Gert
Du skriver
”utan reformer blir även en bättre förvaltning meningslös.”
Jag ser det snarare som så att ”bättre förvaltning” i betydelsen kollegialitet dvs decentralisering dvs SUBSIDIARITET är FÖRUTSÄTTNING för reformer.
Om Franciskus är beredd att släppa på kontrollen och ge biskopssynoderna kollegial makt dvs om påven är villig att vara det han var tänkt att vara dvs ”primus inter pares” så är halva slaget vunnet såväl vad reformer som ekumenik beträffar.
Hittills har påvar gjort biskopar till underlydande vasaller istället för jämbördiga kollegor.
”Subsidiaritetsprincipen utgår ifrån synen att samhällsgemenskapen byggs underifrån och uppåt. Makten kommer underifrån och det är bara i de fall där en gemenskap inte på ett ändamålsenligt sätt kan sköta och besluta i en uppgift som den skall flyttas till en högre nivå. ”
http://sv.wikipedia.org/wiki/Subsidiaritet
Subsidiaritetsprincipen har sitt ursprung i katolsk sociallära. Här kan Franciskus åberopa sig på ytterligare en jesuitkollega som legat i framkanten när det gäller idéer, tankar och samhällsutformning nämligen Oswald von Nell-Breuning SJ (1890-1991) som utvecklade principen om subsidiaritet (subsidium (stöd) subsidio (hjälpa, stödja ) och låg till grund för Pius XI socialencyklika Quadragesimo anno 1931 – en uppföljare till Rerum Novarum 1891.
Subsidiaritetsprincipen är grundprincipen för EU men tyvärr ännu inte för katolska kyrkan själv.
Rom som centrum för KYRKAN var ursprungligen tänkt som den plats dit lokalkyrkorna kunde vända sig för att få HJÄLP om de kört fast i konflikter och STÖD i att lösa lokala kontroverser………
Subsidiaritetsprincipen med andra ord en princip som kan ta katolska kyrkan tillbaka till ursprungskonceptet och samtidigt leva upp till principen att själv leva som hon lär ……dvs kyrkans lära och liv ska spegla evangeliet och inte som idag ”stå i vägen för evangeliet ………” för att låna Gerts formulering.
// Irène
Irène,
decentralisering och subsidiaritet i kyrkan vore bra, men jag är inte övertygad om att det i sig leder till substantiella reformer. Flertalet biskopar jag känner till är djupt konservativa. Jag tror reformer kommer, men som praktik bland lekfolk och lägre präster.
Gert
Gert
”Flertalet biskopar jag känner till är djupt konservativa.”
Inte undra på. De är alla klonade efter JP2 och B16.
”Jag tror reformer kommer, men som praktik bland lekfolk och lägre präster. ”
Det jag menar är att det lekfolk och de präster du har i åtanke DESSUTOM ska få välja sin egen biskop……..och då ska du få se på ”substanstiella reformer……….”
Jag är helt övertygad om att om lekfolket fick välja biskop så skulle de inte alls välja bort en lämplig prästkandidat bara för att denne är FÖR kvinnliga ämbetsbärare…….Tvärtom…….
Och om unga präster slapp att offentligt dölja sina eventuella sympatier FÖR kvinnliga präster så skulle det förmodligen mycket snart i praktiken vara ganska svårt att hitta en biskopskandidat som var MOT kvinnliga ämbetsbärare……
// Irène
Irène,
jag förstår inte varifrån du hämtar din optimism. Måtte du inte bli för besviken.
Gert