”Vi måste stå upp för freden och bilda opinion mot kriget”

Jag hörde i onsdags min förre högste chef, tidigare försvarsministern och talmannen Thage G. Peterson hålla en engagerad och mycket engagerande fredspredikan i Sofia kyrka på Söder i Stockholm.
Sammanhanget var den första Tankemässan för Seglora källa i Sofia kyrka, med textläsning, sång, bön och nattvard.
Läs predikan HÄR och välkommen varje onsdag till denna Tankemässa som är menad som dialog i olika ämnen.

Krister Janzon
som arbetat på nuvarande FOI, som en gång varit delmottagare av ett Nobels fredpris!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

18 svar på ”Vi måste stå upp för freden och bilda opinion mot kriget”

  1. Hej Krister!
    Så roligt att du var på vår Tankemässa och att du bloggat om Thages fina fredspredikan.
    Varmt välkommen i morgon kväll då vi har Tankemässa på temat ”Mötet med Den Andre”.
    Helle

  2. Claes E skriver:

    Går ni på sånt ?
    Och hur är det med deltagandet ?
    ”Nattvard” – usch !

  3. Krister Janzon skriver:

    Claes E,

    Dina invektiv haglar ut i ni-rymden! Du får gult kort. Jag antar att du inte vill bli utvisad?

    Och har du ens läst förre försvarsministerns predikan?

    Vill du påskina att svenska kyrkan inte förvaltar Herrens sakrament?
    I så fall en djupt oekumenisk uppfattning som katolska kyrkan inte har, möjligen hade
    för 50 år sedan eller mer.

    Krister Janzon

  4. Tidkunne skriver:

    …å andra sidan är de kyrkliga samfund som inte har bevarat ett giltigt vigt episkopat och ett till sitt väsen genuint eukaristiskt mysterium inte kyrkor i egentlig mening, men de som har tagit emot dopet i dessa samfund är genom dopet införlivade i Kristi kropp och är i en viss, om än ofullkomlig, gemenskap med kyrkan.

    Dominus Iesus

    ”The Sovereign Pontiff John Paul II, at the Audience of June 16, 2000, granted to the undersigned Cardinal Prefect of the Congregation for the Doctrine of the Faith, with sure knowledge and by his apostolic authority, ratified and confirmed this Declaration, adopted in Plenary Session and ordered its publication.”

    Dopet är det enda sakramentet – giltigt episkopat kan det inte vara fråga om med kvinnliga biskopar och en helt annan ecklesiologi. Vad får ni allt ifrån – att man skulle ha realpresens i Svenska kyrkan? Fasansfulla tanke…I såfall vet de inte om det själva.

  5. ”att man skulle ha realpresens i Svenska kyrkan? Fasansfulla tanke…I såfall vet de inte om det själva.”

    Det skulle vara intressant om Helle som jag förmodar heter Klein i efternamn kunde svara an på detta. Och om du läser Helle… vet att detta är en katolik som ibland gör avbrott i sina förmodligen latinska studier för att här på våran blogg leverera perfekt katolsk tro med signum och sigill av kvalitetsförsäkrad art enligt den vatikanska trospolisen.

    Trospolisen är ett heltäckande ord!

    Om du som är präst inom svenska kyrkan får för dig att Jesus är närvarande /realpresens så är det för denne katolik en fasansfull tanke. Så är hans kristendom. Som han uppfattar o tolkar Kristi ord så är det helt enkelt så att Kristus finns bara bland vissa kristna. Eller hur ska man tolka dessa ord som jag citerar?
    Själv är det för mig ett uttryck för vad jag tidigare idag sagt på inlägg nämligen : det finns katoliker som söker sig till det katolska hierarkiska systemet för makt och de saknar en psykologisk förmåga till empati. De saknar andlighet o kristendom.

    Helt klart är att Tidkunne skulle inte önska att Kristus var närvarande när du utdelar nattvarden eftersom ni saknar den rätta tolkningen, den rätta teologin och de rätta orden.

    Jag i min tur undrar vad Jesus skulle sagt om det.

    mvh Agneta

  6. Tidkunne skriver:

    Vilken vördnad visas Jesus – om man spolar ut Honom i slasken? Vet du Agneta hur ”vad som över bliver” hanteras i SvK? Vilken vördnad visas sakramentet överhuvudtaget, om det nu skulle vara detta? Fasansfulla tanke.

    Nej – någon fysisk Kristusnärvaro handlar det inte om. I ett avseende kan visst Kristus närvara, men inte substantiellt. Istället ser man det som en åminnelsehandling, och det är inget dåligt i det.

    Men vi som katoliker skulle lura oss själva och omgivningen med om vi tog emot detta som Det Allraheligaste.

    Angående den polisiära verksamheten så är det väl just här som den bedrivs som mest intensivt, med hjälp av mobbning, insinuationer, falsk vittnesbörd (jag studerar inte latin!), övervakning, stämpling, uteslutning…

  7. Tidkunne,

    Oavsett om du är latinist eller ej så kliver du in här när du tar avbrott i dina studier. Är man så katekeskunnig som du visat dig vara så har du rätt i att du troligen kan ditt latin.

    Läs igenom det nämnda citatet igen som är grunden till min fråga till Helle. Läs och begrunda om detta är kristendom. Åminnelsehandling eller realpresens … tror du att Gud är så liten och så finkänslig att Gud inte närvarar vart Gud själv vill. Fysiskt eller ike fysiskt torde rimligen vara Guds beslut.

    Vem bestämmer du eller Gud?

    Hur många personer i bön ansåg vår Herre var nödvändigt för att Gud skulle finnas mitt ibland dem? Var vänlig slå upp din Bibel eller biblisk ordbok om du inte hittar sidan.

    Din attityd föder religionskrig inte fred. Religionskrig har med Satan att göra inte med Gud.

    Agneta

  8. Claes E skriver:

    Är Kyrkans lära ingenting värt?
    Är ortodox kristendom en synkretistisk happening?
    Är det grabbarna i Kungsträdgården eller invid Fyrisån som lärt er det?
    Är det någon som tvivlar på Loyola hade svarat? :-))

  9. Tidkunne skriver:

    Agneta.

    Det man inte vet något om ska min inte säga något om. Du vet ingenting om mig – allraminst om min andlighet och empati – då ska du inte påstå saker heller. Håll dig till saken. (Moderator – har du slut på alla gula korten?)

    Så – låt oss begrunda detta:

    ”Vill du påskina att svenska kyrkan inte förvaltar Herrens sakrament?
    I så fall en djupt oekumenisk uppfattning som katolska kyrkan inte har, möjligen hade
    för 50 år sedan eller mer. ”

    Stämmer det? Nej – det gör det ju inte. Skulle det stämma vore det en smärre sensation, som undgått all uppmärksamhet.

    Men erkänner man inte läroämbetet överhuvudtaget – ja då är ju allt ganska meningslöst att ens diskutera. Då anser man heller inte katolska kyrkan vara Herrens kyrka. Och då tillhör man inte gemenskapen, och då är det ju lite knasigt att engagera sig i kyrkans inre angelägenheter.

    Så enkelt är det.

  10. Moderatorn skriver:

    Claes E

    – Bloggen är ingen Frågelåda. Det finns andra fora för det.
    Sluta med dina utfall här mot jesuiterna i Sverige. Ta upp det direkt med dem om du behöver.

    Krister Janzon

  11. Irene Nordgren skriver:

    Hörru du Tidkunne

    ”Men erkänner man inte läroämbetet överhuvudtaget – ja då är ju allt ganska meningslöst att ens diskutera. Då anser man heller inte katolska kyrkan vara Herrens kyrka. Och då tillhör man inte gemenskapen, och då är det ju lite knasigt att engagera sig i kyrkans inre angelägenheter.

    Så enkelt är det.”

    I vad och var finns det stöd i det nuvarande Läroämbetet som ger enskilda katoliker ( som tex Tidkunne) rätt att bestämma och på egen hand avgöra vem som tillhör ”gemenskapen ” och inte ?

    Skriver du som ombud för biskop Anders?

    När det gäller Läroämbetet så har alla våra diskussioner handlat om kritik av den nuvarande UTFORMNINGEN av Magisteriet.

    Har du lässvårigheter ??????

    // Irène

  12. Krister Janzon skriver:

    Tidkunne,

    Jag borde / skulle skrivit
    ”Vill du påskina att svenska kyrkan inte förvaltar Kristi kropp och blod”?
    Hade du varit nöjdare då?

    Jag tror visst på ett läroämbete i RKK, men kanske inte av så enkelt snitt, som jag tycker ditt verkar vara.

  13. Lullus skriver:

    Det är klart att SvK I N T E förvaltar Kristi lekamen och blod!
    Den är en heretisk sekt man bör akta sig för.
    Den har varken präster eller biskopar – även om påven av artighetsskäl håller tand för tunga.

    Vad är viktigast för mig: fred eller sanning?
    Självklart för mig: det sanna, det rätta och det goda!

    Ekumenik är något inomkyrkligt för mig – schismatiker som de s.k. ortodoxa kyrkorna och de ”icke-ortodoxa” orientalerna har jag mycket stor respekt för. Jag har träffat många som har S T O R vördnad för Rom och Påven fast de egentligen är schismatiker och heretiker. Tag del av deras mässor i Södertälje t.ex.

    Tack Gud för alla dessa kristna flyktingar som har kommit till oss!
    Må de bli barnrika och bevara sin kristna tro!

  14. Anneli Magnusson skriver:

    Lullus,
    Du visar så tydligt det som verkar vara det viktigaste för många traditionalister, den egna åsikten om vad som är rätt kyrka och rätt tro:
    ”Vad är viktigast för mig: fred eller sanning?”
    ”Ekumenik är något inomkyrkligt för mig”
    ”Självklart för mig”
    ”de ”icke-ortodoxa” orientalerna har jag mycket stor respekt för.”
    Ett allvarligt menat tack från mig! Det här hade jag inte kunnat få fram lika tydligt, hur jag än ansträngt mig.
    /Anneli

  15. Vänner

    Hipp hipp hurra… jag lyckades föra in ett nytt ämne på Forumet. Tja nygammalt liksom.
    Det tog banne mig 2 timmar. Helt slut.
    Men det vore kul tycker jag om vi fick lite fart på Forumet.
    Tänk bara tankar man har för dagen, ilska för dagen, vansinne… konst, litteratur o annat mänskligt stoff.
    Bara få ruska av sig lite. Visste inte vart jag skulle skriva det… eftersom många verkar ha gett upp Forumet o aldrig går in … tog jag plats här…. sorry.

    Agneta

    Anm. Här lade Agneta inlägget i Forum. Så bra! Det har tyvärr blivit något fel med bilden; jag är osäker på om jag kan tekniken att få den rätt, men jag skall försöka. /Moderatorn

  16. Lullus skriver:

    Tyvärr Anneli,

    Är inte ställningstaganden och övertygelser personliga?
    Objektiviteten finner du i sanningshalten, argumenten och bevisföringen.
    Man kan knappast bortse från Kyrkans deklarerade dogmer – eller kan du det?
    Kan du det och samtidigt kalla dig katolik – utan att vara svärmare?

    Katoliken är någon som med övertygelse försanthåller Kyrkans lära.
    Heretikern är den som medvetet förkastar (helt eller delvis) Kyrkans lära.
    Båda gör det som ansvariga personer – förhoppningsvis från djupet av sina själar.

    Men du kanske inte har någon bestämd åsikt? Du tycker kanske att visionärerna är kul kompisar på nätet?

  17. Samuel Johansson skriver:

    Lullus.

    Du skriver:”Objektiviteten finner du i sanningshalten, argumenten och bevisföringen.”

    Alla dessa begrepp är problematiska, i synnerhet när vi talar om andlig och etisk verklighet.

    Känner du till någon annan än Gud som objektivitetens källa? Vem utom Gud kan ge dig objektiva sanningar? Har du ett personligt förhållande till den gudomliga uppenbarelsen?

    Jag gissar att apostolisk auktoritet är ett meningsfullt begrepp för dig. Kan du med gott samvete säga att Benedictus XVI äger en sådan auktoritet?

    Varifrån hämtar Kyrkan sin auktoritet? Katekesen? Det vore i så fall ett typiskt fall av cirkelbevis.

    För att kunna argumentera med tyngd behöver du gå in i ett intimt förhållande med den gudomliga uppenbarelsen, där Gud själv framträder inkarnerad, bevittnad av apostlarna. Bara där finner du gudomlig och apostolisk auktoritet som kan ge innehåll till dina teologiska argument, din bevisföring och dina anspråk på sanning.

    Samuel.

  18. Anneli Magnusson skriver:

    Samuel,
    Du svarar Lullus väldigt bra. Gud i centrum inte ”jag” så hamnar vi alla mer rätt. Någon egentlig objektivitet finns naturligtvis inte hos människan, utan det rätta och sanna finns bara hos Gud.

    Lullus,
    Självklart har jag åsikter, men jag är väldigt medveten om att det är just mina åsikter. Katolska kyrkans lära har förändrats genom historien och kommer att fortsätta göra det. Jag har tidigare tagit upp att RKK ändrat sig och inte längre hävdar jorden är universums centrum som exempel. Du behöver bara slå upp Katekesen för att hitta andra intressanta exempel på hur Kyrkans lära har utvecklats. Det finns generöst med fotnoter i den.
    /Anneli

Kommentarer är stängda.