk kyrkomusik , moln av rökelse, en storartad iscensättning som vilken operaregissör som helst nog avundsjukt skulle blekna inför. Och allt dessutom med manlig handfasthet. ”

    Det blev inspirationen till att jag skrev nedanstående för dig tydligen OFÖRGLÖMLIGA association

    ”Vad är SSPX männen iklädda spetsar och brodyr om inte queer?”

    ”Kolla när ”pater Sandmark aus Schweden” som nyvigd präst för SSPX håller sin första mässa.

    Rena queerparaden.”

    // Irène

    http://www.katolskvision.se/blog/?p=891

  13. Irene, ang länken till tidigare debatt här…

    Usch, det var då en massa verkligt ultrakonservativa personer dök upp i ett gemensamt anfallskrig på bloggen. Hök och Ugglemässor o Dantesällskapet. Huruvida Anders Breivik vurmade för en ultrakonservativ Katolsk kyrka eller ej är en fråga som ger genklang om man googlar på orden Breivik o Katolska Kyrkan. Nu verkar det dock som om han var en okunnig o trodde på tempelriddarsällskaps betydelse. Det är dock ett gränsområde framförallt för den som inte vet vad Katolska kyrkan är.

    Egentligen kanske en sådan figur som Breivik oxå kunde sagt om han var mer skolad det Berger säger:

    ”Egentligen hade allt börjat med min fascination för den traditionella latinska liturgin i den Tridentinska riten. Praktfulla barockskrudar och dyrbar Brysselspets , klassisk kyrkomusik , moln av rökelse, en storartad iscensättning som vilken operaregissör som helst nog avundsjukt skulle blekna inför. Och allt dessutom med manlig handfasthet”.

    Lägg till ett förakt inter-religion o kvinnliga präster (feminism).

    Det är rigida män’s världar som vurmar för rituell militärisk disciplin.

    För mig en lika homosexuell som homofobisk värld. En rädslans rike.

    Det bör talas tydligt o klart om denna mörka kraft!

  14. Hallvard skriver:

    Refererer fra tidligere utsagn på bloggen;

    ”Egentligen hade allt börjat med min fascination för den traditionella latinska liturgin i den Tridentinska riten. Praktfulla barockskrudar och dyrbar Brysselspets , klassisk kyrkomusik , moln av rökelse, en storartad iscensättning som vilken operaregissör som helst nog avundsjukt skulle blekna inför. Och allt dessutom med manlig handfasthet”.

    Det er IKKE dette som er av betydning for den tradisjonelle messen, ei heller latinen, selv om latinen er Kirkens språk. Den gamle messen lever nå side om side med Novus Ordo-messen, som i overskuelig fremtid blir kirkens hovedmesse. Missa Romanum (1962) er Kirkens estraordinäre form.

    Den gamle messen har en klarere ordlyd når det gjelder messeofferet, og messens Canon er i prinsippet uforandret i mere enn 1000 år, og tilfredstiller Kirkens teologi. I Novus Ordo-messen har Måltidsaspektet fått en overdreven plass.

    ”Canon” betyr rettesnor, norm, en uforanderlig ordning; det er den eldste og mest sakrale del av messen, en krans av de herligste og dypeste bønner om nattverdofferet, den hellige forvandling, som midtpunkt.

    Dette har ingenting med mörke krefter, nostalgi, ultrakonservativisme, homofobi eller motstand mot kvinnelige ministranter å gjöre. Den gamle messen er en fullt levende liturgi for moderne fremskrittvennelige mennesker, og mange av tilhengerne har fremtidsrettede jobber som bl.a forskere innen medisin, atomfysikk og informatikk….

  15. Anneli Magnusson skriver:

    Jack,
    Eftersom vi båda uppenbarligen har sett en Prideparad kan vi väl vara överens om att ingen skulle höja på ögonen om en 10-12 SSPX-präster deltog under banderollen ”Katolska transvestiter”.

    Du efterfrågar referenser till att många lämnar Katolska kyrkan. Jättebra då fick jag anledning att söka lite mer efter det på nätet.

    Om situationen i USA skriver THomas Reese på NCR:
    ”The U.S. Religious Landscape Survey by the Pew Research Center’s Forum on Religion & Public Life has put hard numbers on the anecdotal evidence: One out of every 10 Americans is an ex-Catholic. If they were a separate denomination, they would be the third-largest denomination in the United States, after Catholics and Baptists. One of three people who were raised Catholic no longer identifies as Catholic.”

    http://ncronline.org/news/hidden-exodus-catholics-becoming-protestants

    Situationen i Tyskland nämns i en intervju med Klaus Mertes SJ i Der Spiegel där man också kan läsa mer om de pedofila övergreppen:
    ”SPIEGEL: About 2.6 million Catholics have left the Church since 1990, with an estimated 180,000 leaving the Church last year alone. Have Church leaders stopped noticing this?”

    http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,776775-2,00.html

    Efter vad jag hört är det ännu större avhopp i Österrike, jag får återkomma med uppgifter om det. Om ingen annan vet var det finns och som vanligt när det gäller att vaska fram artiklar och uppgifter står mitt hopp till Irène.
    Anneli

  16. Anneli Magnusson skriver:

    Höja på ögonbrynen ska det förstås vara.

    Jack frågade efter källor till att det mest är högutbildade som lämnar Katolska kyrkan. Det är nog så att med dessa mängder katoliker som lämnat kyrkan, 180 000 bara i Tyskland förra året, om jag uppfattar der Spiegel rätt, så är det knappast bara högutbildade, utan en blandad skara troende som fått nog av kyrkan. Men jag vet inte om du tycker det är så mycket bättre…
    Anneli

  17. ”og mange av tilhengerne har fremtidsrettede jobber som bl.a forskere innen medisin, atomfysikk og informatikk….”

    Jaha…och? … de kan säkert vara bönder också.

    Med tanke på Breivik och de ganska obehagliga kommentarerna av rasism som vi fått här stundtals… av troligen SSPX och säkerligen några andra ultrakonservativa katoliker så tycker jag att Säpo ska ha koll.

  18. Hallvard skriver:

    ”Jaha…och? … de kan säkert vara bönder också.

    Med tanke på Breivik och de ganska obehagliga kommentarerna av rasism som vi fått här stundtals… av troligen SSPX och säkerligen några andra ultrakonservativa katoliker så tycker jag att Säpo ska ha koll.”

    Dette er mest sannsynlig en kommentar til meg.
    Jeg ser at denne blogg ser ut til å ha kommentarer i fra de ekstreme ytterpunkter i vår Kirke. Da er vel takhöyden större enn vi vanligvis liker å tro.

    Jeg foreslår at man punkt 1) pröver å ha en bedre tone i diskusjonen, og at man mere pröver å höre på hvarandre, og punkt 2) at vi også trenger ekumeniske samtaler internt innen Kirkens egne organer.

    Jeg har truffet Irene Nordgren, en meget flott og hyggelig dame, på kirkekaffe. Vi hadde en god samtale, selv om vi står et stykke i fra hverandre i de teologiske vurderingene. Jeg er selv oppvokst i, og kjenner 68-ernes rastlöse, og radikale önsker om en snarlig forandring i Kirken. Kirkens utvikling går sakte fremover, og det tror jeg historisk man skal väre glad for. Tenk hvor mye som kunne ha gått galt f.eks. rett etter Napolionskrigene. På den annen side har våre fremste helgener värt opprörere i sin samtid. Denne spenningen er idag sterkere enn tidligere, men skulle vi raskt innföre alle Katolsk Visions önsker, er jeg ganske sikker på at frafallet i vår Kirke ville bli enormt..

  19. agneta sofiadotter skriver:

    Hallvard,

    Det tycks mig vara en väldigt känslig balans mellan snabbt och långsamt reformarbete.
    Om det går för långsamt och man som exempel för sympatiska samtal med en biskop och alla nickar inkännande när det gäller en nödvändighet till reform … ja då kan det gå extremt långsamt.

    Med tanke på en ständig ström av människor som lämnar kyrkan.

  20. Irene Nordgren skriver:

    Hallvard

    ”Kirkens utvikling går sakte fremover, og det tror jeg historisk man skal väre glad for. ”

    Räknar du inte ”den norske kirke” som kirke ?

    // Irène

  21. Hallvard skriver:

    Irène

    Som katolikk vil jeg helst ikke mene så mye om ”den norske kirke” eller ”Svenska kyrkan”. Jeg bor nå i Sverige, og går i Svenska kyrkan, siden det er urealistisk langt til noe annet. Kan fortelle at jeg er en trofast tilhörer her. Det er ofte 5-6 andre mennesker på söndags gudstjeneste i församlingen. Svenska kyrkan har utviklet seg raskt, men hva med menighetene ? Et annet blogg-innlegg her inne tar opp problemene med frafall i den katolske Kirke. Svenska kyrkan er neppe noe forebilde å så måte ??

  22. Irene Nordgren skriver:

    Hallvard

    ”Svenska kyrkan har utviklet seg raskt”

    Just det . Alltså ”glömde” du i hastigheten att det finns andra kyrkor än den katolska ?

    Jag tar fn inte ställning till vilken kyrka som är bästa förebilden eller vilken kyrka som förlorar flest eller minst anhängare.

    Men det finns fler kyrkor än den katolska – that’s the point.

    Kyrkor utvecklar sig med andra ord i olika takt men just den katolska ”Kirkens utvikling går sakte fremover”.

    OK?

    // Irène

  23. Anneli Magnusson skriver:

    Hallvard,
    Man ska nog akta sig för dra alla församlingar i Svenska kyrkan över en kam och inte heller likställa församlingsbornas engagemang med gudstjänstbesök. Jag upplever det som att Svenska kyrkan söker nya vägar att nå människorna, med växlande resultat ja visst. Men de försöker i alla fall.

    Katoliker får i stället höra att om inte kyrkan passar, så är det dem det är fel på inte kyrkan. vilket knappast är en konstruktiv väg att gå.
    Anneli

  24. Krister Janzon skriver:

    Hallvard skriver ”Jeg bor nå i Sverige, og går i Svenska kyrkan, siden det er urealistisk langt til noe annet.” Tillåt mig en nyfiken fråga, bor du då i övre Norrlands obygder?

    I Stockholms innerstadsförsamlingar genomför nu Svenska kyrkan senaste söndagarna mycket välbesökta ”uppstartsmöten”. T ex hade Sofia församling hundratals i går den 18 septemeber på 50-årsdagen av Dag Hammarskjölds död. Både till mässa med predikan av emeritus K G Hammar, och sedan bl a föredrag av vår Vatikanambassadör Ulla Gudmundson – Religionens roll i världspolitiken – samt samtal mellan henne och K G.
    Lysande. Dessa texter borde ansvariga publicera, som Eugenia församling gör med sina predikningar. Vi var minst fem ”kända” katoliker i menigheten…

    Krister

  25. Irene Nordgren skriver:

    Krister

    Avvikelse från ”mitt” ämne !

    // Irène

  26. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Jag bjuder på det. Jag tycker jag var i så gott och givande sällskap!
    Med bl a Annelis bra ord om aktiviteter i Svenska kyrkan.

    Krister

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *