Noterar att ibland vill man på Signum vara först i Stiftet med att snabbt till sina läsare sprida nyheter om Wir sind Kirche ……..
”Ledarna för rörelsen Wir sind Kirche i Österrike exkommunicerade”
http://signum.se/ledarna-for-rorelsen-wir-sind-kirche-i-osterrike-exkommunicerade/
”Schönborn understödjer exkommunikationen av Martha Heizer”
http://www.kath.net/news/46090
Martha Heizer and husband Gert Heizer
”Martha Heizer, the head of the reform international movement We Are Church in Austria, and her husband, Gert Heizer, have been excommunicated by the Vatican for celebrating Mass without a priest present, according to a statement from the diocese of Innsbruck, Austria.”
”This does not mean that we are not part of the church anymore,” the Heizers said in the statement, published Thursday in Austrian daily Tiroler Tageszeitung and translated for NCR by Bernie Aurin. ”By virtue of our baptism we remain part of the church as long as we ourselves do not choose to leave her.”
”Celebrating the Eucharist unauthorized by the church is one of the ”three most grave offenses,” the statement from the Heizers said. ”The other two offenses are breaking the confidentiality of the confessional and sexual abuse.”
”PARET HEIZERS SÄGER ATT DE ÄR CHOCKADE ÖVER ATT BLI PLACERADE I SAMMA KATEGORI SOM PEDOFILPRÄSTER. DET ÄR SPECIELLT BITTERT FÖR OSS DÅ VI INTE KÄNNER TILL EN ENDA FÖRÖVARE SOM GJORT SIG SKYLDIG TILL SEXUELLA ÖVERGREPP SOM EXKOMMUNICERATS.”
// Irène
PS Läs biskop Scheuers uttalande med anledningen av exkommunikationen av paret Heizer och sätt istället in namnet på någon känd pedofilpräst som ”exkommunicerat sig själv” och som biskopen tror att ”vederbörande måste ha vetat vad handlingen skulle framkalla för reaktioner inom kyrkan” etc
Irène,
det var naturligtvis en oförsiktig provokation. Man utmanar inte äganderätten ostraffad. Dock reser exkommuniceringen en intressant fråga:
Finns prästerskapet därför att kyrkan finns eller finns kyrkan därför att prästerskapet finns?
Det kan förefalla som en fråga släkt med den om hönan och ägget, men är det inte.
I många församlingar på kontinenten saknas präst. I stället firas ordets gudstjänst med kommunionutdelning. Eukaristifirande blir det kanske en gång i månaden när en kringresande präst kommer förbi.
Är detta en rimlig ordning? För några år sedan svarade de nederländska dominikanerna nej på den frågan. I en skrivelse som väckte enormt rabalder tog de ställning för följande:
Om en församling är utan präst och biskopen inte förmår skicka dit någon kan församlingsmedlemmarna utse vem de vill till att leda eukaristifirandet. Det kan vara en man eller en kvinna, gift eller ogift.
När församlingen har utsett en sådan ledare skall de be biskopen komma och lägga händerna på honom eller henne.
Vill biskopen inte detta kan den formellt prästlösa församlingen fortsätta fira mässan ändå.
Vad jag kan förstå är detta i enlighet med den fornkyrkliga praxis som framgår av Apostlagärningarna.
Gert
Gert,
Dominikanernas synpunkter är vettiga och dessutom förankrat i kyrkans tradition, som du mycket riktigt påpekar.
En aspekt som jag inte sett någon ta upp är om det är rimligt att troende som är så måna om att fira mässa ska straffas så hårt?!
Anneli
Vänner,
två formuleringar i Signums nyhetsmeddelande är värda en reflektion.
Att beskriva ”Wir sind Kirche” som en Romfientlig åsiktsplattform är nedlåtande och oförskämt.
Vidare står det att makarna Heizer ”simulerade” mässfirandet. Det är ett riskabelt ordval. Att de firade mässan mot kyrkans föreskrifter är okej, men ”simulerade”? Jag förmodar att detta skall betyda att endast en vigd präst som uttalar de rätta orden kan fira eukaristin.
Jag undrar om Signums redaktion har reflekterat över hur nära denna uppfattning ligger kombinationen trollkarl och trollformel?
Gert
Gert
”Att beskriva ”Wir sind Kirche” som en Romfientlig åsiktsplattform är nedlåtande och oförskämt.”
Inte undra på att det går så trögt med reformarbete i just Stockholms katolska Stift. Signum är ju något av riksnormerare bland svenska konvertiter som ofta BLINT litar till vad Signum tycker. Jesuitorden är ju annars känd för att vara en ovanligt progressiv och modig orden men ingen regel utan undantag. Tråkigt att just Sverige står för undantaget….
”Jag undrar om Signums redaktion har reflekterat över hur nära denna uppfattning ligger kombinationen trollkarl och trollformel?”
Du menar Hokus Pokus Filiokus ………?
// Irène
Irène,
jag menar framför allt att det är stor skillnad på FÅR och KAN.
Kyrkans ledning kan anse sig ha rätten att bestämma vem som får leda mässfirandet, men vem som kan är rimligen inte något vi människor kan påverka.
Om vi tänker oss att endast män installerade av en biskop KAN fira eukaristin, inklusive förvandlingen, så innebär det att denna förmåga att använda instiftelseorden, på ett sätt som ingen annan kan använda dem, förmedlas vid prästvigningen.
Kanske måste vi förklara formuleringen hokus pokus filiokus för några läsare.
Hokus pokus kan härledas till vad människor uppfattat i kyrkan av det som sagts långt framme vid altaret: Hoc est enim corpus meum. Jag hoppas jag fick stavningen rätt.
Filiokus kan härledas till trosbekännelsens filioque (som av fadern OCH SONEN).
Gert