Philip Geister SJ vs Anna Karin Hammar

2 dagar efter att Sverige fick sin första kvinnliga ärkebiskop   väcker  Dick Harrisson 17 okt på SvD historieblogg  frågan

”När fick vi ärkebiskopar i Sverige?”

”Den medeltida ärkebiskopen var den svenska kyrkans överhuvud, åtminstone formellt. Det var hans uppgift att stadfästa valet av de övriga biskoparna i kyrkoprovinsen samt viga dem till ämbetet. Det var även ärkebiskopen som hade att sammankalla och leda de svenska kyrkomötena, så kallade provinsialkoncilier.”

http://blog.svd.se/historia/2013/10/17/nar-fick-vi-arkebiskopar-i-sverige/

Harrissons artikel föranleder dagen efter 18 oktober Philip Geister SJ att på Signum bloggen i sin tur ställa frågan

”Hur gammal är Svenska kyrkan?”

Nu var det inte bara Harrissons artikel som fick Philip Geister att ta till orda utan även en  upptäckt som Philip Geister gjort på alldeles egen hand i Uppsala domkyrka.

”I Uppsala domkyrka finns en detalj som nog bara få besökare observerar. På två pelare i ett sidokapell finns två stentavlor med Svenska kyrkans samtliga ärkebiskopar och domprostar. Tavlorna ger inte något uppenbart intryck av att reformationen har ägt rum. Bara ett något större utrymme mellan namnet på den siste förreformatoriske ärkebiskopen respektive domprosten och den förste ämbetsinnehavaren efter reformationen ger en antydan om att något faktiskt har inträffat. Har stenhuggaren kanske bara av misstag hoppat över en rad?”

Samma dag 15 okt som Antje Jackelén valdes till ärkebiskop intervjuades bland  andra Anna Karin Hammar i SvD som på frågan om ”Svenska kyrkan riskerar splittring”  svarar

”Det tror jag inte. Jag tror att man vill vara kvar i den kyrka som har funnits i Sverige sedan 1000-talet, och att människor vill stå i kontinuitet med den kyrka som har funnit i Sverige i 1000 år”

Det blev droppen för Philip Geister som underförstått vill dra ifrån 500 år från Anna Karin Hammars påstående som i sin tur borde medföra  att det inte finns lika stor anledning för Anna Karin Hammar att vara så ”stolt ” ty Hammars ”stolthet”   sticker uppenbarligen Philip Geister i ögonen och får honom att upprörd utbrista

”Är inte hela poängen med reformationen att den vill åstadkomma grundläggande förändringar? Är inte själva målet att bryta en (förment ond) kontinuitet genom att ersätta den med något bättre? Hur är det då möjligt att Harrisson och företrädare för Svenska kyrkan (till exempel Anna Karin Hammar i en intervju med SvD) så stolt hänvisar till svenska kyrkans tusenåriga historia? Är inte hela ”affärsidén” med Svenska kyrkan att avgränsa sig från den kyrka som man ville befria sig ifrån genom reformationen?”

http://signum.se/hur-gammal-ar-svenska-kyrkan/

Idag skriver Anna Karin Hammar  i Signum

”Reformation och kontinuitet: Replik till Philip Geister”

”Svenska kyrkan har valt en ny ärkebiskop, Antje Jackelén. Hon blir nummer 70 i följden av ärkebiskopar i Uppsala ärkestift, sedan Sverige blev en egen kyrkoprovins 1164.

Svenska kyrkan börjar inte räkna ärkebiskopar först vid reformationen, så som Philip Geister (här) tycks se som ett ideal. I sin invändning också mot mitt självklara anammande av Svenska kyrkans väl tusenåriga historia gömmer sig en något annan syn på identitet och kontinuitet än den jag själv omfattar.”

”Det är min övertygelse att Martin Luther skulle varit väldigt obekväm med att det finns samfund som kallas för lutherska. Själv stod han i den västliga kyrkans flodfåra från urkyrkans källsprång. Att begränsa evangelisk tro till det som lyftes fram som konfliktpunkter i 1500-talets reformation vore att beskära ett fruktträd så hårt att framtida frukter äventyras. Reformationen stod i en västlig allmänkyrklig tradition och så gör Svenska kyrkan.”

”När en ny ärkebiskop i Svenska kyrkan även kan räkna med sina erfarenheter som kvinna, är det en växling som samtidigt innebär kontinuitet. Inte minst Jesuitorden har genom Karl Rahners tänkande bidragit till denna syn genom att hävda att Kristi mänsklighet, inte Kristi manlighet, representeras.”

http://signum.se/reformation-och-kontinuitet-replik-till-philip-geister/

// Irène

PS  Bra att Anna Karin Hammar åberopar Philip Geisters favoritordensbroder Karl Rahner.  Jesuitorden är en utpräglad MANLIG orden.   Att Karl Rahner har blivit känd  för att ha ett mer  MÄNSKLIGT  än MANLIGT tänkande kan bero på att denne jesuit under 22 års tid mellan 1962 -1984 hade en nära vänskapsrelation med Luise Rinser känd tysk författarinna och frånskild 2 – barnsmor och med vilken Rahner hade en intensiv brevväxling och också försökte möta så ofta det gick.  Rinser hade  1.847 brev från Rahner i sin ägo när denne avled 1984. Hon  har publicerat sina egna brev till Rahner 1994 i  boken Gratwanderung. Briefe der Freundschaft an Karl Rahner. Jesuitorden förbjöd Rinser att publicera Rahners  brev till henne.

http://www.crisismagazine.com/2013/the-balancing-act-of-karl-rahner-and-luise-rinser

Philip Geister har doktorerat på Rahner men Luise Rinser brukar inte  Geister nämna när han berättar  om sin ordensbroder………..

http://www.amazon.de/Gratwanderung-Briefe-Freundschaft-Karl-Rahner/dp/3466203902/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1382914375&sr=8-1&keywords=gratwanderung+luise+rinser

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 svar på Philip Geister SJ vs Anna Karin Hammar

  1. Irène Nordgren skriver:

    Som född katolik i en övervägande luthersk -evangelisk kontext är jag som katolsk tonåring uppvuxen med eviga diskussioner huruvida den svenska kyrkan har apostolisk succession eller inte. Philip Geister var då ännu inte född överhuvudtaget vilket kan förklara med vilken okänslighet Geister med sitt inlägg i Signum river upp gamla sår i svensk kristenhet.

    Jag hade hoppats på att som svensk katolik slippa mer av den pinsamma översittarmentaliteten som kardinal Ratzinger år 2000 bla gav uttryck för i det hårt kritiserade dokumentet Dominus Iesus.

    Men icke……..

    // Irène

  2. Anneli Magnusson skriver:

    Iréne och alla,
    De flesta människor byter inte frivilligt tro. Svenskarna var motsträviga till att bli protestanter, vilket t.ex. Magnus Nyman skrivit om i ”Förlorarnas historia”. Vad man ofta glömmer är att, i synnerhet Svearna i Mälardalen, inte var positiva till att bli kristna heller.
    Asatron dröjde sig kvar länge, en del religiösa bruk inlemmades i kristendomen, annat blev kvar i sig själv. Vi tänker inte på att vi har Odens dag och Tors dag varje vecka och Fredag misstänker jag är Frejs dag.

    Förloppet när ett folk i stort tvingas byta religion är utdraget och inte fullständigt och därför har vi ju en slags kontinuitet i Sverige. För var ska man sätta gränserna? Blev Sverige någonsin helt Katolsk eller helt Lutherskt och så fall när?
    Förstår ni hur jag menar?
    Anneli

  3. Gert Gelotte skriver:

    Vänner,

    Något slags brott var det, något slags kontinuitet är det. Svenska kyrkan är inte densamma som den medeltida katolska kyrkan i Sverige, men det är inte heller dagens katolska kyrka i Sverige. Det senare tänker man inte så ofta på.

    Gert

  4. Anneli Magnusson skriver:

    Gert,
    Precis, lägg in asatron också så har du lyckats förklara vad jag menade. Betydligt bättre än jag själv gjorde. 🙂
    Anneli

  5. Krister Janzon skriver:

    Anneli,

    Stegen från asatron till olika kristna traditioner ser jag som ett jättelikt paradigmskifte;
    från polyteism till momoteism. Och jag förstår inte vad de stegen tillför i detta ämne; men förklara gärna för mig.

    Krister

  6. Irène Nordgren skriver:

    Mot bakgrund av den katolsk -lutherska FÖRSONINGSPROCESSEN som på olika sätt är på gång inför Lutherjubileet 2017 undrar jag vad som är SYFTET med Philip Geisters utspel mot bla Anna Karin Hammar ?

    Vilka signaler sänder det till studenter från olika samfund på Newmaninstitutet att deras rektor har behov av att MARKERA gränsdragningar och BETONA skillnader ……….

    Den 31 oktober 2017 firas 500-års jubileet av reformationen.

    I somras kunde man läsa om ett gemensamt dokument mellan lutheraner och katoliker som tagits fram med namnet ”From Conflict to Communion”

    ”From Conflict to Communion is the name of a joint document from the Lutheran-Roman Catholic International Commission on Unity which was presented at a press conference on Monday at the Lutheran World Federation headquarters in Geneva. The lengthy text looks at the joint responsibility for the division of the Western Church in the 16th century, addressing the challenges of healing those memories and working together for reconciliation and common witness to the world.”

    Vidare på Vatikanens hemsida läser jag

    ”Orsaken till kyrkosplittringar är ofta missförstånd och olika tolkningar av samma trosinnehåll och teologiska övertygelser.”

    ”So in our international ecumenical dialogue, we were able to rediscover the common basis we have in these questions of faith and were able to express that these are no longer Church dividing issues….
    Also from our Catholic side, our own conviction is ’Ecclesia semper reformanda’ – that the life of the Church has to be reformed all the time, in every age, so we have this common intention of reform on both sides….what we could do in this document is to indicate the main themes of the theology of Martin Luther in light of our own ecumenical dialogue, showing that many ideas of Martin Luther have been issues for the whole Church and important elements of renovation of the Church…..”

    http://www.news.va/en/news/lutherans-and-catholics-from-conflict-to-communion

    // Irène

    PS Jag tycker Philip Geister ska be Anna Karin Hammar om ursäkt ! Såvida inte syftet var att markera distans och främlingsskap …….då är det ju helt i sin ordning att låta syftet uppnå önskad effekt………

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *