I januari i år skulle påven utse en efterträdare till kardinal Godfried Danneels i Bryssel. Och vem föll valet på ?
Jo Belgiens i särklass mest konservative traditionalist André-Joseph Léonard.
Och resultatet ?
Voilà !
Ärkebiskopen i Belgien André-Joseph Léonards presstalesman Jürgen Mettepenningen har fått nog och säger upp sig och förklarar
”In October, Léonard seemed to drop exploding bombs every time he met the press. AIDS, he said, is a matter of ”immanent justice” for people who misuse their bodies. Homosexuality is a form of human sexuality that has developed in the wrong way and is a disease like anorexia. And most recently —- retired pedophile priests should not be prosecuted but allowed to live out their remaining years in tranquility.”
Mettepenningen som är 35 år har 2 små barn och är teolog.
“Before becoming press officer for Léonard and for the Belgian conference of bishops, Mettepenningen had already established himself as an open-minded theologian well rooted in Catholic tradition and history. He is an expert on the nouvelle theologie (the ”new theology”) that laid the foundations for the Second Vatican Council. And his 2008 book De Kerk Bloost (”The Church Blushes”) leaves no doubts about where he stands in contemporary church debates.”
Mettepenningen jämför Léonards ledarskap med ”en bilförare som vårdslöst kör åt fel håll och tror att det är alla andra som kör fel……..”
http://ncronline.org/news/accountability/belgium-archbishops-press-officer-calls-it-quits
// Irène
PS Utifrån påvens utnämningspolitik så passar ju Mettepennningens beskrivning av Bryssels ärkebiskop som handen i handsken även på B16.
Washington Post 2 nov skriver
”Mettepenningen said at a news conference. ”I was his GPS for three months. But it is the driver who has his hands on the wheel and sets the course.”
”As the archbishop of Belgium, Leonard is the country’s Roman Catholic primate. He was appointed on Jan. 18 by Pope Benedict XVI whose choice for a very conservative hand on the wheel of the Belgian church has disappointed many in this country. ”
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/11/02/AR2010110202553.html
// Irène
PS Inte undra på att katoliker i Belgien är besvikna.
Påvens lakejer har en SÄRPRÄGLAD förmåga att lyckas förvandla Evangeliets glada budskap till något problematiskt och sorgligt.
Iréne,
Så bra att du lyfter fram Jürgen Mettepenningens civilkurage och ärlighet! Hur förtvivlad man som katolik än kan vara över sakerna tillstånd, så har RKK bra ledare också och kan hämta kraft ur det. Allt i kyrkan är inte nattsvart.
/Anneli
Påven håller väl på till döddagar.Det är ett av RKK:s problem att han inte kan pensineras vid
en viss
ålder!
Anneli och John
Nej allt är absolut inte nattsvart. Tvärtom.
Vi står inför en spännande ny katolsk tid. Det händer mycket bra saker under ytan ute i den katolska världen som sällan når fram till våra öron här uppe nära nordpolen.
Men Mettepenningens FANTASTISKA PROTEST har i alla fall nått oss och kommer säkert sätta fart på saker och ting.
Låt oss se hur protesten bemöts i katolska media här i landet.
I varje fall har Signumbloggens skribenter inte kastat sig över nyheten om man så säger.
Och Mettepenningens svenska kollega ? Hon blundar nog och sätter i öronproppar.
Signumbloggen tycks officiellt blivit språkrör för biskopsämbetet då biskopens pressekreterare där börjat förkunna nyheter hon anser relevanta för svenska katoliker.
Att med DISKRETION förbigå obehagliga nyheter om sakernas tillstånd inom katolska kyrkan dock en dygd för Mettepenningens svenska kollega.
Och Katolskt Magasin är av den uppfattningen att just svenska katoliker är mer ”sköra” än genomsnittet och
därför i behov av betydligt högre skyddsfaktor än tex katoliker nere på kontinenten.
// Irène
Iréne,
Jag har också intrycket av att väldigt lite av den dynamiska diskussion som pågår inom Katolska kyrkan i andra länder nämns av Signum eller Katolsk Magasin.
Därför är KV-Bloggen som jag ser det ett mycket viktigt komplement till de officiella katolska informationskanalerna.
Något jag är övertygad om att biskopsämbetet är väl medvetna om. Man skulle inte lägga så mycket energi på att försöka misstänkliggöra och tysta KV annars.
/Anneli
Krav på ärkebiskop André-Joseph Léonards avgång kommer nu från såväl lekmannahåll som från kyrkliga företrädare.
Politikern och professorn i kanonisk rätt Rik Torfs anser det vara ”en utopi att tro att Rom kommer att ingripa. Påve Benedikt utnämnde Léonard för drygt ett halvår sedan mot den belgiska kyrkans vilja.”
http://www.kath.net/detail.php?id=28769
// Irène
PS I sin utnämning av Léonard gick påven emot belgiska kyrkan dvs belgiska katolikers trosmedvetande. Oerhört förödande.
Mitt under en mässa i katedralen Saints-Michel-et-Gudule i Bryssel får ärkebiskop Léonards en örfil av en framrusande man.
Händelsen filmades och visas på youtube.
Ärkebiskopen avstår från anmälan
http://www.kathtube.com/player.php?id=17943
http://www.kath.net/detail.php?id=28804
// Irène
Irène,
Jag kan förstå att människor är frustrerade och besvikna, men våld är aldrig en framkomlig väg. Som jag skrivit tidigare ”där konsten slutar tar våldet vid”.
Det här ger bara Leonards martyrstatus bland det förvånansvärt stora antal katoliker som väljer att ömka RKK:s ledare snarare än visa medkänsla t.ex. för offren för sexuella övergrepp.
Jag tror att det är bättre att protestera, diskutera, stötta de modiga ledare som den här aktuelle Mettepenningen. Vi ”vanliga”lekmän kan visa att dessa ledares offrade karriärer, utfrysning från kollegor etc. betyder något för oss och i slutänden förstås för Katolska kyrkan.
/Anneli
http://www.expressen.se/nyheter/1.2204208/gayhangel-attack-mot-paven-i-barcelona
And how about this?
Agneta
Egen reflektion är:
Milde vilken makaber bild.
En gubbe i skottsäker bil på väg mot la Sagrada och en massa gay’s som kysser varandra när bilen kör förbi.
Madre mia, get me out of this!
Jag säger oxå: är detta värt att kämpa för?
Agneta
Det är knppast värt att kämpa för Kyrkan som tidigare var mitt andliga hem.
Håller en låg profil för att inte bli hånad-det är det enda man möts av.
Agneta,
Gayaktionen var ett fredligt och fyndigt sätt att protestera mot diskrimineringen av homosexuella.
/Anneli
John
Du verkar vara en äkta människa. Det är sällsynt.
Om någon hånar dig så låt ett leende omhulda ditt hjärta
ty minns att då är du ett med Herren och Herren är Ett med Dig.
Ni bär varandras utsatthet.
Jag är alltid glad i det du skriver här.
Så varmt, nära och och alldeles äkta.
din syster i Kristus // Agneta
För den som förstår holländska.
Jag gör det inte men jag förstår ALLVARET i Mettepenningens sätt att tala och jag förstår
omöjligheten att jobba för en biskop som trots varningar kör MOT trafiken och påstår att alla andra kör åt fel håll.
http://www.youtube.com/watch?v=5TXjHY6ruYQ
// Irène
Iréne,
Av vad jag läst så framgår det att Mettepenningen verkligen försökt att bistå Léonard så långt det var möjligt för hans samvete och professionalitet.
Mettepenningens avgång är en stor nyhet i det katolska Europa, men när jag nu gick in på Signumbloggen nämndes det inte och inte på Katolskt Magasins hemsida. På den sistnämnda stod TV-sändningen från S:ta Eugenia överst…
Alla kan inte vara väldigt modiga och ha ett stort civilkurage, men något borde även de svenska katolska ledare och förstås ”vanliga” katoliker våga göra. Det är verkligen inte smickrande för Katolska kyrkan i Sverige att Katolsk Vision är enda platsen som belyser den kritiska diskussion som pågår i RKK.
/Anneli
Anneli
Som jag tidigare skrivit så anser Katolskt Magasin att svenska katoliker är mer ”sköra” än katoliker på kontinenten och därför behöver högre skyddsfaktor.
Och jesuiterna bakom Signumbloggen håller hårt på sitt fjärde löfte.
Undrar vad jesuiternas beskyddare kardinal Newman skulle tycka ?
Han som satte samvetet före påven.
Har nu påven mot belgiska kyrkans vilja utnämnt Léonard till biskop och Mettepenningen inte står ut att jobba som dennes presstalesman så är det inget att orda om anser Signumbloggens jesuiter, som inte heller vill göra någon stor affär av sin nye provinsial Stefan Kiechle som de anser inte är trogen sitt fjärde löfte.
Undrar hur en dialog mellan Ignatius av Loyola och kardinal Newman skulle te sig utifrån läget inom dagens katolska kyrka?
// Irène
Iréne,
De öppet kritiska bland RKK:s ledare börjar nu bli så pass många att det borde vara någorlunda riskfritt även för ledare inom Katolska kyrkan i Sverige att åtminstone uttala sitt stöd. Exemplen från Europa visar ju att det i de flesta fall går att vara kritisk och vara kvar i systemet.
För de präster som har en rent pastoral inriktning finns det förstås en risk att förlora mat och husrum, men präster som har andra utbildningar och arbetat utanför RKK borde kunna vara tuffare. Det kan inte vara svårare för dem än för oss andra att klara sig på en lön alternativt pension om de skulle bli avsatta som präster.
Eller kräver jag för mycket av dem?
/Anneli
Anneli
”Catholicism in Sweden clearly suffers from the current centralism and clericalism of its leadership. But it also enjoys the rich variety of a world Church. A convincing form of Swedish Catholicism, enriched by the diversity of traditions that come together in the diocese of Stockholm, should surely be able to emerge. In that case, Swedish Catholicism could become an inspiring model for the Catholic Church in this global age. ”
Orden är Werner Jeanronds från hans berömda och BRILJANTA artikel i The Tablet som han skrev några år in på 2000-talet men som i mångt och mycket fortfarande står sig.
”When a leading spokesman for the Catholic Church argued in one of the national newspapers, Svenska Dagbladet, that the Virgin Birth was the precondition for Jesus Christ?s divinity, many thinking Catholics sighed. When the Catholic diocesan magazine begun to print critical views on such issues in addition to the more usual acclamatory statements, there was an outcry of conservative sentiment demanding the firm reorganisation of this national Catholic medium in Sweden. The general editor has since resigned and a reorganisation of the publication has been announced. ”
Det är alltså Katolskt Magasin Werner Jeanrond syftar på som fick ny chefredaktör som inte ”printar critical views.”
Katolskt Magasin kallas ju inte för inte för Husbondens Röst eller His Masters Voice.
Werner Jeanrond skriver
”The Catholic laity in Sweden is not yet as organised as in other European countries, and suffers from the enormous differences of view as to what the mission of the Catholic Church ought to be in secular Scandinavia. ”
En enorm FÖRLUST för svensk katolicism att Werner Jeanrond inte längre finns kvar i Sverige.
Det jag personligen mest beundrade hos Werner Jeanrond – förutom att han är en strålande teolog- var hans totala avsaknad av TILLAGSINSTÄLLNING gentemot biskopsämbetet i Stockholms katolska stift.
”Catholics are making an increasing mark in traditionally Lutheran Sweden. But they have not yet settled on the role they should play in this secular society ”
Så sant som det är sagt.
Jag saknar såååååå Werner Jeanronds röst i Sverige.
http://www.thetablet.co.uk/article/2982
// Irène
Iréne,
Du har verkligen koll på vad som skrivs och skrivits! Ja Werner Jeanrond hade behövts här alldeles väldigt mycket!
Han skrev att det finns en stor potential för Katolska kyrkan i Sverige och det gör eller kanske snarare gjorde det förstås. Vi har inte bara förlorat Jeanrond utan fler goda ledare och han pekar också på det stora problemet att lekmännen inte är organiserade i RKK i Sverige. De liberala lekmännen bör tilläggas, mer konservativa katolikers engagemang bejakas från ledningen.
Biskop Anders har ju i stället på alla sätt försökt minimmera möjligheterna till diskussion. Det har i stort sett blivit slag i luften eftersom han inte har någon reell makt. Men tänk om han hade haft det. Jag frågar mig hur långt han varit beredd att gå för att tysta kritiker om han kunnat? Vilka metoder hade han tagit till om han bara haft möjlighet?
Att följa den tankekedjan är inte angenämt, men jag tycker att var och en bör göra det.
/Anneli
Irène och Anneli.
Jag försöker förstå vari problemet med jungfrufödelsen ligger om vi bortser från arvsyndsläran (som jag inte tror på) den obefläckade avlelsen, Marias eviga jungfrudom och all annan obiblisk mariologi, till vilken måste kopplas den blasfemiska läran om påvens ofelbarhet.
Om vi tror att Gud likt en moder framfött vårt universum, vari ligger svårigheten med att föreställa sig att jungfrun Maria framfött vår frälsare efter en gudomlig befruktning? Är det lättare för Gud att uppväcka döda?
Ligger inte jungfrufödelsen i back to basic lika basalt som Jesu uppståndelse?
Samuel.
Till dem det berör.
I brist på respons får jag försöka föreställa mig vilka problem som kan förknippas med evangeliernas jungfrufödsel (även i Markus kallar sig Jesus Människosonen, himlens son). Jag lyckas hitta ett.
Det har tagit universum 14 miljarder år att framställa mänskligt DNA. Om skaparen inte kreerade Adam på ett ögonblick varför skulle hen då anstränga sig så kolossalt med Marias son?
Vad är Gud förmögen till? Hen har lyckats frambringa ett kosmos så ordnat, så exakt kalibrerat på samtliga variabler – där exv den kosmologiska konstanten visat sig vara avvägd med en exakthet på 120 decimaler, för att inte tala om alla elementarpartiklar, hundratals konstanter och fyra naturlagars samtidiga design när Gud gav sin ljusbefallning, men framförallt energi, som alla initierade är överens om inte kan skapas på naturlig väg, men skapat är det, inte desto mindre, av en okänd gud (matematikens fantasier behöver vi inte ta hänsyn till; här gäller empiri) – att det kan ge liv, intelligens, självmedvetande, viljestyrt handlande, ethos etc. Mänskligt DNA.
Allt sammanlagt ger födelsen av Guds avbild i Adam och Eva. Sammantagna. Och Gud själv blir till i Marias liv.
Vad är skillnaden mellan universums tidskrävande mirakel och Marias ögonblickliga? Ingen alls. För Gud finns inte tiden; ”tusen år är som en dag..”. DNA-problemet upphör sin korta existens.
Om det inte vore för uppenbarelsen i Människosonens liv och lära, hans samtidigt gudomliga och mänskliga källa och öde, skulle skaparmakten förblivit en okänd gud och människan främmande för sig själv.
Samuel.
Samuel
”Jag försöker förstå vari problemet med jungfrufödelsen ligger ”
För mig finns bara ett problem med jungfufödelsen. Och det är Läroämbetets order att varje katolik måste sätta på sig en tankemässig tvångströja och tro exakt enligt den tolkning som Läroämbetet föreskrivit.
ATT Gud har blivit människa är huvudsaken. HUR det gått till måste varje katolik bli respekterad för att få lämna därhän om han / hon så önskar.
// Irène
Yippi Irene… my heroine!
Agneta
Läste Göran Häggs bok ”1001 böcker” och hans rescension av Hitlers ”Tischgespräche im Fuhrerhauptquartier” … ur vilken jag tar följande citat:
” han (Hitler) beundrade skarpsynt den katolska kyrkans organisation”
Det tål att fundera på med tanke på att BÄ o vissa prelater släpper in Dantesällskap in i kyrkan.
Agneta
Systrar!
”Det som var till från begynnelsen, det vi har hört, det vi har sett med egna ögon, det vi har skådat och har tagit på med våra händer, det är vårt ärende: livets ord.”
Johannes.
Vi har alltså ord, men har vi någon underliggande verklighet?
Samuel.
En verklig utmaning i ditt citerande av denna underbara fras av Johannes. Käre broder Samuel.
Så klurigt! Förlåt mig om jag kommer in på villovägar.
Antingen innehåller din utmaning ett bråddjup eller så är det en förfrågan om underliggande verklighet ang antydan/kritiken från min sida om ultrahögerns framfart i RKK.
Bråddjupet först
”vårt ärende:livets ord”
Vi blir till liv i Herren. Herren är liv. Om vi pånyttföds i Herren blir orden vi prövar på vår tunga o i vårt sinne pånyttfödda. Orden är pånyttfödda. Rena och friska inför livets motpol den verklighet som alltid går jämte med livet nämligen :döden. Döden är avsaknad av liv och sålunda är dödens ord avsaknad av liv. Dödens ord i våra tankar o på vår tunga föder död. Livets ord föder liv. Det är som elektricitetens plus och minus. Vi laddar oss själva med plus och/eller minus. Det är ofrånkomligt och det är därför vi behöver vägledning.
Vägledaren bör VETA att alltid framföda Livets ord. Vägledaren bör verkligen veta gränsen mellan att framföda dödens ord eller livets. Om vägledaren en gång exempelvis ljugit o aldrig bett Herren om förlåtelse utifrån ett friskt o ärligt sinne så kan vägledaren aldrig tillfullo ge livets ord. Även när den ljugande vägledaren uttalar en from förväntan genom ordvalet ”nåd” så är ordet ”nåd”som lever o uttalas via vägledaren inte tillfullo liv.
Kyrkan ljuger. Kyrkan har ljugit. Kyrkan är prelater o kardinaler, biskopar, lekmän, påvar… alla dessa har ljugit genom historien. Den värsta lögn någonsin ( som jag återkommer till ständigt) gentemot Livets Ord var när dominikaner ansåg det vara Kristi önskan att kvinnor o barn skulle gå nakna in i elden o dö. Så länge dominikaner inte erkänner, biktar o förstår detta fortsätter de leva dödens ord. Deras ord är fyllda av död. Ofrånkomligt. Logiskt. Sanning o konsekvens. Spelar ingen roll hur lång tid som gått. Absolut inte. Det vet kvantfysiker o det vet mystiker. Dumbommar hänvisar till tidsperspektivet och samtidsandan! Kristi levande ord känner ingen tid.
Angående kritiken o oro inför ultrahögerns framfart.
Luciferisk kraft är den kraft som snillrikt charmar, lurar, förbryllar. Den luciferiske är inte sällan en karismatisk lagd person som inte skyr några medel för att nå sitt mål UTAN ATT DET MÄRKS. Han går över lik på tjusiga skor och välartikulerad kan han förmedla lärdom.
Folk faller in i beundran och gör villigt vad Lucifer begär. De kommer tyvärr inte våga tänka tanken att den i mänsklig skepnad förklädde lucifer saknar all form av empati.
Katolska kyrkan är en perfekt arbetsplats för honom. Människor är öppna med sin skörhet o längtan och de biktar på knä inför honom. Dessa människor kan vara hantlangare utan att förstå det. I sådana miljöer finns få vakna för de som är vakna ser igenom det från allra första stund o går därifrån. Katolska kyrkan är som Hitler sa (enligt Hägg) en beundransvärd institution…………….. för
……………………..Lucifer.
Så ser jag det. Strängt så ser jag det idag.
Mina hjältar inom sv. katolska kyrkan är i princip bara de som vågar skriva här med sina namn.
Möjligen finns det en 3:e variant: att du gav citatet utifrån frågan om jungfrufödsel.
Där har jag inget bra svar. Fattar nog inte riktigt. Personligen är jag otroligt ointresserad av frågan huruvida det var ett normalt samlag eller en jungfrufödsel. Gud är Större!
Begreppet ”jungfru Maria” har i de onda männens munnar fått förödande konsekvenser för vår värld.
Agneta