Vänner,
Stockholms katolska stift har publicerat ett officiellt uttalande med anledning av att de som tillåtit och medverkat till att en nioårig våldtagen flicka i Brasilien fått abort blivit exkomunicerade. Klicka på länken nedan för hela texten.
http://www.katolskakyrkan.se/Turnpike.aspx?id=1137
Stiftet kritiserar visserligen våldtäktsmannen, men tar inte avstånd från exkomuniceringen av läkarna och mamman. I stället tycks stiftet ställa sig bakom dessa. Slutklämmen i detta officiella uttalande är med tanke på omständigheterna närmast obscen:
”Katolska kyrkan förlåter alla som begått allvarliga synder endast om de
uppriktigt ångrar sig, går till bikt och gör bot, eftersom hon till sin
natur är kärlek, barmhärtighet och förlåtelse.”
Gert Gelotte
Tufft läge, Gert. Det måste vara jobbigt för dig och dina ”vänner” när stiftet uttrycker det som är katolsk lära. Det obscena ligger inte i pressekreterarens summerande utan på betydligt närmare håll.
Ibbe B.
Enligt vad jag förstår bedömde de exkomunicerade läkarna att den nioåriga flickans liv var i fara om hon skulle fullfölja graviditeten. En bedömning som förefaller rimlig.
Sätt dig i läkarnas ställe. Vad skulle du ha gjort?
Gert Gelotte
Slarvigt av mig att skumma över det som kan förstås som ett urskuldande av läkarnas agerande. I det som följer i ett annat stycke, citeras katekesen. Den är glasklar, mer så än vad exempelvis en mångtydig skrivelse från en biskopskonferens någonstans i världen alltför ofta är.
Ett försök till generellt argumenterande utifrån särfall är försåtligt och ohederligt när det är principer och betydligt större perspektiv det är frågan om. Oavsett hur många flickor som våldtas i Brasilien, kvarstår faktum att det finns inget, absolut inget försvar för dödande i moderlivet.
Det jag nyss konstaterande är av mindre intresse för KV, det har visat sig tidigare. Istället vill man göra om det till modernt känslotänkande med ”öppenhet för världen”, låta det handla om ”dig”, ”mig”, och ”hur skulle du känna i deras situation?”.
För all del, en gång kan jag spela med: I det hypotetiska fall jag vore läkare, hade jag under inga omständigheter utfört abort. Inte om det så vore min egen dotter det gällde.
Ibbe B,
då har vi klargjort våra respektive ståndpunkter.
Gert Gelotte
Den som kan uttala sig så som Ibbe B gör, liksom den pressansvariga på KKs hemsida, kanske inte har någon erfarenhet av barn, och förstår i så fall inte att en nioårig liten flicka bara är ett barn. I det här speciella fallet ett litet barn som utsatts för ett hemskt våldsbrott och som riskerade att dö tillsammans med de två foster som hennes sköra livmoder härbärgerade.
I sådana här fall måste man lita på läkarnas medicinska kunskap.
Elisabet Albertsson
Gert
Du citerar Stiftets officiella uttalande
“Katolska kyrkan förlåter alla som begått allvarliga synder endast om de
uppriktigt ångrar sig, går till bikt och gör bot, eftersom hon till sin
natur är kärlek, barmhärtighet och förlåtelse.”
Vore intressant att få få höra biskop Anders teologiskt förklara hur den 9 -åriga flickans mamma ska få förlåtelse ? Ska hon ångra att hon räddat livet på dottern genom att låta henne genomgå abort?
Ett FEGARE uttalande från Biskopsämbetet får man leta efter !!!!!
Det är när det uppstår etiska intressekonflikter i livet som människor behöver vägledning.
Men vår biskop flyr då istället in i Katolska Kyrkans Katekes där han förskansar sig bakom paragrafer som han inte vill låtsas om kan kollidera med varandra.
Varför göra livet svårt för sig när man som biskop kan göra livet lätt för sig.
// Irène
Vänner,
nu har stiftet ändrat texten. Eller skall vi säga, tagit skydd bakom otydligare formuleringar. Så här avslutas den:
”Generellt kan man konstatera att flickans situation inte underlättats av att de trauman hon utsatts för av sin styvfar och genom aborten spridits i media.”
Att den nioåriga flickans situation ”inte underlättats” av att hon utsatts för upprepade våldtäkter av sin styvfar får nog sägas vara århundradets understatement.
Och så tar stiftet även denna gång sin tillflykt till att skylla på budbäraren. Men det är genom media som stifts- och kyrkoledningens övergrepp på läkarna och flickans mamma blivit kända. Den som skyr ljuset brukar ha dunkla skäl.
Gert Gelotte
Vänner.
För er som inte hann med i svängarna publicerar jag här den text som ursprungligen låg på stiftets hemsida, men som nu raderats.
Gert Gelotte
”Med anledning av det uppmärksammade fallet i Brasilien med en våldtagen
nioårig flicka som gjort abort, vill Stockholms katolska stift göra följande
klargöranden.
Fallet handlar om en nioårig flicka som utsatts för sexuella övergrepp av
sin styvfar, och som blivit gravid med tvillingar. Läkarna gjorde
bedömningen att flickan inte skulle överleva en graviditet och beslutade, i
samråd med flickans mor, att utföra en abort.
Den Katolska kyrkan ser mycket allvarligt på alla former av våld och
våldtäkt, i synnerhet sådant som riktas mot barn. I Katolska kyrkans katekes fördöms entydigt incest och sexuellt våld som riktas mot barn som står i beroende ställning till den förövande vuxne.
Gällande abort lär Kyrkan i sin katekes att ”Det mänskliga livet skall
absolut respekteras och beskyddas från och med konceptionsögonblicket. Från och med det första ögonblicket av sin existens skall en mänsklig varelse få sina personliga rättigheter erkända, däribland varje oskyldig varelses okränkbara rätt till liv”.
Ärkebiskopen i det stift som flickan bor i, Jose Cardoso Sobrinho, har, utan
att samråda med den brasilianska biskopskonferensen, kritiserat mamman och de inblandade läkarna för beslutet att genomföra abort och har offentligt
förklarat dem vara exkommunicerade. Flickan själv är inte exkommunicerad.
För att häva en exkommunikation krävs ingripande från en kyrklig
institution.
Kardinal Giovanni Battista Re, ordförande för Vatikanens
Latinamerikakommission och för Biskopskongregationen, säger i en enskild
intervju med tidningen La Stampa, att det som hänt är djupt tragiskt, men
att de aborterade fostren hade rätt till liv. I samma intervju kräver han
att styvpappan ”får hårdast tänkbara straff” för sitt brott.
Enligt Katolska kyrkans lära ställer sig en person, som medvetet gör något
som strider mot det Kyrkan lär, utanför Kyrkans sakramentala gemenskap.
Styvpappan, som utsatt flickan för sexuella övergrepp, är genom sitt
handlande utesluten ur den sakramentala gemenskapen, och kan därmed inte gå till kommunion.
Katolska kyrkan förlåter alla som begått allvarliga synder endast om de
uppriktigt ångrar sig, går till bikt och gör bot, eftersom hon till sin
natur är kärlek, barmhärtighet och förlåtelse.”
Gert
Alltså. Kyrkans syn i klartext som jag tolkar Stiftes uttalande.
En styvfar som våldtar sin 9 åriga styvdotter ”utesluter sig från kyrkans sakramentala gemenskap ”. Ingen exeptionell sanktion alltså. Utan bara ”den vanliga”
En mor som vill rädda livet på sin 9 åriga dotter exkommuniceras och så länge hon inte ångrar att dottern är vid liv kan hon inte få förlåtelse och inte få gå till kommunion.
Hade styvdottern varit vuxen och själv sökt abort hade hon exkommunicerats automatiskt. Latae sententiae.
Och samma styvfar hade fortfarande bara omfattats av den ”gamla vanliga åtgärden”
Slutsatsen blir – hur man än vrider och vänder på det hela – att det är MANNEN = FÖRÖVAREN som katolska kyrkan värnar om och visar ” kärlek, barmhärtighet och förlåtelse.”
Kvinnor och barn då ? Då blir det hela genast oerhört mycket mer komplicerat.
Jättebra att Stiftet sprider sån här klargörande information så det slipper föreligga några tvivel.
// Irène
Elisabeth
Du skriver utifrån att du styrs av ditt sunda FÖRNUFT
”I sådana här fall måste man lita på läkarnas medicinska kunskap.”
Tänk om samma uttalande också hade fällts av påven och kuriekardinalen
Giovanni Battista Re.
Katolsk moralteologi har dock inte sin hemvist i det SUNDA FÖRNUFTETS upplysta domäner.
En 9 årig våldtagen gravid flickas överlevnad görs till en teologisk- juridisk knäckfråga, som det finns OLIKA teologiskt – juridiska aspekter på.
Elisabeth, finns det tydligare bevis på att det är MAKTBEGÄRET som segrat över SUNDA FÖRNUFTET
hos den kyrkliga hierarkin ?
// Irène