Vänner,
Sr Joan Chittister OSB har skrivit en intressant krönika om hur kyrkans män använder Maria som argument för att kvinnor bör leva i passiv underdånighet. Om hur de för att uppnå sina syften väljer bort mycket av det vi vet om Jesu mor. Läs och begrunda.
http://ncronline.org/blogs/where-i-stand/hierarchys-mary-vastly-different-ours
Gert Gelotte
Gert
Sr Chittister sätter fingret på en mycket ömtålig punkt – katolska kyrkans Mariologi.
Få saker är så omhuldade av Vatikanmännen som att bevara bilden av den passiva, underdåniga, slöjbetäckta, blyga jungfrun – DRÖMKVINNAN för varje sann Vatikanman.
Tina Beattie har också uppmärksammat detta behov hos kyrkans män att romantisera Maria.
Förra året hindrades hon att hålla ett föredrag om Jungfru Maria som hon sedan publicerade på sin blogg.
”In modernity, Mary has lost her ability to communicate the visceral potency and materiality of the incarnation. She has become sanitised and romanticised, an expression of an eternal feminine ideal that has far more to do with modern romanticism than with incarnational Catholicism. She drifts into heaven as a young girl remote from all the reality of human experience, lacking even the child in her arms to root her in the fleshy mystery of the incarnate God. She is an object of mystification rather than an opening into mystery.”
http://tina-beattie.blogspot.co.uk/2012/09/mary-and-church-today.html
// Irène
PS Det räcker inte med Franciskus 8-mannaråd.
Jag tycker att Franciskus ska utnämna lämpliga kvinnor typ sr Chittister till kardinaler och också bilda ett kvinnoråd.
Dags att röra om ordentligt i grytorna i Vatikanen……..
Det är hög tid………
Så romantiskt och underdånig skildras nu inte alltid Maria!
Inte ens i svensk katolsk press.
Jag vill påminna om denna artikel i Signum år 2000:
http://signum.se/artikelarkivet/
Det räcker att leta på ”Maria” under kategorin Rubrik.
Maria från Nasaret – Guds vän och profet
Johnson, Elizabeth A.
Krister
Irène.
I sitt skarpa svar till ärkebiskop Sartains predikan om Maria inför de ”radikala feministerna” inom LCWRs ledarskap ger Joan Chittister en bra sammanfattning av Mor Marias starka självkänsla och hennes ställning i urkyrkan:
”… if anyone wants to know just how influential and important a figure Mary was to the development of the early church, the very idea of her being part of the gathering of apostles on Pentecost when each of them is anointed into discipleship by the Holy Spirit ought to be enough to dispel the notion that what we have here is a woman without a strong sense of self.
No, the Mary not mentioned in this homily on the Assumption was a woman not intimidated into the Incarnation, not beholden to male answers, not shy about giving directions about what should be done, not without a high sense of personal responsibility, and not one bit in doubt about her place in the hierarchy of the church.”
Jag tror Franciskus har insett att tiden är mogen att ompröva och omdefiniera kvinnans samtida ställning i Kyrkan. När påven samlar sitt kardinalråd om en månad kommer han inte att kunna bortse från att kvinnan är jämställd med mannen på det grundläggande sätt som slagits fast i Bill of Rights and Responsibilities som American Catholic Council har formulerat och som jag citerar här eftersom jag inte sett den på KV-bloggen (IMWAC har rekommenderat den som en reformrörelsens grunddokument).
1. Primacy of Conscience. Every Catholic has the right and responsibility to develop an informed conscience and to act in accord with it.
2. Community. Every Catholic has the right and responsibility to participate in a Eucharistic community and the right to responsible pastoral care.
3. Universal Ministry. Every Catholic has the right and responsibility to proclaim the Gospel and to respond to the community’s call to ministerial leadership.
4. Freedom of Expression. Every Catholic has the right to freedom of expression and the freedom to dissent.
5. Sacraments. Every Catholic has the right and responsibility to participate in the fullness of the liturgical and sacramental life of the Church.
6. Reputation. Every Catholic has the right to a good name and to due process.
7. Governance. Every Catholic and every Catholic community has the right to a meaningful participation in decision making, including the selection of leaders.
8. Participation. Every Catholic has the right and responsibility to share in the interpretation of the Gospel and Church tradition.
9. Councils. Every Catholic has the right to convene and speak in assemblies where diverse voices can be heard.
10. Social Justice. Every Catholic has the right and the responsibility to promote social justice in the world at large as well as within the structures of the Church.
Samuel.
Samuel
”När påven samlar sitt kardinalråd om en månad kommer han inte att kunna bortse från att kvinnan är jämställd med mannen på det grundläggande sätt som …………”
Låt oss hoppas att du har rätt……
// Irène