Kyrkans Tidning har talat med Fredrik Emanuelson om Memorandum.
”Fredrik Emanuelson, biskopsvikarie för evangelisation vid Stockholms katolska stift, säger att uppropet är en fråga för den tyska biskopskonferensen. Katolska stiftet i Stockholm följer förstås vad som sker men tar ju som regel inte ställning för eller emot frågor i andra stift. ”
Ett uttalande att lägga på minnet.
Att stiftet inte skulle informera eller propagera för Memorandum var väntat men nu får vi också höra att Stiftet och dess företrädare inte heller i något sammanhang – i tal eller skrift – kommer att INFORMERA eller propagera för Pro Ecclesia i Stockholms katolska stift.
Fredrik Emanuelson fortsätter
”Men i de reformkrav som går emot kyrkans tro kan den tyska biskopskonferensen inte hörsamma kraven, medan andra krav säker kan leda till ett vidare samtal, säger Fredrik Emanuelson.”
Intressant. Fredrik Emanuelson gör alltså samtidigt ett litet undantag från det han först säger genom att därefter – å biskopsämbetet i Stockholms katolska Stifts vägnar – berätta för oss andra vad den tyska biskopskonferensen kan och inte kan.
I Kyrkans Tidning framkommer också att Memorandum nu skrivits under av 498 teologer över hela världen. Det framkommer också att en av dessa är professor Werner G Jeanrond, nu verksam i Glasgow. Tidigare i Lund.
För dagen drygt 34.752 stödjande namnunderskrifter.
// Irène
Irène,
Roligt att Werner Jeanrond nu skrivit under som teolog! Det kanske bäddar för fler teologer i engelskspråkiga världen. Har du en öppen länk till notisen i Kyrkans Tidning?
Annars har jag nu skrivit direkt till Gerhard Kruip om publiceringen av din och Svens översättning av Memorandum. Den adress IMWAC/Christian Weisner anbefallde mig har inte reagerat tillbaks på flera dagar.
Krister
Medelålder på underteckande?
Hej Keba
Jag kan inte svara på din fråga men förstår jag dig rätt att du vill ha sagt att ålder är av avgörande betydelse för att bli tagen på ALLVAR ?
Då kan du botanisera lite bland Vatikanens kardinaler på nedanstående länk. Där hittar du födelsesår på samtliga kardinaler mellan 96- 58 års ålder.
Bland ca 200 kardinaler är drygt 80 över 80 år och medelålder på kardinaler UNDER 80 år tycks ligga runt 70 år.
Lite orolig blir jag av din fråga ty påven själv är snart 84 år och jag vill bara inte tro att du inte tar honom på allvar. Vill bara inte tro att du dömer ut honom BARA pga av hans ålder.
http://www.katolsk.no/utenriks/kardinal.htm
// Irène
Irène,
Såväl Memorandum som den snabbt växande stödlistan har sin utgångspunkt i Tyskland men fick snabbt underskrifter även från andra länder.
Jag tror säkert att både biskop Anders och Fredrik Emanuelson är medvetna om det. Men att begränsa frågan till Tyskland är ett sätt att försöka förminska den och slippa ta ställning officiellt. Däremot kan jag tänka mig att stiftet använder de mer inofficiella kanaler som t.ex. Katolskt Magasin och Signum utgör för att lägga fram sin syn.
Man kan anta att RKKS:s ledning, givetvis även i Sverige, är medvetet försiktiga nu när de rädslans vallar som omslutit all kritik, all förtvivlan och all vrede som många katoliker känt är på väg brista.
Ingen vet vad som kommer att hända när denna våg med full kraft sköljer genom Katolska kyrkan, bara en sak är säker, inget blir som förut.
/Anneli
Elisabet Albertson skriver
Memorandum på tyska finns nu översatt till 13 språk.
http://www.memorandum-freiheit.de/?page_id=435
Stödlistan stängs för undertecknande imorgon 6 mars .
För dagen 35. 016 namnunderskrifter.
Tack Elisabet
för dessa uppgifter som ytterligare åskådliggör Stockholms katolska Stifts krystade uttalande ang teologernas Memorandum.
Det gäller att vara flexibel.
Ibland passar det vårt biskopsämbete att framhålla att alla katoliker tillhör en och samma universella kyrka och ibland passar det bättre att betona varje stifts egna inre angelägenheter.
Nu gäller det främst att se till att inte väcka den björn som sover. Det är ju absolut det mest bekväma.
Så det som inte syns och hörs det finns inte.
// Irène
Fatalt om det skulle vara många unga människor som vill en förändring mot en mer öppen
kyrka.
Hur som helst förstår man sig inte på ett antal gamla gubbstruttar. Synd om dem.
Synd om hierarkin som inte har förmåga att möta människor där de är.
Valet kan ju bli att många väljer det som inte sägs leda till nån frälsning men som kan vara
den enda vägen som finns kvar.