Vänner,
att kyrkan har problem med sin kvinnosyn borde vara uppenbart för alla, oavsett hur detta problem analyseras. En mycket väsentlig del av problemet är att män i kyrkan inte tar kvinnor på allvar. Även påven och troskongreationens chef kardinal Müller tar ,ställda inför allvarliga frågor om kyrkans kvinnosyn, sin tillflykt till grabbiga skämt. Det är riktigt dåligt.
Jamie Manson skriver om detta problem i NCR:
Back in July, when journalist Franca Giansoldati asked Pope Francis whether the pontiff’s tropes about the ”church as a woman” and the ”the church as a feminine word” were misogynistic, he responded with a joke about women as Adam’s rib. The pope then went on a roll of sorts, making another zinger about priests coming under the authority of female housekeepers.
Now Müller is taking his turn as the court jester. In his interview Monday (featured, by the way, in a special pullout section on ”Women Church” in L’Osservatore Romano), when asked about the doctrinal congregation’s ongoing ”reform” of LCWR, the cardinal insists, ”We are not misogynists.”
”We don’t want to gobble up a woman a day,” he then quips. (”Non vogliamo mangiare una donna al giorno,” for those hoping something was lost in translation.)
http://ncronline.org/blogs/grace-margins/whats-eating-catholic-women
Gert Gelotte
Gert.
Ja, det är riktigt dåligt.
Vi som tillhör en yngre och mera feministiskt upplyst generation har ett speciellt ansvar i att peka ut våra trosbröders medvetna och omedvetna attityder, deras kvinnoförtryck, misogyni rentav. Delar helt din kritik av påvens uppenbara oförmåga att se och ta den myndiga och moderna kvinnan på fullt allvar.
Om att ta på allvar.
Visserligen har vi dömt ut varandras teologier så grundligt det går, men jag kan helt enkelt inte tro att du på fullt allvar vill kapa alla förtöjningar till den stora traditionen som de senaste fem påvarna representerar och Andra Vatikankonciliet formulerar – du har ju uttryckligen bekänt dig till konciliets resultat – och ditt engagemang på KV visar att du vill behålla utsikten att kunna influera Kyrkans reformering.
Apostolicam Actuositatem: The decree defines the mission of the lay Christian faithful to both ”lead non-believers to the faith and to instruct, strengthen, and encourage the faithful to a more fervent life”.
Vårt uppdrag är på allvar.
Samuel.
Samuel,
ibland är det bra att tro lite mindre och veta lite mer. Dina förhastade slutsatser om mig för dig ibland långt bortom både rim och reson.
Gert
Gert,
Den grabbigheten hör hemma på skolplan när pojkar retade flickor eller förnedrade dem med skämt sins emellan. Det är ofta inför det stora mandomsprovet som de liksom ska mäta sig med varandra. Så än idag. Att kyrkans män gör likadant måste bero på att de aldrig tog sig igenom det stora mandomsprovet.
Agneta
Gert, just för att få veta ställer jag frågor. Samuel.
Samuel,
nej du ställer inte frågor, du håller katekesförhör. Vilket jag inte ställer upp på.
Gert
Agneta
Problemet med katolska kyrkan och jämställdhet – som jag uppfattar det hela- är att främsta och mest avgörande kriteriet för att bli katolsk biskop är att prästen i fråga har dokumenterat motstånd mot kvinnliga ämbetsbärare. Alltså i själva biskopsidentiteten ligger en syn på ÖVER-och UNDERORDNING mellan män och kvinnor. I nästa steg att bli utnämnd till kardinal är sållningen redan gjord och så förblir katolska kyrkan ETT SLUTET KRETSLOPP med MÄN i ÖVERORDNING som för allt smör i Småland inte kan tänka sig att arbeta på jämställda villkor med kvinnliga präster och kvinnliga biskopar.
En man som Roy Bourgeois utmanar och HOTAR hela mansfundamentet. Ur det perspektivet är det fullt förståeligt att mota Olle i grind dvs tillgripa exkommunikation och stöta ut den man som vägrar att ingå i ett katolskt grabbgäng, som är beredd att rubba på ordningen……på Obalansen mellan män och kvinnor.
Strategin är att vi behöver fler modiga präster som Roy Bourgeois. Därför särskilt sorgligt att inte en kotte bland det katolska prästerskapet i Sverige i världens mest jämställda samhälle vågar stå upp för de värderingar som prästen och fredsaktivisten Roy Bourgeois står för.
Shalom
// Irène
Nej, Gert,
du är offer för ett grovt missförstånd – eftersom vi inte har en privat relation är inte heller mina frågor privata. Det överordnade målet för vårt engagemang är Kyrkans reformering i linje med vår tids krav på samtidsrelevans. Problemet är att detta uppfattas som ett hot inte bara mot den bestående ordningen – vilket det är – utan också som ett hot mot trosgemenskapen, vilket det inte alls behöver vara.
Men ju mer jag lär känna liberalteologin ju mer inser jag vilket dubbeleggat svärd det är. Dess samtidsrelevans är total, vilket gör den attraktiv även för mig, men samtidigt hotar den att ersätta det tidlösa och omistliga i tron med ett annat evangelium. Det är det som är oacceptabelt och gör reformlinjen så omöjlig för dem som uppfattar sig som Kyrkans söner och döttrar så som påven brukar beteckna sig. Vi är inte bara barn av vår tid, vi delar ett barnaskap utanför tiden.
Det åligger dig och andra att visa hur barnet och barnen kan räddas så att enheten bevaras, ty utan strävan efter enhet finns inga utsikter till framgång för reformer. Du sätter en ära i att inte citera Bibeln, för mig är det tvärtom. Att forska i källskrifterna är ett av grundvillkoren för att lära känna Gud, kunna bevaras och fördjupas i tron. Du brukar framhålla att Kyrkan är en trosgemenskap i motsats till en åsiktsgemenskap. Det mina frågor gäller är vad du egentligen menar med den argumentationslinjen. Vad är dess egentliga innehåll?
Gemenskapen följer av troheten mot sanningen. Trons skatt är inte och har aldrig varit till salu.
Samuel.
Gert.
Re: Kristus som hot mot den bestående ordningen.
Jim Wallis version av politiskt progressiv kristendom kan teologiskt konservativa förstå och anamma:
A reviewer of Wallis’ 1976 book Agenda for Biblical People summarized the Christological basis of Wallis’ political theology:
”Christ’s life, death, and resurrection have brought victory over ’the powers.’ He shattered the myth of their absolute authority by demonstrating his freedom in relation to them. He challenged their rule and would not submit to them. Indeed, the fallen powers were so exposed and threatened by Christ’s actions that they acted in collusion to kill him. The cross symbolizes that freedom in which death is swallowed up in victory. Christ’s resurrection vindicates his manner of life and death, seats his victory, and allows others to live freely and humanly in the midst of ’the powers’ by their ’being in Christ.’ This must be the proclamation and witness of the church of Jesus Christ. The church is a new force in history which is a sign to ’the powers’ that their dominion has been broken.”
Till detta kan man tillägga: ”Christ’s resurrection vindicates” his claim to who he is: YHWH.
Samuel.
Kan någon begränsa Samuels långa tirader?
Irene
Självfallet är det så med situationen kring Roy Bourgeois. Men jag kan inte låta bli att intressera mig för varför män känner för att förneka kvinnor deras intelligens o kapacitet som präster kallade av G-d. Jag kan inte förstå detta småaktiga ogenerösa grabbiga som jag sett hos en del män inom kyrkan o som säkert finns inom andra herrklubbar.
En gång skulle jag dricka kaffe på stan med en dylik variant av religiös manlighet varav han drar stolen två meter ut från bordet där jag satt med orden ”en kvinna som du måste man ta skydd från”. Kan du tänka dig en sådan Monty Pytonscen …där skulle jag prata med en katolsk man som satt med koppen i knäet två meter ut från bordet på ett konditori.
Jag känner även en katolsk bisexuell man som gick i bikt o gråtande biktade en relation han haft med en man o därför väntade sig en lång harang o bot men var villig att ta emot vad som helst i bot… så stor skuld kände han. Till sin förvåning utbrast prästen ”Tacka G-d för att det inte var en kvinna!”
Jag brukar ju berätta en del historier om mina egna o andras erfarenheter o jag tror det är viktigt att ibland göra det eftersom det personligt erfarna faktiskt känns mer …tror jag…för den som lyssnar.
De flesta katolska män som är gifta eller på ren svenska har legat med en kvinna beter sig inte så grabbigt o fjantigt. Men de flesta av dem sitter inte ex. i kurian. Min erfarenhet är att män i celibat o ogifta konservativa katolska män är män som vi kvinnor får problem med för de tror vi är attackerande dem från den yttre rymden. Och de vet inte vad kvinnor är för något.
Män gillar krigsleksaker som små o bygger upp arméer som vuxna. Se på världen nu hur fort de talar om vapen… Jag förordar Zlataneffekten. De borde spela fotboll. Och föra sitt krig där. Framförallt borde vithudade katolska präster lira fotboll istället för att ta ut sitt krig mot kvinnor.
Dom får lyfta på kjolarna och gå till attack mot ett annat mål…. för vad de gör nu är bara självmål.
Agneta
Samuel,
nej, det åligger inte mig att acceptera din verklighetsbeskrivning.
Gert
Gert.
Nyligen återgav jag trosbekännelsens innehåll i andra formuleringar – du svarade med att kalla det obegripliga ord utan verklig mening. Jag drar slutsatsen att du vill göra Kyrkan till en åsiktsgemenskap.
Och att du vill fortsätta KVs mångåriga ökenvandring utan utsikter att nå målet.
Samuel.
Samuel,
Nu är du bara tröttsam.
Gert
Samuel,
Jag trodde att du hörde till dem som uppfattar kyrkan som en åsiktsgemenskap. Det vill säga alla andra ska tycka, tolka och tro som du. Är det inte det i stort sett allt du skriver går ut på?
Anneli
Anneli.
Anser du Kyrkan vara grundad på åsikter? Den klassiska tron grundad på gudsuppenbarelsen står stark inom den globala kristenheten liksom i Casa Santa Marta. Även i en publikation som NCR. Frågan är om ni skribenter vill stå i en fruktbar relation till den stora traditionen representerad av påven och majoriteten troende. Eller ej.
Samuel.
Agneta
”………han drar stolen två meter ut från bordet där jag satt med orden ”en kvinna som du måste man ta skydd från”.
Kvinnor som du och jag -verbala, starka och självgående- ska vara tacksamma att vi lever HÄR och NU. Du och jag skulle ha räknats till personkretsen HÄXOR om vi haft oturen att födas för 4 -5 sekler sedan.
Själv har jag på den respektabla katolska kulturtidskriften Sankta Birgitta blivit anklagad för att ”stå i maskopi med Satan”. En kommentar som inte har modererats bort av den katolska moderatorn…..
När det gäller att driva frågan om kvinnliga ämbetsbärare behövs inte bara modiga präster utan även modiga katolska MANLIGA lekmän.
I Stockholms katolska Stift känner jag inte till någon annan sådan än våran Gert. Om nu andra katolska MÄN inte vill skriva på KV blogg så finns ju tidningar och andra katolska bloggar att driva frågan på.
Visst andra män kan haka på Gert här på bloggen men att mer självständigt driva frågan…….jag har hittills inte snubblat över någon här i Stiftet. Bengt Malmgren ligger lågt.
Mycket lågt. Han avvaktar tills kusten är klar ……det tycks alla katolska män med undantag av Gert göra i vårt prydliga och präktiga Stift.
// Irène
Irène.
Hur stark katolsk opinion har ni lyckats bilda? Hur många har ni vunnit för er sak? Någon?
Samuel.
Tack Samuel
Du ger mig ett utmärkt tillfälle att briljera med den enda latinska sentens jag kan.
Gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo
// Irène
I. Veritas omnia vincit. S.
Irene
Jag såg mig aldrig som offer när den katolske mannen måste sitta 2 meter ifrån mig vilket jag tog som att han var sexuellt frustrerad o knäpp i huvudet av att ha moraliserat in i absurdum sitt katolska liv. Han är sitt eget självgoda o frustrerade offer. Detta hände före KV men i en liten stad som Lund möts jag ofta av iskalla hatiska blickar från några katoliker o varma leenden från andra. Den som hatar den som någon annan hatar eller som hatar för att den har hört något utan att själv har hört det in person….är inte lycklig i sin tro. Den som ger mig hatfulla blickar därför att jag skriver i KV o hävdar att de hört det men aldrig läst KV den personen har missat hela poängen med sin kristendom. Det är sorgligt synd om denne o dessa o deras gruppkonstellationer …… de har alltid ett starkt gruppbehov.
Jag möter dock i den lilla stad underbara katoliker som jag alltid kommer att se som mina vänner o man får ta fasta på att de finns även om de är för bekväma e för fega för att erkänna sig vara reformvänner.
Nu är jag ju inte katolik längre mer än till namnet s.a.s. o jag fortsätter min resa in i det judiska folket, den judiska filosofiska friheten o en helt annan syn på allt när det gäller religion. Där i denna nya verklighet som fortfarande chockar mig med sin tankefrihet o tro …där finns flera Gert Gelotte o män som är män som tänker utan vapen mot kvinnor i form av penna eller celibathybris. Män som inte använder religion som medel mot kvinnor.
Bengt Malmgren är i sin värld. Många har ett behov att synas i sin värld. Den världen tycker man är livsviktig. Den världen sätter man vaktposter runtom. Dessa vaktposter kan vara kändisar inom sin egen värld man beundrar o vill beundrad utav. Det är väldigt vanligt att det är så. Bengt är som de flesta andra.
Det är tid för en ny värld. Fri från religionskrig. Om man vill bli kvitt religionskrig kan man inte bita sig fast vid sin egen religions överförträfflighet. Gör man det är man för ett krig. Katoliker o muslimer som gör det äventyrar vår värld.
Jag tror det gäller nu.
Agneta
Agneta
Jag betraktar Stockholms katolska Stift som en inomkatolsk sekt. Vore hela katolska kyrkan som den i Sverige vore jag inte katolik längre. På kontinenten och i USA finns frimodiga katolska präster av en helt annan kaliber än det mesiga, tillagsinställda och räddhågade prästerskapet i Sverige. Helmut Schüller är ett bra exempel. Aktiva manliga och kvinnliga reformkatoliker inom Wir sind Kirche särskilt i tyskspråkiga områden kan ju inte jämföras med reformkatoliker i Sverige.
Prästbristen i Sverige gör det nödvändigt att importerar katolska präster från länder där synen på kvinnor, jämställdhet och KOSHERSEX ligger ljusår från Sverige. Inte undra på att det blir kulturkrockar när tex polska kyrkoherdar inte tillåter flickor som ministranter
Jag är glad att du hittat en judisk hemort men jag har anammat Krister Stendahls tumregel att aldrig jämföra det bästa i en religion med det sämsta i en annan religion.
Och som nyfrälst inom vilken religion eller samfund som helst är det lätt att vara euforisk ……
Trångsynthet, förtryck och intolerans finns inom alla religioner.
Shalom
// Irène
Irene
Jag har bara en hemort o det är min tro på G -d. Jag tror inte att en religion är bättre än den andra. Nyfrälst är jag inte men nyfiken. Och så älskar friheten i en fri diskussion vilket är svårare än vad man kan tro….inte heller judar är fria från begränsningar men än så länge är det friare. Man ska inte ha några förhoppningar när det gäller det mänskliga.
Och dessutom är jag ju här.
Smile…agneta