”Franciskus inrättar kommission för att förenkla hyckleriprocessen” anser jag vara en mer adekvat rubrik än den som Signum väljer att använda
”Påven inrättar kommission för att se över annulleringsprocessen”
Signum åberopar här Catholic Herald 2014-09-22 och skriver
”Kommissionens arbete skall starta så snart som möjligt och kommer att fokusera på att reformera äktenskapsproceduren i syfte att förenkla den och säkerställa äktenskapets oupplösliga natur. Annulleringsprocessen förväntas bli ett dominerande ämne vid den extraordinära synoden, som skall starta om två veckor.”
”Ordförande kommer att bli monsignore Pio Vito Pinto [bilden], dekanus i den romerska Rotan (äktenskapsdomstolen).”
Därefter presenteras namnen på de övriga CELIBATÄRA MÄNNEN i kommissionen som ska se över hur katoliker som vill skiljas, gifta om sig och kunna gå till kommunion på SMIDIGAST sätt ska kunna ANNULLERA sitt äktenskap och VIPS gå vidare i livet utan att behöva skilja sig men kunna gifta sig för första gången i sitt liv………
http://signum.se/paven-inrattar-kommission-for-att-se-over-annulleringsprocessen/
// Irène
PS Jag uppfattar annulleringskommissionen som Franciskus fega eftergift till Troskongregationens inkvisitor kardinal Müller.
Istället för den romersk-katolska hycklande synen på äktenskap, skilsmässa och omgifte vill jag istället rekommendera Ortodox ÄKTENSKAPSTEOLOGI.
Här en enkel och bra sammanfattning
http://www.orthodoxresearchinstitute.org/articles/liturgics/athenagoras_remarriage.htm
Romersk-katolska kyrkans hela tänkande präglas mycket mer av juridik, paragrafer, katekes och inkvisition än den ortodoxa kyrkan som också har en SAKRAMENTAL syn på äktenskap men samtidigt ger människor en ny chans i livet utan att dessförinnan tvingas hyckla.
Kan en mer barmhärtig dvs mänsklig syn på äktenskap och skilsmässa inom ortodox teologi höra ihop med att ortodoxa kyrkan har gifta präster ?
Detta i motsats till romersk -katolska kyrkan som tycker det är SUPERVIKTIGT att behålla obligatoriskt celibat för sitt prästerskap och samtidigt tycker det är SUPERVIKTIGT att SUPERNOGA kontrollera sina gifta och ogifta medlemmars sexualliv in i minsta detalj och gärna med hjälp av termometer ……
Irène,
ortodox äktenskapsteologi är förvisso något bättre än katolsk, men inte bra. Jag tycker däremot att Svenska kyrkan hanterar äktenskapet bra. Man skuldbelägger inte människor som gjort sitt bästa, inte räckt till, men som vill göra ett nytt försök.
Vi kan aldrig ändra det som varit, men vi kan alltid försöka göra något bättre av framtiden. Varför då ställa sig i vägen för goda avsikter?
Gert
Gert
Jag gör jämförelsen till ortodoxa kyrkan pga att att katolsk hierarki ständigt och jämt förlöjligar svenska kyrkan som INTE har en sakramental syn på äktenskapet och därför inte är värd att överhuvudtaget ta notis om.
Nämn frågan om kvinnliga ämbetsbärare i katolska sammanhang och som ett brev på posten får du höra att detta är en så känslig fråga i relation till ortodoxa kyrkorna underförstått den relationen är man så mån om pga av den gemensamma sakramentala synen i många frågor.
Svenska kyrkan räknas ju knappt som en kyrka ……….
Därför tyckte jag det var en poäng att hänvisa till ortodoxa kyrkan och inte svenska kyrkan i synen på äktenskap och skilsmässa……
Katolska kyrkan förlorar inget i relation till ortodoxa kyrkorna genom att ta efter deras äktenskapsteologi menade jag underförstått.
// Irène
Irène,
vad innebär det att ha en sakramental syn, utom att ha en sakramental syn? Ett äktenskap blir väl inte mer äktenskap för att det får beteckningen sakrament. Med andra ord. Verkligheten förblir verklighet oavsett hur vi väljer att strukturera den.
Gert
Gert
”Ett äktenskap blir väl inte mer äktenskap för att det får beteckningen sakrament.”
Svaret beror på vem du frågar.
För att få ”rätt” svar ska frågan ställas till de celibatära männen i hycklerikommissionen.
Jag kan nog bara leverera ”fel” svar.
Ju äldre jag blir och ju mer livserfarenhet jag får ju mindre förstår jag mig på katolskt tänkande.
När jag begrundar allt jag fick höra och alla dåliga råd jag fick av de celibatära själavårdande präster jag hade runt mig när jag skilde mig för 100 år sedan så känner jag en stor sorg över min kyrka som ger celibatära präster så stor själavårdsmakt i frågor som rör livsområden de själva avsagt sig.
// Irène
Irène,
Kyrkans celibatära män har i stort sett förlorat kontrollen över äktenskapet – inte minst bland katoliker. Det är faktiskt bra.
Gert