Biskop Anders varför inte ägna samma energi åt inomkatolska som utomkatolska samvetsproblem?

I höst har biskop Anders  åter engagerat sig i att plädera för att att vårdpersonal ska ha gratis samvetsfrihet när det gäller att vägra att medverka vid aborter.

Biskop Anders har i Aftonbladet skrivit under  uppropet Vi stödjer rätten till samvetsfrihet | Debatt | Aftonbladet

En mer adekvat fråga vore

Ska samvetsfrihet få kosta på eller vara gratis?

Hur kommer det sig att biskop Anders inte är lika engagerad i

Inomkatolsk samvetsfrihet?

Och nu har biskop Anders hittat ett nytt argument för gratis samvetsfrihet för tex barnmorskor och  häromdagen i Aftonbladet fört in motivet med personalbrist som argument. Underförstått  att låta  en barnmorska ”som vill kunna ägna sig helhjärtat åt att hjälpa mammor och barn” betala samvetsfrihetens pris  att byta yrke ökar redan befintlig underbemanning av barnmorskor inom landstinget. Är det något eftersträvansvärt?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article21621922.ab

Jag skulle vilja påminna biskop Anders om att SAMVETSFRIHET innebär att samvetet ibland PÅBJUDER något  och ibland FÖRBJUDER något.

När katolska prästers samvete PÅBJUDER  dem att i handling stödja kvinnliga ämbetsbärare ”som vill kunna ägna sig helhjärtat åt att som präster  hjälpa män, kvinnor och barn” och   för detta tvingas betala priset att inte kunna fortsätta att arbeta som präst så innebär det förutom ett högt personligt pris att också  underbemanning bland katolska präster ökar  en redan befintlig underbemanning  i den katolska kyrkan. Är det något eftersträvansvärt?

Sept 2015

”Två dagar efter att fader Jack McClure deltagit i Women’s Ordination Worldwide conferance berättar han att fått besked om att han inte längre får fira mässan i sin församling i San Francisco…….”

Sorglig straffåtgärd

Jan 2013

Och tidigare det kända fallet med Roy Bourgeois  som  avkragats och uteslutits från sin orden utan att delges på vilka  grunder och utan att kunna överklaga beslutet.

”The letter, which comes from the Vatican’s Congregation for the Doctrine of the Faith, is signed by the congregation’s prefect on behalf of Pope Benedict XVI and states that the pope’s decision in the matter is ”a supreme decision, not open to any appeal, without right to any recourse.”

Bourgeois receives official Vatican letter dismissing him from priesthood

Biskop Anders varför inte ägna  samma energi åt inomkatolska som utomkatolska samvetsproblem ?

// Irène

PS Biskop Anders ”Om samvetet och inomkyrklig debatt”

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 svar på Biskop Anders varför inte ägna samma energi åt inomkatolska som utomkatolska samvetsproblem?

  1. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne,
    Biskop Anders och de övriga undertecknarna misslyckades med tänkandet den dagen de skrev debattartikeln och replikerna.
    När det gäller bristen på barnmorskor som skäl för att acceptera även dem som inte vill utföra arbetsuppgifter så är bristen på sjuksköterskor generellt stor. Bättre då att barnmorskan som ju i grunden är sjuksköterska tar ett annat jobb där hon verkligen kan stå för en avlastning.

    De flesta aborter i Sverige lyckligtvis tidigt, 75 % före v. 9. Det är då inte frågan om barn som ligger i en rondskål och kämpar för sina liv. Om vi tittar på v. 7 så är embryot 7 mm långt enligt 1177:s graviditetskalender.http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Gravid/Graviditeten/vecka-for-vecka/Graviditetskalender/Gravid-i-vecka-7/

    Men tycker en att det är för jobbigt med de sena aborter som ändå görs är det som sagt bättre att göra något annat. Annars belastas ju ens samvete ytterligare med vetskapen om att andra får ta på sig mer av något man själv tycker är för jobbigt att göra.

    För biskop Anders är det, som du påpekar, inte så smart att ange personalbrist som skäl för undantag. Prästbristen i Katolska kyrkan är akut, men inte har biskop Anders mig veterligt kämpat för att få ha kvar de katolska präster som hoppat av för att gifta sig. För att ta konkreta exempel i närtid där han kunde agerat.
    Anneli

  2. Irène Nordgren skriver:

    Anneli

    Biskop Anders inkonsekventa inställning till SAMVETSFRIHET är det som avslöjar att han innerst inne inte är ett dugg intresserad av SAMVETETS ÖVERHÖGHET per se.

    Biskop Anders använder bara – eller för att tala klartext utnyttjar – SAMVETSFRIHET som SVEPSKÄL till att kunna alliera sig med politiska krafter i vårt svenska samhälle som vill begränsa kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa. Nu har biskop Anders också fått en mycket verbal och stridbar medagitator i Thomas Idergard. Verkligen ett FYND för Stiftet. Han har en munsvada som inte går av för hackor. Det upplevde jag i Almedalen i somras. Biskop Anders kan lugnt luta sig tillbaka och avnjuta när Idergard mejar ned kvinnliga åsiktsmotståndare i offentliga debatter.

    Biskop Anders offentliga engagemang för aktioner typ ”RÄDDA ÄKTENSKAPET” är på samma sätt ett SVEPSKÄL han gömmer sig bakom för att få alibi att alliera sig med politiska krafter som vill fortsätta DISKRIMINERA homosexuella. Som om samkönade relationer skulle hota heterosexuellas äktenskap ! Det är ju så befängt att man tar sig för pannan.

    Det är därför jag ville ha ett klarläggande vad biskop Anders menar när han i DAGEN säger

    ”Familjens situation är ytterst olika i olika kulturer och länder, men alla familjer behöver uppmuntran och stöd för att leva i Jesu efterföljd.”

    Menar vår biskop

    ”Familjens situation är ytterst olika i olika kulturer och länder, men alla familjer UTOM REGNBÅGSFAMILJER behöver uppmuntran och stöd för att leva i Jesu efterföljd.”

    Eller

    ”Familjens situation är ytterst olika i olika kulturer och länder, men alla familjer INKLUSIVE REGNBÅGSFAMILJER behöver uppmuntran och stöd för att leva i Jesu efterföljd.”

    Å ena sidan framhålls hur viktig familjen är för barnen. Det är alltid barnens bästa vi ska ha i fokus men tydligen bara barns bästa till heterosexuella föräldrar.

    Anneli jag har alltid mycket svårt att känna respekt för människor -vare sig det är biskopar eller påvar – som är inkonsekventa i sin hållning till tex etik och moral.

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *