Hade det inte sett bättre ut med ett År för Präster och Ordensfolk ?

Påven har utlyst ett Prästår från den 19 juni 2009 till den 19 juni 2010.

Varför inte ha tillägnat året åt såväl präster som ordensfolk frågar organisationen Womenpriest. Hade det inte sett bättre ut?

En högst berättigad fråga. Vad sänder påven ut för signaler genom att utlysa ENBART ett Prästår? Genom att citera den helige John Vianney, alla prästers skyddshelgon.

”En god präst är den största skatt Herren kan ge till en församling”

http://www.womenpriests.org/default.asp

// Irène
*******************************************************************************************************

Year For Priests

From June 19 of this year to June 19, 2010, a worldwide celebration to mark a ’Year for Priests began with Pope Benedict XVI choosing to start the year on the feast of the Sacred Heart of Jesus, a day of prayer for the sanctification of all priests. The pope also designated St. John Vianney as the universal patron of all priests on the 150th anniversary of the saint’s death. What most stands out in the life of this saint, said Benedict XVI, ”is his complete identification with his ministry. He used to say that a good pastor, a pastor after God’s heart, is the greatest treasure the good Lord can give a parish”. Most Catholics would absolutely agree with this and do support and respect their priests however there are some misgivings over the philosophical underpinning of the Year for Priests.

One reaction to the announcement has been a feeling of dismay at the insensitivity of the Vatican in ignoring the vocations of other orders in particular those of deacons and women. Would it not have been less offensive to dedicate a Year of Priests and Religious?

Whilst we are profoundly grateful for priest’s wonderful gift of themselves to God and God’s people perhaps we should ask for the Pope and our Bishops that in the light of what women have achieved in other fields, to look afresh at the question of whether women might be allowed to offer the same gift.

What qualities, virtues and aspirations are essential or desirable in a seminarian? The only question I have ever heard asked of a seminarian was ’Have you ever been in love?’ He was told afterwards that he would not have been accepted if he had said ’No’.

The Pope has said ’Motivating seminarians and priests to develop virtue, elevate the intellect and will in communion with Jesus, and participate in his mission is essential in the life of the Church and requires faith-filled human formation.’ Does the Pope truly believe that these characteristics are purely male and necessarily exclude women?

Women and men share a common humanity, are equally capable of being loving ministers of God’s word – what is the logic of banning one sex completely from the priesthood.

We appeal to readers of this newsletter to seize the opportunity of this Year for Priests to make an effort of writing individually to Pope Benedict and to his/her own bishop and ask for the question of women’s vocation to the diaconate or priesthood to be discussed with openness and directed by the Holy Spirit.

Leonie Russell Editor

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 svar på Hade det inte sett bättre ut med ett År för Präster och Ordensfolk ?

  1. Irène Nordgren skriver:

    Nu har fler uppmärksammat påvens val av citat av Johannes Maria Vianney (1786-1859) inför det av påven utlysta Präståret.

    ”Oh, wie groß ist der Priester! (…) Gott gehorcht ihm: Er spricht zwei Sätze aus, und auf sein Wort hin steigt der Herr vom Himmel herab und schließt sich in eine kleine Hostie ein. (…) Wer hat Eure Seele beim ersten Eintritt in das Leben aufgenommen? Der Priester. (…) Und wenn diese Seele stirbt, wer wird sie auferwecken, wer wird ihr die Ruhe und den Frieden geben? Wieder der Priester. Nach Gott ist der Priester alles! (…) Lasst eine Pfarrei 20 Jahre lang ohne Priester, und man wird dort die Tiere anbeten.”

    ”Seine Aussagen ”mögen übertrieben erscheinen”, räumt Benedikt ein, doch zugleich macht er deutlich, dass sich alle katholischen Priester daran ein Beispiel nehmen sollten.”

    Alltså
    ”Hans (Vienneys) uttalanden kan synas överdrivna medger Benedikt samtidigt som han tydliggör att alla katolska präster borde följa dennes exempel ”

    Man kopplar nu också ihop påvens val av citat med Marcel Lefebvre ”grundaren av SSPX” som också han hade Johannes Maria Vienney som förebild.

    Frågan uppstår då också ”om påven står närmare SSPX än vad som tidigare varit känt.”

    Antimodernismen som ideal inför Präståret ?

    ”Det mänskliga förnuftet är syndigt och måste renas med hjälp av prästen.
    Denna föreställning delar Vienney med grundaren av SSPX och tydligen också med påven.”

    http://religion.orf.at/projekt03/news/0907/ne090713_papst_priester_fr.htm

    // Irène

  2. Krister Janzon skriver:

    Eller till och med ett år för det Allmänna prästadömet!?

    Däri kunde man tagit upp de olika funktionerna, och säkert finna goda anknytningar
    till den s k prästen av Ars, märkligt skildrad i Bernanos Prästmans dagbok med sin försupne och misslyckade antihjälte, som få såg storheten hos. Men om man nu till överdrift tar prästen Vienneys med nödvändighet tidsberoende uttalanden som grund så kan detta leda till synen att prästen är allt och viktigast, som du antyder ovan.

    I senaste numret 11 juli av The Tablet finns en artikel av Lawrence Cross OAM, präst i ryska katolska kyrkan och lärare vid Australian Catholic University in Victoria. Tyvärr är artikeln låst för icke prenumeranter men jag citerar titeln och ingressen:

    ”Still a servant.
    The notion that priests are fundamentally different spiritual beings from the rest of humanity was encouraged by Pope Benedict XVI as he opened the year for the priesthood. But this
    idea is controversial and potentially damaging to the progress of Catholic-Orthodox dialogue.”

    Krister

  3. Katarina N skriver:

    Men jag fattar inte riktigt ändå. Varför skulle påven utlysa ett år för kvinnliga präster när det inte finns kvinnliga präster i kyrkan? Har ni nåt argument för det?

  4. Irène Nordgren skriver:

    Katarina

    ”Varför skulle påven utlysa ett år för kvinnliga präster när det inte finns kvinnliga präster i kyrkan?”

    Nej det är ingen som sagt.

    Men däremot görs ju ett fantastiskt arbete av nunnor inom församlingar bla (och diakoner ).

    ”One reaction to the announcement has been a feeling of dismay at the insensitivity of the Vatican in ignoring the vocations of other orders in particular those of deacons and women.”

    Det är denna ÖVERBETONING av präster på BEKOSTNAD av andra arbetare i vingården som känns FEL.

    Att organisationen WOMENPRIEST samtidigt passar på att slå ett slag för kvinnliga präster kan väl också vara OK.

    // Irène

  5. jack skriver:

    Och ingen på katolsk vision har fortfarande förtäljd någon som helst anledning till varför Katolska Kyrkan skall börja viga kvinnor, något som av mig efterfrågats sedan januari nu. Kan någon på katolsk vision vara så vänlig att förklara det fenomenet för mig så vore det hyggligt.

  6. Irène Nordgren skriver:

    Jack

    Jag ber att få hänvisa dig till nedanstående länk som jag angivit vid många tillfällen.

    http://www.womenpriests.org/default.asp

    Har du kollat där någon gång sedan januari månad ?

    Jag kan lova dig att du där hittar ALLA svar på dina funderingar kring ”fenomenet med att viga kvinnor”.

    Womenpriests.org kan ”förtälja MASSOR med anledningar”.

    Att du sedan förmodligen inte godtar svaren / anledningarna är ju ett annat problem som nog ingen på Katolsk Vision kan göra något åt.

    Men vi måste ju inte tycka lika.

    // Irène

  7. Irène Nordgren skriver:

    Jack

    By the way.

    Får jag fråga av ren nyfikenhet.

    Tycker du det är OK med kvinnlig rösträtt?

    // Irène

  8. jack skriver:

    Vad har kvinnlig rösträtt med prästvigning att göra. Blandar man inte ihop demokratiska , i detta fall, feministiska rättigheter med katolsk teologi. Jag börjar förstå lite vad det hela egentligen handlar om här. Har Du Irene mixat ihop politiska företelser med Katolsk tro.
    Att de samhällsreformer som sker också skall praktiseras inom Kyrkan. Man måste väl skilja på sociala reformer och Evig Katolsk Tro.

    Jag tycker personligen som en god katolik att vi ska ha en Katolsk Kung som är Sub Lege. (karl den Store) Därmed kan vi avskaffa hela demokratin som förövrigt är ateistisk.

  9. Johan J skriver:

    Och som vanligt fann man anledning hos KV att kritisera den helige fadern…

  10. Irène Nordgren skriver:

    Jack

    ”Vad har kvinnlig rösträtt med prästvigning att göra.”

    Svar: Ingenting.

    Jag var bara rent ALLMÄNT nyfiken på vad en så vetgirig man som Jack är angående
    ” fenomenet att viga kvinnor” tycker är OK rent generellt vad beträffar ”feministiska rättigheter”.

    // Irène

    PS Hoppas du tycker Womenpriests.org har tillräckligt uttömmande svar för ditt vidkommande.

  11. jack skriver:

    Jag kan ju informera Irene att Jack är också förlovad och att hans fastmö självmant vill bli hemmafru.

  12. Irène Nordgren skriver:

    Bingo Jack !

    Jackpot med andra ord!

    // Irène

  13. Krister Janzon skriver:

    Johan J,
    du skriver:
    ”Och som vanligt fann man anledning hos KV att kritisera den helige fadern…”.

    Ursäkta jag blir lite tjatig om denna ordningsfråga:
    KV gör ingentig på denna Blogg/Forum; det är ständigt olika personer – från KV och andra – som ger sin åsikt.

    När en eller flera från KV skriver något gemensam, så framgår det tydligt. Och inte heller då skulle det vara KV som uttalar sig.

    Hälsningar, Krister J

  14. Anneli Magnusson skriver:

    Jack,
    Jag har skrivit det tidigare, men det tål att upprepas. Hur skulle det vara om kyrkan överlät kallandet av präster till Gud och koncentererade sig på att avgöra om de personers som säger vara kallade lämplighet?
    /Anneli

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *