2007 kom bestämmelser från påven angående firandet av den Tridentinska mässan i form av ett motu proprio Summorum Pontificum.
Det har visat sig vara ”svårigheter i implementeringen” och därför kungjordes nu 13 maj ett förstärkt stöd för latin och den äldre mässordningen i form av en Instruktion undertecknad av kardinal Levada.
”Påbud från Vatikanen om mer latin” skriver Dagens Nyheter.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/pabud-fran-vatikanen-om-mer-latin
Cardinal William Levada, prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith, pictured with Pope Benedict XVI, signed the long-awaited Instruction (CNS photo) http://press.catholica.va/news_services/bulletin/news/27407.php?index=27407&lang=fr#TRADUZIONE%20IN%20LINGUA%20INGLESE
Lyssna på påvens pressekreterare f. Federico Lombardi i samband med presskonferens
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ojEXq0kZUGI#at=11
På presskonferensen fick Lombardi en fråga om hur det förhöll sig med kvinnliga ministranter och den extraordinarie mässformen.
“Asked if altar girls are allowed to serve at a celebration of the Extraordinary Form, Fr Lombardi said the question was not specifically addressed in the new instruction.”
Min kommentar Nej den frågan har inte berörts i den nya instruktionen . Men vi svenska katoliker är så lyckligt lottade att vi sedan januari 2009 har detaljerade instruktioner på svenska om
”Skillnaden mellan gamla och nya Mässan” som skrivits av f Ingvar Fogelqvist och som inte på något sätt sticker under stol med 2 viktiga skillnader
”Endast manliga ministranter är tillåtna. Det har även tidigare i kyrkans historia alltid varit regeln. ”
”Kommunionutdelare används inte. I den äldre formen är utdelandet av den heliga kommunionen begränsat till prästen, eller till diakoner som är på väg att bli präster. Lekmannautdelare används ej. ”
F Fogelqvist skriver också
”Vad kan den äldre mässan ha för speciella bidrag att ge ? En faktor som kan nämnas är symboliken, som spelar en stor roll i den Mässan. En annan faktor är känslan för det sakrala och vördnad inför den Helige. Latinet ger särskild högtid åt firandet.”
http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/119/Skillnaden%20mellan%20gamla%20och%20nya%20M%C2%84ssan.pdf
Min kommentar Det har ju också alltmer blivit ett oskick att kvinnor är kommunionutdelare.
Vill man ha garantier för att flickor och kvinnor inte ska befinna sig i närheten av altaret räcker det alltså inte med att förbjuda kvinnliga ministranter.
Det säger sig självt att kvinnliga kommunionutdelare aldrig kan ha samma ”känsla för det sakrala och vördnad inför den Helige” som kyrkans manliga företrädare.
Latinet som ger ”den särskilda högtiden” hjälper föga ty hela den klerikala högtiden blir förstörd med kvinnor som störande moment vid kommunionutdelningen.
Dessutom faller just den extraordinarie mässans viktiga symbolik bort.
Anders Piltz skriver idag på Signumbloggen ”Nytt dokument om liturgin från Vatikanen ”
”Dessa preciserade bestämmelser är uppenbarligen uttryck för påvens önskan att slå vakt om en mångsekelgammal andlig rikedom — samt att avdramatisera spänningarna i kyrkan mellan förnyare och traditionalister.
Det ska finnas plats för alla lojala katoliker i kyrkan, så tycks resonemanget gå.”
http://signumbloggen.wordpress.com/2011/05/14/nytt-dokument-om-liturgin-fran-vatikanen/
Min kommentar Värt att påpeka att Anders Piltz uppfattning inte delas av alla bedömare, vilket är lätt att tro för Signums läsare.
Den nya instruktionen har utsatts för skarp kritik på kontinenten bla av Benedikt Kranemann professor i teologi i Erfurt och ordföranden för katolska liturgiforskare i AKL ”Arbeitsgemeinschaft katholischer Liturgiewissenschaftler”
Stick i stäv med Stiftets främste påskyndare av den extraordinarie mässordningen Anders Piltz, säger professor Kranemann att då
”Instruktionen inte på något sätt tagit hänsyn till den kritik som den tyska biskopskonferensen och teologer framfört finns nu fara att de inomkyrkliga spänningarna ytterligare skärps. ”
http://religion.orf.at/projekt03/news/1105/ne110513_altemesse_fr.htm
The Pope with seminarians at Oscott College (Photo: Mazur)
”Universae Ecclesiae kommer påskynda prästseminarister att lära sig den äldre latinska mässordningen” hoppas vatikanska källor.
Underförstått naturligtvis att denna mässordning för all framtid får förbli till 100 % ”sakralt” enkönad.
// Irène
PS Frågan om kvinnliga ministranter och lekmannautdelare av kommunion läs kvinnliga kommunionutdelare undviker f Federico Lombardi, påven och Vatikanmännen nogsamt att uttala sig om i pressutlåtanden, motu proprio eller Instruktioner.
Men det finns andra som helt oförblommerat inte har något emot att förklara faran med ”Feminiseringen av kyrkan” som sprider sig bla via kvinnliga ministranter och får oanade konsekvenser…………
http://www.youtube.com/watch?v=LW-JWhSWmyk&NR=1
Så här uttalar sig kardinal Arinze om kvinnliga ministranter. Och då syftar han inte bara på den gamla mässordningen.
”Ett misstag att införa kvinnliga ministranter men jag har inte makt att förbjuda” säger kardinalen. Underförstått vad ska det tjäna till ? ”Varför frustrera flickor ” menar den omtänksamme och empatiske kardinalen från Nigeria (som tillhör kurian och sitter med i olika påvliga råd och kongregationer) men också antyder vad som kommer att ske om han skulle få mer att säga till om. Underförstått om kardinalen skulle stiga i graderna ………?
Irène,
jag har egentligen inga problem med olika riter vid mässfirandet. Men problemet med den så kallade ”gamla mässan”, som inte är äldre än från 1962 i sin nuvarande form, är att den används som ett kyrkopolitiskt ställningstagande. Ingvar Fogelqvist tydliggör detta.
En mässordning som till ett av sina huvudsyften har att hålla flickor och kvinnor borta från koret är faktiskt direkt motbjudande.
Gert Gelotte
Gert och Irène,
Inte heller jag har några problem med olika riter, så länge det verkligen finns valmöjligheter.
Jag håller med om att det ser ut som om en del präster och lekmän under en estetisk och romantiserad täckmantel försöker minska lekmäns i allmänhet och kvinnors i synnerhet medverkan i mässan och i förlängningen i RKK som helhet
Som jag tidigare skrivit är jag väldigt bekymrad över de bristande historiekunskaperna bland katoliker. Det finns ett stort behov av att kunniga personer som Anders Piltz upplyser gemene man och kvinna om att t.ex. den tridentinska mässa inte bara är en ”mångsekelgammal andlig rikedom”. Man måste se den i sin historiska kontext, dvs motreformationen och visa att den ändrats genom seklerna. Sedan bör man när man ändå håller på gå ännu längre tillbaka, till rötterna i romarriket.
/Anneli
Gert och Anneli
Att det är omöjligt att förstå teologin bakom förbudet mot kvinnliga ministranter och kommunionutdelare (som är lekmän) i en rit men inte i en annan rit beror naturligtvis på att det inte finns någon teologi bakom det hela. Som du skriver Gert har vi att göra med ”kyrkopolitik”.
När det gäller teologi i allmänhet och katolsk teologi i synnerhet så går det att vinkla allt precis hur som helst så att det stämmer med den kyrkopolitiska linje som den kyrklige makthavaren önskar driva.
Min absoluta favvo kardinal Burke – katolska kyrkans högsta juridiska auktoritet- förklarade förra året påvens motu proprio Summorum Pontificum och kom då in på detta med kvinnliga ministranter och lekmän.
”The rights of girls and Catholic lay faithful to carry out certain roles on the altar are not prescribed as ”rights” within the Church, according to the Church’s top legal authority, Archbishop Raymond Burke. The statement came in a clarification he wrote about the consequences of the reintroduction of the Latin Rite Mass by Pope Benedict.”
”The American archbishop went on to point out that certain elements may need to be clarified in this regard. For example, he wrote, among the ”rights” of the baptized, assistance by ”persons of the feminine sex” at the altar is not included. Additionally, serving as a lector or as an extraordinary distribution of communion is not a right of the laity, he noted.”
Vad är det för gallimatias Burke sprider? Att tala som Burke låter i mina öron rent OKRISTET. Det är hårresande mot bakgrund av att vi alla döpta ska vara ”ett i Kristus Jesus”. Undrar vad Paulus skulle säga om han hörde Burke.
http://www.catholicnewsagency.com/news/lay-eucharistic-ministers-not-entitled-to-position-archbishop-burke-clarifies/
Polariseringen ökar mer och mer på kontinenten mellan ”förnyare och traditionalister” men här i Stiftet försöker man från officiellt håll att ständigt låtsas som att allt är frid och fröjd med undantag från vissa ENSTAKA störande element.
Spänningar inom kyrkan har funnits i alla tider, men genom att censurera VISSA nyheter från kontinenten försöker man upprätthålla en bild av ENHET och pastoral frid inom kyrkan och därigenom blir Stiftet mer lättskött och lätthanterligt för BÄ.
// Irène
Irène.
Om det finns någon teologisk motivering till den allmänt grasserande diskrimineringen av kvinnor i de historiska kyrkorna så är den gammaltestamentlig och förklarad överspelad av såväl Jesus som Paulus och allra tydligast av Petrus efter sin berömda drömsyn i Jaffa:
”Som ni vet är det förbjudet för en jude att umgås med någon som tillhör ett annat folk eller att besöka honom. Men mig har Gud visat att man inte skall betrakta någon människa som ohelig eller oren.” Apg.10:28.
Och av Paulus påminns vi om vad Gud sa när han var klar med sin skapelse: ”Allt som Gud har skapat är gott och ingenting behöver vrakas, om det tas emot med tacksägelse, det blir rent genom Guds ord och genom bön. ” 1Tim.4:4.
Den katolska liturgin är präglad av romersk-judisk synkretism och är därför antikristligt misogyn.
Samuel.
Mycket är vunnet om man kan reda ut vad som är vad i de budskap och påbud som kommer från katolska ledare. Vad är kyrkopolitik, vad är tradition och hur gammal är den?
Återigen kan man förmedla kunskap om hur t.ex. mässan utvecklats och förändrats genom årtusendena är det väldigt svårt för någon att hävda att: vi gör som katolska kyrkan alltid gjort.
Då kan vi få ett mer öppet samtal om hur Katolska kyrkan kan justeras för att fungera i vår tid.
/Anneli
Samuel
”Den katolska liturgin är präglad av romersk-judisk synkretism och är därför antikristligt misogyn. ”
Yes !
Mycket går ständigt att återanvända. För 5 år sedan skrev jag på bloggen
Har Jesus instiftat Vatikanen?
Du är Petrus
och på denna klippa ska jag bygga min stat,
Vatikanen.
För att så ska ske måste du ta av dig dina fiskarkläder
och lägga dina nät åt sidan.
Du måste lämna Genesarets sjö
och bege dig till Rom
för att där se på kejsaren
och lära dig styra ett rike.
Se på kejsarens palats.
Se på hans kult.
Som ett tecken på dina efterträdares kejserliga värdighet
ska också de ta hans titel Pontifex Maximus.
De ska lära sig makt och kontroll.
Som hjälp därtill kommer de
i sinom tid att få en Inkvisition,
också kallad Troskongregation
och som kommer att fruktas av de många.
Styr ditt rike enväldigt
och låt där kvinnor alltid hålla sig i bakgrunden.
Kom det ihåg som ett av mina viktigaste bud.
Älskar du mig och vill bli mig trogen
håller du detta intill tidens slut.
// Irène
Samuel,
Jag håller som så ofta med dig i vad du skriver, nu:
”Om det finns någon teologisk motivering till den allmänt grasserande diskrimineringen av kvinnor i de historiska kyrkorna så är den gammaltestamentlig och förklarad överspelad av såväl Jesus som Paulus och allra tydligast av Petrus efter sin berömda drömsyn i Jaffa”
Och i hela inlägget utom slutraderna:
”Den katolska liturgin är präglad av romersk-judisk synkretism och är därför antikristligt misogyn.”
Vilket enligt min uppfattning blir så kraftigt övedrivet – mer osant än sant.
Liturgierna är rikare än så, förbättringar sker ständigt, om än långsamt.
Trots starka bakslag med den nu än mer överdrivna och ohistoriska latiniseringen av den romerska riten.
Krister
Anneli
”Mycket är vunnet om man kan reda ut vad som är vad i de budskap och påbud som kommer från katolska ledare. Vad är kyrkopolitik, vad är tradition och hur gammal är den?”
Vi vet både ATT och VAD i såväl romersk som bysantisk rit
som kommer från kejserligt hovceremoniel och därmed inte har relevans i åminnelsen av Jesus.
Kyrkopolitik har med makt att göra och kyrkomakten ser hela tiden till att makten BEHÅLLS genom att utse och BEFORDRA företrädare vars ”teologi” överensstämmer med den sittande maktens. Kardinal Arinze och kardinal Burke mfl är typexempel.
Burke säger rakt ut angående döptas rättigheter ”persons of the feminine sex” at the altar is not included.”
Arinze beklagar och säger att kvinnliga ministranter är ett ”misstag”.
Uppenbart okristna föreställningar om flickor och kvinnor vävs in i den extraordinarie mässan och latin blir ett medel för att HÅLLA kvar flickor och kvinnor i deras BETYDELSEFULLA roll som UNDERORDNADE ÅSKÅDARE av manlig makt.
// Irène
Anneli, Gert och Samuel
Nedanstående klipp visar den Tridentinska pontifikalhögmässans återerövring av Peterskyrkan efter 42 år.
Kolla den inledande processionen.
Manlig manifestation som aldrig tycks ta slut.
Många fröjdar sig. Många sörjer vid denna anblick.
Obestridligt är att sådana enkönat MANLIGA PARADER är vad vår nuvarande påve önskar ska befrämjas och underlättas genom sin nya Instruktion till den UNIVERSELLA KYRKAN.
http://www.youtube.com/watch?v=B7LNu6jCmes&feature=player_embedded
// Irène
PS Efter ett par minuter tror man att filmen måste ha hakat upp sig på något sätt.
Men så är inte fallet.
Visst är det läskigt med traditionalisternas förmåga att dra till sig kallelser?
Hej Andreas
Antagligen tillhör du Dantebloggen som firar på sin hemsida ?
Jag ska berätta för dig vad jag tycker är ”läskigt”.
Det är att begreppet ”traditionalist” har blivit synonymt med – inte bara fortsatt och evigt förbud mot kvinnliga präster- utan med ENKÖNAD liturgi.
Det är att katolska pojkar inte vill bli ministranter om katolska flickor OCKSÅ får bli det.
Det är att katolska flickor bara kan vara ministranter om de råkar tillhöra en församling vars kyrkoherde eller präst inte tycker illa vara.
Det är att påven understödjer SPÄNNINGAR, POLARISERING och SPLITTRING istället för ENHET.
// Irène
Iréne,
Man kan också se det som att RKK:s ledare kan ändra sig och att kyrkan i sig kan förändras. Ett förhållningssätt som självklart måste gå att tillämpa på andra frågor.
Sedan är det en sak att man ska kunna fira en mässa på latin om man föredrar det. Men används den som ett skäl för att stänga ute flickor från ministrerande och lekmän från att dela ut kommunionen är det inte bra.
Då måste kyrkans ledning sätta ner foten och säga ifrån att det är dags för en förnyelse av den tridentinska mässan, vilket säkerligen behövs eftersom den senaste gjordes på 1960-talet.
På NCR finns en väldigt fin artikel som jag skulle göra ett inlägg på om jag bara hade tid och ork.
Biskop Patricia Frieden började sin bana i Sydafrika med att arbeta mot apartheid.
Nu verkar det helt absurt att svarta och vita skulle sitta på olika platser. Men det är inte så länge sedan det var en realitet. Det är bara att hoppas att det inte tar alltför lång tid innan det verkar lika befängt att kvinnor inte kan få sin prästkallelse prövad.
http://ncronline.org/blogs/grace-margins/woman-bishop-talks-compassion-rather-ordination
/Anneli
Krister och andra vänner.
Kanske den mest extraordinära troshandlingen utförd av en kvinna i Nya Testamentet, återberättad i samtliga evangelier och given sakramental innebörd av Jesus själv, är när en känd ”synderska” bryter en dyrbar flaska nardusbalsam över Jesus, varpå han säger:
”I förväg har hon sörjt för att min kropp blev smord till begravningen. 9Sannerligen, överallt i världen där evangeliet förkunnas skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne.” Mk 10.
Precis som kvinnan med blödarsjuka vågar ”synderskan” röra vid Jesus i förvissning om att han kommer att besvara hennes kärlekshandling med det hon mest av allt önskar sig: gudomlig förlåtelse och därmed upprättelse som en ärbar kvinna; helig hela hon.
Och enligt Lukas vänder sig Jesus till kvinnan och säger: ”Dina synder är förlåtna.” 49De andra vid bordet sade då för sig själva: ”Vem är han som till och med förlåter synder?” 50Men Jesus sade till kvinnan: ”Din tro har hjälpt dig. Gå i frid.” Lk 7.
Är inte detta den centrala innebörden av en helig handling – ett sakrament – där människan visar att hon vill älska Gud av hela sitt hjärta och i tro överlåta sitt öde i Guds händer och så får Guds frid.
Jesus säger ju uttryckligen att det är tron som har hjälpt henne att ta emot Guds förnämsta gåva till den av synd skuldtyngda och söndertrasade människan: Guds heliga närvaro i kropp och sinne.
Hela det patriarkala liturgikomplexet med Pontifex Maximus och Vicarius Christi saknar all nytestamentlig grund. Det som blir kvar – troshandlingen, kärleksmötet, förlåtelsen – är vad som har verkligt andligt liv. Det är vad nardushändelsen visar.
Samuel.
PS. Transsubstantiation, realpresens, sakralt latin etc. är en annan om än besläktad diskussion.
Samuel
Så intressant med en tvärtom-tolkning av balsamhistorien. Jag vill för övrigt minnas att någon av apostlarna invände mot balsamutgjutelsen. Han menade att pengarna kunde ha gått till de fattiga. Vad hette han nu igen?
Samuel.
Tack för ditt fina återberättande av en så sakramental kärlekshandling ur evangelierna.
Som förmedlar både hopp och tro.
Här hittade jag en annan betraktelse över samma text hos Johannes 12:1-16
Innerst inne: Till den spontana kärlekens försvar
Krister
Maximus,
Du minns nog så rätt.
Men totalt finns det ingen annan tolkning än den Jesus själv gör.
Han hade rimligen tolkningsföreträde, han såg kvinnan.
Tack Krister. Jag antecknar att katolsk vision inte tycker att det är anstötligt med dyrbara offer till gudomen i stället för att ge pengar till de fattiga.
Maximus,
Du kan få anteckna nästan vad som helst; men du kan inte tillskriva det Katolsk Vision.
Gäller logikens lagar inte katolsk vision, menar du?
Maximus,
Sluta tramsa nu, jag ber.
”Katolsk Vision” (observera stavningen) är namnet på ett manifest, dess punkter och dess undertecknare som grupp. Du kan inte tillskriva KV andra åsikter än manifestets punkter.
Manifestets punkter kan diskuteras, men inte i detta blogginlägg, vars ämne är ett annat.
Pingback: Klokt agerat av ärkebiskopen | Annelis blogg