Denna gång är det inte en enskild munk och teolog som utmanar påvedömet genom att spika upp sina teser på en kyrkport i Wittenberg utan 143 katolska teologer –hittills – som publicerar Ett Memorandum i Süddeutsche Zeitung
”Teologernas Memorandum – Kyrka 2011 – Ett nödvändigt uppbrott”
1. Struktur för delaktighet.
Inom alla kyrkans levnadsområden är de troendes delaktighet ett prov på trovärdighet av Evangeliets frihetsbudskap. Utifrån den gamla rättsprincipen ”Det som angår alla ska beslutas av alla” behövs mer synodala strukturer inom alla kyrkans områden. De troende ska vara delaktiga vid tillsättningen av viktiga ämbetsbärare (biskop, kyrkoherde). Det som kan bestämmas lokalt ska bestämmas lokalt. Beslut måste vara transparenta.
2. Församling
Kristna församlingar ska vara platser där människor sinsemellan delar på andliga och materiella gåvor. Men för närvarande eroderar församlingslivet. Prästbristen gör att allt större förvaltningsområden konstrueras som medför att det inte längre går att uppleva närhet och tillhörighet. Präster blir utbrända. De troende försvinner om de inte tilltros att få ta medansvar och bli delaktiga i demokratiska strukturer inom församlingens ledarskap. Kyrkoämbetet måste tjäna församlingens liv – inte tvärtom. Kyrkan behöver också gifta präster och kvinnor bland sina ämbetsbärare.
3. Rättskultur
Erkännandet av varje människas värdighet och frihet visar sig i att konflikter löses juste och med ömsesidig respekt. Det som kallas kyrkorätt lever bara upp till sitt namn om de troende i praktiken kan göra sin rätt gällande. Det brådskar att förbättra rättskydd och och rättskultur inom kyrkan. Ett första steg är att bygga upp institutionella strukturer för ett rättsligt förvaltningssystem inom kyrkan.
4. Samvetsfrihet
Respekten för det individuella samvetet betyder att sätta tillit till människors förmåga att fatta beslut och ta ansvar. Det är Kyrkans uppgift att stödja denna förmåga utan att för den skull slå över i förmynderi. För att tala klarspråk så gäller detta särskilt beträffande personliga levnadsbeslut och individuella levnadsformer. Kyrkans högaktning av äktenskapet och det ogifta ståndet är inte något som ifrågasätts. Det betyder dock inte att människor ska uteslutas från att leva i kärlek, trohet och ömsesidig omsorg i samkönat partnerskap eller som omgifta efter skilsmässa.
5. Försoning
Solidaritet med syndare förutsätter att ta synder inom de egna leden på allvar. Självrättfärdighet och moralisk rigididet inte klädsamt. Kyrkan kan inte predika försoning med Gud utan att först själv i sitt handlande skapa förutsättning för försoning med de som kyrkan står i skuld till genom våld, genom att förvägra rättsprövning , genom att snedvrida bibelns frihetsbudskap till en stelbent moral utan barmhärtighet.
6. Gudstjänst
Liturgin lever genom alla troendes aktiva delaktighet och i liturgin måste samtidens erfarenheter och uttrycksmedel gå att införliva. Gudstjänsten får inte fastna i traditionalism. Kulturell mångfald berikar gudstjänstlivet och går inte ihop med centralistiska tendenser till likriktning. Om Kyrkans budskap ska nå fram till människor måste trosfirandet ta upp konkreta livssituationer.
Den påbörjade kyrkliga dialogprocessen kan leda till befrielse och uppbrott om alla deltagare är beredda att ta itu med brännande frågor. Det gäller att hitta lösningar i fritt och juste utbyte av argument som i sin tur leder kyrkan ut ur hennes förlamande självupptagenhet.
Ingen rast och ro ska få följa på det senaste årets storm ! I nuläget skulle det vara liktydigt med graven. Rädsla har aldrig varit en bra rådgivare i kristider. Evangeliet uppfordar alla kristna att med mod blicka in i framtiden – och som Petrus gå över vattnet och betänka Jesu ord : ”Varför är ni så rädda? Är er tro så liten ?”
Memorandum och alla som undertecknat står att läsa här
// Irène
PS Man tror knappt sina ögon. Det är ju Katolsk Vision i ett nötskal !
Och dessutom förslag hur maktfördelningsläran ska implementeras i Rom.
(Vem kan ha större intresse i Stiftet än Katolsk Vision av en översättning ? Jag har därför gjort en hastig egen översättning som får justeras när jag får tid.)
Tack Irène!
Detta är en mycket hoppingivande läsning. Förändringstrycket stiger sedan länge i USA. När det nu tycks sprida sig till Tyskland kan mycket hända.
Gert Gelotte
Gert
Oremus
// Irène
Ni svärmare kan ju alltid hoppas!
SANCTA SIMPLICITAS !
Claes
Anm. av Moderatorn: Signaturen har 5 feb bekräftat sin identitet gm mail
som Claes+efternamn
Claes,
Jag har nu skrivit till Dig igen för identifiering. Din kommentar på detta ställe är raderad pga av innehållet.
Krister Janzon
PS på grund av nu gjord identifiering 5 feb (till Claes+efternamn) har jag återinsatt kommentaren efter klippning, även om den fortfarande är tveksam i tonläget. Din senare kommentar är borttagen.
Tack Irène och Katolsk Vision.
Det är inte varje dag vi ser ett evangelium i tiden.
Michael M H
Hoppingivande!! TACK!
//Anna
Klokt och genomtänkt! Och 143 teologer är ett stor antal. Det är bara att hoppas att fler följer efter.
/Anneli
Just nu meddelar IMWAC genom sin generalsekreterare Christian Weisner
att antalet teologer stigit till 193.
Krister Janzon
Dear friends,
A Spanish translation of the Memorandum of 144 (now 205) professors of theology from Germany, Austria and Switzerlandis now available in Spanish http://www.memorandum-freiheit.de/?page_id=460
These professors told me that they will take care for more translations.
If you want to contact the Memorandum of 144 please contact info@memorandum-freiheit.de
Kind regards
CW
PS Det tyska originalet med undertecknarna ligger också här.
Krister,
Än så länge är det om jag förstår saken rätt bara teologer som har möjlighet att skriva på? Om något liknande för lekmän sätts samman vore det jättebra om en länk eller dylikt lades upp här. Men det har du förstås redan tänkt på.
/Anneli
Som sagt dessa tyska teologer får utbrott en eller två gånger per decennium sedan 60-talet. Rahner och Lehmann och Kasper och ”gänget” dök/dyker upp.
Det är inte mycket som händer, tack och lov.
Det är inte mycket gott som kommer från Tyskland tyvärr!
Nåväl, ibland. Katolikerna Martin Moosebach, Ernst Jünger, Erik von Künelt-Leddihn, etc. etc. går ju an.
Anneli,
Ja, och som framgick av brevet från IMWAC – som jag sände ut söndag natt – så förbereder de för ett mottagande av icke-teologers stödjande namn. Jag apostroferade ju direkt dig i mitt missiv.
Krister
Claes E.
I mina öron låter det som att det framförallt är dig själv du försöker övertyga. Men faktum är att även lekmännen i Tyskland protesterar och vägrar finna sig i den rådande ordningen. För första gången på flera år känner jag mig lite hoppfull om Katolska kyrkans framtid.
Krister,
Jag beklagar, mina tankar har varit på annat håll den senaste dagarna. Jag får titta lite noggrannare.
/Anneli
Dagens datum meddelar IMWAC att det är 211 teolognamn under Memorandum.
Krister,
Spännande… är det universitetslärare??
Hur många teologer finns det i det tysktalande Europa och har det tillkommit andra nationaliteter? Man kan ju tänka sig att ordensfolk som är teologer oxå skriver på.
Dessutom kanske ex. Nous sommes Eglise uppmärksammar sitt lands teologer på Memorandum. Vet du något om det? Som francoman(inna) så intresserar det mig.
Agneta
Agneta,
Noteringen nyss var 223 tysktalande teologer, som är universitetslärare i Tyskland, Österrike och Schweiz .
Se direkt på länken http://www.memorandum-freiheit.de/
Där ligger nu flera nationella översättningar, till engelska, spanska och franska.
Det är ett intensivt samtal i IMWAC:rådsgrupp, några inlägg på franska har jag sett men ej förstått…
Gå gärna till IMWAC:s hemsida, där finns en dansk översättning.
Man förbereder bl a en internationell stödlista för icke-teologer.
Krister
PS Se även Memorandum Freiheit.