Med anledning av Katolskt Magasin och ”Ledare 4/14: Helgonen var fullödiga människor”
”En unik tilldragelse ligger framför oss, helgonförklaringarna av påvarna Johannes XXIII och Johannes Paulus II. Km:s styrelse uppmärksammar händelsen genom att bekosta utdelande av tidningen i församlingarna. Vår förhoppning är att ni som håller Katolskt magasin i era händer för första gången kommer att vilja följa oss in i framtiden – och att övriga fortsätter som prenumeranter …”
http://www.katolsktmagasin.se/Arkiv/LEDARE/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=3180
Med anledning av KM reportage inför helgonförklararingen 27 april inser jag att för att ÅTER slippa kritik som katolik i Sverige eller för att slippa stämplas som dissident eller för att slippa bli rekommenderad att gå ur katolska kyrkan och istället inträda i svenska kyrkan eller för att slippa bli föremål för förböner krävs bla att LOJALT anamma den kommande helgonförklaringen utan invändningar samt att inte protestera mot alla grovt retucherade bilder som nu sprids om det blivande helgonet Johannes Paulus II.
Jag har dock avvikande uppfattning än den som framförs i KM om såväl helgonförklaring som av JP II pontifikat. Att mitt samvete stämplas som illojalt överstiger min fattningsförmåga om det stämmer att samvetet har överhöghet.
Stockholms katolska Stift och Katolskt Magasin har valt att totalt negligera att informera svenska katoliker om den kritik som riktats mot helgonförklaringen av JP II.
International We are Church – som jag helhjärtat ansluter mig till- har gjort följande uttalande
”Inte hela Gudsfolket samtycker till helgonförklaringen av JPII”
Jag återger IMWACS uttalande i förkortad form i egen övers.
Påven Johannes Paulus II var en mycket motsägelsefull påve. Hans tragedi låg i diskrepansen mellan hans åtagande till reformer och dialog i världen och hans återgång till en inomkyrklig auktoritär ledarstil.
IMWAC beskriver hur JPII auktoritära ledarstil bidrog till den största tragedin under JP II pontifikat : de sexuella övergreppen av tusentals barn världen över. Genom att JP II prioriterade den kyrkliga hierarkin före människors behov bidrog han till en förgiftad miljö där präster –ofta upprepade gånger – tilläts att sexuellt förgripa sig på barn så länge som detta kriminella beteende hölls hemligt och på så vis upprätthöll bilden av ett oklanderligt ledarskap. Som tydligaste exempel kan nämnas JP II nära relation med grundaren av Kristi legionärer Marcial Maciel Degollado.
http://en.wikipedia.org/wiki/Marcial_Maciel
Det var JP II samma behov av hierarkisk kontroll som misskrediterade befrielseteologi och lämnade de tusentals som arbetade för befrielse utan det teologiska och det kyrkliga stöd som de hade förtjänat att ha medan de led under brutala politiska regimer.JP II auktoritära andliga ledarstil illustrerades också i hans undertryckande av jämställdhet mellan könen vilket berövade katolska kyrkan den gåva som kvinnor kan bidra med till kyrkligt ledarskap. JP II hållning till HBTQ personer gjorde honom till medlöpare med lokala kyrkor och regeringar som fortsätter att förneka HBTQ personer deras civila och moraliska likaberättigande. JP II upprepade förbudet mot kondomanvändning och försvårade ett moraliskt val för miljoner människor runt om i världen att förhindra spridningen av HIV /AIDS och stödja sexuell hälsa.
IMWAC menar att saligförklarande och helgonskap inte ska mätas utifrån om ett mirakel kan tillskrivas en särskild person utan snarare om någons liv på ett genuint sätt förkroppsligar de värden som lanserades av Kristus som inte eftersträvade makt utan Gudsfolkets välfärd.
http://ncronline.org/blogs/we-are-church-objects-jpii-canonization
// Irène
PS Varken Kaj Engelhart eller någon annan i KM redaktion andas i KM nr 4 ett ord om ovan beskrivna motsägelsefullhet i JP II pontifikat. Fortfarande lever offren för de sexuella övergrepp som JP II pontifikat står som huvudansvarig för.
Det mest pinsamma inslaget i KM påvenummer är dock Gösta Hallonstens panegyriska artikel ”I kamp för människans värde”.
Gösta Hallonsten är professor i systematisk teologi och av en sådan förväntar jag mig något mer än bara lojal tillagsinställning manifesterat i ett totalt reservationslöst lovtal om Karol Wojtyla som bla tycks baserat på filmen ”Karol -A Man Who Became Pope” !
Irène,
Johannes Paulus II var en betydande polsk patriot och en framstående kommunikatör. Han bidrog till Sovjetimperiets fall, även om den större äran bärs av Michail Gorbatjov som valde att acceptera sitt imperiums undergång i stället för att försöka rädda det genom att starta krig.
Johannes Paulus II:s personliga fromhet kan inte ifrågasättas. Om varje människa blir helig på sitt sätt och efter sina förutsättningar kan jag visst föreställa mig Johannes Paulus som helgon.
Men en helgonförklaring är att upphöja en människa till ett föredöme för kyrkan. Och det var Johannes Paulus inte. På flera sätt är han orsaken till kyrkans problem i vår tid.
Johannes Paulus kropp hade knappt kallnat innan hans konservativa anhängare började skandera Santo subito. Även i Sverige. Även i mässan! De såg i honom ett lämpligt redskap med vilket de skulle kunna förhindra reformer. Det är inte ett skäl till helgonförklaring – vilket även de konservativa borde inse.
Helgonförklaringen av Johannes Paulus II är ett kyrkopolitiskt spektakel som undergräver det meningsfulla i kanonisationer.
En regel som aldrig borde frångås i helgonprocesser är att först låta tiden sortera bland kandidaterma. Om 50 år hade kanske Johannes Paulus kunna helgonförklaras för sin personliga fromhets skull. Nu blir han det av helt andra skäl.
Gert
Gert
”Helgonförklaringen av Johannes Paulus II är ett kyrkopolitiskt spektakel som undergräver det meningsfulla i kanonisationer.”
Denna uppfattning – som jag delar till 100 % – får inte framföras i Katolskt Magasin som ju ser sig som förmyndare i att avgöra vad ”sköra katoliker” i Stockholms katolska stift orkar ta till sig av VERKLIGHETEN därute……
Men jag vet att även KM ”sköra” prenumeranter SMYGLÄSER ”barnförbjudna” KV blogg ……..så vi har en mission att fylla!
// Irène
PS ”Canonization gives ’certainty’ of John Paul II’s holiness”
http://www.news.va/en/news/canonization-gives-certainty-of-john-paul-iis-holi
Vad är ett säkert tecken på helighet ?
Svar Helgonförklaring !
Vad krävs för helgonförklaring ?
Svar Helighet !
Irène, Gert.
”… ett föredöme för kyrkan. Och det var Johannes Paulus inte …”
Vid sidan om JPII:s roll i nedmonteringen av Sovjetimperiet måste hans historiska böner om förlåtelse lyftas fram som en förebild i att praktisera den kristendom vars huvudbudskap är försoning, rättfärdighet och upprättelse.
Eftersom en av hans böner gällde hierarkins delaktighet i barnskändningarna lade han grunden för den botgöring, bättring och omvändelse som Franciskus nu låter genomföra i den globala Kyrkan. Därmed faller den viktigaste invändningen mot hans helgonförklaring.
Johannes Paulus kan genom sin uppgörelse med Kyrkans mörka förflutna sägas ha lagt grunden också för den genomgripande reformation vi vill se och som vi redan kan ana konturerna av med Franciskus pontifikat. Stora förändringar börjar alltid med smärtsamma insikter och den gamle påven vågade se in i mörkrets hjärta. Att han också hade blinda fläckar gör honom mänsklig, ett mänskligt helgon.
Hans hundra böner om förlåtelse är det vår kristna förmån att få besvara bekräftande: Du är förlåten.
Samuel.
Samuel,
att vara helgon och att bli helgonförklarad är inte helt och hållet samma sak. Flertalet helgon blir aldrig helgonförklarade. En helgonförklaring innebär att någon lyfts fram som ett föredöme för hela kyrkan. Innan det sker är tiden det bästa sållet. Som situationen är nu kommer JP II inte att godtas som föredöme av hela kyrkan. Att på så vis använda helgonförklaringar som kyrkopolitiskt instrument är att undergräva helgonförklaringar som institution.
Gert
Samuel
Bara din kommentar inte var skriven i syfte att omvända mig och Gert så är det helt OK att du inte har invändningar mot JP II helgonförklaring.
Ordet är fritt här på KV blogg där mitt blogginlägg dessutom inte enbart var kritik mot själva helgonförklaringen utan DESSUTOM kritik mot Katolskt Magasin för att INTE tillåta det fria ordet.
Att polska nationalister är totalt förblindade när det gäller JP II är en sak men att en professor i systematisk teologi som Gösta Hallonsten vill SÄLJA sig så till den milda grad att han riskerar sin akademiska heder är oerhört mycket mer graverande.
För mig faller även en skugga över Franciskus att han tagit detta steg att iscensätta det största mediala JIPPOT på Petersplatsen någonsin. Det väntas drygt 5 miljoner ”pilgrimer” till Rom som kommer att använda allt vad sociala medier heter för att nå ut över hela världen……
http://www.huffingtonpost.com/2014/04/02/john-paul-ii-canonization-live-stream_n_5072321.html
Förutom sitt huvudansvar för skandalen med prästers sexuella övergrepp inom katolska kyrkan var JP II syn på kvinnor och kvinnors reproduktiva och sexuella hälsa rena katastrofen.
JP är också ansvarig för ORDINATIO SACERDOTALIS
http://www.huffingtonpost.com/2014/04/02/john-paul-ii-canonization-live-stream_n_5072321.html
Vidare är JP II ansvarig för att vidmakthålla vanföreställningar om HIV och Aids och kondomanvändning. JP II var den som utnämnde Trujillo från Columbia till kardinal och ansvarig för familjefrågor i Vatikanen. Den inställning som Trujillo och JP II drev när det gäller synen på kondomer har kostat miljontals människoliv.
Till detta kommer att i hela kyrkans historia har ingen helgonförklarats i sådan turbofart som JP 2.
Jag instämmer till fullo med Gert
”Att på så vis använda helgonförklaringar som kyrkopolitiskt instrument är att undergräva helgonförklaringar som institution.”
Jag är oerhört tacksam för IMWACs uttalande.
// Irène
Irène, Gert.
”Bara din kommentar inte var skriven i syfte att omvända mig och Gert så är det helt OK att du inte har invändningar mot JP II helgonförklaring.”
Omvända? Jag skriver på KV eftersom jag i grunden delar ert och manifestets mening. Precis som ni står jag för mina övertygelser, precis som ni motiverar jag dem och precis som ni tror jag på ordets makt att förändra. Varför annars syssla med skriftställning?
En av de böner Johannes Paulus bad gällde Kyrkans förtryck av kvinnor. I ett brev 1995 riktat till ”varje kvinna” uttrycker han sin bön om förlåtelse: ”for the injustices committed against women, the violation of women’s rights and for the historical denigration of women” och talar i positiva termer om ”women’s liberation movements” – ”it will force systems to be redesigned in a way which favors the processes of humanization which mark the ”civilization of love”.
Denna bön visar att det inte var kvinnofientlig illvilja utan snarare en viss bibeltolkning som låg till grund för Johannes Paulus antikverade synsätt på kvinnans rollrepertoar i Kyrkan. När vi nu har en påve som inte kan etiketteras misogyn monark och som inte vill stanna vid böner utan konkret arbetar för att i handling genomdriva Kyrkans uppgörelse med sitt mörka förflutna är det inte längre tid att demonisera och fördöma ett obsolet påvedöme utan snarare upplysa allt Guds folk och vädja till rättskänslan hos Petrus.
Så som Paulus gjorde i Antiochia och lyckades ”omvända” sin broder.
Samuel.
Samuel
Jag är tyvärr inte rätt kvinna att tala i positiva termer med om JP II.
Han är ett skämt i mina ögon när det gäller jämställdhet mellan män och kvinnor. Du refererar till ett brev till kvinnor där JP II i sin tur bla refererar till kvinnokonferensen i Beijing samma år 1995.
”You can see then, dear sisters, that the Church has many reasons for hoping that the forthcoming United Nations Conference in Beijing will bring out the full truth about women.”
Denna konferens blev sedermera ÖKÄND för katolska kyrkans blockering av FAMILJEPLANERING !
Mot denna bakgrund framstår JP II utrop till kvinnor i det famösa brevet som TRAGIKOMISKT !
”Thank you, women who are mothers!
Thank you, women who are wives!
Thank you, women who are daughters and women who are sisters!
Thank you, women who work!
Thank you, consecrated women!
Thank you, every woman, for the simple fact of being a woman!”
http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/letters/documents/hf_jp-ii_let_29061995_women_en.html
Dessutom vänder jag mig mot JP II URSENTIMENTALA syn på MARIA !
Jag vill plädera för en helt annan Mariologi än den som JP II företrädde där Maria som självständig, stark och aktiv kvinna ska erkännas ha haft en central position i den första församlingen som en ledargestalt vilket också skulle tala FÖR och inte MOT kvinnliga ämbetsbärare- något som JP II inte ens i sin vildaste fantasi skulle kunna föreställa sig.
Sorry Samuel som kvinna på 2000 talet ger jag inte ett nickel för JP II syn på kvinnor !
// Irène
PS Jag tackar Gud att jag som kvinna fått leva mitt liv i det sekulära Sverige och inte i ett sk katolskt land där celibatära Vatikanmäns vanföreställningar om kvinnor och sex-och samlevnad genomsyrar samhället !
Irène.
Jag har inga invändningar. Jag inte bara förstår utan delar ditt synsätt – tragikomiskt som sagt – min poäng är att det som drev JPII var inte illvillig kvinnofientlighet utan bristande insikt om såväl den bibliska kontexten och evangeliets revolutionära konsekvenser för allt sorts förtryck och modernitetens emanciperande kraft för inte minst kvinnan.
Nu gäller det att fullborda det upplysnings- och befrielseprojekt som Jesus började och Paulus fortsatte.
Samuel.
Samuel
”Nu gäller det att fullborda det upplysnings- och befrielseprojekt som Jesus började och Paulus fortsatte.”
Förstår jag dig rätt att du anser att helgonförklaringen av JP II ligger inom ramen för detta ?
// Irène
Irène.
Ingen, inte ens helgon är fullkomliga. Jag väljer att se det goda han trots allt gjorde och detta goda var inte litet utan mycket betydelsefullt. Framförallt hans allvarligt menade uppgörelse med Kyrkans många synder måste ses som historiskt banbrytande där han lägger grunden för den sortens pontifikat vi nu ser ta form i den helige Franciskus anda: ”a civilization of love”.
Alla Johannes Paulus förlåtelseböner utgör en stark etisk grund för en genomgripande reformation.
Samuel.
Samuel
Jag tolkar ditt svar på min fråga som ett inlindat JA och då är bara att konstatera att vi ser på saken på diametralt olika sätt.
Förutom uttalandet av IMWAC ansluter jag mig helt och hållet till Gerts klargörande formulering.
”Helgonförklaringen av Johannes Paulus II är ett kyrkopolitiskt spektakel som undergräver det meningsfulla i kanonisationer.”
Och den skyldige är då inte JP II utan Franciskus. Jag beklagar detta djupt.
Vi som levt samtida med JP II ska inte behöva utsättas för att beskåda helgonförklaringen av en de facto så motsägelsefull påve som JP II.
Detta med särskild åtanke utifrån offren för prästers sexuella övergrepp som fortfarande är i livet och som tvingas bli vittnen till hur den huvudansvarige för deras livstrauma nu äras och upphöjs.
http://www.snapnetwork.org/
Att påvar, präster, biskopar och kardinaler kan vara socialt och kulturellt hjärntvättade i sin syn på kvinnor är en sak.
En helt annan sak är att barn tillåtits att bli offer för sexuella övergrepp av kyrkans egna män.
Det finns inga ursäkter i världen för en sådan skandal.
”Att värna om livet” lyder kyrkans offentliga budskap samtidigt som kyrkan i lönndom förgripit sig på sina egna barn.
Nej vet du vad Samuel – det känns så fel som det bara kan att Franciskus bestämt sig för detta steg. Ett stort minus i kanten blir det för mig.
Jag respekterar att du tycker annorlunda men vore tacksam om du respekterade min uppfattning.
// Irène
PS Denna pressrelease kom från SNAP (Survivors Network of those Abused by Priests) förra året i samband med att Franciskus tillkännagav sitt beslut om helgonförklaring
”It’s official – on April 27, Pope John Paul II becomes a saint.
And it’s hurtful.
It sends precisely the most harmful signal to Catholic employees across the globe – that no matter how much you endanger kids, you’ll be honored by and in the church.
It rubs even more salt into the still-fresh and already-deep wounds of millions of betrayed Catholics and thousands of suffering victims.
Under him, the US bishops’ grudging, belated and weak abuse policy was delayed and further weakened allowing predators to remain in ministry and offering no consequences to those that enabled and shielded them.
Under him, repeated warnings and reports about child sex crimes and misdeeds by the Legion of Christ founder Father Marcel Maciel were repeatedly ignored, keeping children needlessly at risk.
At a bare minimum, Pope Francis should put this canonization on hold, giving victims, witnesses and whistleblowers more time to reveal the truth about Pope John Paul II’s papacy.”
http://www.snapnetwork.org/snap_responds_to_pope_john_paul_ii_s_canonization
Irène.
Både du och SNAP har enligt min mening rätt i er kritik, jag försöker inte släta över de brott som hierarkin gjort sig skyldig till, men till skillnad mot många andra har Johannes Paulus erkänt sitt ansvar för Kyrkans synd – ”delicti graviorum” – gjort botgöring och sökt förlåtelse och försoning.
Han har därmed öppnat vägen för att Kyrkan i handling ska kunna ta itu med problemet, vilket ju också har skett i form av nya regelverk, rättegångar, avskedanden och uppgörelser där många miljarder i kompensation betalats ut. Nu senast har påven gett order om att förre kardinalen i Skottland ska ställas inför kanonisk rätt – enligt Thomas Doyle är det ”unprecedented”.
Alltså, jag respekterar din uppfattning, men anser att det är en kristen plikt att förlåta den botfärdige.
Samuel.
Samuel
”en kristen plikt att förlåta den botfärdige”
Hur blir plötsligt förlåta synonym med helgonförklara ?
// Irène
Irène, tack vare JPIIs erkännanden av i princip alla historiska brott kan nu Kyrkan repareras. Samuel.
Samuel
I see……
…….det är alltså en kristen plikt att helgonförklara den botfärdiges erkännanden ?
// Irène
I. Att lägga grunden för en återuppbyggnad av Kyrkan i Franciskus av Assisis anda är ingen liten sak. S.