Ulf Silfverling och Katolsk Observatör som – i motsats till Katolsk Vision – har biskop Anders ”bemyndigande” att kalla sig ”katolsk” lanserar Donald Trump och hans team med orden ”Hoppingivande ur katolsk synpunkt” och skriver
”Ty vad man än tycker om valde presidenten, så kan man inte som katolik annat än få förhoppningar om en politik, som på överraskande många områden ger stöd för vår tro och den sociallära som formulerats i Rerum novarum och Gaudium et spes. ”
http://katolskobservator.blogspot.se/2017/01/trumps-team-hoppingivande-ur-katolsk.html
// Irène
PS
7 december 2005 uttalar sig biskop Anders på Stiftets hemsida om Katolsk Vision
”Vänd om till kyrkans tro! Katolsk vision är inte representativ för vare sig katolsk tro eller katolska lekmän. Dess medlemmar bör ompröva sin ståndpunkt. ”
8/9 2009 upprepar biskop Anders
”Återigen ser jag mig tvungen att påpeka att ”Katolsk Vision” på intet sätt återspeglar det som är den Katolska kyrkans tro och att man inte har något bemyndigande att kalla sig ”katolsk”.
Irène,
bästa sättet att bemöta biskop Anders Arborelius är att återpublicera det manifest som han anser inte spegla katolsk tro samt ställa den logiska frågan om det alltså är motsatsen till det som sägs i manifestet som är biskopens uppfattning om vad som är katolsk tro.
Gert
MANIFEST
I omkring 40 länder över hela världen finns katolska reformgrupper som gått samman i ett internationellt nätverk, We are Church/Wir sind Kirche. Dessa grupper vill verka för förnyelse och utveckling genom en öppen diskussion i Andra Vatikankonciliets anda.
Vi har tagit del av den internationella reformrörelsens program. Sedan har vi funderat och pratat med varandra en längre tid. Nu har vi kommit fram till några ståndpunkter som vi vill gå ut med offentligt. Vi hoppas på detta sätt få reda på hur stort intresset är i Sverige för ett tänkande som går åt detta håll. ”Vi” är redan nu fler än de som valt att symboliskt underteckna detta manifest.
Kyrkan har under de senaste decennierna gått mot en allt starkare centralstyrning. Varje stift, varje katolik är direkt och i detalj beroende av beslut som fattas av påven i Rom, eller av personer i påvens närhet. Vi menar att detta är ett orimligt tillstånd som inte kan motiveras med Jesu uppdrag till Petrus: ”föd mina lamm, var en herde för mina får”.
Vi anser att Petrusämbetet ska vara samlande, inte uniformerande.
Vi förordar en konkret regionalisering av kyrkan i enlighet med subsidiaritetsprincipen.
Vi ser det angeläget att, med respekt för vigningens betydelse, utreda förutsättningarna för att kyrkans ledare väljs demokratiskt.
Vi menar t.ex. att påven bör utses av en valförsamling av både män och kvinnor i olika åldrar och med olika uppgifter i livet.
Alla beslut i stift och församlingar som inte med nödvändighet hör till ämbetet bör fattas i demokratisk ordning. Hur demokratin utövas kan variera efter lokala förhållanden. I Sverige vore det naturligt att ta till sig folkrörelsetradition och studiecirkelpedagogik.
Vi menar att ett ökat reellt inflytande för lekfolket är vad som uppmuntrar till ökat ansvarstagande för kyrkans liv och utveckling.
Vi vill gärna kunna säga detta om kyrkan:
Oliktänkande ses som gåva och stimulans, inte som hot mot den bestående ordningen. Ifrågasättande välkomnas som en möjlighet till fördjupning och breddning av kyrkans närvaro i olika kulturers verklighet.
Fullständig jämlikhet mellan kvinnor och män råder i alla hänseenden. Kvinnor tjänar kyrkan på samma villkor och i samma funktioner som män. Kvinnor med prästkallelse mottages med glädje till prästseminarierna.
Stiftspräster kan välja om de vill leva i celibat eller gifta sig. Deras utbildning inriktas alltmer effektivt på ett liv i samarbete med lekfolket.
All kärlek mellan människor som bygger på ansvarstagande, omsorg och trohet är vacker i Guds och kyrkans ögon och är en välsignelse. Homosexuell kärlek är lika vacker och eftersträvansvärd som heterosexuell kärlek.
Det hör till människans villkor att misslyckas – även med livets största uppgifter. Men efter ett misslyckande reser man sig och gör det bästa av situationen. Att gifta om sig efter en skilsmässa är för många den bästa vägen vidare.
Kyrkan välkomnar alla som hungrar och törstar efter Kristus till kommunionen.
Kyrkan framhåller människans ansvar för sin fruktsamhet och ser medicinskt biverkningsfria preventivmedel som ett viktigt hjälpmedel.
Kyrkan uppmuntrar respekt, hänsyn och omsorg i alla relationer – mellan människor och mellan människorna och den övriga skapelsen. En enda moralregel är absolut: att ingen får handla mot sitt samvete.
Kyrkan tar sitt medansvar för världen genom sitt intensiva och outtröttliga engagemang för att främja fred, bidra till att lösa världsvida konflikter, utplåna massförstörelsevapen, värna om miljön, arbeta för social rättvisa, utrota fattigdom, svält, hemlöshet, drogmissbruk och våld, samt medverka till att epidemiers och andra allvarliga sjukdomars framfart (särskilt HIV/Aids) stoppas.
En djärvt profetisk steg-för-steg-ekumenik betonar möjligheterna mer än problemen och gläds över mångfalden.
Den interreligiösa dialogen vinner allt bredare och djupare engagemang på alla nivåer.
Kyrkan vet att Guds omfamning är kosmisk. Därför kännetecknas kyrkans närvaro i sekulariserade samhällen av värme och uppmuntran och en sakligt välunderbyggd diskussion.
Elisabet Albertsson, Linköping
Lena Blomgren, Stockholm
Ann-Marie Cervin, Katrineholm
Gert Gelotte, Lerum
Dan Hanqvist, Järfälla
Gun Holmertz, Angered
Michael Hultsten, Stockholm
Irène Nordgren, Stockholm
Yvette Pasquier Brzozowski, Stockholm
Agneta Sofiadotter, Lund
Dan Stenborg, Stockholm
Sven Volk Jovinge, Helsingborg
Eva Winiarski, Stockholm
Så här beskrivs det i DN artikeln där även Katolsk Vision presenterades inför påvebesöket. Lägg märke till frågan i slutet och hur biskop Anders hänvisar till de liberala dvs Katolsk Vision som samtids-politiskt duperade men hur högerpopulismen slipper den anklagelsen. ????? Hur fasen då? Är inte högerkatoliker politiska?
”Nationalister i Europa söker sedan länge varandras händer över gränserna. Patrik Forsén kände sig inte hemma i den svenska mångkulturella katolska kyrkan. I stället döptes han inom det ultrakonservativa franska brödraskapet SSPX, som ofta hamnat i blåsväder för sina rasistiska uttalanden – och som också finns i Stockholm. Mellan dem och Vatikanen har det funnits schismer. Men i år har påven personligen mött deras präster och gett dem nya befogenheter.
– Vilket intressant nog inte har uppmärksammats av våra medier, säger Sveriges katolska biskop Anders Arborelius.
– Här vill man gärna se påven som progressiv enligt en viss mall. Men i hans vision ingår också att överbrygga och inkludera de mest extrema och traditionalistiska grupperna. Protestantismens olycka är ju att de på löpande band föder nya samfund, så de brukar ha svårt att förstå att påvens absolut viktigaste uppgift är att bevara enheten.
Vissa är arga över den öppenheten, som de inte anser vara lika stor mot de liberala.
– Vi har en tydlig lära. Och så finns det många katoliker som tyvärr och på olika sätt är politiskt påverkade av samhället. Som inte följer vår katolska tro. Men genom kyrkan hänger man ändå ihop. Även om det är besvärligt, säger biskop Anders Arborelius.”
http://www.dn.se/nyheter/sverige/darfor-valjer-unga-svenskar-att-bli-katoliker/
Av detta skulle man —om man är nitisk—kunna anse att biskop Anders är lagd åt det högerpopulistiska hållet och dessutom är ju vårt manifest mycket av det som påven tycks vilja diskutera e föra en fri diskussion om. Så vad med biskopens uttalande om KV som icke önskvärda idag? Men vänner, i katolska kyrkan har präster mycket svårt att be om ursäkt för det de har orsakat andra. Hellre överföringar av skuld. Ja, säger jag….sicken mogen andlighet! Vilken rakryggad andlighet är detta?
Agneta
Jag ryser av fasa varje dag när jag öppnar nyheterna och hör om den fascistiske Trump. Att Katolsk Observatör stödjer honom förvånar inte – de stödjer all populism, den går ju hand i hand med ultrareaktionär religiositet. Nu är det ju bara det att påven gjort ganska kraftfulla uttalanden mot den amerikanske presidenten: en kristen bygger inga murar, man kan inte kalla sig kristen och inte ta emot flyktingar … Om man också ska ta påvens fredsbudskap för i år på allvar, ”Ickevåld som fredspolitik”, http://www.justitiaetpax.se/viewNavMenu.do?menuID=39, så kan jag inte annat än tolka det som att påven och Trump är på rejäl kollisionskurs mot varandra. Som kristna har vi bara en sak att fokusera på nu: att försvara varje människas värde och värdighet, försvara mänskliga rättigheter, försvara demokratin och en öppen, social-liberal värld.
Tack sr Madeleine
”Att Katolsk Observatör stödjer honom förvånar inte – de stödjer all populism, den går ju hand i hand med ultrareaktionär religiositet.”
Nej det förvånar inte
MEN
med tanke på att Katolsk Observatör har biskop Anders ”bemyndigande” att kalla sig ”katolsk” så vore det i dessa dagar av intresse för katoliker i Sverige att få veta var biskop Anders och Stockholms katolska Stift står när det gäller ”ultrareaktionär religiositet”.
”…….påven och Trump är på rejäl kollisionskurs mot varandra.”
Så har jag också tolkat det ….Gud ske lov !
MEN
jag är osäker på hur biskop Anders förhåller sig till Trump …….så länge som Katolsk Observatör förbehållslöst fortsättningsvis tillåts kalla sig ”katolsk”.
// Irène
Jag tycker fortfarande att manifesttexten blev mycket bra. Detta sagt bara som en hälsning till gamla vänner vilkas namn dök upp i den här tråden, som jag händelsevis råkade se. Det manade fram ansikten och röster, jag minns den glada energin. 🙂
Vi saknar Dig!
kram Agneta
Hej Berit!
Long time, no see.
Får du lust att bidra med något till bloggen är du mer än välkommen, men känn dig inte pressad.
Allt gott! 🙂
Gert
Hallå Berit
”Jag tycker fortfarande att manifesttexten blev mycket bra.”
Profetisk skulle jag vilja tillägga att den blev. Och du var och är en viktig medaktör till detta.
Du lämnade ett jättestort tomrum efter dig när du gick – varje livstecken därefter tas emot med stor glädje.
Bara så du vet……
// Irène