Nästa rapport om katolska prästers övergrepp…

Ytterligare en rapport från Irland om katolska prästers sexuella övergrepp på barn kommer snart. Den här gången är det stiftet  Raphoe i Donegal det gäller och det verkar lika förskräckligt som i Cloyne:

”A shocking new report will reveal how up to 20 paedophile priests abused hundreds of children in one diocese over a 40-year period — sparking a new cover-up scandal for the Catholic Church.”

Precis som i tidigare rapporter framgår det att övergreppen kunnat pågå under lång tid eftersom Katolska kyrkans ledning framförallt varit intresserade av att skydda sitt rykte och mörkat övergreppen. En präst flyttades runt mellan olika församlingar i 30 års tid och kunde på så sätt fortsätta att begå nya övergrepp.

http://www.independent.ie  Irish independent tillåter inte att man kopierar länken, men det går att söka på artikeln som heter Hundreds of Children abused by 20 priests

Till synes oberörda av övergreppsskandalerna fortsätter katolska ledare att ha synpunkter på katolikers och icke-katolikers sexliv. Bengt Malmgrens blogg  Sex är vår Gud RFSU är dess prästerskap är ett bra exempel på hur man resonerar. Det sekulariserade samhället är sexfixerat och Katolska kyrkan står för den goda sexualiteten. Han skriver bl.a.

”Ulla Gudmundson framhöll att Vatikanen arbetar långsiktigt, och skall man kunna påverka måste man bli betydligt mera påläst och förstå Katolska kyrkan inifrån. – Men detta kan ju vara farligt, det kan ju leda till att man får en och annan insikt som gör att man blir mindre tvärsäker i sin egen uppfattning.”

Vad är det för insikter när det gäller god sexualitet som katolska ledare kan förmedla? Utifrån den till synes oändliga strömmen av rapporter om sexuella övergrepp, är det svårt att tänka sig att det ska vara mycket som är användbart för vanliga  människor.

Till skillnad från Bengt är jag övertygad om att det bästa katolska ledare kan göra nu är att tiga och lyssna när det gäller frågor som rör sex.

http://katolsktfonster.se/forum/blogs/bengts_blogg/archive/2011/08/07/sex-228-r-v-229-r-gud-och-rfsu-228-r-dess-pr-228-sterskap.aspx

/Anneli

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

13 svar på Nästa rapport om katolska prästers övergrepp…

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Bengt Malmgren är ju egentligen bara budbäraren och upprepar bara vad andra sagt. Det är hederligare att gå högre upp i hierarkin. Iréne du som har superkoll på vad som skrivits kanske har något exempel lätt tillgängligt?
    /Anneli

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Här är en artikel skriven redan 1980 av Frans J Holin SJ. Den har underrubriken Reflexioner kring Karol Wojtyla: ”Kärlek och ansvar”. Artikeln är lång och det finns flera avsnitt man kunde diskutera men jag valde nedanstående:
    ”Istället möter vi en allt brutalare sexmarknad som med sina monstruösa former efterlämnar en känsla av tomhet och frustration över den uteblivna lyckan. Vi bevittnar idag en allsidig tillnyktring inför en tom och innehållslös sexualitet och dess avigsidor, mot vilka det nu krävs krafttag.”
    http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=3247

    Holin syftar förstås på det sekulariserade samhället, men beskriver snarare den värld där sexuella övergrepp mot barn pågick för fullt och likaså mörkläggningen av dessa, Katolska kyrkan.
    /Anneli

  3. Samuel Johansson skriver:

    Anneli.

    Vill i första hand instämma i din och övriga skribenters kritik av ”goda katoliker” som Bengt Malmgrens märkliga blindhet för Kyrkans förödande brottslighet och betona hur obegripligt det är att människor med ett levande samvete – som den gode läkaren säkert har – inte inser absurditeten i Kyrkans sätt att jämställa stöd för kvinnliga präster med övergrepp mot barn.

    Ingenting vi reformkatoliker företar oss är ens i närheten så subversivt för påvedömet som den mot himlen skriande sexuella kriminaliteten samtidigt som den gör anspråk på att sitta inne med exklusiva insikter i ”den goda sexualiteten”. Den romerske kejsaren är så moraliskt avklädd och utan all legitim auktoritet en autokrat någonsin kan bli.

    Det är din och min plikt att påpeka detta för att väcka och rikta in den heliga vreden hos alla genuint goda krafter inom Kyrkan och bota deras partiella blindhet.

    Den sedan länge illegitima patriarkala teokratin har gjort sitt. Nu är tid för Junia och Priscilla.

    Samuel.

  4. Irene Nordgren skriver:

    Anneli och Samuel

    När det gäller Vatikanen och ”sexrådgivare” från yttervärlden så tar man sig för pannan.

    Att ”avskeda ” Charles Curran SJ – kyrkans mest begåvade moralteolog var en dundertabbe utan dess like.

    Han om någon skulle ha gjorts till rådgivare år det Påvliga rådet för familjen.

    Idag är moralteologen Janet Smith rådgivare i Vatikanen i ”sexfrågor. ”

    Hon är bland det mest pinsamma jag hört på år och dar. Man tror inte sina öron när man hör henne.

    Jag säger till er som jag nyss sa till Gert i annan kommentar

    Den Helige Ande har tröttnat på B16, nu kör han / hon sitt eget race och B16 får skylla sig själv i fortsättningen.

    // Irène

  5. Samuel Johansson skriver:

    Systrar.

    Re: The pinnacle of creation.

    Tunga bibelstudier var en reserverad domän för män under mina första fyrtio år. Med undantag för två systrar Madeleine (den ena i Taizé/Ameugny) har samma regel gällt de sista elva åren i RKK, men genom National Catholic Reporter har jag nu funnit inte bara Sr Joan Chittister utan också dominikansyster Barbara Reid inta denna domän med en auktoritet som överträffar många mäns.

    Referatet i NCR av Sr Barbaras studium fångar mitt intresse med denna presentation: ”In her hour-long keynote address, Reid, who is vice president and academic dean at Catholic Theological Union in Chicago as well as a professor of New Testament studies, explored Scriptural foundations and biblical images as the context for her belief that religious life is being born anew.”

    I det fortsatta referatet framträder en förkunnare som tar Bibeln på allvar som gudomlig uppenbarelse (i kontrast mot att reducera den till spekulation i nivå med Swedenborgsk gnostik) och ger en bibel- och samtidstolkning som överraskar.

    Hon ser födelsen av en förnyad, feminint accentuerad kyrka ta form. Den kännetecknas av moderskärlekens ömsesidighet i stället för den gamla patriarkala maktutövningens över- och underordning.

    Referatet konstaterar exempelvis:
    Nothing in this creation narrative [Genesis 1] said Reid, points to the superiority of the male. Rather humankind is spoken of as a unity, within which there is differentiation of male and female.

    Reid said that the second Genesis account, which culminates in the creation of woman, also shows clearly that woman is the result of “a deliberate decision by God, not an afterthought, nor as a second best derivative of man.”

    In fact, said Reid drawing on the work of Phyllis Trible in “God and the Rhetoric of Sexuality,” the rhetorical movement of the creation story has God improving on creation with each act.

    For example, when there is no plant or greenery, God creates a garden; when there is no water to nurture the plants, God creates a stream. And when the human being needs a companion, God creates woman. “The literary structure,” Reid said, “points to the creation of woman as the pinnacle of creation.”

    Samuel.

  6. Bengt Malmgren skriver:

    Jag undrar hur Samuel fått för sig att jag är blind för brottslighet i kyrkan. Han kan inte ha läst allt jag skrivit på min blogg om detta sista åren.

  7. Anneli Magnusson skriver:

    Irène, Samuel och Bengt,
    Att Katolska kyrkan ser ut som den gör tror jag beror bl.a. på att många godhjärtade och kloka människor som hyllar demokrati, yttrandefrihet, jämlikhet etc. i alla sammanhang gör undantag när det gäller Katolska kyrkan.
    Ytterligare en anledning äratt framstående forskare så snart de kommer in på ämnen som rör Katolska kyrkan plötsligt beter sig som A-studenter som ännu inte hört ord som källkritik och jämförande analys.

    Jag undrar hur man kan lösa upp den blockering jag upplever hos flera katoliker jag försöker resonera med?
    De kan inte se helheten, prästerna och biskoparna som begått övergrepp och inte minst de som försökt dölja dessa, är desamma som haft invändningar mot vanliga människors fullt normala sexliv. De kan inte vara trovärdiga som vägledare till en ”god” sexualitet.

    Karol Wojtyla sedermera Johannes Paulus II som Frans Holin SJ hyllade år 1980 är ett exempel. Innan det var aktuellt att saligförklara honom, skyllde de flesta ”regimtrogna” katoliker jag talade med det faktum att övergreppen kunnat pågå så länge på JPII.
    Nu tycker de inte så eftersom kyrkans ledning utsett andra syndabockar, men ingen verkar reflektera över om det är rimligt.
    /Anneli

  8. Gert Gelotte skriver:

    Anneli,

    som alltid när jag läser vad katolska präster skriver om vårt intill katastrofens rand sexualiserade samhälle undrar jag:

    Var finns detta samhälle – utom i författarnas fantasi?

    Gert

  9. Samuel Johansson skriver:

    Bengt.

    Det finns katoliker som likt Lord Acton ser sambandet mellan påvedömets usurpation av absolut makt inom Kyrkan och hur detta korrumperar hierarkin ”absolutely”. Och som öppet riktar förödande kritik mot hierarkin.

    Var har du visat insikt om detta samband mellan illegitim maktutövning och den moraliska korruption Vatikanen gjort sig skyldig till när den i decennier, mest troligt sekel, medverkat till att bedriva de mest perversa av brott?

    Var har du öppet krävt att Ratzinger tar konsekvenserna av sin medverkan i denna grova kriminalitet och abdikerar? Och tar med sig ofelbarhetsdogmen i graven.

    Var har du krävt en genomgripande reformation av Kyrkan som resulterar i att sensus fidelium får fullt genomslag i en demokratisk omvälvning som erkänner oss alla som de kungar och präster vi är i Kristus oavsett kön?

    Var har du krävt att Kyrkan äntligen gör upp med det onda arvet från romersk-religiös synkretism och gammal romersk imperialism?

    Jag är som sagt säker på att du har ett levande samvete – varför följer du inte det genom att gå i frontal konfrontation med den religiösa diktaturen och en uppgörelse med dess rötter?

    Ska inte vi – du och jag – lyda Gud mer än människor?

    Samuel.

  10. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Tyvärr har en del av dem också förverkligat sina fantasier.
    /Anneli

  11. Bengt Malmgren skriver:

    Samuel! Jag finner ingen anledning att kommentera de första sex styckena i det du skriver eftersom de är så överbelastade med underförstådda antaganden och ideologiska slagord att det är omöjligt att få någon rätsida på vad du egentligen påstår.

    Så mycket skönare att komma till sista meningen i ditt inlägg, formulerad som en fråga som jag kan svara oreserverat ja på.

  12. Samuel Johansson skriver:

    Bengt.

    Kyrkans uppdrag var från början att predika och praktisera evangelium, ett kärleksfullt försoningsbudskap för att befrias till ett liv präglat av gudomlig godhet.

    Istället för att ständigt förnya detta budskap och tillämpa det på ett språk samtiden förstår – nu i vår samtid då hela mänskligheten förklarats myndig – har det alltmer korrumperats av maktspråk, reducerats till machismo och tom ceremoniell slentrian och har så förlorat sin attraktionskraft.

    Kristi ljus har ersatts av det djupaste klerikala mörker. Av crimen. Därav den heliga vreden.

    Helig vrede är en mäktig kraft. När tillräckligt många drivs av kärlekens varma, heliga vrede kommer de tusenåra fördämningarna att brista.

    Samuel.

  13. Bengt Malmgren skriver:

    Samuel!
    Helig vrede är bra om den används konstruktivt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *