Vänner,
på flera sätt är kyrkan i Polen vår närmaste kyrka. Ett stort antal församlingar i Sverige leds av polska präster som inte alltid relaterar problemfritt till svenska katoliker och det svenska samhället.
Kyrkan har en stark ställning i Polen. Mycket beror på ett historiskt arv. Kyrkan bidrog starkt till att hålla Polen vid liv under långa perioder av främmande ockupation och koloniseringsförsök.
Den populära bilden av kyrkan i Polen är djupt konservativ för att inte säga reaktionär. Som sådan lever den alltmer i otakt med det polska samhället, men också med en gryende inomkatolsk opposition. Frågan är den samma i Polen som i resten av den katolska världen: skall kyrkan leva i samhället eller utanför samhället?
Johathan Luxmoore skriver utförligt om kyrkan i ett Polen som förändras:
http://ncronline.org/news/global/john-paul-ii-still-looms-large-polands-church-changing
Gert Gelotte
Gert
Det är oerhört bekymmersamt att katoliker i Sverige tvingas leva under olika förhållanden beroende på i vilken församling de råkar bo dvs vilken typ av kyrkoherde som bestämmer. Också bekymmersamt att detta faktum inte någonstans diskuteras öppet. Med den prästbrist som råder tar Sverige emot precis vem som helst till katolsk präst att verka här i landet oavsett vilka kulturkrockar som är förutbestämda och som kan räknas ut med lilltån. Vill tex en polsk kyrkoherde i Sverige 2015 inte acceptera kvinnliga ministranter så har biskop Anders bestämt sig för att vara mer lojal med denna kyrkoherde än med de katolska flickorna i kyrkoherdens församling ……. Ett sorgligt faktum.
// Irene
Irène,
det behövs inga polska kyrkoherdar för att det skall bli stopp för flickor som ministranter. Det kan gå lika illa med ursvenska kyrkoherdar. Bigotteriet känner inga kultur- och nationsgränser.
Gert
Gert och Iréne,
Ett problem är att en del värdekonservativa kristna, inte bara katoliker, anser att det alltid är den mest intolerante man ska vara hänsynsfull mot.
Anneli