Oförsonlig syn på äktenskap och skilsmässa i USA contra barmhärtighet i Tyskland

2004 pläderade 2 teologer Kenneth Himes och James Cordien för en förändrad syn på äktenskap och skilsmässa i   Theological Studies,  jesuiternas  tidskrift i USA.

I  juni i år publicerades  en ” motartikel”  i samma tidskrift  efter  påtryckningar  från Vatikanen

“INDISSOLUBLE MARRIAGE: A REPLY TO KENNETH HIMES AND JAMES CORIDEN”

Peter F Ryan SJ ,  Germain Grisez Theological Studies  juni 2011

Artikeln – skriven i en oförsonlig och hård  ton – avslutas  i följande ordalag

“Blindness to marriage’s indissolubility afflicts the postlapsarian human condition. Compassionate pastors who recognize the disastrous consequences, not least for children, that plague any society that regards marriage as dissoluble are grateful to Jesus for healing that blindness and renewing marriage. They rejoice that the Church, led by the Holy Spirit, enables sacramentally married couples to know that they are indissolubly one. Far from thinking that the Church would be compassionate if it, like the world, accepted dissolubility, such pastors realize that true pastoral compassion offers the world the fullness of the gospel ? all the blessings God has entrusted to the Church, including the blessing of covenantal marriage.”


http://periodicals.faqs.org/201106/2368382761.html

Samtidigt uttalar sig idag ordföraden  för tyska  biskopskonferensen  Robert  Zollitsch  för en förändrad  syn  på katolsk äktenskapslagstiftning.   ”Det är fråga om barmhärtighet.”

”3 veckor före påvens besök i Tyskland  meddelar Zollitsch  att han  av och till blir förargad  över det långsamma förändringstempot  i kyrkan.    Ibland blir jag trött och tänker  Varför går det  inte fortare ?  När det gäller frågan om  skilda  par som  gifter om sig  tror Zollitsch att kyrkan kommer  att utvecklas inom hans livstid.”

http://www.zeit.de/gesellschaft/familie/2011-08/zollitsch-katholiken

// Irène

PS  Zollitsch  tankegångar  går i samma riktning som  Kenneth Himes och James Cordien  i Theological Studies  2004 .

Jag har svårt at tänka mig att en vetenskaplig teologisk tidskrift FRIVILLIGT skämmer ut sig genom att publicera  en så utpräglad apologi för en  totalt oförändrad äktenskapssyn som artikeln  ”Indissoluble  marriage”

Ett argument som används av Vatikanen när det gäller förbudet mot kvinnliga präster är att ekumeniska samtal  med  ortodoxa kyrkorna skulle försvåras om Rom ändrade uppfattning.

Då måste ju en förändrad katolsk syn på  äktenskap för lekmän  och präster förbättra relationerna med de ortodoxa.

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Oförsonlig syn på äktenskap och skilsmässa i USA contra barmhärtighet i Tyskland

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    De tyska katolikerna är tuffa!
    Eftersom skilda och ibland omgifta katoliker blir allt vanligare så blir förstås mer och mer bråttom för församlingsprästerna att hitta en vettig lösning.
    Vem kan förstå logiken i att präster får ”skilja sig” från sitt ämbete och fortsätta ta kommunionen, brottslingar även prästdito likaså, men inte lekmän som är skilda och omgifta?
    /Anneli

  2. Irene Nordgren skriver:

    Anneli

    ”De tyska katolikerna är tuffa!”

    Jag kan slå vad om att det är Memorandum som gjort susen i Tysktalande områden.

    Efter första chocken i vårt eget Stift och den öronbedövande tystnaden ett par månader därefter omtalas nu Memorandum tex på Bengts blogg och Signumbloggen som den naturligaste sak i världen.

    Vi brukar ju ofta tala i termer om Gud som vår Fader och vi människor som Guds barn.

    Tanken förefaller mig absurd att en Fader har specialregler för vissa av sina barn – de romersk-katolska.

    Dessa barn ska inte få skilja sig när de blir stora och eventuellt har misslyckats i sina äktenskap, fast alla deras andra kristna syskon får göra det och gifta om sig om DE misslyckats.

    Och romersk -katolska pojkar som har prästkallelse får inte som alla sina andra kristna bröder välja om de vill leva i celibat eller gifta sig utan för dem gäller antingen – eller.

    // Irène

    PS Och en ”riktig ” far gör heller inte skillnad mellan sina söner och döttrar och heller inte mellan hetero- eller homosexuella barn.
    Och jag tror att Gud är som en ”riktig” far / ”riktig” mor eller kanske farmor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *