Martha och Gert Heizer vid en mässa 2010
Som reformkatolik häruppe vid norra Ishavet konstaterar jag att frågan om exkommunikationen av Martha Heizer har TYDLIGGJORT att det inte bara inom katolska kyrkan råder spänningar mellan olika kyrkliga grupperingar utan också inom de olika inomkatolska Wir sind Kirche rörelserna.
Personligen känner jag mig mest hemma inom den österrikiska grenen av Wir sind Kirche.
ORF (Österrikes statliga TV- och radiobolag) rapporterar
Wir sind Kirche (i Österrike) konstaterar att exkommunikationen och dess metoder inte på något sätt motsvarar en modern rättspraxis utan framstår som medeltida.
Ledningen för Wir sind Kirche fastställde i tisdags att exkommunikationen var en oproportionerlig sanktion och kräver att kyrkoledningen tar tillbaka den.
Ingen bestrider att exkommunikationen har utlöst en mängd diskussioner också inom Wir sind Kirche. Martha Heizer väckte själv frågan i styrelsen om fortsatt förtroende och fick den fortsatt bekräftad och kvarstannar trots exkommunikationen som ordförande för Wir sind Kirche. (min övers)
http://religion.orf.at/stories/2651995/
Konstaterar att norska grenen av Wir sind Kirche är alldeles för biskopligt domesticerad för min katolska reformsmak och tonfall och innehåll i dess egna uttalande om exkommunikationen motsvarar inte de krav jag har på en inomkatolsk reformrörelse. Utomordentligt SORGLIGT och PINSAMT uttalande för att komma från en reformrörelse.
http://ogsavierkirken.no/?p=824
Inte heller det nu gemensamma nordiska uttalandet motsvarar de förväntningar jag har på en reformrörelse och som medlem i i VÄKS reserverar jag mig här och nu.
http://ogsavierkirken.no/?p=842
Pinsamt att en gemensam nordisk katolsk reformröst inte ifrågasätter proportionen mellan brott och straff utan uttrycker ”tacksamhet att Martha Heizer vill avgå som ordförande.” Ett påstående som istället indirekt bekräftar att straffet är adekvat.
// Irène
PS ORF bekräftar inte att Martha Heizer vill avgå som ordförande. Och även om hon skulle göra det kommer jag inte att uttrycka ”tacksamhet” över detta utan tolka det som en tragisk konsekvens av den institutionella katolska hierarkins kvarvarande och plågsamma maktmissbruk.
Irène, vänner,
pinsamt var ordet. Dessutom är uttalandet inte alldeles sant. VÄKS gör anspråk på att vara den svenska grenen av IMWAC:
”Yet we find it important to state that this option in no way reflects the thinking and far less the practice of the Norwegian, Danish and Swedish branch of the international movement. Martha has offered to step aside from her position as coordinator and spokeswoman for IMWAC for which we are grateful.”
Även Katolsk Vision är en del av IMWAC. Vi saknar visserligen föreningsstruktur. Men som en av grundarna av KV och därmed en av de tidigaste svenska medlemmarna i IMWAC reserverar jag mig på det bestämdaste mot ”det nordiska uttalandet”.
Gert
Gert
Jag reserverar mig självfallet också som IMWAC medlem utifrån Katolsk Vision.
Och visserligen har VÄKS föreningsstruktur men vad hjälper det när styrelsen inte tillfrågar sina medlemmar om deras uppfattning angående exkommunikationen av Martha och Gert Heizer.
Tyvärr har det visat sig att OVEK gärna vill bli tongivande som reformrörelse för hela Norden.
Till biskop Bernts stora glädje och tacksamhet……
Han är mån om att slippa uppkäftiga röster i Norge som du och jag.
Eftersom vi är bojkottade i svenska inomkatolska media har vi dessutom haft mage att skriva i utomkatolska media om inomkatolska missförhållanden så att det HÖRS …..
Det fulaste som finns för våra nordiska biskopar är när någon KATOLIK offentligt påtalar inomkatolska missförhållanden så att det HÖRS !
Och på det sättet är ju biskop Bernt mer lyckligt lottad än biskop Anders !
// Irène
Även jag reserverar mig å det bestämdaste!
Dessutom är jag övertygad om att Jesus/Joshua avskyr kristna som exkommunicerar kristna möjligen förstår han att kyrkfolk exkommunicerar kyrkfolk med tanke på att kyrka är en världslig organisation …i högre grad än en andlig gemenskap…men att andliga människor exkommunicerar andra andliga människor …faller på sin egen orimlighet.
Andliga o verkligt troende kan inte göra det. Då tror man sig stå över G-d.
Det var bra gjort av makarna. Det väcker strid. Skapar en redig debatt o skiljer ut.
Jag förstår inte Väks alls.
Dessutom i texten när de smygande förespråkade att makarna Heizers pensionering så talade de i hela två meningar om deras engagemang i ”de fattiga” o de”marginaliserade” o det begriper jag inte heller. Har de möjligen varit i latinamerika o besökt hjälpgrupper där? För Väks består mestadels av högintellektuella o höginkomsttagare o vilka fattiga o marginaliserade i Stockholm hjälper de? Vem skrev detta? Det var mycket obetänkt.
Synd.
Agneta
Vänner,
styrelsen för VäkS (Vi är kyrka Sverige) frågade inte föreningens medlemmar innan man på föreningens vägnar tog avstånd från makarna Heizer.
Det får anses vara ett utmanande beteende av en styrelse som leder en förening som har mer demokrati i kyrkan som ett av sina mål.
Vad tycker medlemmarna?
Gert
Gert, Iréne och Agneta,
Jag tror att en väldigt viktig roll för Wir sind Kirche och därmed Väks är att bejaka mångfalden, något som kyrkan som helhet är dålig på.
När det gäller makarna Heizers agerande finns det förstås olika åsikter, jag tycker personligen att det är exkommuniceringen som bör fördömas, men andra tycker på annat sätt.
Därför hade tror jag, som medlem, att det varit bäst om Väks uttalat sig om det grundläggande problemet nämligen prästbristen och dess konsekvenser och kräva konstruktiva åtgärder från kyrkan för att lösa detta. Inte orimligt hårda straff för lekfolk som försöker hålla igång församlingarna.
Makarna Heizers eukaristifirande hade man kunnat kommentera med det korrekta, – om den här saken råder delade meningar.
Anneli
Gert
Som svar på din fråga vill jag citera vad du tidigare skrivit.
”We Are Church är en reformrörelse, inte en av alla dessa i allt hierarkin undergivna lekmannaorganisationer som kyrkan kryllar av. Vi kan inte ha en ordning där Rom ytterst avgör vem som får leda inom IMWAC.”
Hur bra formulerat som helst !!!!!!!!!
En We are church styrelse – som utan att ta reda på hur dess ca 60 medlemmar tänker -kommer ju ha svårt att bli tagen på allvar i framtida kritik av ”styrelsen ” som styr 1,2 miljarder medlemmar………
Eller med dina ord
”Det får anses vara ett utmanande beteende av en styrelse som leder en förening som har mer demokrati i kyrkan som ett av sina mål.”
// Irène
Anneli,
så vad kommer att ske nu i VäkS?
Gert
Gert,
Det kan jag som en i mängden medlemmar inte svara på. Men vad jag kommer att föreslå är att Väks, som ju är en ny förening, ser över rutinerna för den här typen av frågor som kräver en snabb insats. Detta för att styrelsen ska undvika att göra uttalanden som inte är ordentligt förankrade hos medlemmarna.
Sedan är det ju så att i en grupp kan man inte alltid få som man vill. Jag vill inte veta av barnsligheter av den typen som en del konservativa kristna ägnar sig åt, se t.ex.Tankar i natten http://holtter.wordpress.com/2014/05/30/anders-wejryd-vill-du-att-jag-lamnar-svenska-kyrkan/
där man hotar att lämna gruppen om man inte får som man vill, eller tycker att andra ska göra det för att de inte tycker som man själv.
Anneli
Anneli,
nej, inga barnsligheter. Däremot skulle du kunna föreslå ett annat uttalande som exempelvis konstaterar att man kan ha olika uppfattningar om makarna Heizers eukaristifirande var lämpligt eller olämpligt, rätt eller fel, men att exkommunicering är en fullständigt orimlig bestraffning samt att VäkS inte ser någon anledning varför Martha Heizer skulle behöva lämna sina förtroendeuppdrag i Wir sind Kirche.
Det är djupt olyckligt att VäkS i sitt första offentliga framträdande av vikt oombedda ställer upp som en underavdelning till troskongregationen. Och därtill har så bråttom att göra det att styrelsen inte hinner fråga medlemmarna.
Gert