Frågan om skilsmässa och möjlighet att få gå till kommunion för frånskilda och omgifta delar den katolska kyrkan i 2 läger inför den kommande biskopssynoden om familjen.
Frågan har diskuteras vitt och brett bland kardinaler av olika uppfattningar vilket bara det är ett steg i rätt riktning.
Men var står Franciskus ?
Signum gör med stöd av en TV intervju i Eternal Word Television Network (EWTN) ett stort nummer av att Kardinal Kasper backar om påvligt stöd för omstritt förslag
EWTN har med rätta anklagats för sin förkonciliära syn på tingens katolska ordning vilket kan vara bra att ha i bakhuvet för den som lyssnar till intervjun med kardinal Kasper .
EWTN grundades 1980 av Mother Angelica.
Ett kvitto på att Mother Angelica tänker och tycker ”rätt” om tingens katolska ordning är B16 utmärkelse till henne i form av medaljen Pro Ecclesia et Pontifice (för kyrka och påve). Den medaljen innebär en slags certifiering av förkonciliära tankar och idéer.
På ETWN och helt i Mother Angelicas anda arbetar bla den mycket professionelle författaren, journalisten, producenten och ledande nyhetsankaret Raymond Arroyo, som också var den som intervjuade och pressade kardinal Kasper hårt angående vad han sagt och inte sagt om Franciskus ståndpunkt i frågan om skilsmässa och kommunion för frånskilda och omgifta.
https://www.youtube.com/watch?v=xeRQltA_inE
Noteras bör att redan som nybliven påve 2013 visade Franciskus sympati för det ortodoxa synsättet på äktenskap och skilsmässa.
”The Orthodox have a different practice,” he told reporters July 28 during his flight back to Rome from Rio de Janeiro. The Orthodox ”follow the theology of ’oikonomia’ (economy or stewardship), as they call it, and give a second possibility; they permit” a second marriage.”
”Unlike an annulment, which declares that a union was invalid from the beginning, the Orthodox decree does not question the initial validity of a sacramental marriage and unlike a civil divorce it does not dissolve a marriage. Rather, the Orthodox describe it as a recognition that a marriage has ended because of the failure or sin of one or both spouses.”
http://www.catholicnews.com/data/stories/cns/1303358.htm
Om Ortodox äktenskapsteologi går det att läsa nedan.
”Here it becomes evident that the Roman Catholic Church and the Orthodox Church differ in their understanding of the purpose of marriage. In orthodox theological thinking this is firstly the reciprocal love, the relationship and the help between the marriage partners with view to their completion in Christ. Only subsequently comes the restraining of their sexual passion[7] and the reproduction of the human race.[8] It is remarkable that in the New Testament we find no reference relating marriage to reproduction. In the Roman Catholic Church it is evident that the ultimate purpose of marriage is “procreation” or reproduction. To see reproduction as the principal purpose of marriage is a narrow perspective on the conjugal life of man and wife.”
http://www.uaocamerica.org/sources-of-orthodox-teachin/marriage-divorce–remarriag.html
// Irène
PS En påtaglig skillnad i romersk-katolsk och ortodox äktenskapsteologi är den katolska fixeringen vid fortplantning och den patologiska fixeringen på allt som har med sexualitet att göra, vilket i sin tur hänger ihop med romersk-katolska kyrkans patologiska fixering vid obligatoriskt celibat för sitt prästerskap.
Ortodoxa kyrkan har en betydligt mer avspänd hållning till sex-och samlevnad vilket förmodligen hänger ihop med att ortodoxa kyrkan har gifta präster som har egen erfarenhet av äktenskap, barn och familjeliv.
Personligen tror jag att Franciskus innerst inne är mer ortodox är romersk-katolsk i sin äktenskaps- och skilsmässosyn …….dvs gör tummen upp för kardinal Kasper
eller så är det ett önsketänkande …….
Irène,
ortodox äktenskapssyn är mer realistisk än katolsk. Men i grunden är problemet detsamma. Prästerskapet tar sig rätten att styra och ställa i andras liv.
Gert