Har skrivit nedanstående ”brev” till Bengt Malmgren på dennes blogg utifrån hans där brinnande engagement för samvetsfrihet och åberopande av ett pressmeddelande från biskop Anders utifrån dennes likaledes stora engagement i ämnet.
Bengt
Utifrån din helt gränslösa indignation och förkastelsedom över Åsa Regnér och ditt försvar för samvetsfrihet i alla lägen ?
Vad anser du om att en icke-läkare och katolsk biskop tar sig tolkningsföreträde att medicinskt bedöma om en abort är nödvändig eller inte för att rädda en gravid kvinnas liv ?
Det handlar om biskop Thomas Olmstedt i Phoenix
Läs den högtidliga bannlysningen i dec 2010 av sjukhuset som vänder sig till de mest fattiga och utsatta i USA.
Barmhärtighetens apostel biskop Olmstedt påminner också i sin förkunnelse om att sr Margaret Mc Bride har exkommunicerat sig själv .
“It was thus my duty to declare to the person responsible for this tragic decision that allowed an abortion at St. Joseph’s, Sister Margaret McBride, R.S.M., that she had incurred an excommunication by her formal consent to the direct taking of the life of this baby. I did this in a confidential manner, hoping to spare her public embarrassment.”
http://ncrnews.org/documents/olmsted_statement_dec21_2010.pdf
Biskop Anders skriver i pressmeddelandet du åberopar
”Respekten för enskilda personers samvete borde vara en självklarhet i dagens Sverige. ”
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/357/1/?item=art_art-s1/416
Som katolik undrar jag över varför inte biskop Anders skrev ett pressmeddelande och tog avstånd från sin kollega i USA bristande respekt för sr Margaret Mc Brides samvetsfrihet.
Vad anser du som katolik Bengt ? Bör vi katoliker protestera när vår biskop bara försvarar samvetsfrihet SELEKTIVT ?
// Irène
PS Mer info
Så här är det: Inom katolsk tro kan ändamålen aldrig helga medlen. Abort är intrinsiskt ont. Det är inte biskopen som exkommunicerar henne, han bara påminner henne om att hon exkommunicerat sig själv. Samvetsfrihet är en nödlösning i ett land som Sverige, där respekten för ofött liv är noll. Men att resonera om att kyrkan borde se mellan fingrarna på nunnor skyldiga till infanticid eftersom samvetsfrihet är viktigt är ungefär som att säga att kyrkan skulle varit passiva om präster hade extraknäckt som fängelsevakter i Soviet, eftersom vi måste respektera deras samveten. Till och med om dessa präster annars hade dödats hade det varit oförsvarligt.
Att föräldrar riskerar sina liv för sina barn är det logiska, att barn ska dö för att rädda föräldrar undan en eventuell död är förkastligt.
Vänner,
vad jag kan se råder samvetsfrihet beträffande aborter i Sverige. Ingen tvingas genomgå abort. Ingen tvingas utföra eller medverka till abort. Ingen tvingas att arbeta på en klinik där aborter utförs.
Det är varken en nyhet eller en hemlighet på vilka kliniker aborter ingår i verksamheten. Jag menar att det vore orimligt om vårdpersonal skall anses ha rätt att vägra delta i abort om de accepterat anställning på en avdelning där aborter utförs.
Kvinnor har rätt till legal abort i Sverige. Den rätten innebär inte att kvinnan har rätt att tvinga någon att utföra aborten. Men hon har rimligen rätt att få aborten utförd på ett offentligt finansierat sjukhus utan att hennes rätt skall vara beroende av vilken personal som råkar vara i tjänst.
Gert Gelotte
Gert
Utomordentligt bra beskrivning på samvetsfrihet och abort i Sverige.
En reflexion till följande
”vara beroende av vilken personal som råkar vara i tjänst”
Hur livet gesaltas för utsatta grupper som barn, kvinnor och homosexuella i den universella katolska kyrkan är A L L T F Ö R ”BEROENDE” av en mängd olika faktorer.
För en fattig kvinna i en abortsituation är det livsavgörande om hon råkar leva i en sekulär stat som Sverige eller i ett sk katolskt land som Polen eller Nicaragua.
Har kvinnan däremot pengar gör det absolut ingen skillnad.
I Polen går det utmärkt att få en säker illegal abort utförd av legitimerad gynekolog bara kvinnan är beredd att betala.
Det är allmänt känt att det är ett utmärkt extraknäck för statligt anställda gynekologer att tjäna extra pengar på Polens restriktiva abortlagstiftning.
För katolska homosexuella är det inta bara BEROENDE på var i världen du råkar bo.
Det är helt och hållet beroende på vilken typ av katolsk präst som ”råkar vara i tjänst” och vilken typ av församling homosexuella tillhör.
För katolska barn råder likaså helt olika villkor beroende på var i världen katolska barn växer upp. Det gäller sexualundervisning och preventivmedelsrådgivning till sexuellt utnyttjnande.
I ”riktiga” katolska länder som i latinamerika kan en far sexuellt missbruka sin dotter och därefter förskjuta henne om hon blir gravid. Gatubarn på Filippinerna och människans värdighet hör jag aldrig vatikanmännen tala om.
Kurian i Rom håller fanan högt och värnar om ofödda foster mest av allt.
Lyssna här på sk pro life argumentation av kardinal Arinze som har ett oerhört starkt inflytande i Afrika.
http://www.youtube.com/watch?v=kv3MRyKfEHA
// Irène
Abort är en feministisk rättighet, dessutom borde man göra paj på resterna och skicka till de svältande som en ypperlig källa till protein. På så vis kan de rika kvinnorna i väst bidra till att moder jords resurser fördelas mer rättvist.
Frågan är om man kan tillämpa samvetsfrihet i vissa fall och inte i andra? Bengt Malmgren följer här så vitt jag kan se den officiella katolska linjen att plädera för samvetsfrihet när det gäller att vägra utföra aborter under några omständigheter.
Hur är det då med samvetsfriheten för katolska präster att t.ex. uttala sig för att även kvinnor ska kunna få sin prästkallelse prövad? När det gäller den saken är det betydligt färre katolska ledare som kliver fram och i artiklar och upprop uttalar sitt stöd.
Samvetsfrihet är något jag värderar högt, men när det gäller möjlighet till legala och säkra aborter kan det ju vara en fråga om snabbt kunna rädda livet på en kvinna. Vad händer om det på närmaste sjukhus just då bara finns personal med samvetsbetänkligheter i tjänst?
Prästerna med samvetsbetänkligheter mot att diskriminera kvinnor riskerar inga liv, bara Katolska kyrkans strukturer och den männens maktställning i kyrkan.
Summan av kardemumman blir att argumentationen från RKK:s ledning när det gäller samvetsfriheten framstår som ogenomtänkt.
/Anneli
Att bejaka samvetsfrihet kräver egentligen stor tolerans mot oliktänkande. Den som hävdar den enskildes rätt att t.ex.vägra utföra aborter om det går emot hans eller hennes samvete måste vara beredd att acceptera att en annan person samvete säger något annat.
Det gäller också att kunna skilja på samvete kontra åsikter, egna fördelar etc. och hur många klarar det?
/Anneli