Tyska biskopskonferensen

Saxar och översätter några tankegångar ur ett av den tyska biskopskonferensens pressmeddelanden som  gjordes efter mötet  i Paderborn 17 mars.

”Att tro idag.  Biskoparnas ord till församlingarna.”

”De under senare  år upptäckta fallen  av sexuellt missbruk förorsakade av  kyrkans medarbetare  är  en aktuell orsak till  ett ökat behov av inomkyrkliga samtal.  De egentliga frågorna ligger naturligtvis djupare. De  har sin orsak i splittringen mellan Evangeliet och dagens kultur, något som påven Paulus VI en gång betecknade som dramat i vår tidsepok.

Det gäller att ta itu med denna centrala punkt och komma  in på frågan : Stämmer det verkligen att Guds ord också idag är ”ljus och liv” ? Att Guds bud inte förminskar oss människor utan ger vårt liv värdighet och skänker frihet. Har glädjebudskapet verkligen kraft att redan nu förändra vårt liv som ett föregripande av Guds nya skapelse. Vad innebär det att tro idag ? Vad gäller det att ovillkorligt bevara när de troendes gemenskap på ett övertygande sätt omvandlas till  världens ljus och till ett salt som ger krydda åt livet? ”

”I flera avseenden är kristider särskilda tider av nåd. De riktar blicken på det väsentliga. De manar till besinning och ny beslutsamhet särskilt  med tanke på  modlöshet och resignation . ”

”Det är självklart att vi söker svaren på  dagens frågor utifrån uppenbarelsens grund och kyrkans lära, då det endast är på det sättet  som vi kan stanna kvar i vår tros sanning och världskyrkans gemenskap. ”

”Den tyska biskopskonferensen inbjuder därför under de kommande 4 åren till en samtalsprocess som i trosväg,  under det nya århundradet som brutit in,   ska skänka teologisk profil och kyrklig sammanhållning  åt vår kyrka i Tyskland.”

”Utifrån den tyska biskopskonferensen kommer detta samtal att gestalta sig på följande sätt ”

Årligen ordnar biskopskonferensen ett större möte med ett tema för året.

2011       Upptakt: ”Att tro idag : Var står vi? ”

2012        Kyrkans diakoni .”Vårt ansvar i det fria samhället”

2013        Kyrkans liturgi .”Att vörda Gud idag ”

2014        Kyrkans martyrium : ”Att vittna om tron i dagens värld.”

2015        Avslutning och firande av konciliejubileet

http://www.dbk.de/presse/details/?presseid=1799&cHash=d82400b58ea3d15d6c4445c5728f4587

// Irène

PS  Texterna från den tyska biskopskonferensens möte i Paderborn ger intryck av att olika grupperingar inom konferensen – under ett hot om att kyrkan åter skulle kunna splittras – har ansträngt sig att samsas om olika formuleringar som kan tillgodose behov  åt både höger och vänster.

Och det görs också små tjuvnyp från  höger till vänster och från vänster till höger.

Naturligtvis förekommer inga fula ord som homosexuella eller kvinnliga präster.

Men det finns fina omskrivningar som tyder på att kraven från Memorandum är oundvikliga att börja ta i.  Tiden är förhoppningvis förbi då påven kunde slå näven i bordet och förkunna  att   ”Rom har talat. Saken är avgjord”

Stort intresse  har ägnats  åt bla ekumenik.   I Martin Luthers hemland verkar  katolska biskopar  vilja backa bandet ?

Biskopskonferensen  hoppas att ”andra Vatikankonciliets impulser ska ge hjälp att orientera sig”.

Över fn 63000 namnunderskrifter som stöd för Memorandum kanske impuls för Vat 3  ?


Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

14 svar på Tyska biskopskonferensen

  1. Irène Nordgren skriver:

    Som reformsträvande katolik känns det bekymmersamt att leva och bo i ett så litet katolskt sammanhang som Stockholms katolska Stift med en enda biskop.

    Detta ännu mer PÅTAGLIGT utifrån vad som nu händer på kontinenten utifrån Memorandum.

    När här en liten grupp katoliker för ca 5 år sedan förenas i ett Manifest – som nu visat sig gå ut på samma saker som Memorandum – rycker stiftets ende biskop genast ut och förkunnar sitt ogillande och förorsakar därmed ONÖDIG polarisering bland sina troende i sitt stift.

    Fastän bara biskop gjorde han ett kardinalfel.

    Som landets ende biskop borde biskop Anders ta ett särskilt stort ansvar att värna om katoliker av ALLA sorter i landet och inte bara den konservativa sorten.

    Trots påstötningar anser inte biskop Anders att han vill se till att ta bort vad som står om Katolsk Vision i presentationen av honon själv i Wikipedia och som utformats av konservativa krafter runt honom.

    Så länge biskop Anders är överens om att en inte helt oansenlig del av den nuvarande texten handlar om KV känns det meningslöst i längden för meningsmotståndare att göra ändringar.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Arborelius

    // Irène

  2. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Som reformsträvande katolik känns det bekymmersamt att leva och bo i ett så litet katolskt sammanhang som Stockholms katolska Stift med en enda biskop.

    Jag tror inte det skulle vara bättre att olika åsiktsgrupper i stiftet hade varsinn biskop, det skulle bli än värre ur alla synpunkter.

    Det är verkligen inte bra att det fortfarande står som det gör i Wikipedia under Arborelius om KV; om man nu inte kan le lite åt det, och se det som lite gratisreklam! Jag åtar mig att ännu en gång peka på denna kraftiga disinformation till BÄ, enklast direkt till nye pressansvarige. Om du inte själv vill göra ett sista försök?

    Sedan tycker jag inte att man kan bedöma historiens händelser (KV manifetst och biskopens ord då) i ljuset av händelser i dag (tyska teologernas Memorandum). Bägge händelserna får bedömas var för sig, och Memorandum är verkligen ett stort framsteg att teologer i en region skriver och blir mottagna av sin biskopskonferens, däri är vi helt överens!

    Krister Janzon

  3. Irene Nordgren skriver:

    Krister

    ”hade varsinn biskop”

    Om du utläser en sådan tanke i min kommentar så har du missat poängen i det jag vill säga.

    Jag ville bara rent känslomässigt ge uttryck för hur TRÅNGT och INSTÄNGT det känns i Stockholms katolska Stift.

    Jag har vant mig. men helt plötsligt -genom MEMORANDUM – överväldigades jag av den specifikt svensk-katolska TRÅNGSYNTHETEN när jag åter insåg att jag som katolik är utelämnad till en enda biskops TANKEVÄRLD.

    Därute i den universella katolska kyrkan finns så mycket spännande tankar och idéer som aldrig kommer svenska katoliker till del genom OFFICIELLA kanaler pga att Stiftet domineras och styrs av konservatva krafter som inte vill att den vanliga katoliken ska bli UPPLYST om vad som pågår ute i den vida katolska världen. Det är absolut lugnast så. Det är som i Kina !

    Men genom internet och bloggosfären är det ju omöjligt att kontrollera människor numera.

    Extra allvarligt därför att landets ende biskop medverkar till att förtala KV på internet SAMTIDIGT som han på olika sätt strypt KV möjligheter att förklara sig via accepterade officiella kanaler som tex Katolskt Magasin.

    // Irène

    PS Nej jag orkar inte med att krusa för nye pressansvarige. Gör det du.

  4. Krister Janzon skriver:

    Irène,

    Extra allvarligt därför att landets ende biskop medverkar till att förtala KV på internet SAMTIDIGT som han på olika sätt strypt KV möjligheter att förklara sig via accepterade officiella kanaler som tex Katolskt Magasin.

    KV är som vi alla brukar säga ett dokument, ett Manifest. Det går inte förtala, ej heller hindra.

    Jag tycker du överdriver och övertolkar biskopens medverkan och strypningar.
    Vi får tycka olika, både IRL och på denna blogg.

    Krister Janzon

    PS OK, jag kontakter utan krus men med bestämdhet Fredrik Emanuelsson i ärendet.

  5. Irene Nordgren skriver:

    Krister Janzon

    Du trivs bättre än jag i Stockholms katolska Stift. Var glad för det – men varje samtal här på bloggen måste ha ett syfte som gemensamt delas av de som samtalar.

    I det här fallet är syftet bara att du ska tillfredsställa ditt kroniska behov att säga emot mina subjektiva upplevelser Helt meningslöst.

    Så låt oss avsluta detta samtal.

    // Irène

  6. Elisabet Albertsson skriver:

    Intressant med denna samtalsprocess som den tyska biskopskonferensen inbjuder till de kommande fyra åren! (enl första inlägget i detta ämne) Tack för informationen!

    Elisabet Albertsson

    http://www.dbk.de/presse/details/?presseid=1799&cHash=d82400b58ea3d15d6c4445c5728f4587

  7. Peter Engström skriver:

    Varför skulle 63000 namnunderskrifter bland 1.2 miljarder katoliker skapa en impuls till ett nytt koncilium. Vad hände med den överväldigande majoriteten som faktiskt är nöjda med kyrkans tro och lära som den är?

  8. Anneli Magnusson skriver:

    Peter,
    Hur vet du att övriga katoliker är nöjda?
    Det en lista som krävt ansträngning att hitta, så 63 000 påskrifter visar att många är så pass missnöjda att de gjort sig omaket att leta rätt på den. Vi får väl se hur många det blir till slut. Det är alltid de modigaste skriver på först, när antalet är så här stort vågar även mer räddhågsna personer skriva på.

    Men visst är det teologerna som ger tyngd åt kritiken, det är få som avfärdar så många teologer rakt av. Och biskopskonferensens reflekterande kring vad tro innebär idag och hur Katolska kyrkan kan förändras inger verkligen hopp.
    /Anneli

  9. Anneli Magnusson skriver:

    Jag läste just Anders Piltz artikel om Memorandum i senaste Signum. Den kan närmast beskrivas som återhållet kritisk och med en enkel uppbyggnad. Först beskrivs Memorandum och sedan motreaktionerna och dessa får då sista ordet i artikeln.

    Men anledningen till att jag tar upp den är att Anders Piltz nämner motupproret Petitio pro Ecclesia, som när artikeln skrevs samlat 7 740 påskrifter.
    Med Peters Engströms sätt att resonera är det alltså 7 740 av 1,2 miljarder katoliker som är nöjda med kyrkan, övriga är missnöjda.
    /Anneli

  10. Krister Janzon skriver:

    Irène Nordgren,

    Jag samtalar inte med dig, även om jag inledde med artighetsfrasen ”Irène”. Min kommentar avsåg annorlunda åsikter i de sakfrågorna som låg bakom det du skrev. Du kan inte på en blogg begära att andra åsikter än dina inte får uttryckas till bloggens läsare; då har du missförstått vad vår gemensamma blogg är.
    Så jag undanber mig också dina absurda tolkningar av mina behov bakom vad jag säger. Om du slutar med det, så kan det som inte varit ett samtal anses avslutat med denna kommentar.

    Krister Janzon

  11. Peter Engström skriver:

    Tack för informationen om Petitio pro Ecclesia Anneli!
    Har skrivit under den nu.

    Mvh
    Peter

  12. förbiseglande skriver:

    Irène skrev: ”Trots påstötningar anser inte biskop Anders att han vill se till att ta bort vad som står om Katolsk Vision i presentationen av honon själv i Wikipedia och som utformats av konservativa krafter runt honom. ”

    Som du säkert vet bryter det mot Wikipedias policy att själv redigera, eller låta redigera, artiklar på Wikipedia om sig själv. Många personer har hamnat i blåsväder för detta.

    Att göra det vore, om något, ett kardinalfel.

  13. Irene Nordgren skriver:

    Förbiseglande

    Du är ute seglar. Så det är nog du som bör akta dig för ”blåsväder”

    Jag citerar ur

    ”Wikipedia:Artiklar om nu levande personer”

    ”Wikipedia rekommenderar att man inte skriver om sig själv, men alla är ändå välkomna att korrigera felaktigheter om sig själva, radera information som saknar källor samt att radera förtal. ”

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Artiklar_om_nu_levande_personer

    Biskop Anders anser följaktligen att det INTE föreligger några felaktigheter om honom själv på Wikipedia.

    // Irène

  14. Anneli Magnusson skriver:

    Irène,
    Jag tror inte att cyberrymdens möjligheter och faror är biskop Anders och hans omgivnings bästa gren. Därför är det nog den bästa lösningen att hjälpa honom att hålla koll på wikipediaartikeln. För det är naturligtvis inte bra för honom att förknippas med nedsättande påståenden om några av de katoliker han är biskop för.

    Det är lite rörande med de personer som till och med när de skriver under signatur måste visa att de bara råkat hamna på kv-bloggen. I själva verket hör de förmodligen till de trognaste läsarna.
    😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *