Vänner,
alla av er har kanske inte läst de nederländska dominikanernas debattskrift om kyrkan och ämbetet. Här är en länk till texten i engelsk översättning.
Gert Gelotte
Vänner,
alla av er har kanske inte läst de nederländska dominikanernas debattskrift om kyrkan och ämbetet. Här är en länk till texten i engelsk översättning.
Gert Gelotte
och googla gärna Edward Schillebeeckx. Han är ”husteolog” för Intentional Eucharistic Communities-rörelsen.
Berit Bylund i Umeå
Jo, det aer ju ett tecken…
The heretic Schillebeeckx mot the heretic Fellay…
Progressiva steg kan man saega.
Cheers
Rhys Esq.
Gert
Jag har bara ögnat igenom texten och måste skriva ut den innan jag kan läsa den ordentligt.
Men det ser ut som om de gjort en ordentlig genomlysning av de akuta problem som finns och kommit med förslag till praktiska lösningar på det. Vilket jag inte sett så konkret från något annat håll. Det är onekligen lite bråttom också, med tanke på den ohållbara situationen.
/Anneli
Anneli,
kanske kommer nödvändiga reformer den pratiska vägen i stället för den teoretiska. Hur som helst tycker jag dominikanernas debattskrift är mycket klarsynt. Det vore intressant att läsa ett seriöst bemötande. De enda invändningar jag läst hittills har varit intellektuellt erbarmliga.
Gert
Här kommer jag med ytterligare sommarläsning: http://dantesnyheter.kristkonung.se/#post742
Boktips för seriöst intresserade (för eller emot eller dialogiskt):
The Praxis of the Reign of God: An Introduction to the Theology of Edward Schillebeeckx by Mary Catherine Hilkert. Och just nu har den här kommit:
Jennifer Cooper: Humanity in the Mystery of God: The Theological Anthropology of Edward Schillebeeckx (T&T Clark Studies in Systematic Theology)
Product Description
This book presents a unique study of Schillebeekx’s theological anthropology. Schillebeeckx’s theology is a reflection on the nature of God who is both creator and redeemer: his theology is a ’treatise’ on the God who is God for humanity. This means of course that his theology is always both a reflection on the nature of God and on the meaning of humanity; hence there is a theological anthropology at the centre of his whole theological enterprise. The ’definition’ of humanity is given in the relationship between the mystery of God – the God who is both transcendent and immanent – and the mystery of humanity. For Schillebeeckx, the meaning of humanity is revealed and established in the mystery of God as a vocation to intimacy with God.
Hälsningar från
Berit Bylund i Umeå