Saligförklaring som kyrkopolitik

Vänner,

”vi är kyrka” har publicerat nedanstående kritiska uttalande inför saligförklaringen av Johannes Paulus II. Brådska passar nästan alltid illa i samband med salig- och heligförklaringar. Tiden är det bästa sållet. Johannes Paulus II var en kontroversiell påve. Den snabba saligförklaringen smakar av konservativ kyrkopolitik.

Gert Gelotte 

International Movement We Are Church – IMWAC
Movimiento internacional Somos-Iglesia
Movimento Internacional Nós somos Igreja
Movimento Internazionale Noi siamo Chiesa
Mouvement international Nous sommes Eglise
Internationale Bewegung Wir sind Kirche
www.we-are-church.org  www.somos-iglesia.org

Rome / Lisbon, January 16, 2011
FOR IMMEDIATE RELEASE

We Are Church: Beatification of a controversial, contradictory Pope

Pope John Paul II, whose beatification will be celebrated on 1 May 2011, was a pope of great contradiction. His tragedy lies in the discrepancy between his commitment to reform and dialogue in the world and his return to authoritarianism within the church.

It was his penchant for spiritual authoritarianism that contributed to the greatest tragedy of his tenure as pope: the sexual abuse of thousands of children globally. By holding church hierarchy paramount above the needs of the people, John Paul II perpetuated a toxic environment in which priests were permitted, often repeatedly, to sexually abuse children as long as the criminal behaviour was kept secret, preserving the public image of untarnished leadership.

Perhaps one of the best reflections of this is seen in John Paul II’s strong relationship with the Legion of Christ and its founder Marcial Maciel. Maciel is accused of decades of serious abuse against women and youth, much of which was allowed to percolate due in part to the 1983 bylaws John Paul II approved for Maciel’s religious order that demanded secrecy and prohibited criticism of its founder.

It was John Paul II’s same need for hierarchical control that also lead to the constriction of theology with scarring impact on people’s lives. His attempt to discredit liberation theology left thousands working for liberation without the full theological and ecclesial support they deserved while suffering under brutal political regimes.

Spiritual authoritarianism was also seen in John Paul II’s attempt to suppress discourse on gender equality which, in turn, deprived the Catholic world of the gifts women would bring to church leadership. His stance against lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) people places him in complicity with local churches and governments who continue to deny the civil and moral equality of LGBT persons. Additionally, his repeated denouncements of condom use complicated the moral choice of millions around the world attempting to prevent the spread of HIV/AIDS and promote sexual health.

The International Movement We Are Church believes that beatification and ultimately sainthood should not be measured by whether a “miracle” can be attributed to a particular person, but rather, whether someone’s life truly embodies the values of Christ who sought, not power, but the well being of God’s people. 
 

Background Information: 
The International Movement We Are Church, founded in Rome in 1996, is represented in more than twenty countries on all continents and is networking world-wide with similar-minded reform groups. We Are Church is an international movement within the Roman Catholic Church and aims at renewal on the basis of the Second Vatican Council (1962-1965). We Are Church was started in Austria in 1995 with a church referendum, answering the paedophile scandal of the former Cardinal of Vienna/Austria, Hans-Hermann Groer.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 svar på Saligförklaring som kyrkopolitik

  1. Någonstans är det hela dömt att misslyckas på förhand denna politiska saligförklaring..
    En stor skugga föll över förre påven när pedofilin inom kyrkan o mörkläggningen av det rullades upp. Så även om han raskt blir helgon kommer många känna obehag. Det kommer alltid vila en ful skugga över denna påve.

    Dessutom om man måste stå i skottsäker kärra kan man väl inte ha tro som ger helgonskap. Tänk om Paulus hade uppträtt inför folket iförd hjälm o brynga?

    Kan inte vi skriva under?
    Krister, Elisabet?

  2. Samuel Johansson skriver:

    Vänner.

    Bländad av Johannes Paulus karisma, av hans roll i kommunismens fall och av hans till synes uppriktiga bön om förlåtelse för Kyrkans historiska synder och intet ont anande om hans djupa inblandning i de pågående brotten under hans pontifikat, var det med stor glädje jag konverterade till den kyrka Jesus grundat.

    Lika stor är nu min sorg över denne manipulative maktspelare, som förrådde Kristus när han prioriterade putsandet av Kyrkans fasad framför att rädda dem som var i störst behov av hans kyrkliga allsmäktighet och därför borde varit hans främsta prioritet, de dubbelt förförda och förstörda barnaliven, Jesu minsta systrar och bröder. Ansvaret faller tungt som en kvarnsten runt förre påvens hals, liksom den nuvarande påvens.

    Samtidigt är jag stolt över att tillhöra den katolska lekmannarörelse som vågar hålla sig till sanningen, leva i Kristi efterföljelse, sanningssägaren framför andra, och så tala klarspråk och protestera när nu Kyrkan är på väg att begå ännu en historisk synd.

    På ett revolutionärt sätt underminerar vi nu allt vad religiös maktutövning heter, så att i tidens fullbordan den illegitima inrättning som heter Vatikanen kollapsar och den genuina Kyrkan kan träda fram och återupprättas på Kristi och apostlarnas grund.

    Samuel.

    PS. Vad hindrar att KV tar initiativ till bildandet av en svensk gren med samma namn som övriga reformkatoliker för att markera den globala samhörigheten?

  3. Anneli Magnusson skriver:

    Agneta och Samuel,
    Jag håller med er om att Johannes Paulus II gjort en hel del bra saker, men att det också ligger en skugga över honom när det t.ex. gäller de sexuella övergreppen. Där blir dessutom Vatikanens budskap motstridigt då jag uppfattat det som att man lägger en stor del av skulden för mörkläggningen på JP II.

    Att man inte tar god tid på sig vid saligförklaringen utan hastar igenom processen riskerar också att urholka helgonens status. Helgon blir ett slags hederstitel för lång och trogen tjänst i RKK.
    /Anneli

  4. Mia skriver:

    Ni håller ständigt på och gnäggar om den där pedofilihistorien.
    Det är väl ändå en synnerligen sekundär liten icke-fråga som är utagerad sedan länge?

    I stället skall vi väl alla glädjas åt att den ungt vitale påve som med andens kraft befriade oss från det kommunistiska östblockets ständiga hot och gissel, skall rättmätigt beatificeras så här snabbt. Vi gläds väl alla över detta, trots att han kanske var lite väl radikal och reformivrande, liksom vår nuvarande påve.

    Finns det ingenting inom Kyrkan som ni kan dela vår glädje över?

  5. Krister Janzon skriver:

    Mia,
    Jag förstår knappt att du kan mena allvar med din kommentar, jag avstår från att argumentera.

    Om du nu läser den norska varianten av pressmeddelandet så kan du se att det är både ros och ris till Johannes Paulus II som påve. Att han gjorde mycket gott kullkastas ju inte av det mindre goda! Men därifrån till att salig – och heligföklara! Som Gert anmärker så bör man ta det varligt med alltför snabba förklaringar. Tiden måste få visa på frukterna. Och skall någon påve heligförklaras nu så borde det vara Johannes XXIII. Att han verkade så mycket kortare tid förringar ju inte hans gärningar eller de goda frukterna av hans ledarskap.

    Krister

  6. Krister Janzon skriver:

    Mia,

    Jag övervägde att radera din kommentar som jag anser vara ett osakligt icke bestyrkt påstående.
    Men, Let it be!

    Krister som moderator

  7. ”Ni håller ständigt på och gnäggar om den där pedofilihistorien.
    Det är väl ändå en synnerligen sekundär liten icke-fråga som är utagerad sedan länge?”

    En människa som skriver så och vet att det rör sig om barn som kanske än idag i fattiga länder våldtages av prelater är en människa som troligen lider av aspergers syndrom eller så är det någon som inte bör vara i kristna sammanhang.
    Mia tror jag är en man. Troligen en präst. Men å andra sidan är Mia så grov, så att genom att låta ”henne” stå var ocensurerad tillsammans med Paul Påth o gänget så tror jag att allt fler som läser här inser reformers nödvändighet.

    Min erfarenhet är att många prelater lider av empatisk störning. Det är fruktansvärt sorgligt för kyrkan att den dragit till sig pedofiler, narcissister o aspergers syndrom till prästyrket. Alla dessa tre varianter söker makt eller har en orealistisk syn på makt.
    Bara att lattja här som Mia gör tyder på en bakåtliggande sjukdom.

    Jag vet att man inte bör gå på person (pseudonym) men uttalandet är för vidrigt för att lämnas därhän och då blir svaret detta. Förlåt Krister men när det gäller barn o djur så blöder mitt hjärta.

    Kyrkan behöver förbön om katoliker uttalar sig så. Oxå ”Mia”.

  8. Krister Janzon skriver:

    Agneta,

    Det var för att jag ville att Mia skulle bemötas som jag lät hennes kommentar stå kvar.
    Men jag undrar allt om Mia här nu bara vill provocera? Jag orkade inte argumentera emot.
    Däremot vill jag starkt instämma i din fina förbön för Kyrkan, också för Mia. Och det är inte bara män som vill ”lattja och provocera” – även kvinnor gör sådant, även i allvarliga sammanhang.

    Krister

  9. agneta sofiadotter skriver:

    Krister. Helt rätt, även kvinnor gör det men det ska till en osedvanligt i det närmaste farligt sjuk kvinna som lattjar kring frågan om pedofili o barn.
    Vi har väl snackat klart om detta o jag önskar dej en fin em.
    Agneta

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *