Makt och sex

Biskop Geoffrey Robinson från Sydney, författare till den i den katolska världen mycket uppmärksammade boken ”Confronting Power and Sex in the Catholic Church. Reclaiming the Spirit of Jesus”, är på rundresa i det av pedofilskandaler skakade katolska USA.

Alla är är inte förtjusta över resan. Kardinal Mahony har förbjudit Geoffrey Robinson att komma och tala i Los Angeles stift. Robinsons bok anses för kontroversiell.

Sån´t gör mig ursinnig. Inte för att Mahony är upprörd över vad Robinson skriver och säger. Han har naturligtvis rätt att tycka vad han vill. Men han har inte rätt att försöka styra och ställa över vilken information hans vuxna och myndiga stiftsbor skall ha möjlighet att ta del av – och bilda sig en uppfattning om.

Biskop Robinsons bok är uppriktig och därför smärtsam. Men som han sagt i ett annat sammanhang: ”Eftersom sexuella övergrepp är en fråga om makt och sex är det också rimligt att ställa frågor om makt och sex i kyrkan”.

Enligt min mening är boken ”Confronting Power and Sex in the Catholic Church. Reclaiming the Spirit of Jesus” en av de bästa totalgenomgångarna av katolsk tro och av katolska kyrkans problem i vår värld som gjorts på mycket länge. Den har varit svår att få tag i, men nu har tryckpressarna hunnit i kapp. På nätet finns den att köpa på http://www.amazon.com/Confronting-Power-Sex-Catholic-Church/dp/0814618650/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1210954993&sr=1-1 Köp den! Läs den!

Självklart har Geoffrey Robinson fått problem med kyrkans makthavare. Det får de flesta som har något att säga, som är värt att lyssna till och som inte avser att producera fetvadd för hjärnan. Läs mer på http://reform-network.net/?p=1680

Gert Gelotte

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 svar på Makt och sex

  1. Krister Janzon skriver:

    Ja, Robinsons bok är nu både lättare och billigare att få tag på, trycks i Europa och jag har beställt den genom Amazon för jag tror under 200 SEK.

    Angående det nu så hårdnande läget mot åsikters såsom Robinsons – inte bara i Rom, utan ock USA och Australien – så kontrasterar detta starkt mot den stora uppskattning Robinson vederfors år 2004 vid Australian Catholic University, tider och regeringar förändras, se

    http://www.acu.edu.au/Graduate_Association/in_honourable_company/bishop_geoffrey_robinson_dd/

    citat:
    Bishop Geoffrey Robinson DD was awarded Australian Catholic University’s (ACU National) highest honour, Doctor of the University (honoris causa), at the Canberra Campus (Signadou) graduation ceremony held at Parliament House on 26 March 2004.

    ”The award recognises the work undertaken by Bishop Robinson in dealing with issues of professional standards within the Church. He has laboured with great sensitivity, honesty and compassion to assist those affected by sexual abuse within the Australian Church, said Professor Sheehan.”

    Krister Janzon

  2. Irène Nordgren skriver:

    Kardinal Joseph Levada, den nye prefekten för Troskongregationen, får kanske snart ett ypperligt tillfälle att lära sig handläggning av ett ärende. Han har den bästa tänkbara handledaren i B 16, sin företrädare på posten.

    Istället borde Levada ta sig en mycket nära titt på kardinal Mahony, som sålde sin själ för att bli kardinal.

    Den som orkar kan läsa nedanstående ”utredning” om kardinal Mahony i National Catholic Reporter som skrevs för 3 år sedan. Då är det lättare att ”förstå” att en SÅDAN man som Geoffrey Robinson inte välkomnas av en SÅDAN man som Mahony.

    http://natcath.org/NCR_Online/archives2/2005a/031805/031805a.php

    // Irène

  3. Irène Nordgren skriver:

    Läs härnedan kardinal Mahonys brev till biskop Geoffrey Robinson. Notera särskilt avslutningsfrasen ”din i Kristus ”.

    Ska inte Katolsk Vision bjuda in Geoffrey Robinson till Sverige ? Kan vi inte sponsra tillsammans och söka ytterligare sponsorer? Sensus?

    // Irène

    *********************************
    May 9, 2008

    Most Reverend Geoffrey James Robinson
    Auxiliary Bishop Emeritus of Sydney
    Archdiocese of Sydney
    133 Liverpool Road
    Sydney NSW 2000
    Australia

    Dear Bishop Robinson,

    I am writing once again in reference to your planned speaking engagement in the Archdiocese of Los Angelese on June 12, 2008.

    Your letter informing me of your coming appearance made it clear that you were not seeking my permission or approval, that you were planning to come regardless.

    Since your communications, I have come to learn that you new book is being investigated by the Australian Bishops’ Conference because of concerns about doctrinal errors and other statements in the book contrary to Church teaching.

    I have also learned that His Eminence, Cardinal Giovanni Battista Re, the Prefect for the Congregation of BIshops, has urged you to cancel your visit to the United States.

    Consequently, I am hereby requesting that your cancel you visit to the Archdiocese of Los Angeles now set for June 12, 2008. Canon 763 makes it clear that the Diocesan Bishop must safeguard the preaching of God’s Word and the teachings of the Church in his own Diocese. Under the provisions of Canon 763, I hereby deny you permission to speak in the Archdiocese of Los Angeles.

    As a brother Bishop, I urge you to cancel the entire speaking tour and to work closely with your own Bishops’ Conference on their investigation. I would surely expect you to follow exactly their recommendations in thiis matter.

    With every best with, I am
    Sincerely yours in Christ,

    His Eminence
    Cardinal Roger M. Mahony
    Archbishop of Los Angeles

  4. Krister Janzon skriver:

    Skakande skrivning från en broder biskop till en annan, t ex ”I would surely expect you to follow exactly their recommendations in this matter.”

    Jo, absolut, ett bra förslag att Katolsk Vision bjuder in Robinson, går det att samordna med andra Europabesök så kan ju ekonomin underlättas. Intresse från andra IMWAC-grupper i Norden, våra norska vänner kanske? Och den nordiska biskopskonferensen kunde markera rätten för en kollega att yttra sig, i samklang med en nordisk öppenhetstradition.

    Har någon sett på vilka punkter hans bok skall trosgranskas av australiska biskopskonferensen?

    Krister

  5. Irène Nordgren skriver:

    Elisabeth Albertsson
    vill här dela med sig vad hon idag läst på hemsidan Voice of the Faithful. Hemsidan startade 2002 av lekmän som en reaktion på pedofilskandalerna.

    ”Silencing Courageous Catholics Is Detrimental to the Catholic Church

    Voice of the Faithful (VOTF) believes that Cardinal Roger Mahony’s ban on Bishop Geoffrey Robinson, author of Confronting Power and Sex in the Catholic Church: Reclaiming the Power of Jesus, which forbids his speaking at Catholic sites in the Archdiocese of Los Angeles, harms the Catholic Church.

    “Is this the way American bishops respond to Pope Benedict’s call to do everything possible to heal the Church?” asks Dan Bartley, president of Voice of the Faithful. “Why is a loyal Catholic bishop prevented from asking honest questions in his search for the truth in the aftermath of the worst scandal in the modern Church?”

    Bishop Robinson argues in his book that the tragedy of the sexual abuse scandal impels all Catholics to re-examine the fundamental issues that permitted the abuse to take place, including Catholic attitudes towards power and sexuality.

    Cardinal Mahony made his decision when he was informed that the Australian Bishops’ Conference is investigating the book because some of the issues Robinson raises may cause concern about doctrinal errors and some statements in the book may be contrary to Church teaching.

    Those who read Bishop Robinson’s book carefully may question such conclusions. Bishop Robinson obviously loves the Church and is trying to help us heal from the abuses which he saw first-hand when he was co-chair of the National Committee for Professional Standards in Australia.

    Asking questions is not an attack on truth but an attempt to clarify it. During his trip to the United States, Pope Benedict XVI acknowledged that the sexual abuse crisis was very badly handled. In light of the Popes comments, blocking an open and honest discussion about what caused the crisis, as Cardinal Mahony has done, is appalling.

    Voice of the Faithful supports dialogue in our faith community – between and among all the faithful. Dialogue inevitably introduces questions. Had more of us questioned Church behaviors over the last several decades, it is unlikely that thousands of children would have been abused by thousands of clergy. Bishop Robinson’s view of a path towards healing is one alternative. Voice of the Faithful encourages all Catholics to listen carefully and to discern wisely.”

    *****************************************************************

    ”Att tysta modiga katoliker är skadligt för kyrkan.”

    I sanning oerhört skadligt

    // Irène

  6. Irène Nordgren skriver:

    ” Att ställa frågor är inte en attack på sanningen men ett försök att klargöra den” skriver

    Voice of the faithful ovan.

    I katolska sammanhang är det dock ofta tyvärr så att bara själva frågandet om känsliga frågor genast uppfattas som ett fientligt angrepp på kyrkan som sådan. På själva KYRKAN.
    Och som ett brev på posten kommer ofta motfrågan Varför är du kvar i kyrkan ?

    Ska inte ”sanningen” tålas att vridas och vändas på ? Ska inte ”sanningen” tåla strålkastarljus? Ska inte ”sanningen” tåla klargöranden?

    // Irène

  7. Krister Janzon skriver:

    Tack Elisabet och Irène för tips om Voice of the Faithful och deras artikel om Robinson.
    Om gruppen själv skriver en känd benediktinnunna så starkt:
    http://ncronline.org/NCR_Online/archives/013103/013103m.htm
    där hon nämner deras koncentration på det de menar är huvudfrågan om katolska kyrkan.
    Jag instämmer.

  8. Krister Janzon skriver:

    På sidan http://votf.org/robinson_tour.html
    finns många artiklar om ”Robinsonfallet”

    Däribland nedanstående följande stöd för biskopen:

    Posted May 15, 2008, in Catholica Australia (www.catholica.com.au). Catholica Australia introduced the following letter by saying: “Coincidental with the statement arriving from Bishop Robinson, Catholica Australia, also received a letter from Fr Daniel Donovan in response to yesterday’s news story. Here is the text of Fr Donovan’s letter. It has also been published in the Catholic forum.
    Cardinal Mahoney and the American Speaking Tour of Bishop Geoffrey Robinson

    ”The Churches in Australia and for that matter around the world have been mired for many years in the allegations of sexual abuse of persons by members of the clergy. This has led to universal condemnation for two major reasons. Firstly, there was an abuse of power by the perpetrators who took advantage of their position to harm the vulnerable. Secondly, the failure of Church leaders to deal effectively with the victims’ complaints and the attempts to cover up the matter. Bishop Geoffrey Robinson in Confronting Power and Sex in the Catholic Church: Reclaiming the Spirit of Jesus, has had the courage to place this issue in the public forum. Robinson does not deny or call into question any teaching of the Church nor does he either in the book or at any time in his public lectures attack the teaching magisterium of the Church.

    The Australian Bishops claim that the people “have a right to know clearly what the Catholic Church believes and teaches, and the Bishops have a duty to set this forth…” Robinson has never denied this. Rather he has addressed those issues which (as noted above) the Bishops were not setting forth in clear and specific teaching. Daily the Church was facing serious criticism for its failure to respond officially to the sufferings of victims of sexual abuse and their families.

    It seems to me unconscionable that both the Australian Bishops and Cardinal Mahoney of Los Angeles would turn on a brother Bishop because he has called for not a change in orthodox teaching but rather he emphasizes orthopraxis. No one, least of all Robinson, is questioning truth but there is the corresponding duty to communicate the truth and this has been the importance of Robinson’s contribution. If the Church is to take seriously the healing process then it must not deny debate and ban dialogue. This would be to substitute intellectual abuse for sexual abuse. It is always unsettling when debate and discussion is stifled in the name of truth! It might be worth adopting the advice of the Pharisee, Gamaliel, who counsels the Sanhedrin “to take no action against these men” (the apostles, Acts 5:38). Gamaliel goes onto explain that if the if the teaching is “of human origin” then it will disappear but if it is of “divine origin” then they might be “fighting against God” (Acts 5:38-39).

    Fr Daniel Donovan”

    Se även
    Bishop Robinson’s Response to Australian Bishops

    Krister

  9. Simon Hammarén skriver:

    ”Men [Kardinal Mahony] har inte rätt att försöka styra och ställa över vilken information hans vuxna och myndiga stiftsbor skall ha möjlighet att ta del av – och bilda sig en uppfattning om.”

    ”Under the provisions of Canon 763, I hereby deny you permission to speak in the Archdiocese of Los Angeles.”

    Han har visst rätt att portförbjuda honom från stiftet – enligt kanoniska lagen. Men vill hans stiftsbor strunta i att följa hans råd kan de ju alltid begagna internet och hitta t.ex. hit. Personligen applåderar jag Mahony för att han för en gångs skull sätter ner foten.

    Kristi Frid
    /Simon

  10. Gert Gelotte skriver:

    Simon,

    det beror på vilken betydelse man tillmäter kanoniska lagen i förhållande till annan lagstiftning och vad vi idag ser som grundläggande mänskliga och medborgerliga rättigheter.
    Vi lever i ett samhälle där yttrandefrihet, informationsfrihet, pressfrihet med mera sedan länge är självklara inslag i demokratin.
    Det finns rent praktiskt inga möjligheter för kyrkan att skilja ut sig från detta – tack och lov!
    Biskopens rätt enligt kanoniska lagen att censurera informationsutbudet i sitt stift är samma andas barn som en gång index – listan med förbjudna böcker som det var en synd att läsa – eller syllabus. Pius IX långa förteckning över alla moderniteter som var förbjudna – exempelvis socialism och liberalism.
    Kyrkan, dess biskopar och påvar står varken över eller vid sidan om mänksligheten. De kan inte lagstifta bort rättigheter som människor har därför att de är människor. Till dessa rättigheter räknar jag yttrandefrihet, informationsfrihet, pressfrihet med mera.
    Kanoniska lagen är på denna punkt helt enkelt obsolet och biskop Mahoney gör sig själv och kyrkan en stor otjänst. Han kunde i stället ha tagit en debatt med biskop Robinson.

    Kristi frid

    Gert Gelotte

  11. Irène Nordgren skriver:

    Simon

    Vad syftar du på när du säger ”för en gångs skull sätter ner foten” ?

    Menar du att kardinal Mahony borde ha haft bättre timing och ”satt ner foten” redan när han var biskop ?
    Satt ned foten = ”avskedat” präst som erkänt sexövergrepp på barn? Nu valde Mahony att istället flytta runt den aktuella prästen med påföljd att sexövergreppen kunde fortsätta. Mahony blev därmed möjliggörare för sexövergrepp.

    När Mahony NU ”sätter ner foten” så förvärrar han istället den skada som redan skett. Genom att försöka hindra Geoffrey Robinson sprida kunskap om sex och sexuella övergrepp mot barn fortsätter Mahony att bli möjliggörare för fortsatta sexövergrepp.

    Märkligt att en katolik kan applådera detta.

    // Irène

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *