Under mässan i Bellahouston Park i Scotland talade påven bla om ”relativismens diktatur” och ”religionens garanti för genuin frihet och respekt som leder oss att betrakta varje person som en broder eller syster.”
“Pope Benedict XVI invoked the dictatorship of relativism in his homily at the Mass in Bellahouston Park in Scotland today.
Addressing a packed park filled with Scottish Catholics, Pope Benedict returned to a theme that has marked his papacy from the beginning, the “dictatorship of relativism” which “threatens to obscure the unchanging truth about man’s nature, his destiny and his ultimate good”.
“He continued: “There are some who now seek to exclude religious belief from public discourse, to privatise it or even to paint it as a threat to equality and liberty. Yet religion is in fact a guarantee of authentic liberty and respect, leading us to look upon every person as a brother or sister.”
// Irène
PS En diktator har talat.
Finns det någon nu levande kristen högt uppsatt kyrklig företrädare som har visat så bristande respekt för sina kristna och icke kristna bröder och deras samvete som påven alias kardinal Ratzinger ?
Och kristna lekmanna- och ordenssystrar ska vi inte ens tala om i detta sammanhang. Sådana åtnjuter påvens respekt först sedan de varit döda i tusen år.
Påven är bla i England med anledning av kardinal Newmans saligförklaring .
Newman är värdsberömd för att ha sagt. ”Om jag – vilket torde vara högst osannolikt – måste utbringa en skål för religionen, så skulle jag dricka den för påven. Men först för samvetet. Först därefter för påven.”
Apropå påven och samvetet och besöket i Newmans hemland skriver The Tablet i augusti en artikel
”The primacy of conscience”
Samvetets primat
”Even more effectively, he (dvs Newman )insisted that the Pope’s ”prerogative of authority is no infallibility in laws, commands, or measures” but was restricted to what Newman called ”matters speculative”, that is to say, to thoughts, ideas and opinions. His exclusion of ”laws, commands and measures” suggests he would not have approved of the threats in 2004 to deprive Senator Kerry of Holy Communion because of the line he took on abortion, made by, among others, Archbishop Raymond Burke of St Louis. Archbishop Burke has since been appointed by Pope Benedict as Prefect of the Apostolic Signatura in Rome, and will no doubt soon be a cardinal. And this raises a key question concerning the papal visit to Britain next month. Will the Pope seek to undermine the implicit tolerance of differing opinions that is such a healthy characteristic of Catholic life in Britain?”
Obs Påven sitter alltså i Rom och försöker via en ärkebiskop (Burke) i St Louis fjärrstyra en amerikansk senator (Kerry) i dennes politiska arbete när det tex gäller abortfrågor och använder då kommunionen som ett vapen mot honom. Som tack för att ärkebiskopen går påvens ärende blir han befordrad till chef för ”Högsta domstolen ” i Vatikanen och kommer dessutom sannolikt inom kort bli utnämnd till kardinal.
http://www.thetablet.co.uk/article/15133
Påven styr ställer som det passar honom.
Straff för pedofilpräster – flyttning till annan församling.
Straff för kvinnor som låter sig prästvigas – exkommunikation per automatik = latae sententiae. Samma sak gäller för präster som deltar eller biskopar som viger.
När SSPX biskopar – fortfarande utan rättighet att viga SSPX präster – ändå gör det mot lokal biskops vilja – ingen som helst sanktion, inget straff alls tycker påven och det påverkar INTE ENS de pågående förhandlingarna. Men dessa går dock ändå bara ut på att SSPX ska tränas i att offentligt inte vara så öppet oppositionella mot VAT 2.
En kardinal som tar emot mutor och skyddar pedofiler tycker påven ska vara immun mot alla former av straff eller sanktioner. Detta naturligtvis under förutsättning att kardinalen i fråga håller påven om ryggen i alla väder.
TALA OM RELATIVISMENS DIKTATUR
Irène,
”relativismens diktatur” – kan det måne vara tankens och ordets frihet han åsyftar. Skulle tro det. Orwellskt nyspråk brukar sådant kallas.
Det är plågsamt att iaktta hur påven gör sitt bästa för att kyrkan skall bli helt irrelevant i vår tid och vår värld.
Gert Gelotte
Gert
Ja påven är emot tankens och ordets frihet därför att det skulle inkränkta på hans envåldsmakt som han tar sig FRIHET att utöva som han vill.
Demokratisk frihet dvs tankens och ordets frihet inom katolska kyrkan skulle alltså innebära OFRIHET för påven. Han skulle inte längre kunna göra som han har lust med.
Därför svartmålar påven demokrati som i hans vokabulär blir diktaturens relativism.
Jag som enskild lekman uppfattar dock yttringarna av påvens envåldsmakt som relativismens diktatur.
// Irène